Secţiuni » Arii de practică » Protective » Dreptul muncii
Dreptul muncii
ConferinţeDezbateriCărţiProfesionişti

Revista Română de Dreptul Muncii nr. 9/2014: Formarea profesională de-a lungul vieţii – problema analfabetismului funcţional | Alina Lorena Stancu
30.12.2014 | Andreea BREBU

JURIDICE - In Law We Trust

Drd. Alina Lorena Stancu a publicat în Revista Română de Dreptul Muncii nr. 9/2014 articolul intitulat: „Formarea profesională de-a lungul vieţii – problema analfabetismului funcţional”.

Într-o societate în plină expansiune atât la nivel european, cât şi la nivel naţional, o rată a analfabetismului şi a abandonului şcolar ridicată vine în paradox cu nevoia crescută de pe piaţa muncii de actualizare continuă a cunoştinţelor şi de un standard ridicat al educaţiei. Dată fiind situaţia actuală, riscul de marginalizare al tinerilor cu o calificare insuficientă este într-o continuă creştere, iar prin prăpastia creată între nevoile societăţii şi realitatea curentă, în prezent, asistăm la apariţia unei noi categorii de analfabeţi, analfabeţii funcţionali.

Analfabetismul funcţional presupune imposibilitatea unor persoane de a folosi deprinderile de citire, de scriere sau de utilizare a mijloacelor informative, ceea ce ridică pentru acestea riscul marginalizării sociale. Din raporturile existente, majoritatea statelor Uniunii Europene se confruntă cu acest fenomen în proporţii mai mici sau mai mari, romii fiind una dintre principalele categorii sociale expuse riscului de analfabetism funcţional. Problemele pe care le poate genera acest fenomen social au determinat Comisia Europeană să atragă atenţia statelor membre în ce priveşte abordarea faţă de modalităţile de îmbunătăţire a standardelor cu privire la competenţele de scriere şi citire. Conform raportului elaborat de Comisia Europeană, piaţa forţei de muncă urmăreşte competenţe tot mai bune de scriere şi citire atât clasice, cât şi digitale, însă nivelul scăzut al competenţelor de citire şi scriere şi sărăcia formează un cerc vicios ce se alimentează reciproc, iar în evitarea acestuia este necesară conştientizarea societăţii ca primă condiţie.

România este una din ţările cu o rată a analfabetismului foarte ridicată. Potrivit studiilor, unul din doi adolescenţi cu vârsta de 15 ani au dificultăţi de citire şi înţelegere a unui text, în timp ce doar 11% dintre românii cu vârste între 25 şi 64 de ani au studii universitare, iar printre principalele cauze ale acestei statistici din ţara noastră se află modul de organizare al sistemului educaţional ce formează viitorii adulţi.

În sprijinului combaterii analfabetismului funcţional, organismele europene au elaborat diverse strategii, programe şi seminarii pentru găsirea soluţiei ideale de reducere a numărului de analfabeţi şi pentru o îmbunătăţire a standardelor unei societăţi, dintre care pot fi enumerate: Directiva 2005/36/CE, proiectele „Reducerea analfabetismului funcţional – Conceperea unei strategii europene ambiţioase de prevenire a excluziunii şi de promovare a realizării personale”, „ABCaravan”, „Ko-alpha goes Europe” şi seminarii precum „Rom ABC – Identifing and combating functional illiteracy of Roma – a challenge with European dimension” din Plauen, Germania.

Având în vedere toate aceste statistici, precum şi concluziile desprinse din lucrările seminarului de la Plauen, Germania, autoarea evidenţiază existenţa fenomenului de îmbătrânire accelerată a forţei de muncă şi propune, ca prim punct de conștientizare a unei nevoi constante de perfecţionare, evoluţia factorului demografic. Persoanele vârstnice, tinerii cetăţeni rromi şi mai ales femeile de etnie rromă sunt principalele categorii cu risc de marginalizare, datorită problemelor de analfabetism funcţional, un instrument important pentru promovarea egalităţii de gen fiind, din punctul de vedere al autoarei, organizaţiile sindicale sau patronale ce au drept scop reprezentarea şi promovarea drepturilor angajaţilor în relaţia lor cu angajatorul. Iar, mai înainte de intervenţia organizaţiilor între angajat şi angajator, statul trebuie să se implice în mod activ în promovarea unui sistem educaţional eficient care să poată fi implementat în rândul tuturor categoriilor sociale indiferent de nivelul de sărăcie şi de alte piedici.

În concluzie, autoarea precizează că tinerii şi adulţii, ce întâmpină probleme de analfabetism funcţional, se confruntă, pe lângă dificultăţile mărite în obţinerea unui loc de muncă mai bine plătit, şi cu probleme psihologice, de sănătate sau culturale, iar în combaterea acestei evoluţii, demne de luat în considerare, este necesară depunerea eforturilor încă din copilărie. În ce priveşte problema adulţilor analfabetizaţi, aceasta îşi găseşte o posibilă soluţionare în programele educaţionale concepute pentru vârsta lor.

Andreea BREBU

Secţiuni: Dreptul muncii, Revista revistelor juridice | Toate secţiunile

Cuvinte cheie: , , , , , ,
Vă invităm să publicaţi şi dvs., chiar şi opinii cu care nu suntem de acord. JURIDICE.ro este o platformă de exprimare. Publicarea nu semnifică asumarea de către noi a mesajului. Totuşi, vă rugăm să vă familiarizaţi cu obiectivele şi valorile Societătii de Stiinţe Juridice, despre care puteti ciţi aici. Pentru a publica vă rugăm să citiţi Condiţiile de publicare, Politica privind protecţia datelor cu caracter personal şi să ne scrieţi la adresa de e-mail redactie@juridice.ro!

JURIDICE.ro foloseşte şi recomandă My Justice

JURIDICE CORPORATE
JURIDICE MEMBERSHIP
Juristi
JURIDICE pentru studenti









Subscribe
Notify of

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
Important: Descurajăm publicarea de comentarii defăimatoare. Vor fi validate doar comentariile care respectă Politica JURIDICE.ro şi Condiţiile de publicare.

Secţiuni        Selected     Noutăţi     Interviuri        Arii de practică        Articole     Jurisprudenţă     Legislaţie        Cariere     Evenimente     Profesionişti
SERVICII JURIDICE.RO