Secţiuni » Arii de practică
BusinessAchiziţii publiceAfaceri transfrontaliereAsigurăriBankingConcurenţăConstrucţiiCorporateComercialCyberlawEnergieFiscalitateFuziuni & AchiziţiiGamblingHealth & PharmaInfrastructurăInsolvenţăMedia & publicitatePiaţa de capitalProprietate intelectualăTelecomTransporturi
ProtectiveData protectionDreptul familieiDreptul munciiDreptul sportuluiProtecţia consumatorilorProtecţia mediului
LitigationArbitrajContencios administrativContravenţiiDrept penalMediereProcedură civilăRecuperare creanţe
Materii principale: CyberlawDreptul Uniunii EuropeneDrept constituţionalDrept civilProcedură civilăDrept penalDreptul muncii
Afaceri transfrontaliere
CărţiProfesionişti
 

Noi Norme privind accesul la aplicația de tranzit NCTS-RO
22.10.2014 | Luminița OLTEANU

JURIDICE - In Law We Trust

Așa cum se arată în mod frecvent în practică, aplicarea prevederilor din dreptul vamal poate fi un exercițiu dificil atât pentru autoritățile române, cât și pentru contribuabili. Recent, președintele Agenției Naționale de Administrare Fiscală a adoptat o serie de noi Norme privind accesul la aplicația de tranzit NCTS-RO, într-o încercare de a moderniza și de a facilita procesul de depunere a declarațiilor vamale.

Ordinul nr. 2783/2014 („Ordinul nr. 2783/2014„) pentru aprobarea Normelor privind accesul la aplicația de tranzit NCTS-RO („Normele”) a fost publicat în Monitorul Oficial nr. 673 din 12 septembrie 2014, Partea I și a intrat în vigoare la data de 15 septembrie 2014. După absorbția în luna iunie 2013 a Autorității Naționale a Vămilor de către Agenția Națională de Administrare Fiscală („ANAF„), autorizația/certificatul de atestare a conformităţii pentru accesul la NCTS-RO sau componenta TIR (Transport Internațional Rutier) va fi emis de către Direcţia Tehnologia Informaţiei, Comunicaţii şi Statistică Vamală din cadrul ANAF.

Luminița Olteanu

Luminița Olteanu

„Noul Sistem Computerizat de Tranzit implementat cu succes în România este un sistem de declarare și de prelucrare electronică, care permite depunerea electronică a declarațiilor de tranzit comunitar”, susține Luminița Olteanu, Avocat Colaborator WOLF THEISS și ASOCIAȚII.

Avantajele folosirii NCTS-RO de către companii sunt: (i) reducerea duratei în procesul de vămuire; (ii) eliberarea rapidă a garanției; (iii) informații privind starea tranzacțiilor; (iv) disponibilitatea imediată a informației, în situația în care apar probleme.

Printre alte modificări, Normele introduc o serie de noi cerințe tehnice minimale pentru utilizatorii aplicației NCTS-RO, prin soluția de conectare DTI (Direct Trader Input).

Autorizațiile de acces ale operatorilor economici la aplicația NCTS-RO atât pentru componenta de gestiune a tranzitului comunitar/comun, cât și pentru componenta NCTS/TIR, emise până la data publicării Ordinului nr. 2783/2014, își păstrează valabilitatea până cel mai târziu la data de 1 martie 2015.

Cine poate obține acces la aplicația NCTS-RO?
Potrivit Punctului 2 din Norme, similar instrucțiunilor abrogate la data intrării în vigoare a Normelor, accesul la aplicația NCTS-RO se poate face de către persoanele având calitatea de:
a) principali obligați/expeditori agreați, titulari ai regimului de tranzit, care declară mărfurile în nume propriu;
b) comisionari în vamă ca reprezentanți ai unor principali obligați;
c) destinatari agreați sau reprezentanți ai acestora;
d) orice persoană, conform Regulamentului (CEE) nr. 2.913/92 al Consiliului din 12 octombrie 1992 de instituire a Codului Vamal Comunitar, dacă prezintă autorităților vamale dovada dreptului de reprezentare a titularului regimului de tranzit.

Accesul la componenta NCTS/TIR poate fi obținut, în afară de persoanele menționate la punctele de mai sus, și de către transportatori, titulari de carnete TIR, care declară marfa în nume propriu sau asociațiile garante naționale dacă solicită să își reprezinte transportatorii.

Care sunt soluțiile tehnice pentru aplicația NCTS-RO?
Normele introduc următoarele soluții tehnice:
a) conectarea securizată de tip „Secure Sockets Layer Virtual Private Network” SSL VPN (folosind certificat digital) la interfața WEB a NCTS-RO, soluția de conectare DTI, ce permite: (i) introducerea datelor atât din declarațiile de tranzit, cât și din carnetele TIR, precum și procesarea acestora; (ii) încărcarea datelor aferente declarațiilor de tranzit, respectiv carnetelor TIR, dintr-un fișier XML;
b) schimbul securizat de date între aplicațiile persoanelor și aplicația NCTS-RO, denumită în continuare soluția de conectare EDI (Exchange Data Interface).

Care sunt principalele etape pentru obținerea autorizației de acces la aplicația NCTS-RO?
Autorizația de acces a persoanelor la aplicația NCTS-RO se acordă pe baza unei cereri scrise, întocmită potrivit modelului prezentat în Anexa nr. 2 la Norme. Cererea de autorizare trebuie însoțită de o serie de documente, printre care: împuternicirea persoanei care semnează cererea; o copie de pe autorizația pentru utilizarea carnetelor TIR, dacă este cazul; o copie de pe autorizația de comisionar în vamă, dacă este cazul, și alte documente în funcție de circumstanțe.
Persoanele care solicită acces prin soluția de conectare DTI primesc un aviz favorabil sau nefavorabil cu privire la autorizarea accesului la aplicația NCTS-RO în termen de maximum 30 de zile de la data înregistrării dosarului de autorizare.

Persoanele care solicită acces prin soluția de conectare EDI obțin certificatul de atestare a conformității numai după efectuarea cu succes a testelor de conformitate disponibile aici.

„În pofida îmbunătățirii de necontestat a sistemului de depunere adus de prevederile acestor Norme, se pare că acestea impun, de asemenea, standarde tehnice ridicate pentru utilizatorii acestei aplicații conducând mai degrabă la dificultăți suplimentare pentru contribuabili decât la simplificarea sarcinilor lor. De asemenea, rămâne de văzut dacă termenele de recomandare prevăzute în Norme vor fi respectate de către autoritățile române. Cu toate acestea, rămânem optimiști cu privire la îndeplinirea scopului final al acestor modificări care vor determina optimizarea în ansamblu a procedurilor vamale din România”, conchide avocatul Luminița Olteanu.

DESPRE WOLF THEISS

Înființată în 1957, WOLF THEISS este una dintre principalele firme de avocatură din Europa Centrală și de Est specializată în acordarea de asistență în domeniul afacerilor internaționale. În cele 14 birouri din Albania, Austria, Bosnia și Herțegovina, Bulgaria, Croația, Republica Cehă, Ungaria, Polonia, România, Serbia, Slovacia, Slovenia și Ucraina își desfășoară activitatea 340 de avocați care acordă consultanță pentru societăți comerciale locale și internaționale, cu operațiuni în domeniul industrial, comerț și servicii, precum și pentru bănci și societăți de asigurare. Îmbinând practica juridică și cea comercială, WOLF THEISS dezvoltă soluții complete și inovatoare, bazate pe experiența și cunoștințele acumulate în domeniul juridic, fiscal și comercial.

Luminița OLTEANU
Avocat Colaborator WOLF THEISS și ASOCIAȚII

Aflaţi mai mult despre , , , , ,

Puteţi publica şi dumneavoastră pe JURIDICE.ro. Publicăm chiar şi opinii cu care nu suntem de acord. Vă rugăm să vă familiarizaţi cu obiectivele şi valorile Societătii de Stiinţe Juridice, despre care puteti ciţi aici.
JURIDICE.ro este o platformă de exprimare. Publicarea nu semnifică asumarea de către noi a mesajului.

Pentru a publica vă rugăm să citiţi Condiţiile de publicare, Politica privind protecţia datelor cu caracter personal şi să ne scrieţi la adresa redactie@juridice.ro!









JURIDICE utilizează şi recomandă SmartBill

JURIDICE gratuit pentru studenţi

Securitatea electronică este importantă pentru avocaţi [Mesaj de conştientizare susţinut de FORTINET]

JURIDICE recomandă e-Consultanta, consultantul tău personal în finanţare


Lasă un răspuns

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Important: Descurajăm publicarea de comentarii defăimatoare. Vor fi validate doar comentariile care respectă Politica JURIDICE.ro şi Condiţiile de publicare.