Secţiuni » Arii de practică » Business » Fiscalitate
Fiscalitate
DezbateriCărţiProfesionişti

TUE. Scutirea pasagerilor de la plata taxei irlandeze pe transportul aerian nu constituie ajutor de stat
26.11.2014 | JURIDICE.ro

Secţiuni: CJUE, Drept comercial, Dreptul Uniunii Europene, Fiscalitate
JURIDICE - In Law We Trust

Tribunalul Uniunii Europene a dat publicității marți, 25 noiembrie 2014, hotărârea pronunțată în cauza T-512/11.

Tribunalul anulează în parte decizia Comisiei prin care se declară că scutirea pasagerilor care efectuează zboruri de transfer sau de tranzit de plata taxei irlandeze pe transportul aerian nu constituia ajutor de stat.

Comisia ar fi trebuit să inițieze procedura oficială de investigare pentru a verifica că o astfel de scutire nu constituia ajutor de stat.

Începând de la 30 martie 2009, companiile aeriene trebuie să plătească în Irlanda o acciză denumită „taxa pe transportul aerian” (denumită în continuare „TTA”). Această taxă trebuie să fie plătită pentru „fiecare plecare a unui pasager la bordul unei aeronave de pe un aeroport” situat în Irlanda.

Potrivit legii finanțelor irlandeze pe care este întemeiat TTA-ul, definiția termenului „pasager” exclude de la plata acestei taxe pasagerii care efectuează zboruri de transfer[1] sau de tranzit[2].

În momentul introducerii TTA-ului, aceasta a fost colectată pe baza distanței dintre aeroportul de plecare și aeroportul de destinație, fiind stabilită la doi euro în cazul unui zbor spre o destinație situată la o distanță maximă de 300 km de aeroportul din Dublin (Irlanda) și la 10 euro în orice alt caz. În urma unei anchete a Comisiei, autoritățile irlandeze au modificat, începând de la 1 martie 2011, taxele în vigoare creând o rată unică de trei euro aplicabilă în cazul tuturor plecărilor, indiferent de distanța parcursă.

În iulie 2009, Ryanair a depus o plângere la Comisie, criticând mai multe aspecte ale TTA-ului instaurat în Irlanda. Ryanair a susținut în special că neaplicarea TTA-ului pasagerilor care efectuează zboruri de tranzit sau de transfer constituia un ajutor de stat ilegal în favoarea companiilor aeriene Aer Lingus și Aer Arann, întrucât acestea au beneficiat de astfel de zboruri și pasageri într-o proporție semnificativă. În plus, Ryanair a arătat că suma fixă a taxei a reprezentat o cotă mai mare din prețul biletului de avion practicat de operatorii de transport aerian low-cost decât în cazul companiilor aeriene tradiționale. În sfârșit, aceasta a susținut că o rată mai redusă a taxei în funcție de distanța parcursă favoriza Aer Arann, întrucât 50% din pasagerii transportați de compania aeriană respectivă călătoresc spre destinații situate la mai puțin de 300 km de aeroportul din Dublin.

Prin decizia din 13 iulie 2011, Comisia a constatat, printre altele, că neaplicarea TTA-ului în cazul pasagerilor care efectuează zboruri de transfer sau de tranzit nu constituia ajutor de stat, întrucât această măsură nu era selectivă[3]. Deoarece considera că scutirea în cauză constituie ajutor de stat, Ryanair a solicitat anularea în parte a deciziei Comisiei în fața Tribunalului Uniunii Europene.

Ryanair susține în special că Comisia ar fi trebuit să aibă „îndoieli serioase” cu privire la compatibilitatea scutirii și că ar fi trebuit să inițieze procedura oficială de investigare în privința acestui subiect[4]. Aceasta consideră că în mod eronat Comisia a concluzionat că scutirea nu era selectivă. În sfârșit, Ryanair susține că obiectul scutirii este străin de natura sistemului fiscal și favorizează companiile aeriene tradiționale.

Prin hotărârea pronunțată astăzi, Tribunalul anulează decizia Comisiei, în măsura în care se constată că neaplicarea taxei irlandeze pe transportul aerian în cazul pasagerilor care efectuează zboruri de tranzit sau de transfer nu constituie ajutor de stat. 

În cazul în care, în cadrul fazei preliminare a examinării unei măsuri de stat, Comisia se confruntă cu dificultăți serioase care determină în privința acesteia îndoieli cu privire la compatibilitatea măsurii cu piața internă, ea trebuie să inițieze procedura oficială de investigare. Așadar, Tribunalul a examinat dacă existau în acest caz elemente care ar putea constitui indicii în sensul că Comisia s-a confruntat cu astfel de dificultăți. 

În acest sens, Tribunalul consideră, pe de o parte, că durata fazei preliminare de examinare a fost excesivă și că nu există împrejurări care să o justifice. Astfel, decizia Comisiei a fost adoptată la 13 iulie 2011 la finalizarea unei faze preliminare de examinare începută la 21 iulie 2009 – data primirii plângerii formulate de Ryanair – și anume după o perioadă de aproape 24 de luni. O astfel de perioadă depășește ceea ce presupune în mod normal o examinare inițială, al cărei singur scop este cel de a permite Comisiei să își formeze o primă opinie asupra calificării măsurilor supuse aprecierii sale și asupra compatibilității lor cu piața internă. Aceasta constituie așadar un indiciu care arată că Comisia s-a confruntat cu dificultăți serioase în cadrul examinării respective.

Pe de altă parte, Tribunalul apreciază că examinarea efectuată de Comisie este incompletă și insuficientă. În special, potrivit Tribunalului, aceasta rezultă din unele incoerențe în chiar decizia Comisiei, precum și între aceasta din urmă și conținutul scrisorii autorităților irlandeze care a determinat examinarea scutirii. Aceste incoerențe permit să se concluzioneze că, atunci când a adoptat decizia, Comisia nu dispunea de informații care să îi permită să efectueze o analiză suficient de completă a naturii selective a măsurii și să considere că modalitățile de aplicare a scutirii nu nasc îndoieli. 

Tribunalul concluzionează astfel că un ansamblu de indicii obiective și concordante permite să se considere că Comisia ar fi trebuit să inițieze procedura oficială de investigare pentru a verifica lipsa naturii selective a scutirii și să concluzioneze eventual în sensul inexistenței ajutorului de stat. Aceasta ar fi permis Ryanair și celorlalte părți interesate să își prezinte observațiile în cadrul procedurii respective. 


[1] Un pasager care efectuează zbor de transfer înseamnă „un pasager care sosește cu un zbor având ca destinație un aeroport și care pleacă de pe acest aeroport cu un zbor având ca destinație un alt aeroport decât cel în care călătoria a început, cele două zboruri făcând obiectul uneia și aceleiași rezervări, iar durata între ora sosirii prevăzută a zborului având ca destinație aeroportul și ora de plecare prevăzută a zborului de plecare de pe acest aeroport nu depășește șase ore”.
[2] Legea irlandeză prevede că un pasager care efectuează zbor de tranzit este „un pasager care se află la bordul unei aeronave care aterizează pe un aeroport în cursul călătoriei sale și care continuă această călătorie la bordul aceleiași aeronave”.
[3] În schimb, Comisia a considerat că aplicarea unei rate naționale mai mică între 30 martie 2009 și 1 martie 2011 părea să constituie ajutor de stat care ridică probleme cu privire la compatibilitatea acestuia cu piața internă. Astfel, aplicarea unei astfel de rate ar fi putut favoriza în mod ilicit zborurile naționale în raport cu zborurile transfrontaliere. În consecință, Comisia a inițiat procedura oficială de investigare cu privire la această din urmă măsură. Această procedură s-a finalizat, la 25 iulie 2012, prin adoptarea unei decizii a Comisiei (a se vedea comunicatul de presă al Comisiei), Prin această decizie, Comisia a considerat că măsura în discuție constituia ajutor de stat incompatibil cu piața internă. Aer Lingus și Ryanair se numărau printre beneficiarii ajutorul de stat. Aceste două companii aeriene au formulat acțiuni în fața Tribunalului împotriva acestei decizii (cauzele T-473/12, Aer Lingus/Comisia, și T-500/12, Ryanair/Comisia). Hotărârile în aceste cauze vor fi pronunțate în următoarele luni.
[4] Ryanair invocă în acest sens existența următoarelor indicii: (i) durata excesivă și nerezonabilă a procedurii preliminare de examinare (aproape 24 de luni) și (ii) conținutul deciziei Comisiei, care ar fi afectat de incoerențe și inexactități. Ryanair susține în special că Comisia a omis să definească principiile de creare a veniturilor, de prevenire a dublei impozitări și de neutralitate fiscală și a aplicat incorect acestea.


Cuvinte cheie: , , , ,
Vă invităm să publicaţi şi dvs., chiar şi opinii cu care nu suntem de acord. JURIDICE.ro este o platformă de exprimare. Publicarea nu semnifică asumarea de către noi a mesajului. Totuşi, vă rugăm să vă familiarizaţi cu obiectivele şi valorile Societătii de Stiinţe Juridice, despre care puteti ciţi aici. Pentru a publica vă rugăm să citiţi Condiţiile de publicare, Politica privind protecţia datelor cu caracter personal şi să ne scrieţi la adresa de e-mail redactie@juridice.ro!

JURIDICE.ro foloseşte şi recomandă My Justice

JURIDICE CORPORATE
JURIDICE MEMBERSHIP
Juristi
JURIDICE pentru studenti









Subscribe
Notify of

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
Important: Descurajăm publicarea de comentarii defăimatoare. Vor fi validate doar comentariile care respectă Politica JURIDICE.ro şi Condiţiile de publicare.

Secţiuni        Selected     Noutăţi     Interviuri        Arii de practică        Articole     Jurisprudenţă     Legislaţie        Cariere     Evenimente     Profesionişti