Secţiuni » Arii de practică » Litigation » Drept penal
Drept penal
DezbateriCărţiProfesionişti
UNBR Caut avocat
UNBR Caut avocat
UNBR Caut avocat
Negotiation Games for Lawyers
Citeşte mai mult în legătură cu CJUE, Drept penal, Dreptul Uniunii Europene, RNSJ
3 comentarii

Întrebare preliminară cu privire la infracțiunea de terorism

29 ianuarie 2015 | Mihaela MAZILU-BABEL

Judecătorul suprem de contencios administrativ din Belgia se întreabă cu privire la infracțiunea de terorism. (C-573/14 Lounani)

Situația de fapt:
1. persoane care au dreptul de a beneficia de statutul de refugiat sau persoanele care, din alte motive, au nevoie de protecție internațională
2. clauza de excludere și necesitatea ca solicitantul de azil să fi fost condamnat pentru una dintre infracțiunile de terorism prevăzute în Decizia-cadru 2002/475/JAI privind combaterea terorismului
3. fapte care sunt imputate intimatului printr-o hotărâre definitivă în penal, fiind condamnat pentru participarea la o organizație teroristă și posibilitatea ca astfel de acte să fie considerate drept acte contrare scopurilor și principiilor Organizației Națiunilor Unite
4. condamnare a intimatului în calitate de membru de conducere al unei organizații teroriste, prin care se constată că acesta nu săvârșise, nu încercase să săvârșească și nici nu amenințase că va săvârși un act terorist, și posibilitatea ca o astfel de condamnare să fie totuși suficientă pentru a se putea constata existența unui act de participare sau de instigare, imputabil intimatului
5. eventuala obligație de a se realiza o examinare individuală a faptelor cauzei și să se demonstreze participarea sau instigarea la săvârșirea unei infracțiuni de terorism precum este definită în decizia-cadru
6. posibilitatea ca în materie de terorism, excluderea de la acordarea protecției internaționale să fie posibilă și în lipsa săvârșirii, a instigării sau a participării la un act violent, de o natură deosebit de crudă.

Dispoziții incidente:

1. Articolul 12 din Directiva 2004/83/CE privind standardele minime referitoare la condițiile pe care trebuie să le îndeplinească resortisanții țărilor terțe sau apatrizii pentru a putea beneficia de statutul de refugiat
2. Articolul 1 din Decizia-cadru 2002/475/JAI din 13 iunie 2002 privind combaterea terorismului.

Mihaela MAZILU-BABEL
Doctorand, Facultatea de Drept și Ştiințe Sociale, Universitatea din Craiova

Citeşte mai mult despre , , , ! Pentru condiţiile de publicare pe JURIDICE.ro detalii aici.
Urmăriţi JURIDICE.ro şi pe LinkedIn LinkedIn JURIDICE.ro WhatsApp WhatsApp Channel JURIDICE Threads Threads JURIDICE Google News Google News JURIDICE

(P) JURIDICE.ro foloseşte şi recomandă SmartBill.

Login | Pentru a putea posta comentarii trebuie să fiţi abonat. Dacă încă nu sunteţi, click aici pentru a afla despre avantaje!

Au fost scrise până acum 3 de comentarii cu privire la articolul “Întrebare preliminară cu privire la infracțiunea de terorism”. Important: Descurajăm publicarea de comentarii defăimatoare. Vor fi validate doar comentariile care respectă Politica JURIDICE.ro şi Condiţiile de publicare. Pe de altă parte, vă rugăm ca, înainte de a publica un comentariu, să citiţi cu atenţie politica de confidenţialitate JURIDICE.ro. În plus, vă rugăm să citiţi şi politica de confidenţialitate Akismet, plugin folosit de noi pentru a reduce comentariile spam.



  1. Cauza va fi judecată de Marea Cameră (cf. calendar curia).

  2. Avocatul general propune (nu și în limba română):

    – It is not necessary to demonstrate that an applicant for asylum has been convicted of a terrorist offence within the meaning of Article 1(1) of Council Framework Decision 2002/475/JHA of 13 June 2002 on combating terrorism in order for that person to be excluded from being a refugee, on the grounds that he has been guilty of acts contrary to the purposes and principles of the United Nations within the meaning of Article 12(2)(c) of Council Directive 2004/83/EC of 29 April 2004 on minimum standards for the qualification and status of third country nationals or stateless persons as refugees or as persons who otherwise need international protection and the content of the protection granted.

    – Where an applicant for refugee status is convicted of having participated in a terrorist group by the courts of a Member State and that conviction has become final, that circumstance is relevant to, and should carry significant weight in the individual assessment of, whether the grounds for exclusion in Article 12(2)(c) of Directive 2004/83 apply. In assessing the facts and circumstances of an applicant’s case for the purposes of Article 12(2)(c) and (3) read together, the competent national authorities must also examine whether he shares personal responsibility, by reference to his motives and intentions relating to the activities of the terrorist group in which he participates. The group’s activities must have an international dimension and be of such gravity that they have implications for international peace and security. A finding that the applicant was a leading member of such a group is a relevant factor. It is not necessary to establish that he himself has instigated or participated in terrorist acts as defined in Article 1 of Framework Decision 2002/475 in order to invoke the grounds of exclusion in Article 12(2)(c) and (3) of Directive 2004/83.

    – To establish that an applicant for refugee status has instigated or otherwise participated in committing crimes or acts within the meaning of Article 12(2) and (3) of Directive 2004/83, it is not necessary for the terrorist group in which he participated to have committed an act listed in Article 1 of Framework Decision 2002/475, or for the applicant to be found guilty of an act referred to in Article 2 of that decision.

    – An applicant for refugee status may be excluded from qualifying as a refugee even though neither he nor the terrorist group of which he is a member has committed violent acts of a particularly cruel nature as referred to in Article 1 of the Framework Decision 2002/475.

  3. Curtea declară:

    1) Articolul 12 alineatul (2) litera (c) din Directiva 2004/83/CE a Consiliului din 29 aprilie 2004 privind standardele minime referitoare la condițiile pe care trebuie să le îndeplinească resortisanții țărilor terțe sau apatrizii pentru a putea beneficia de statutul de refugiat sau persoanele care, din alte motive, au nevoie de protecție internațională și referitoare la conținutul protecției acordate trebuie interpretat în sensul că, pentru a putea reține existența cauzei de excludere de la recunoașterea statutului de refugiat care figurează la acest articol, nu este necesar ca solicitantul protecției internaționale să fi fost condamnat pentru una dintre infracțiunile teroriste prevăzute la articolul 1 alineatul (1) din Decizia‑cadru 2002/475/JAI a Consiliului din 13 iunie 2002 privind combaterea terorismului.

    2) Articolul 12 alineatul (2) litera (c) și articolul 12 alineatul (3) din Directiva 2004/83 trebuie interpretate în sensul că acte de participare la activitățile unui grup terorist, cum sunt cele pentru care a fost condamnat pârâtul din litigiul principal, pot justifica excluderea de la recunoașterea statutului de refugiat, deși nu s‑a dovedit că persoana în cauză a comis, a încercat să comită sau a amenințat cu comiterea unui act terorist astfel cum este definit în rezoluțiile Consiliului de securitate al Organizației Națiunilor Unite. În vederea evaluării individuale a faptelor care permit să se aprecieze dacă există motive întemeiate pentru a crede că o persoană s‑a făcut vinovată de acte contrare scopurilor și principiilor Organizației Națiunilor Unite, a instigat la astfel de acte ori a participat în orice fel la acestea, împrejurarea că persoana respectivă a fost condamnată, de instanțele dintr‑un stat membru, pentru participarea la activitățile unui grup terorist prezintă o importanță deosebită, ca de altfel și constatarea că acea persoană era un membru de conducere al acestui grup, fără a fi necesar să se dovedească faptul că aceeași persoană a instigat ea însăși la comiterea unui act de terorism sau că a participat în orice fel la acesta.

Lasă un răspuns

Arii de practică
Achiziţii publice
Afaceri transfrontaliere
Arbitraj
Asigurări
Banking
Business
Concurenţă
Construcţii
Contencios administrativ
Contravenţii
Corporate
Cyberlaw
Cybersecurity
Data protection
Drept civil
Drept comercial
Drept constituţional
Drept penal
Dreptul familiei
Dreptul muncii
Dreptul Uniunii Europene
Dreptul penal al afacerilor
Dreptul sportului
Drepturile omului
Energie
Fiscalitate
Fuziuni & Achiziţii
Gambling
Health & Pharma
Infrastructură
Insolvenţă
Litigation
Malpraxis medical
Media & publicitate
Mediere
Piaţa de capital
Procedură civilă
Procedură penală
Proprietate intelectuală
Protective
Protecţia animalelor
Protecţia consumatorilor
Protecţia mediului
Recuperare creanţe
Sustenabilitate
Telecom
Transporturi

Parteneri arii de practică  Specialişti


JURIDICE.ro
Main page
Cariere
Evenimente ⁞ 
Dezbateri
Profesionişti
Lawyers Week
WinLaw.ro
VIDEO
Servicii
Flux noutăţi
Selected ⁞ 
Comunicate
Avocaţi
Executori
Notari
Sistemul judiciar
Studenţi / JURIDICE NEXT
RSS  Publicare comunicate profesionale
Articole
Essentials
Interviuri
Opinii
Revista de note, studii şi opinii juridice
ISSN 2066-0944
       Studii şi note de studiu
Revista revistelor
Autori  Condiţii de publicare articole
Jurisprudenţă
Curtea Europeană a Drepturilor Omului
Curtea de Justiţie a Uniunii Europene
Curtea Constituţională
Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie
       Jurisprudenţă curentă ÎCCJ
       Dezlegarea unor chestiuni de drept
       Recurs în interesul legii
Curţi de apel ⁞ 
Tribunale ⁞ 
Judecătorii

Legislaţie
Proiecte legislative
Monitorul Oficial al României
Jurnalul Oficial al Uniunii Europene

Proiecte speciale
Cărţi
Covid-19 Legal React
Creepy cases
Life
Mesaje de condoleanţe
Povestim cărţi
Războiul din Ucraina
Wisdom stories