ArticoleESSENTIALSRNSJStudiiOpiniiInterviuriInterviuri VIDEOPovestim cărţi
 
 
Opinii
 1 comentariu | 
Print Friendly, PDF & Email

Proiectul legii privind ajutorul public judiciar. Propunerile mele
24.03.2008 | JURIDICE.ro, Ion Ilie-Iordachescu


CONFERINTA VALERIU STOICA 2019

In sedinta Consiliului Baroului Bucuresti de joi, 20 martie 2008, am supus atentiei Consiliului un set de propuneri privind modificarea proiectului Legii privind ajutorul public judiciar in materie civila, elaborat de catre Ministerul Justitiei. Le supun si atentiei dumneavoastra, pentru a putea fi dezbatute de catre toti avocatii interesati.

Iata propunerile:

1. Art. 22 alin. 2 din proiect prevede: "Decanul baroului desemneaza neintarziat avocatul. Avocatii stagiari pot fi desemnati pentru acordarea de asistenta avocatiala numai in cauze de competenta judecatoriilor."
Propun ca acest text de lege sa aiba urmatorul continut: "repartizarea cauzelor in care avocatii au obligatia sa acorde asistenta avocatiala se va face cu respectarea competentei profesionale prevazute in Legea pentru organizarea si exercitarea profesiei de avocat".

2. Propun adaugarea la art. 22 din proiect a unui nou alineat numerotat cu cifra (4) care sa contina urmatoarea prevedere: "(4) Avocatii pensionari care continua activitatea nu vor fi repartizati pentru asistenta avocatiala in cadrul ajutorului public judiciar."

3. Art. 23 alin 2 din proiect prevede: "(2) Refuzul nejustificat de a prelua cazul sau de a continua acordarea asistentei avocatiale constituie abatere disciplinara, in conditiile legii."
Propun ca acest text de lege sa aiba urmatorul cuprins: "(2) Refuzul nejustificat de a prelua cazul sau de a continua acordarea asistentei avocatiale atrage excluderea avocatului desemnat din lista de ajutor public judiciar. "

4. Propun neintroducerea art. 26 in Legea privind ajutorul public judiciar in materie civila.
Art. 26 din proiectul acestui act normativ are urmatorul cuprins:
"(1) Impotriva modului de indeplinire a obligatiilor profesionale de catre avocatul desemnat, partea asistata poate face plangere la instanta care a incuviintat asistenta avocatiala. In cazul in care plangerea este gasita intemeiata, instanta poate dispune inlocuirea avocatului. Incheierea data este irevocabila.
Odata cu solicitarea adresata baroului privind desemnarea unui alt avocat, instanta poate sesiza consiliul baroului cu privire la prestatia necorespunzatoare a avocatului inlocuit. Consiliul baroului va lua masuri, potrivit legii si statutului profesiei. Hotararea data de barou se comunica de indata instantei care a incuviintat ajutorul public."
Solicit ca acest articol sa nu apara in continutul "Legii privind ajutorul public judicar in materie civila" deoarece in exercitarea profesiei, avocatul nu poate fi supus vreunei forme de constrangere sau intimidare din partea instantelor de judecata ori a altor persoane fizice sau persoane juridice.
Propun inlocuirea acestui text de lege din proiect cu un alt articol care sa aiba urmatorul continut:
Art. 26 "Avocatul desemnat sa acorde asistenta avocatiala nu raspunde penal pentru sustinerile facute oral sau in scris in fata instantelor de judecata daca aceste sustineri sunt in legatura cu apararea si sunt necesare solutionarii juste a cauzei deduse judecatii."

5. Art. 28 alin. (1) din acest proiect prevede: Stabilirea onorariului se face de instanta care a incuviintat asistenta avocatiala, la finalizarea procesului, in functie de complexitatea cauzei, volumul activitatii avocatului si calitatea prestatiei, in limitele onorariilor minime si maxime stabilite prin protocol incheiat intre Ministerul Justitiei si UNBR. Dispozitia de plata a onorariului este executorie, fara indeplinirea vreunei alte conditii sau formalitati".
Propun ca acest text din proiect sa aiba urmatorul continut:
Art. 28 (1) Stabilirea onorariului se face de instanta care a incuviintat asistenta avocatiala la finalizarea procesului in functie de natura, de complexitatea cauzei si de volumul activitatii avocatului, potrivit onorariilor stabilite prin protocol incheiat intre Ministerul Justitiei si UNBR. Dispozitia de plata a onorariului este executorie, fara indeplinirea vreunei alte conditii sau formalitati".
Solicit modificarea textului din proiect deoarece in exercitarea profesiei, avocatul nu poate fi supus unei aprecieri din partea instantei de judecata cu privire la calitatea prestatiei sale.

6. Art. 28 alin. (3) din proiect stabileste: "In cazul in care asistenta avocatiala inceteaza inainte de finalizarea procesului, instanta stabileste onorariul proportional cu durata asistentei avocatiale acordate, chiar sub nivelul minim stabilit potrivit alin. 1."
Propun modificarea acestui alineat in sensul celor ce urmeaza:
"(3) In cazul in care asistenta avocatiala inceteaza inainte de finalizarea procesului din motive neimputabile avocatului desemnat, instanta stabileste onorariul in raport de volumul activitatii avocatului, tinand seama de natura si dificultatea cauzei, chiar sub nivelul onorariilor stabilite potrivit alin. 1".
Solicit modificarea textului din proiect deoarece onorariul avocatului desemnat sa acorde asistenta avocatiala nu se poate stabili numai prin prisma duratei asistentei avocatiale acordate ci avand in vedere volumul activitatii sale, natura si dificultatea cauzei.

7. Art. 40 din proiect prevede: "Avocatul care a acordat asistenta extrajudiciara nu poate acorda asistenta avocatiala judiciara aceleiasi persoane, pentru valorificarea ori apararea aceluiasi drept sau interes, in cazul in care beneficiarul asistentei extrajudiciare formuleaza cerere de chemare in judecata pentru valorificarea ori apararea acelui drept sau interes."
Propun modificarea sa cu urmatorul continut:
"Art. 40: Avocatul care a acordat asistenta extrajudiciara poate acorda asistenta avocatiala judiciara aceleiasi persoane, pentru valorificarea ori apararea aceluiasi drept sau interes, in cazul in care beneficiarul asistentei extrajudiciare formuleaza cerere de chemare in judecata pentru valorificarea ori apararea acelui drept sau interes".
Solicit modificarea acestui text din proiect deoarece avocatul care a acordat asistenta extrajudiciara cunoaste deja toate variantele legale de valorificare a dreptului sau interesului pretins, asigurandu-se, astfel, o continuitate in cazul in care beneficiarul asistentei extrajudiciare formuleaza cerere de chemare in judecata.

8. Art. 44 alin (3) literele a, b si c prevad: "Principalele atributii ale Ministerului Justitiei, in domeniul coordonarii si controlului activitatii de acordarea a ajutorului public judiciar sunt:
a) exercita controlul si asigura coordonarea, sub aspect functional si organizatoric, a modului in care se acorda ajutorul public judiciar, in toate formele sale;
b) exercita controlul asupra modului si termenului de desemnare de catre barouri a avocatilor pentru acordarea ajutorului public judiciar;
c) evalueaza, cu sprijinul barourilor, nivelul calitativ al prestatiei judiciare a avocatilor desemnati pentru acordarea asistentei in temeiul prezentei legi si respectarea de catre acestia a deontologiei profesionale;"
Propun neincluderea lor in continutul legii in discutie deoarece se incalca principiul autonomiei si descentralizarii exercitarii profesiei de avocat in situatia in care Ministerul Justitiei exercita controlul si coordoneaza sub aspect functional si organizatoric modul in care se acorda ajutorul public judiciar in toate formele sale. De asemenea, prin controlul pe care Ministerul Justitiei l-ar exercita asupra modului si termenului de desemnare de catre barouri a avocatilor pentru acordarea ajutorului public judiciar se incalca nu numai autonomia barourilor dar si principiul autonomiei si descentralizarii exercitarii profesiei de avocat.
In aceeasi nota, propun excluderea atributiei Ministerului Justitiei din proiect cu privire la evaluarea nivelului calitativ al prestatiei judiciare a avocatilor desemnati pentru acordarea asistentei judiciare si respectarea de catre acestia a deontologiei profesionale deoarece exercitarea profesiei de avocat nu poate fi supusa unei imixtiuni din partea unei autoritati publice. Aceste principii garanteaza activitatea profesionala a oricarui avocat, indiferent de forma in care acorda asistenta judiciara.

9. Art. 44 alin. (3) litera f prevede:
"f) stabileste, prin protocol incheiat cu UNBR si UNEJ, onorariile minimale si maximale;"
Propun ca acest text sa aiba urmatorul continut:
"f) stabileste, prin protocol incheiat cu UNBR si UNEJ onorariile in raport de natura si complexitatea cauzelor"

10. Propun adaugarea a doua aliniate (3) si (4) la art. 46 din proiect care sa aiba urmatorul continut:
"(3) Baroul organizeaza servicii privind asistenta avocatiala la sediile tuturor instantelor din judet care asigura asistenta avocatiala atat la ele cat si la organele de urmarire penala locale, conduse de catre un avocat definitiv, numit de consiliul baroului si coordonate de un consilier din cadrul consiliului baroului."
"(4) Activitatea serviciilor privind asistenta avocatiala se desfasoara in spatii puse la dispozitie gratuit de Ministerul Justitiei situate in sediile instantelor de judecata. Cheltuielile aferente amenajarii si intretinerii acestor spatii sunt suportate de fiecare barou ca urmare a organizarii serviciilor privind asistenta avocatiala."
Am considerat ca trebuie introduse aceste doua alineate deoarece proiectul in discutie nu face referire concreta la modalitatea desemnarii avocatilor de catre barou.

Newsletter JURIDICE.ro
Youtube JURIDICE.ro
Instagram JURIDICE.ro
Facebook JURIDICE.ro
LinkedIn JURIDICE.ro

JURIDICE.ro utilizează şi recomandă SmartBill pentru facturare.

Puteţi publica şi dumneavoastră pe JURIDICE.ro. Publicăm chiar şi opinii cu care nu suntem de acord. Publicarea nu semnifică asumarea de către noi a mesajului. JURIDICE.ro este o platformă de exprimare. Pentru a publica vă rugăm să citiţi Condiţiile de publicare şi să ne scrieţi la adresa redactie@juridice.ro!

Până acum a fost scris un singur comentariu cu privire la articolul “Proiectul legii privind ajutorul public judiciar. Propunerile mele”

  1. Consider ca trebuie indicate criterii clare de stabilire a onorariilor, care sa lase cat mai putin loc arbitrariului.
    Nu sunt de acord ca barourile sa suporte cheltuielile aferente amenajarii si intretinerii spatiilor destinate asistentei juridice.
    Ar putea fi alocat un procent din taxele de timbru incasate.

Lasă un răspuns

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Important: Descurajăm publicarea de comentarii defăimatoare. Vor fi validate doar comentariile care respectă Politica JURIDICE.ro şi Condiţiile de publicare.

CariereEvenimenteProfesioniştiRLWCorporate