ArticoleESSENTIALSRNSJStudiiOpiniiInterviuriInterviuri VIDEOPovestim cărţi
 
 
Opinii
Print Friendly, PDF & Email

O soluție pentru descongestionarea penitenciarelor. Grațierea prin comutarea unor pedepse

17.12.2014 | Artin SARCHIZIAN
Abonare newsletter

Societatea romana post-revolutionara se confrunta cu o situatie fara precedent, anume indicele de ocupare al penitenciarelor este de 160%, fapt care, pe de o parte, reprezinta o incalcare continua a dreptului oricarui detinut de a nu fi supus unui tratament inuman (art. 3 din Conventie), iar, pe de alta parte, se creeaza premisele unor condamnari aproape „sigure”, de catre Curtea Europeana, la plata de despagubiri, costuri suportate din bugetul public.

Aceasta situatie nu cred ca poate fi imputata unei persoane anume, ori unei institutii, insa cu siguranta, daca lucrurile vor ramane asa, raspunderea va apartine intregii societati, care, precum am aratat, va suporta costurile.

In mod cert, este nevoie de o masura urgenta pentru atenuarea, cel putin, a situatiei actuale, cand, in fiecare zi, semenii nostri sunt tinuti in conditii inumane, iar „contorul despagubirilor” este neintrerupt.

In egala masura, se cere o „solutie” agreata de societate deoarece dreptul de „a pedepsi”, precum si cel de „a ierta” apartine numai societatii, sigur, exercitat prin mecanismele statale.

Acesta este motivul pentru care am realizat acest „proiect de propunere”, prin care, concep o posibila solutie in care cei care au „gresit” sa nu fie iertati, ci sa plateasca, ori sa munceasca pentru societate, cu precizarea ca, daca vor mai gresi, (recidiva) sa execute si pedeapsa pe care o mai aveau de executat (cumul aritmetic).

Este o initiativa absolut noua si are marele avantaj ca vine din partea societatii civile, iar mai inainte de a fi prezentata „politicului”, va trebui dezbatuta, slefuita, amendata de catre societate.

Sunt convins ca dezbaterile vor fi uneori furtunoase, insa, cu siguranta vor fi constructive si doresc ca, in final, sa avem o propunere care chiar sa fie a societatii civile.

Sigur, la problema cu care ne confruntam pot fi gasite si alte solutii, precum realizarea de noi spatii de detentie, insa, aceasta va ajuta pe termen mediu sau lung si va implica costuri, iar noi, dupa cum am spus, avem nevoie de o solutie urgenta.

Lista infractiunilor pentru care nu se va putea aplica gratierea, in forma acestui proiect, este deschisa deoarece orice propunere agreata de majoritate va fi avuta in vedere.

Cert este ca ceva trebuie facut!

Propunerea Societatii Romane pentru Drepturile Omului

Adoptarea unei legi organice privind comutarea pedepselor celor condamnati la pedeapsa inchisorii de pana la 5 ani, incluisv, precum si a pedepselor de pana la 8 ani, incluisv, aplicate persoanelor ce au implinit varsta de 70 de ani, femeilor gravide, persoanelor cu copii in intretinere, cu varsta de pana la 5 ani, si persoanelor diagnosticate cu boli incurabile, in pedeapsa amenzii.
– Amenda consta in suma de bani pe care condamnatul este obligat sa o plateasca statului.
– Cuantumul amenzii se stabileste prin sistemul zilelor-amenda.
– Suma corespunzatoare unei zile-amenda, cuprinsa intre 10 lei si 500 lei, se inmulteste cu numarul zilelor-amenda, care se va raporta le pedeapsa aplicata si comutata, ori la restul de pedeapsa ramas neexecutat.

In cazul în care pedeapsa amenzii nu poate fi executata in tot sau in parte, din motive neimputabile persoanei condamnate, cu consimtamantul acesteia, instanta inlocuieste obligatia de plata a amenzii neexecutate cu obligatia de a presta o munca neremunerata in folosul comunitatii, afara de cazul in care, din cauza starii de sanatate, persoana nu poate presta aceasta munca. Unei zile-amenda ii corespunde o zi de munca in folosul comunitatii.

Recidivistii si cei care s-au sustras de la executarea pedepsei nu trebuie sa beneficieze de gratiere.

Nu sunt vizate de acest proiect, cei condamnati pentru infractiuni precum:
– infractiunile contra sigurantei statului
– infractiunile de omor
– infractiunile de vatamare corporala grava
– lovirile sau vatamarile cauzatoare de moarte
– violul
– actul sexual cu un minor
– perversiunea sexuala
– incestul
– talharia
– tortura
– represiunea nedreapta
– evadarea
– inlesnirea evadarii
– parasirea postului si prezenta la serviciu in stare de ebrietate
– nerespectarea regimului materialelor nucleare sau al altor materiale radioactive
– nerespectarea dispozitiilor privind importul de deseuri si reziduuri
– falsificarea de alimente sau alte produse
– relele tratamente aplicate minorului
– proxenetismul
– coruptia sexuala.

Lista se va completa, conform propunerilor.

Infractiuni prevazute in legi speciale:
– infractiunile prevazute in art. 16-19 din Legea nr. 51/1991 privind siguranta nationala a Romaniei;
– infractiunile prevazute in art. 11-16 din Legea nr. 241/2005 pentru prevenirea si combaterea evaziunii fiscale, cu modificarile ulterioare;
– infractiunile prevazute in art. 2-8 si art. 10-14 din Legea nr. 143/2000 privind prevenirea si combaterea traficului si consumului ilicit de droguri, cu modificarile si completarile ulterioare.

Av. Artin SARCHIZIAN
Presedinte SRDO

Abonare newsletter

Aflaţi mai mult despre , , , ,
JURIDICE.ro utilizează şi recomandă SmartBill pentru facturare.

JURIDICE.ro este o platformă de exprimare. Publicăm şi opinii cu care nu suntem de acord. Publicarea nu semnifică asumarea de către noi a mesajului. Pentru a publica şi dumneavoastră pe JURIDICE.ro, vă rugăm să citiţi Politica noastră şi Condiţiile de publicare.

Lasă un răspuns

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Important: Descurajăm publicarea de comentarii defăimatoare. Vor fi validate doar comentariile care respectă Politica JURIDICE.ro şi Condiţiile de publicare.

CariereCărţiEvenimenteProfesioniştiRomanian Lawyers Week