Secţiuni » Materii / Arii de practică » Business » Corporate
Corporate
DezbateriCărţiProfesionişti
Banner BA-01
Servicii JURIDICE.ro
Banner BA-02
Corporate Opinii

Transformarea Rasdaq. Consecinte

4 august 2008 | Cătălin OROVICEANU

Cu ceva timp in urma, intrebata ce parere are despre furturile de actiuni de pe Rasdaq, o cunoscuta deputata a dat un raspuns devenit legenda: „Daca Rasdaq a furat, sa fie arestat”.

Vremurile in care Rasdaq trebuia „arestat” par de mult trecute. O parte din societatile tranzactionate pe Rasdaq au cunoscut cresteri spectaculoase odata cu revenirea pietei de capital inceputa in 2001. In aceasta tendinta de crestere au aparut apoi ca naturale fuziunea BVB cu Rasdaq, „translatarea” actiunilor unor emitenti de pe Rasdaq pe platforma mai performanta a Bursei de Valori si, in ultimul timp, listarea unor emitenti de pe Rasdaq pe BVB. Iar dupa adoptarea Legii pietei de capital nr. 297/2004, dublata de integrarea europeana, discutiile despre problemele „necurate” de pe Rasdaq pareau sa nu aiba decat semnificatie istorica.

Iata insa ca, o decizie a CNVM [nr. 1507 din 23 iulie 2008, publicata in Buletinul CNVM, partea I, nr. 28/2008], readuce in actualitate discutia privind posibile fraude pe aceasta piata si da nastere unor noi controverse. Sa vedem, pe scurt, de unde provine problema.

Legea 297/2004 distinge intre „piata reglementata” si „sistem alternativ de tranzactionare”. O societate ale carei actiuni sunt tranzactionate pe o piata reglementata trebuie sa respecte regulile impuse de respectiva lege si de reglementarile CNVM cu privire la protectia investitorilor (transparenta si raportari, oferte obligatorii de preluare, reguli speciale la desfasurarea adunarilor generale, etc). In schimb, o societate ale carei actiuni sunt tranzactionate intr-un sistem alternativ de tranzactionare se bucura de o mai mare libertate, cerintele de raportare si de protectie a investitorilor fiind mai reduse.

Dupa aparitia Legii 297/2004, CNVM a autorizat in primul rand o piata reglementata. Aceasta este operata de BVB si pe ea se tranzactioneaza actiunile care, si inainte de aceasta autorizare, erau inscrise la „cota BVB”. Actiunile „de la cota Rasdaq” (inclusiv cele „translatate”) au ramas in suspensie. Ele nu apartineau nici pietei reglementate dar, in lipsa unei autorizari a CNVM, nici unui sistem alternativ de tranzactionare. Prin reglementari (vazute ca temporare, pana la autorizarea sistemului alternativ de tranzactionare), CNVM a mentinut in privinta acestor actiuni sistemul existent, similar in unele privinte cu piata reglementata.

Ulterior, prin decizia mai sus amintita, CNVM, autorizand reglementarile (Codul BVB) cu privire la sistemul alternativ de tranzactionare, a stabilit ca toate actiunile de pe piata Rasdaq apartin, de drept, sistemului alternativ de tranzactionare.

Bineinteles, reactiile nu au incetat sa apara. Sunt invocate doua motive principale, respectiv lipsa transparentei si posibilitatea unei delistari („retrageri de la tranzactionare”, in terminologia legala) facile. Dar cat sunt de indreptatite aceste critici?

La prima vedere, lipsa transparentei pare sa fie un motiv intemeiat, dat fiind, pe de o parte, modul exhaustiv in care legea si reglementarile CNVM adreseaza aceasta problema cu privire la pietele reglementate si, pe de alta parte, lista sumara a raportarilor, vizibila din reglementarile aplicabile sistemului alternativ de tranzactionare. Trebuie insa sa mergem mai departe si sa observam ca, in cele din urma, situatia nou creata nu este diferita de cea existenta. Astfel, in prezent, societatile tranzactionate pe piata Rasdaq au o serie de obligatii de raportare (potrivit art. 155 (2) din Regulamentul 1/2006), mai putine oricum decat in cazul societatilor tranzactionate pe BVB. Daca vom examina noul Cod BVB al sistemului alternativ (mai precis articolele 14-17), obligatiile de raportare sunt cel putin la fel, daca nu chiar mai extinse (exista obligativitatea unor raporturi semestriale). Se pare astfel ca nu vor exista modificari negative in aceasta directie a transparentei. Singura incertitudine care poate aparea este cu privire la raportarea privind depasirea anumitor praguri de detinere (5%, 10%, 20%, 33%, 50%, 75% sau 90%) sau cu privire la dobandirea propriilor actiuni de catre emitent, obligatie care este impusa in prezent si societatilor de pe Rasdaq de art. 152 (5) din Regulamentul 1/2006, dar care nu este foarte clar daca se va mai aplica si dupa autorizarea sistemului alternativ.

Problema unei delistari mai facile este insa mai sensibila. In primul rand, o retragere de la tranzactionare inseamna o totala opacitate, nemaifiind incidente asupra societatii nici macar cerintele de raportare aplicabile sistemului alternativ. De asemenea, multi isi aduc aminte de o febra a delistarilor sub imperiul Ordonantei de Urgenta 28/2002 si a unor dispuneri de masuri ale CNVM din 2005-2006, febra presarata uneori de abuzuri de majoritate. In acest caz, dispozitia Codului BVB al sistemului alternativ care nelinisteste este cea care permite Consiliului BVB sa pronunte retragerea de la tranzactionare in cazul in care nu se respecta reglementarile sistemului sau ale contractului incheiat cu BVB in vederea admiterii si mentinerii in sistem (art. 20 lit. e). Cu alte cuvinte, o conduita culpabila a administratorilor, in relatia cu BVB, determina, nici mai mult nici mai putin, decat delistarea societatii, in dauna actionarilor, care nu au aprobat o asemenea delistare. Bineinteles, sunt vizate mai ales cazurile unor societati in care echipa de conducere detine actiuni, dar este „deranjata” de unul sau mai multi investitori de portofoliu. Consider ca aici problema este putin mai grava decat in cazul raportarilor. Este adevarat ca (asa cum arata CNVM intr-un comunicat din 31 iulie), delistarea este supusa Regulamentului 1/2006 (mai precis art. 87-88), dublat ulterior si de Dispunerea de Masuri nr. 8/2006 (care priveste exclusiv delistarea prin hotararea adunarii generale extraordinare a actionarilor), iar aceste reglementari par sa fie destul de restrictive cu privire la delistare. Din pacate, exista o „portita”, respectiv art. 87 alin. 4 lit. c, coroborat cu art. 88 alin. 4 din Regulamentul 1/2006, care ar permite ca delistarea sa se realizeze „daca sunt indeplinite conditiile stabilite, in acest sens, in reglementarile specifice” sistemului alternativ de tranzactionare „aprobate de CNVM”. Or, in acest caz, Codul BVB al sistemului alternativ ar fi chiar „reglementarile specifice aprobate de CNVM”, iar delistarea datorita nerespectarii Codului BVB ar insemna „indeplinirea conditiilor” acestor reglementari specifice. Iata deci ca, in acest caz, semnalul de alarma tras de investitori nu este nici pe departe exagerat iar CNVM ar trebui sa actioneze pentru eliminarea respectivului text.

Bineinteles, exista si alte consecinte ale acestei masuri a CNVM, in privinta societatilor care vor fi tranzactionate pe noul sistem alternativ. Pe de o parte, depasirea pragului de 33% de catre un actionar nu-l va mai obliga pe acesta sa initieze o oferta publica de preluare. In plus, nu vor mai fi operationale nici unele din articolele 235-243 ale Legii 297/2004, respectiv alegerea administratorilor prin vot cumulativ, stabilirea datei de inregistrare si restrictiile la aporturile in natura (celelalte aspecte ale articolelor respective gasindu-si totusi un corespondent in Legea 31/1990 sau, in privinta auditarii situatiilor financiare, in cerintele normelor contabile).

Nu in cele din urma, asa cum au aratat si investitorii, masura va avea si efecte corelative, de la neincrederea unor investitori intr-o piata „retrogradata” pana la obligatia unor investitori institutionali de a respecta reglementarile aplicabile lor si de a-si vinde actiunile de la societatile de pe sistemul alternativ Rasdaq, deoarece nu sunt actiuni tranzactionate pe o „piata reglementata”.

Trebuie aratat ca nu exista o valoare de adevar care sa poata fi atribuit in totalitate unei parti: reglementarile CNVM au dat de mult semnalul ca Rasdaq va deveni sistem alternativ in totalitate (dovada art. 154 din Regulamentul 1/2006), dar probabil ca efectul lor nu a fost evaluat de catre investitori la acel moment. Este insa un adevar ca trecerea fara distinctie a tuturor actiunilor de pe Rasdaq pe sistemul alternativ de tranzactionare este prea radicala si poate face mai mult rau decat bine. CNVM trebuia sa se ridice aici la inaltimea unui arbitru al pietei de capital si sa gaseasca o cale de compromis, precum categoria Rasdaq-STAR, sugerata de BVB, si care se dorea o noua categorie a pietei reglementate a BVB, care sa includa societatile „performante” de pe Rasdaq. Se pare astfel ca singura solutie pentru a evita dezavantajele retrogradarii este initierea de catre fiecare din aceste societati (sau de catre actionarii lor interesati in acest sens) a procedurilor de listare a societatilor respective pe piata reglementata a BVB. Aceasta presupune insa timp si costuri, si poate chiar complicatii, situatie care s-ar fi putut evita in prezenta unei mai mari flexibilitati a CNVM.

Cătălin OROVICEANU
avocat BIRIȘ GORAN

Evenimente programate
NOU! Despre bani în profesii juridice: avocați, executori, notari, consilieri juridici și alți profesioniști ai dreptului
18 septembrieȘcoala Superioară de Cadre
19 septembrieImpactul legii 243/2024 asupra creditorilor IFN/cesionari de creanțe
23 septembrieFraudarea creditorilor – eficacitatea mijloacelor actuale pentru combaterea ei
25 septembrieNoutățile Legii nr. 214/2024 – ce efecte poate avea semnătura electronică
26 septembrieJURIDICE by Night. Golden Season edition
30 septembrieAvocatura: onorariu orar vs. onorariu global
5 octombrieStart Curs INGENIO de pregătire pentru Barou, INM & Magistratură, Notariat și Licență
7 octombrieDacă UIT, 100.000 de lei amendă! (RO E-TRANSPORT)
14 octombrieImpactul sancțiunilor impuse de Consiliul Concurenței asupra pieței editoriale din România: între protecția concurenței și drepturile de autor
21 octombrieAbilitățile de negociere: un moft sau o necesitate?
31 octombrieJURIDICE by Night. Mystic Night. Halloween edition
11 noiembrieFraudarea fondurilor europene: infracțiune de 1 Euro? (Necesitatea stabilirii unui prag valoric minim pentru infracțiunea de fraudare a fondurilor europene)
18 noiembrieSocial Media. Răspunderea juridică în caz de Share și Repost care deranjează
23 noiembrieStart Curs Admitere INM/ Magistratură & Avocatură 2025
28 noiembrieJURIDICE by Night. Autumn Allure edition
2025The Congress / The biggest legal event

Citeşte mai mult despre , , , ! Pentru condiţiile de publicare pe JURIDICE.ro detalii aici.
Urmăriţi JURIDICE.ro şi pe LinkedIn LinkedIn JURIDICE.ro WhatsApp WhatsApp Channel JURIDICE Threads Threads JURIDICE Google News Google News JURIDICE

(P) JURIDICE.ro foloseşte şi recomandă SmartBill.

 
Homepage J JURIDICE   Cariere   Evenimente   Dezbateri   Profesionişti   Lawyers Week   Video
 
Energie
Fiscalitate
Fuziuni & Achiziţii
Gambling
Health & Pharma
Infrastructură
Insolvenţă
Malpraxis medical
Media & publicitate
Mediere
Piaţa de capital
Procedură civilă
Procedură penală
Proprietate intelectuală
Protecţia animalelor
Protecţia consumatorilor
Protecţia mediului
Sustenabilitate
Recuperare creanţe
Sustenabilitate
Telecom
Transporturi
Drept maritim
Parteneri ⁞ 
Specialişti
Materii / Arii de practică
Business ⁞ 
Litigation ⁞ 
Protective
Achiziţii publice
Afaceri transfrontaliere
Arbitraj
Asigurări
Banking
Concurenţă
Construcţii
Contencios administrativ
Contravenţii
Corporate
Cyberlaw
Cybersecurity
Data protection
Drept civil
Drept comercial
Drept constituţional
Drept penal
Dreptul penal al afacerilor
Dreptul familiei
Dreptul muncii
Dreptul securităţii sociale
Dreptul Uniunii Europene
Dreptul sportului
Drepturile omului
Articole
Essentials
Interviuri
Opinii
Revista de note şi studii juridice ISSN
Note de studiu
Studii
Autori ⁞ 
Publicare articole
Jurisprudenţă
Curtea Europeană a Drepturilor Omului
Curtea de Justiţie a Uniunii Europene
Curtea Constituţională a României
Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie
Dezlegarea unor chestiuni de drept
Recurs în interesul legii
Jurisprudenţă curentă ÎCCJ
Curţi de apel
Tribunale
Judecătorii
Legislaţie
Proiecte legislative
Monitorul Oficial al României
Jurnalul Oficial al Uniunii Europene
Flux noutăţi
Selected
Top Legal
Avocaţi
Consilieri juridici
Executori
Notari
Sistemul judiciar
Studenţi
RSS ⁞ 
Publicare comunicate
Proiecte speciale
Cărţi
Condoleanţe
Covid-19 Legal React
Creepy cases
Life
Poezii
Povestim cărţi
Poveşti juridice
Războiul din Ucraina
Revista revistelor juridice
Wisdom stories

J   Servicii   Membership   Comunicare   Documentare   Legal Talent Search   Partnership   Servicii tehnice