Secţiuni » Arii de practică » Business » Piaţa de capital
Piaţa de capital
CărţiProfesionişti
 

Modificarea legislației în domeniul pieței de capital în vederea armonizării cu prevederile la nivel comunitar
22.01.2015 | Diana DOBROMIR, Andrei-Cosmin BĂLUȘ, Diana DOBROMIR

Secţiuni: Dreptul Uniunii Europene, Lege 9, Piața de capital, Studii
JURIDICE - In Law We Trust

Pe data de 12 ianuarie 2015, a fost publicata in Monitorul Oficial, Partea I, nr. 22, Legea nr. 10/2015 pentru aprobarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 32/2012 privind organismele de plasament colectiv in valori mobiliare si societatile de administrare a investitiilor, precum si pentru modificarea si completarea Legii nr. 297/2004 privind piata de capital, precum si pentru modificarea si completarea unor acte normative („Legea”).

Avand in vedere adoptarea la nivel comunitar a anumitor acte normative relevante in domeniul pietei de capital (i.e. Directiva 2004/39/CE privind pietele de instrumente financiare, Directiva 2004/25/CE privind ofertele publice de preluare), s-a impus modificarea de urgenta a prevederilor Legii nr. 297/2004 privind piata de capital, in vederea transpunerii in legislatia nationala a dispozitiilor comunitare astfel cum au fost acestea adoptate.

Suplimentar, situatiile concrete aparute in practica, ulterior adoptarii Legii nr. 297/2004 privind piata de capital, impun modificarea unor prevederi existente, astfel incat sa asigure un grad ridicat de protectie a investitiilor si investitorilor in domeniul pietei de capital.

Legea are ca obiect transpunerea, la nivel de legislatie primara, a prevederilor comunitare stabilite in domeniul pietei de capital, contribuind astfel la dezvoltarea si cresterea eficientei sectorului organismelor de plasament colectiv in valori mobiliare (O.P.C.V.M.), in mod special, si a fondurilor de investitii in Romania, in general.

Dintre cele mai importante modificari aduse de catre Lege reglementarilor legislative din domeniul pietei de capital, mentionam urmatoarele:
– reglementarea atributiilor Autoritatii de Supraveghere Financiara („A.S.F.”) cu privire la capacitatea sa de formare, pregatire si perfectionare profesionala, precum si de evaluare in domeniul pietei de capital;
– stabilirea atributiilor de supraveghere, investigare si control in sarcina A.S.F., care poate actiona in mod direct, in colaborare cu alte entitati ale pietei sau prin sesizarea organelor juridice competente;
– introducerea notiunii de „firma de investitii”, reprezentand o persoana juridica a carei activitate curenta o constitutie prestarea unuia sau a mai multor servicii de investitii catre terti si/sau desfasurarea uneia sau mai multor activitati de investitii;
– reglementarea notiunii de „contraparte centrala”, reprezentand o persoana juridica care se interpune intre contrapartile la contractele tranzactionate pe una sau mai multe piete financiare, devenind astfel cumparator pentru fiecare vanzator si vanzator pentru fiecare cumparator;
– posibilitatea unei persoane, care detine calitatea de membru in consiliul de administratie/consiliul de supraveghere al unei societati de servicii de intermediere financiara, de a detine concomitent si calitatea de membru in consiliul de administratie sau in consiliul de supraveghere la cel mult alte doua entitati autorizate A.S.F.;
– modificarea conditiilor privind procedura de autorizare a operatorilor de piata;
– validarea de catre A.S.F. a membrilor consiliului de administratie sau a membrilor consiliului de supraveghere, in mod individual, inainte de inceperea exercitarii mandatului de catre acestia;
– reglementarea statutului de operator de sistem;
– excluderea instrumentelor derivate ca obiect al operatiunilor de depozitare ale depozitarului central;
– stabilirea in sarcina A.S.F. a obligatiilor ce decurg din reglementarile comunitare referitoare la instrumentele financiare derivate extrabursiere, contrapartile centrale, precum si registrele centrale de tranzactii;
– reglementarile contrapartii centrale, ce contin cel putin cerintele stabilite de normele comunitare, sunt supuse aprobarii A.S.F., iar aceasta necesita aprobarea prealabila a Bancii Nationale a Romaniei pentru sistemul de decontare a operatiunilor cu instrumente financiare;
– numirea de catre judecatorul sindic a lichidatorului, prin consultarea prealabila a A.S.F., in ipoteza declansarii procedurii de faliment impotriva contrapartii centrale/casei de compensare;
– reglementarea in mod detaliat si expres a faptelor ce pot fi calificate drept contraventii si a sanctiunilor contraventionale.

Legea a intrat in vigoare pe data de 15 ianuarie 2015.

Avocat Andrei-Cosmin BĂLUȘ
Avocat Diana DOBROMIR
Colaboratori DORU TRĂILĂ, SILVIU STRATULAT, ADRIANA ALMĂȘAN, ANDREI ALBULESCU – ATTORNEYS AT LAW

Cuvinte cheie: , , , , , , , , ,
Vă invităm să publicaţi şi dvs., chiar şi opinii cu care nu suntem de acord. JURIDICE.ro este o platformă de exprimare. Publicarea nu semnifică asumarea de către noi a mesajului. Totuşi, vă rugăm să vă familiarizaţi cu obiectivele şi valorile Societătii de Stiinţe Juridice, despre care puteti ciţi aici. Pentru a publica vă rugăm să citiţi Condiţiile de publicare, Politica privind protecţia datelor cu caracter personal şi să ne scrieţi la adresa de e-mail redactie@juridice.ro!

JURIDICE.ro foloseşte şi recomandă My Justice

JURIDICE CORPORATE
JURIDICE MEMBERSHIP
Juristi
JURIDICE pentru studenti









Subscribe
Notify of

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
Important: Descurajăm publicarea de comentarii defăimatoare. Vor fi validate doar comentariile care respectă Politica JURIDICE.ro şi Condiţiile de publicare.

Secţiuni        Selected     Noutăţi     Interviuri        Arii de practică        Articole     Jurisprudenţă     Legislaţie        Cariere     Evenimente     Profesionişti