BusinessAchiziţii publiceAfaceri transfrontaliereAsigurăriBankingConcurenţăConstrucţiiCorporateComercialEnergieFiscalitateFuziuni & AchiziţiiGamblingHealth & PharmaInfrastructurăInsolvenţăMedia & publicitatePiaţa de capitalProprietate intelectualăTelecom
ProtectiveData protectionDreptul familieiDreptul munciiDreptul sportuluiProtecţia consumatorilorProtecţia mediului
LitigationArbitrajContencios administrativContravenţiiDrept penalMediereProcedură civilăRecuperare creanţe
Materii principale: Dreptul Uniunii EuropeneDrept constituţionalDrept civilProcedură civilăDrept penalDreptul munciiCyberlaw
 
Piaţa de capital
CărţiProfesionişti
 
Print Friendly, PDF & Email

Modificarea Legii privind piața de capital
08.01.2015 | Roxana MUȘOI, Ciprian TIMOFTE, Roxana MUȘOI

 
Competition Law

Ordonanța de Urgență a Guvernului nr. 90/2014 pentru modificarea și completarea Legii nr. 297/2004 privind piața de capital (”OUG nr. 90/2014”) a fost publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 964 din data de 30 decembrie 2014 și va intra în vigoare începând cu data de 9 ianuarie 2015.

Așa cum reiese chiar din denumirea sa, OUG nr. 90/2014 aduce o serie de modificări și completări Legii nr. 297/2004 privind piața de capital (”Legea nr. 297/2004”). Demersul de modificare a legislației pieței de capital fusese oarecum anticipat prin adoptarea de către autoritatea de reglementare la data de 13 august 2014 a așa-numitului ”proiect STEAM” (Planul de acţiuni pentru obţinerea Statutului de Piaţă Emergentă). De altfel, necesitatea obținerii statutului de piață emergentă de către piața de capital din România este indicată în preambulul OUG nr. 90/2014 ca reprezentând unul dintre fundamentele acestui act normativ.

Fără îndoială, „capul de afiș” al modificărilor aduse de OUG nr. 90/2014 îl constituie majorarea pragului maximal de dețineri în cadrul operatorilor de piață, de la 5% la 20%. Apreciem că o atare modificare – în linie cu prevederile MiFiD (care nu instituie limitări specifice) și cu soluțiile aplicabile în statele UE ce au piețe de capital dezvoltate (unde nu există, de-asemenea, limitări referitoare la pragul de dețineri) va fi de natură să deblocheze și să potențeze activitatea operatorilor de piață (inclusiv din perspectiva facilitării adoptării unor decizii strategice), cu efecte pozitive la nivelul întregii piețe de capital din România. Deși au existat propuneri în acest sens, soluția majorării/ eliminării pragului maximal de dețineri nu a fost aplicată și în ceea ce privește deținerile în SIF-uri.

Printre alte modificări și elemente de noutate aduse de OUG nr. 90/2014 (pe care le considerăm ca fiind salutare) menționăm: (a) flexibilizarea cerințelor de cvorum și de majoritate necesare desfășurării adunărilor generale extraordinare și adoptării hotărârilor în cazul operatorilor de piață, (b) simplificarea regimului juridic aplicabil ofertelor publice și listării de acțiuni și obligațiuni, (c) flexibilizarea mecanismului de reprezentare a acționarilor în adunările generale (prin reglementarea posibilității emiterii unei procuri generale, pentru o perioadă maximă de 3 ani), (d) clarificarea unor aspecte referitoare la exercitarea votului prin corespondență, cum ar fi considerarea votului prin corespondență ca fiind revocat în ipoteza participării personale a acționarului în cadrul adunării generale.

Prevederile OUG nr. 90/2004 erau, fără îndoială, perfectibile. Din această perspectivă, era poate preferabil un proces de consultare publică ceva mai îndelungat (Ministerul Finanțelor Publice a lansat în dezbatere publică proiectul de ordonanță la data de 12 decembrie 2014, iar ordonanța a fost adoptată de Guvernul României la data de 23 decembrie 2014). Însă, oricât de mic ar fi, „un pas înainte” în vederea îmbunătățirii legislației pieței de capital este întotdeauna preferabil unei stagnări.

În final, mai menționăm că OUG nr. 90/2014 nu este singurul act normativ care vizează modificarea Legii nr. 297/2004. Conform informațiilor disponibile pe site-ul Camerei Deputaților (http://www.cdep.ro/ ), la data de 22 decembrie 2014 a fost transmis spre promulgare de către Președintele României Proiectul de lege pentru aprobarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr.32/2012 privind organismele de plasament colectiv în valori mobiliare şi societăţile de administrare a investiţiilor, precum şi pentru modificarea şi completarea Legii nr.297/2004 privind piaţa de capital. Majoritatea covârșitoare a normelor conținute de acest proiect de lege vizează modificarea prevederilor Legii nr. 297/2004.

Ciprian TimofteFără a intra în detalii privind noutățile aduse de proiectul de lege, semnalăm o potențială „suprapunere” între prevederile proiectului de lege și cele ale OUG nr. 90/2014, în sensul în care ambele acte normative suplimentează Legea nr. 297/2004 cu un nou articol 2863, care însă reglementează chestiuni diferite (i.e. cerințele de cvorum și majoritate la adunările generale ale operatorilor de piață, respectiv ale SIF-urilor). Considerăm că ambele articole 2863 (i.e. introduse prin OUG nr. 90/2001, respectiv prin proiectul de lege) vor fi aplicabile, respectiva „suprapunere” fiind datorată unei erori de numerotare (materiale).

Ciprian TIMOFTE
Senior Associate ȚUCA, ZBÂRCEA ȘI ASOCIAȚII

 

***

În primul rând, prin Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 90/2014 se armonizează Legea nr. 297/2004 cu legislația europeană, prin transpunerea în dreptul intern a prevederilor referitoare la capitalul iniţial al unei S.S.I.F. și cele referitoare la comunicatele cu caracter publicitar, simplificarea activităţilor referitoare la exercitarea votului și reprezentarea acționarilor în cadrul adunărilor generale, simplificarea regimului ofertelor publice și al listărilor de acțiuni și obligațiuni, precum și introducerea gestionării de portofolii și a titlurilor de stat care au o scadenţă mai mică de 12 luni în categoria valorilor mobiliare.

De asemenea, au fost aduse și modificări substanțiale, precum cele referitoare la creşterea pragului de deţinere la operatorii de piaţă, de la 5% la 20% din totalul drepturilor de vot sau cele de flexibilizare a regimului în cazul majorărilor de capital social prin aport în numerar sau în natură, prin ridicarea dreptului de preferință a acționarilor în cazul majorărilor de capital, cu participarea acționarilor reprezentând cel puțin 3/4 din capitalul social subscris (anterior din numărul tuturor acționarilor) şi cu votul acţionarilor care deţin cel puţin 2/3 din drepturile de vot (anterior 3/4 din drepturile de vot).

Chiar dacă această din urmă modificare a fost primită cu rezerve de diferite asociații și jucători de pe piața de capital, pe motiv că ar permite acționarilor majoritari să adopte hotărâri abuzive în raport cu acționarii minoritari, suntem de părere că legiuitorul a procedat la transpunerea în lege, în acord cu nevoile și așteptările actuale ale pieței de capital din România, a unor prevederi care răspund realității sociale contemporane. Mai mult, vor asigura confortul legal necesar investitorilor majoritari să decidă nevoile de capital ale societăților în care sunt acționari și sperăm într-o diminuare a numărului litigiilor privind adoptarea de hotărâri ale adunărilor generale privind aceste majorări de capital social.

De altfel, toate modificările aduse de Ordonanță sunt benefice sub rezerva că ar fi fost utilă o perioadă mai mare de consultări. În opinia noastră, vor conduce la facilitarea accesului investitorilor străini la piaţa de capital românească și vor asigura îmbunătăţirea cadrului legislativ cu consecințe pozitive asupra integrării României în economia europeană.

Avocat Roxana MUȘOI
RĂDULESCU & MUȘOI


Aflaţi mai mult despre , , , , , , , , ,
Puteţi publica şi dumneavoastră pe JURIDICE.ro. Publicăm chiar şi opinii cu care nu suntem de acord. JURIDICE.ro este o platformă de exprimare. Publicarea nu semnifică asumarea de către noi a mesajului. Pentru a publica vă rugăm să citiţi Condiţiile de publicare, Politica privind protecţia datelor cu caracter personal şi să ne scrieţi la adresa redactie@juridice.ro!

JURIDICE GOLD pentru studenţi foarte buni, free
JURIDICE.ro utilizează şi recomandă SmartBill













Newsletter JURIDICE.ro
Youtube JURIDICE.ro
Instagram JURIDICE.ro
Facebook JURIDICE.ro
LinkedIn JURIDICE.ro

Lasă un răspuns

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Important: Descurajăm publicarea de comentarii defăimatoare. Vor fi validate doar comentariile care respectă Politica JURIDICE.ro şi Condiţiile de publicare.