Secţiuni » Articole
Articole autoriRNSJESSENTIALSStudiiOpiniiInterviuriPovestim cărţi
Opinii
PLATINUM+ PLATINUM Signature     

PLATINUM ACADEMIC
GOLD                       

VIDEO STANDARD
BASIC





Este necesara intocmirea unei fise a postului pentru magistrati?
11.06.2008 | JURIDICE.ro, Viviana Cimpoeru

JURIDICE - In Law We Trust

Raspunsul la aceasta intrebare presupune punerea in discutie a naturii raporturilor juridice de munca ale magistratilor. Potrivit dreptului muncii, raporturile juridice de munca iau nastere, de regula, prin incheierea unui contract individual de munca.

Exista insa si situatii in care izvorul raportului de munca il constituie un alt act juridic, cum ar fi actul administrativ de numire in functie a functionarilor publici, ordinul de acordare a gradului militar, in cazul militarilor in activitate.

Dispozitiile Legii nr. 303/2004 privind statutul judecatorilor si procurorilor, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, nu fac referire expresa la aceste raporturi, insa, avand in vedere modalitatea in care sunt ocupate functiile de judecator sau procuror, se poate sustine ca raporturile juridice de munca ale magistratilor nu sunt de natura contractuala, nefiind izvorate dintr-un contract de munca.

In contextul celor mentionate, consideram necesar a preciza ca, in literatura juridica s-a exprimat opinia potrivit careia magistratii ar trebui inclusi in randul persoanelor care detin demnitati publice.

Argumentul principal invocat in sprijinul acestei opinii este acela ca judecatorii si procurorii, cu exceptia celor stagiari, sunt numiti de Presedintele Romaniei, la propunerea Consiliului Superior al Magistraturii, situatia fiind similara cu cea a demnitarilor, astfel cum rezulta din dispozitiile art.3 din Legea nr. 154/1998 privind sistemul de stabilire a salariilor de baza in sectorul bugetar si a indemnizatiilor pentru persoane care ocupa functii de demnitate publica, potrivit carora functia de demnitate publica este acea functie publica care se ocupa prin mandat obtinut direct, prin alegeri organizate, sau indirect, prin numire, potrivit legii.

De asemenea, trebuie avut in vedere ca potrivit dispozitiilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 27/2006 privind salarizarea si alte drepturi ale judecatorilor, procurorilor si altor categorii de personal din sistemul justitiei, aprobata, cu modificari si completari prin Legea nr. 45/2007, magistratii nu beneficiaza de un salariu de baza, precum orice salariat sau functionar public, ci de o indemnizatie de incadrare lunara bruta.

Acest concept se regaseste in continutul Legii nr. 154/1998, unde se stipuleaza faptul ca personalul bugetar beneficiaza de un salariu de baza, cu exceptia persoanelor „ care ocupa functii de demnitate publica ”, care pentru activitatea desfasurata, au dreptul la o indemnizatie de incadrare lunara.

In doctrina de drept public s-a apreciat ca demnitarii nu sunt simpli functionari publici in sensul strict al dreptului administrativ, desi functiile si demnitatile publice sunt strans legate, acestia desfasurandu-si activitatea in temeiul unei alte forme a raportului juridic de munca, care difera de cea a salariatilor, a functionarilor publici, a militarilor de cariera si a membrilor cooperativelor mestesugaresti.

In sensul celor de mai sus, s-a facut trimitere la art. 16 alin. (3) din Constitutia Romaniei, republicata, care, referindu-se la „functiile si demnitatile publice, civile si militare” nu a avut in vedere salariatii, ci a vizat distinctia intre notiunile de functie publica si functia de demnitate publica.

Raportat la aceste considerente, se poate concluziona ca magistratii constituie o categorie distincta de personal, guvernata de principiile fundamentale ale dreptului muncii, dar care nu se supune aceluiasi regim ca salariatii.

In cazul acestora din urma, fisa postului, care cuprinde sarcinile si responsabilitatile ce ii revin unui salariat, conditiile de lucru, standardele de performanta, modalitatea de recompensare, caracteristicile personale pentru indeplinirea cerintelor postului, conditiile de munca necesare pentru ca salariatul sa-si desfasoare in mod normal activitatea, constituie anexa la contractul individual de munca, este obligatorie si trebuie adusa la cunostinta salariatului chiar de la incheierea contractului.
Aceste caracteristici rezulta din reglementarile inserate in Codul muncii potrivit carora:
– salariatul are obligatia de a realiza norma de munca sau, dupa caz, de a indeplini atributiile ce ii revin conform fisei postului – art. 39 alin. (2) lit. a) din Codul muncii ;
– angajatorul are dreptul sa stabileasca atributiile corespunzatoare pentru fiecare salariat, in conditiile legii si/sau in conditiile contractului colectiv de munca aplicabil, incheiat la nivel national, la nivel de ramura de activitate sau de grup de unitati – art. 40 alin. (1) lit. b) din Codul muncii;
– anterior incheierii sau modificarii contractului individual de munca, angajatorul are obligatia de a informa persoana selectata in vederea angajarii ori, dupa caz, salariatul cu privire la (…) functia / ocupatia conform specificatiei Clasificarii ocupatiilor din Romania sau a altor acte normative si cu privire la atributiile postului – art. 17 alin. (2) lit. d din Codul muncii.

Fata de cele mai sus expuse, apreciem ca, in cazul magistratilor, nu se poate pune problema intocmirii unor fise ale postului, accesorii contractului de munca (act juridic neaplicabil in cazul magistratilor), atributiile judecatorilor si procurorilor fiind clar definite prin dispozitiile speciale ale Legii nr. 303/2004, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, prin dispozitiile procedurale, prin cele ale Regulamentului de ordine interioara al instantelor/parchetelor, care se completeaza cu cele din Codul deontologic al judecatorilor si procurorilor.

* Viviana Cimpoeru este procuror. Isi desfasoara activitatea in cadrul Directiei Legislatie Documentare si Contencios a Consiliului Superior al Magistraturii.

Puteţi publica şi dumneavoastră pe JURIDICE.ro. Publicăm chiar şi opinii cu care nu suntem de acord. Vă rugăm să vă familiarizaţi cu obiectivele şi valorile Societătii de Stiinţe Juridice, despre care puteti ciţi aici.
JURIDICE.ro este o platformă de exprimare. Publicarea nu semnifică asumarea de către noi a mesajului.

Pentru a publica vă rugăm să citiţi Condiţiile de publicare, Politica privind protecţia datelor cu caracter personal şi să ne scrieţi la adresa redactie@juridice.ro!







JURIDICE utilizează şi recomandă SmartBill

JURIDICE gratuit pentru studenţi

Securitatea electronică este importantă pentru avocaţi [Mesaj de conştientizare susţinut de FORTINET]

JURIDICE recomandă e-Consultanta, consultantul tău personal în finanţare


Lasă un răspuns

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Important: Descurajăm publicarea de comentarii defăimatoare. Vor fi validate doar comentariile care respectă Politica JURIDICE.ro şi Condiţiile de publicare.