CJUE. Scutirea de la plata TVA pentru punerea la dispoziție, cu titlu oneros, a unui stadion de fotbal unei echipe
23 ianuarie 2015 | JURIDICE.ro
Curtea de Justiție a Uniunii Europene s-a pronunțat joi, 22 ianuarie 2015, în cauza C-55/14 privind interpretarea articolului 13 secțiunea B lit. b din A șasea directivă 77/388/CEE a Consiliului din 17 mai 1977 pentru armonizarea legislațiilor statelor membre referitoare la impozitele pe cifra de afaceri – sistemul comun de taxă pe valoarea adăugată: baza unitară de evaluare TVA datorat de o regie ce închiriază un bun din patrimoniul său.
Curtea a răspuns în sensul că punerea la dipoziție cu titlu oneros a unui stadion de fotbal unei echipe nu este scutită de la plata TVA în sensul articolului 13 secțiunea B litera (b) din a șasea directivă.
În fapt, Regia Comunală Autonomă Luc Varenne exploatează un teren de fotbal pe care l-a achiziționat din fonduri proprii, pe care l-a închiriat ulterior unui club de fotbal, respectiv Royal Football Club de Tournai ASB. Pentru închirirea stadionului, regia autonomă percepe o chirie. În urma unui control fiscal, administrația fiscală belgiană a considerat că o astfel de operațiune este supusă plății de TVA. Regia Comunală Autonomă Luc Varenne a atacat respectivul act administrativ, proces în cadrul căruia, instanța a decis să suspende cauza și să adreseze Curții următoarea întrebare preliminară:
„Punerea la dispoziție a instalațiilor unei infrastructuri sportive utilizate în scopuri exclusiv fotbalistice, interpretată ca dreptul de utilizare și de exploatare punctuală a suprafeței de joc a stadionului de fotbal (terenul), precum și a vestiarelor pentru jucători și arbitri până la concurența a cel mult 18 zile în fiecare sezon sportiv (un sezon sportiv începând la 1 iulie în fiecare an calendaristic și încheindu‑se la 30 iunie anul următor) este o închiriere de bunuri imobile scutită în sensul articolului 13 secțiunea B litera (b) din A șasea directivă 77/388/CEE a Consiliului Comunităților Europene din 17 mai 1977 privind armonizarea legislațiilor statelor membre referitoare la impozitele pe cifra de afaceri – sistemul comun al taxei pe valoarea adăugată: baza unitară de evaluare [articolul 135 alineatul (1) primul paragraf din Directiva TVA 2006/112], în măsura în care concedentul dreptului de utilizare și de exploatare:
– dispune de facultatea deplină de a conferi drepturi identice altor persoane fizice sau juridice la alegere, în afara celor 18 zile menționate anterior;
– dispune de dreptul de acces în orice moment la instalațiile în cauză, fără acordul prealabil al concesionarului dreptului de utilizare și de exploatare, în special pentru a se asigura de corecta utilizare a acestora și pentru a se proteja împotriva oricărui prejudiciu, numai cu condiția de a nu perturba buna organizare a competițiilor sportive;
– păstrează, în plus, un drept de control permanent al accesului la instalații, inclusiv în perioada de utilizare a acestora de către R.F.C.T.;
– solicită o indemnizație forfetară de 1.750 de euro pentru fiecare zi de utilizare a suprafeței de joc, a vestiarelor, a bufetului, a serviciului de pază, de supraveghere și de control al tuturor instalațiilor, înțelegându-se că suma solicitată reprezintă, în mod convențional, dreptul de acces la terenul de fotbal până la concurența a 20% și, în proporție de 80%, contraprestația pentru diferitele servicii de mentenanță, de curățenie, de întreținere (tunsul ierbii, însămânțare etc.) și de asigurare a conformității suprafeței de joc și prestări de servicii accesorii, furnizate de concedentul dreptului de utilizare și de exploatare (în speță, regia apelantă în cauză)?”
Curtea declară că: „Articolul 13 secțiunea B litera (b) din A șasea directivă 77/388/CEE a Consiliului din 17 mai 1977 privind armonizarea legislațiilor statelor membre referitoare la impozitele pe cifra de afaceri – sistemul comun al taxei pe valoarea adăugată: baza unitară de evaluare trebuie interpretat în sensul că punerea la dispoziție cu titlu oneros a unui stadion de fotbal în temeiul unui contract prin care anumite drepturi și prerogative sunt rezervate proprietarului și care prevede prestarea de către acesta din urmă a diferite servicii, printre care servicii de mentenanță, de curățenie, de întreținere și de asigurare a conformității, reprezentând 80% din indemnizația prevăzută contractual, nu constituie în principiu o „închiriere de bunuri imobile” în sensul acestei dispoziții. Este de competența instanței de trimitere să aprecieze acest lucru.”
- Flux integral: www.juridice.ro/feed
- Flux secţiuni: www.juridice.ro/*url-sectiune*/feed
Pentru suport tehnic contactaţi-ne: tehnic@juridice.ro