A se vedea și dezbaterea juridică din 3 martie 2014: Achizițiile publice. Suspiciuni, inerții, blocaje.
6 iunie 2016: Curtea, în data de 2 iunie 2016, a declarat:
1) Articolul 1 alineatul (2) litera (a) din Directiva 2004/18/CE a Parlamentului European și a Consiliului din 31 martie 2004 privind coordonarea procedurilor de atribuire a contractelor de achiziții publice de lucrări, de bunuri și de servicii trebuie interpretat în sensul că nu constituie un contract de achiziții publice în sensul acestei directive un sistem de acorduri precum cel în discuție în litigiul principal, prin care o entitate publică intenționează să achiziționeze bunuri pe piață încheind contracte, pe întreaga durată de valabilitate a acestui sistem, cu orice operator economic care se obligă se furnizeze bunurile în cauză în condiții predeterminate, fără să efectueze o alegere între operatorii interesați și permițând acestora să adere la sistemul menționat pe întreaga durată de valabilitate a acestuia.
2) Atât timp cât obiectul unei proceduri de admitere în cadrul unui sistem de acorduri precum cea în discuție în litigiul principal prezintă un interes transfrontalier cert, aceasta trebuie să fie concepută și organizată în conformitate cu normele fundamentale ale Tratatului FUE, în special cu principiile nediscriminării și egalității de tratament între operatorii economici, precum și cu obligația de transparență care decurge din acestea.
:: decizia
* * *
25 februarie 2015:
Judecătorul din Germania solicită o interpretare a noțiunii de contract de achiziții publice. (C-410/14 Falk Pharma)
Situația de fapt:
1. procedură de autorizare în cadrul căreia autoritatea contractantă încredințează contractul fără să aleagă unul sau mai mulți operatori economici („model open house”);
2. posibilitatea ca alegerea unuia sau a mai multor operatori economici să fie o caracteristică a contractului de achiziții publice;
3. posibilitatea de a interpreta caracteristica alegerii de operatori economici în sensul că autoritățile contractante pot renunța la alegerea unuia sau a mai multor operatori economici în cadrul unei proceduri de autorizare numai în cazul în care sunt îndeplinite următoarele cerințe:
3.1. realizarea procedurii de autorizare se publică la nivel european;
3.2. se stabilesc norme clare privind încheierea contractului și aderarea la acesta;
3.3. condițiile contractuale se stabilesc în avans în așa fel încât niciun operator economic să nu poată influența conținutul contractului;
3.4. se acordă operatorilor economici un drept de aderare permanent și
3.5. contractele încheiate sunt publicate la nivel european.
Dispoziții incidente: articolul 1 alineatul (2) litera (a) coroborat cu articolul 2 din Directiva 2004/18/CE
Articolul 1 (extras)
Definiții
(1) În sensul prezentei directive, se aplică definițiile prevăzute la alineatele (2)-(15).
(2) (a) „Contractele de achiziții publice” sunt contracte cu titlu oneros, încheiate în scris între unul sau mai mulți operatori economici și una sau mai multe autorități contractante și care au ca obiect execuția de lucrări, furnizarea de produse sau prestarea de servicii în sensul prezentei directive.
Articolul 2
Principii de atribuire a contractelor
Autoritățile contractante tratează operatorii economici în mod egal și fără discriminare și acționează potrivit principiului transparenței.
Mihaela MAZILU-BABEL
Doctorand, Facultatea de Drept și Ştiințe Sociale, Universitatea din Craiova
Vă invităm să publicaţi şi dumneavoastră pe JURIDICE.ro. Ne bucurăm să aducem gândurile dumneavoastră la cunoştinţa comunităţii juridice şi publicului larg. Apreciem generozitatea dumneavoastră de a împărtăşi idei valoroase. JURIDICE.ro este o platformă de exprimare. Publicăm chiar şi opinii cu care nu suntem de acord, publicarea pe JURIDICE.ro nu semnifică asumarea de către noi a mesajului transmis de autor. Totuşi, vă rugăm să vă familiarizaţi cu obiectivele şi valorile Societătii de Stiinţe Juridice, despre care puteţi citi
aici. Pentru a publica pe JURIDICE.ro vă rugăm să luaţi în considerare
Condiţiile de publicare,
Politica privind protecţia datelor cu caracter personal şi să ne scrieţi la adresa de e-mail
redactie@juridice.ro!
Puteţi prelua gratuit în website-ul dumneavoastră fluxul de noutăţi JURIDICE.ro:
- Flux integral: www.juridice.ro/feed
- Flux secţiuni: www.juridice.ro/*url-sectiune*/feed
Pentru suport tehnic contactaţi-ne: tehnic@juridice.ro