« Flux noutăţi
Selected Top LegalVideo
JurisprudenţăCEDOCJUECCRÎCCJJurisprudenţa curentă ÎCCJDezlegarea unor chestiuni de dreptRILCurţi de apelTribunaleJudecătorii
Noutăţi legislativeProiecte legislativeMOF - Monitorul Oficial al RomânieiJOUE - Jurnalul Oficial al Uniunii Europene
Opinii

Modificarea Codului de Procedura Fiscala din 3 martie 2008. Noutati teoretice si semnificatii practice
21.04.2008 | JURIDICE.ro, Alina Popa

JURIDICE - In Law We Trust Video juridice

Desi se doreste si este necesara o stabilitate in domeniul reglementarilor fiscale, si desi chiar in cuprinsul Codului de Procedura Fiscala se mentioneaza ca modificarile la acesta nu pot fi aduse decat printr-o lege, promovata cu 6 luni inainte de data intrarii in vigoare, Codul a suferit o noua modificare prin Ordonanta de Urgenta a Guvernului nr. 19/2008, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei nr. 163 din 3 martie 2008.

Inca de la inceput trebuie precizat ca, prin derogare de la prevederile art. 3 din Codul de Procedura Fiscala, conform caruia modificarile si completarile intra in vigoare cu incepere din prima zi a anului urmator celui in care a fost adoptata prin lege, prevederile Ordonantei au intrat in vigoare de la data publicarii in Monitorul Oficial, cu cateva exceptii, ce urmeaza a fi precizate mai jos.

1. Actele emise de organele fiscale

Prin modificarile si completarile aduse Codului de Procedura Fiscala, sunt acordate ANAF prerogative mai largi cu privire la domeniul de reglementare in domeniul fiscal, prin intermediul ordinelor emise de aceasta institutie.

Astfel, ANAF urmeaza a reglementa, prin ordin, urmatoarele aspecte procedural fiscale:
– modalitatea de acordare a asistentei si indrumarii contribuabililor privind aplicarea unitara a prevederilor legislatiei privind impozitele, taxele, contributiile sociale si alte venituri bugetare administrate de ANAF;
– procedura si categoriile de impozite, taxe, contributii si alte venituri ale bugetului general consolidat care pot fi platite prin intermediul cardurillor bancare;
– procedura de realizare a cesiunii creantelor fiscale administrate de ANAF.

In ceea ce priveste actul administrativ fiscal, amintim ca acesta reprezinta actul emis in forma scrisa de organul fiscal competent in aplicarea legislatiei privind stabilirea, modificarea sau stingerea drepturilor si obligatiilor fiscale.

Nulitatea actului administrativ fiscal poate fi constatata la cererea contribuabilului sau din oficiu pentru urmatoarele motive:
– lipsa unuia dintre elementele actului administrativ fiscal, referitoare la numele, prenumele si calitatea persoanei imputernicite a organului fiscal;
– lipsa numelui si prenumelui ori denumirii contribuabilului;
– lipsa obiectului actului administrativ;
– lipsa semnaturii persoanei imputernicite a organului fiscal.

Desfiintarea totala sau partiala, potrivit legii, a actelor administrative fiscale poate fi obtinuta pe calea unei contestatii, printr-o decizie a organului fiscal. Contestatia se depune la organul fiscal emitent, in termen de 30 de zile de la data comunicarii actului administrativ fiscal, fara a fi supusa taxei de timbru.

Completarea pe care a adus-o Ordonanta de Urgenta a Guvernului nr. 19/2008 priveste faptul ca desfiintarea actelor administrative prin care s-au stabilit creante fiscale principale atrage, de drept, si desfiintarea totala sau partiala a actelor administrative prin care s-au stabilit creante fiscale accesorii aferente creantelor principale anulate.

2. Contribuabilii inactivi

Trebuie aratat ca anterior modificarii aduse Codului de Procedura Fiscala, prin Ordonanta, contribuabilii erau declarati inactivi in situatia in care, cumulativ:
– nu se aflau in situatia de a beneficia de o masura privind indeplinirea obligatiilor fiscale,
– nu au depus declaratiile fiscale si situatiile financiare si
– nu au efectuat plati reprezentand obligatii fiscale
intr-un termen de 12 luni consecutiv.

In prezent, contribuabilii aflati in situatia prezentata anterior sunt declarati inactivi daca nu depun declaratiile fiscale si situatiile financiare, nu efectueaza plati reprezentand obligatii bugetare si nu beneficiaza de o masura privind indeplinirea obligatiilor fiscale la doua termene de declarare consecutive.

Un contribuabil este declarat inactiv prin ordin al presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala, in acest caz, autoritatile fiscale avand posibilitatea, conform prevederilor Codului Fiscal, de a nu lua in considerare tranzactiile efectuate fie de un contribuabil inactiv, fie cu un contribuabil inactiv.

3. Colectarea creantelor fiscale

Este de precizat si importanta completare pe care o aduce Ordonanta referitor la termenul de plata a impozitelor, taxelor, contributiilor si a altor sume datorate bugetului general consolidat ce se platesc intr-un cont unic.

Astfel, conform noilor prevederi in materie fiscala, toate aceste obligatii fiscale, care au un termen de plata diferit de data de 25, trebuie platite la data de 25 a lunii prevazute de actul normativ care le reglementeaza.

Totodata, obligatia de a plati impozitele si contributiile aferente veniturilor din salarii, precum si impozitul retinut la sursa, trimestrial, pana la data de 25 inclusiv a lunii urmatoare trimestrului, revine:
– contribuabililor pesoane juridice platitoare de impozit pe veniturile microintreprinderilor;
– asocierilor fara personalitate juridica constituite intre persoane fizice;
– persoanelor fizice care au calitatea de angajator.

In acest caz, Ordonanta inlocuieste titularul acestei obligatii de plata – persoana fizica ce desfasoara activitati independente, cu persoana fizica ce are calitatea de angajator.

4. Stingerea creantelor fiscale prin plata, compensare si restituire

De asemenea, cu titlu de noutate, Ordonanta reglementeaza distinct modalitatea prin care se face plata pentru debitorii care beneficiaza de inlesniri la plata si pentru debitorii aflati in stare de insolventa sau in executare silita.

Astfel, acesti debitori vor face plata in contul unic, dar distribuirea sumelor urmeaza a se face de catre organul fiscal competent, potrivit ordinii stabilite de lege.

Pentru stingerea obligatiilor fiscale, reprezinta momentul platii urmatoarele:
– data inscrisa in documentul de plata, in cazul platilor in numerar;
– data postei, inscrisa pe mandatul postal, in cazul platilor efectuate prin mandat postal;
– data la care bancile debiteaza contul platitorului pe baza instrumentelor de decontare specifice, astfel cum aceasta informatie este transmisa prin mesajul electronic de plata de catre institutia bancara initiatoare, in cazul platilor efectuate prin decontare bancara;
– data inregistrarii la organul competent a documentului sau a actului pentru care s-au depus si anulat timbrele datorate potrivit legii, in cazul obligatiilor fiscale care se sting prin anulare de timbre fiscale mobile.

Avand in vedere ca plata obligatiilor fiscale poate fi facuta si prin intermediul cardurilor bancare, pentru aceste plati, acoperind vidul legislativ, Ordonanta stabileste ca data a platii, data la care a fost efectuata tranzactia, astfel cum este confirmata prin procedura de autorizare a acesteia.

Ordonanta aduce modificari si cu privire la ordinea stingerii obligatiilor de plata. Astfel, in cazul stingerii creantelor fiscale prin dare in plata, daca operatiunea de transfer al proprietatii bunurilor imobile este purtatoare de TVA, se stinge cu prioritate taxa pe valoarea adugata aferenta operatiunii de dare in plata.

5. Cesiunea creantelor fiscale administrate de Agentia Nationala de Administrare Fiscala

Cea mai importanta completare adusa de Ordonanta de Urgenta nr. 19/2008 la Codul de Procedura Fiscala vizeaza cesiunea creantelor fiscale administrate de Agentia Nationala de Administrare Fiscale.

In prezent, ANAF are dreptul de a cesiona crentele fiscale pe care le administreaza, creantele care urmeaza a fi cesionate trebuind sa fie individualizate prin titluri de creanta si confirmate prin certificate de atestare fiscala.

Certificatul de atestare fiscala a unei creante ce urmeaza a fi cesionata se emite pentru data stabilita prin cesiune.

In cazul cesiunii creantelor fiscale administrate de ANAF, este suficient doar certificatul de atestare fiscala emis in baza titlului de creanta, fara a fi necesara recunoasterea datoriei de catre debitor sau o hotarare judecatoreasca pentru confirmarea creantei.

Pretul cesiunii, atat pentru creantele principale, cat si pentru cele accesorii, trebuie sa fie cel putin egal cu valoarea nominala a creantelor.

In cazul in care exista cel putin doi ofertanti interesati de achizitionarea unei creante fiscale, metoda de acordare a contractului este metoda licitatiei, organizate de ANAF.

Ca urmare a cesiunii, Ordonanta confera cesionarului dreptul de a prelua toate drepturile cedentului ANAF, cu exceptia drepturilor speciale conferite de calitatea de creditor bugetar.
Astfel, prin contractul de cesiune nu se transmit catre cesionar dreptul de a percepe majorari de intarziere, nici caracterul executoriu al creantei cesionate.

Cu privire la creanta cesionata, ANAF este obligata sa raspunda pentru existenta creantei fiscale, astfel cum aceasta este stabilita prin certificatul de atestare fiscala. Ulterior semnarii contractului de cesiune, conform prevederilor Ordonantei, ANAF este descarcata de orice obligatie de garantie.

6. Solutionarea contestatiilor

O alta modificare adusa de Ordonanta de Urgenta a Guvernului nr. 19/2008 priveste competenta de solutionare a contestatiilor.

Astfel, urmeaza a se supune controlului Directiei Generale de solutionare a contestatiilor din cadrul Agentiei Nationale de Administrare Fiscale, pe langa contestatiile care:
– au ca obiect impozite, taxe, contributii, datorie vamala, accesoriile acestora, al caror cuantum este de 1.000.000 lei sau mai mare,
– au ca obiect acte emise de organe centrale,
– sunt formulate de marii contribuabili si au ca obiect impozite, taxe, contributii, datorie vamala, inclusiv accesoriile aferente acestora, indiferent de cuantum
si contestatiile formulate impotriva actelor de control financiar.

Av. Alina POPA
SOVA & ASOCIATII

Cuvinte cheie:
Secţiuni/categorii: Opinii

Pentru toate secţiunile JURIDICE.ro click aici
Vă invităm să publicaţi şi dvs., chiar şi opinii cu care nu suntem de acord. JURIDICE.ro este o platformă de exprimare. Publicarea nu semnifică asumarea de către noi a mesajului. Totuşi, vă rugăm să vă familiarizaţi cu obiectivele şi valorile Societătii de Stiinţe Juridice, despre care puteti ciţi aici. Pentru a publica vă rugăm să citiţi Condiţiile de publicare, Politica privind protecţia datelor cu caracter personal şi să ne scrieţi la adresa de e-mail redactie@juridice.ro!

Lex Discipulo Laus Încurajăm utilizarea RNPM - Registrul Naţional de Publicitate Mobiliară Securitatea electronică este importantă pentru avocaţi
Mesaj de conştientizare susţinut de FORTINET
JURIDICE utilizează şi recomandă SmartBill

Lasă un răspuns

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Important: Descurajăm publicarea de comentarii defăimatoare. Vor fi validate doar comentariile care respectă Politica JURIDICE.ro şi Condiţiile de publicare.


.
PLATINUM Signature      

PLATINUM  ACADEMIC

GOLD                        

VIDEO   STANDARD