« Secţiuni « Arii de practică « BusinessProtectiveLitigation
Drept comercial
CRAZNIC
 
2 comentarii

Întrebare preliminară cu privire la noțiunea de ofertă și publicitatea unui produs
08.12.2014 | Mihaela MAZILU-BABEL

JURIDICE - In Law We Trust Video juridice

Judecătorul suprem german se întreabă cu privire la noțiunea de ofertă și publicitatea unui produs. (C-476/14 Citroën Commerce)

Situația de fapt:
1. posibilitatea ca publicitatea prin indicarea prețului să reprezinte o ofertă
2. obligația ca prețul de vânzare indicat la oferirea unui produs să includă și costurile aferente transportului unui autovehicul de la producător la comerciant
3. „prețul cu toate taxele incluse” care trebuie indicat, în cazul unei invitații de a cumpăra un autovehicul și obligația de a include costurile aferente transportului vehiculului de la producător la comerciant.

Dispoziții incidente:
1. articolul 1 coroborat cu articolul 3 alineatul (1) prima teză din Directiva 98/6/CE privind protecția consumatorului prin indicarea prețurilor produselor oferite consumatorilor

Articolul 1
Scopul prezentei directive este acela de a specifica indicarea prețului de vânzare și a prețului pe unitate de măsură în cazul produselor oferite de comercianți consumatorilor pentru o mai bună informare a consumatorilor și pentru a facilita compararea prețurilor.

Articolul 3 (extras)
(1) Prețul de vânzare și prețul unitar se indică pentru toate produsele menționate la articolul 1, indicarea prețului unitar fiind supusă dispozițiilor articolului 5. Nu este nevoie să se indice prețul unitar dacă acesta este identic cu prețul de vânzare.

2. articolul 7 alineatul (4) litera (c) primul caz din Directiva 2005/29/CE (Directiva privind practicile comerciale neloiale) (cu rectificare aici)

Articolul 7
Omisiuni înșelătoare

(1) O practică comercială se consideră înșelătoare în cazul în care, analizând faptele și ținând seama de toate caracteristicile și circumstanțele, precum și de limitele proprii mediului de comunicare utilizat, omite o informație semnificativă de care consumatorul mediu are nevoie în contextul respectiv pentru a lua o decizie comercială în cunoștință de cauză și care, în consecință, determină sau poate determina consumatorul mediu să ia o decizie comercială pe care nu ar fi luat-o în alte împrejurări.
(2) De asemenea, o practică comercială se consideră omisiune înșelătoare în cazul în care, ținând seama de toate aspectele descrise la alineatul (1), un comerciant disimulează o informație semnificativă prevăzută la alineatul respectiv sau o furnizează într-o manieră neclară, neinteligibilă, ambiguă sau nepotrivită sau dacă nu își declară intenția comercială adevărată în cazul în care aceasta nu reiese deja din context sau în cazul în care, în orice situație, aceasta determină sau poate determina consumatorul mediu să ia o decizie comercială pe care nu ar fi luat-o în alte împrejurări.
(3) În cazul în care mediul de comunicare folosit pentru practica comercială respectivă impune limite de spațiu și timp, aceste limite și orice alte măsuri luate de comerciant pentru a pune informația la dispoziția consumatorilor prin alte mijloace se iau în considerare atunci când se decide dacă au fost omise informații.
(4) În cazul unei invitații de a cumpăra, următoarele informații se consideră semnificative, în cazul în care nu reies deja din context:
(a) principalele caracteristici ale produselor, în mod corespunzător cu mediul de comunicare utilizat și cu produsul în cauză;
(b) adresa geografică și identitatea comerciantului, precum sediul social și, după caz, adresa geografică și identitatea comerciantului în numele căruia acționează;
c) prețul cu toate taxele incluse sau, în cazul în care prețul nu poate fi calculat în avans în mod satisfăcător dată fiind natura produsului, modalitatea de calcul al prețului și, după caz, toate costurile suplimentare de transport, de livrare sau cheltuielile poștale sau, în cazul în care acestea nu pot fi calculate în avans în mod satisfăcător, menționarea faptului că aceste costuri ar putea fi suportate de consumator;
(d) modalitățile de plată, livrare, executare și soluționare a reclamațiilor, în cazul în care diferă de condițiile de diligență profesională;
(e) pentru produsele și tranzacțiile care implică dreptul de retractare sau de anulare, existența unui asemenea drept.
(5) Informațiile prevăzute de legislația comunitară privind comunicarea comercială, inclusiv publicitatea sau comercializarea, a căror listă incompletă este prevăzută de anexa II, se consideră semnificative.

Mihaela MAZILU-BABEL
Doctorand, Facultatea de Drept și Ştiințe Sociale, Universitatea din Craiova

 
Secţiuni: Drept comercial, Media & Publicitate, RNSJ | Toate secţiunile
Cuvinte cheie: , , , ,
Vă invităm să publicaţi şi dvs., chiar şi opinii cu care nu suntem de acord. JURIDICE.ro este o platformă de exprimare. Publicarea nu semnifică asumarea de către noi a mesajului. Totuşi, vă rugăm să vă familiarizaţi cu obiectivele şi valorile Societătii de Stiinţe Juridice, despre care puteti ciţi aici. Pentru a publica vă rugăm să citiţi Condiţiile de publicare, Politica privind protecţia datelor cu caracter personal şi să ne scrieţi la adresa de e-mail redactie@juridice.ro!

Lex Discipulo Laus Încurajăm utilizarea RNPM - Registrul Naţional de Publicitate Mobiliară Securitatea electronică este importantă pentru avocaţi
Mesaj de conştientizare susţinut de FORTINET
JURIDICE utilizează SmartBill

Au fost scrise până acum 2 de comentarii cu privire la articolul “Întrebare preliminară cu privire la noțiunea de ofertă și publicitatea unui produs”

  1. Avocatul general propune următorul răspuns:

    79. Având în vedere toate considerațiile precedente, propunem Curții să răspundă la întrebările adresate de Bundesgerichtshof (Curtea Federală de Justiție) după cum urmează:

    „1) O dispoziție națională interpretată în sensul că este interzisă, în orice împrejurare, practica unui comerciant care constă în a indica în mod separat, într‑un anunț publicitar, prețul unui vehicul, pe de o parte, și cuantumul cheltuielilor obligatorii de transport al vehiculului respectiv către consumator, pe de altă parte, nu poate intra în domeniul de aplicare al Directivei 98/6/CE a Parlamentului European și a Consiliului din 16 februarie 1998 privind protecția consumatorului prin indicarea prețurilor produselor oferite consumatorilor care nu are ca obiect protecția consumatorilor prin indicarea prețurilor în general, ci prin indicarea prețurilor produselor în raport cu diferite tipuri de unități de măsură.

    2) Articolul 7 alineatul (4) litera (c) din Directiva 2005/29/CE a Parlamentului European și a Consiliului din 11 mai 2005 privind practicile comerciale neloiale ale întreprinderilor de pe piața internă față de consumatori și de modificare a Directivei 84/450/CEE a Consiliului, a Directivelor 97/7/CE, 98/27/CE și 2002/65/CE ale Parlamentului European și ale Consiliului și a Regulamentului (CE) nr. 2006/2004 al Parlamentului European și al Consiliului («Directiva privind practicile comerciale neloiale») trebuie interpretat în sensul că informația semnificativă referitoare la preț nu trebuie, în contextul unei invitații de a cumpăra și indiferent care sunt împrejurările, să ia forma unui preț definitiv global care să includă atât prețul produsului, cât și toate celelalte componente ale prețului final care va trebui suportat de consumator. În orice caz, caracterul neloial al unei practici comerciale în materie de indicare a prețului într‑o invitație de a cumpăra, astfel cum este definit la articolul 7 alineatul (4) litera (c), trebuie să facă obiectul unei evaluări de la caz la caz. Rezultă că Directiva 2005/29 se opune unei dispoziții naționale interpretate în sensul că prevede o interdicție generală, fără o evaluare de la caz la caz care să permită stabilirea caracterului neloial, a menționării separate, într‑un anunț publicitar, a prețului unui vehicul, pe de o parte, și a cuantumului cheltuielilor obligatorii de transport al vehiculului respectiv, pe de altă parte.”

  2. Curtea declară:

    Articolul 3 din Directiva 98/6/CE a Parlamentului European și a Consiliului din 16 februarie 1998 privind protecția consumatorului prin indicarea prețurilor produselor oferite consumatorilor coroborat cu articolul 1 și cu articolul 2 litera (a) din aceasta trebuie interpretat în sensul că cheltuielile aferente transportului unui autovehicul de la producător la vânzător, care sunt suportate de consumator, trebuie să fie incluse în prețul de vânzare al acestui vehicul, indicat într‑un anunț publicitar făcut de un comerciant, atunci când, având în vedere toate caracteristicile acestui anunț publicitar, el reprezintă, în percepția consumatorului, o ofertă privind vehiculul menționat. Este de competența instanței de trimitere să verifice dacă toate aceste elemente sunt reunite.

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Important: Descurajăm publicarea de comentarii defăimatoare. Vor fi validate doar comentariile care respectă Politica JURIDICE.ro şi Condiţiile de publicare.


.
PLATINUM Signature      

PLATINUM  ACADEMIC

GOLD                        

VIDEO   STANDARD