Cum s-a stopat în Italia eludarea medierii de către avocați. Scurtă paralelă a medierii obligatorii în Italia și România
18 martie 2015 | Ilie DORINConflictul dintre mediatori si avocati este binecunoscut oriunde in lume, unde medierea este in plin proces de pozitionare in sistemul social ca metoda de solutionare amiabila, extrajuridica si extrajudiciara a conflictelor si disputelor.
Cazul Italiei este in vizorul european in acesti ani, pentru faptul ca legiuitorul italian a avut curajul sa declare medierea ca masura obligatorie inainte de orice pas facut spre instanta de judecata, tocmai pentru a evita complet instanta.
Medierea nu este vazuta in Italia ca o conditie preprocesuala – asta ar insemna ca drumul pe la mediator sa fie doar unul in plus pentru cetatean si acesta sa aiba in plan tot procesul in instanta, ci medierea in Italia este o conditie extraprocesuala – asta inseamna ca drumul la mediator se face in vederea medierii propriu-zise, avand ca scop precis solutionarea conflictului in prima sedinta cu partile sau acestea sa se inteleaga cu mediatorul privind desfasurarea procesului de mediere in mai multe etape/sedinte.
Cum doar o prima sedinta de mediere este obligatorie la un mediator autorizat si inscris in Tabloul Mediatorilor tinut de Ministerul Justitiei din Italia, avocatii au gasit repede artificiul pentru eludarea medierii si scopului medierii. Acestia isi luau imputernicire avocatiala de la partile pe care le reprezentau si mergeau in locul lor la mediator unde cereau finalizarea primei sedinte de mediere in cel mai scurt timp posibil, interesul lor fiind de a nu media cazul, ci, dimpotriva, de a merge in instanta, locul lor confortabil atat financiar, cat si profesional. Asadar, partile, asa cum se intampla mai in toate cazurile preluate de avocati unde partile sunt reprezentate si nu sunt in persoana pentru a vedea exact ce se intampla cu litigiul lor, nu stiau ce se intampla in mediere si nici mediatorul nu stia in fapt conflictul si interesele lor. Ori medierea unui conflict nu poate avea nici macar radacini daca mediatorul nu discuta conflictul ca partile in persoana si nu aude din gura lor interesele lor in cauza, interese ce reies din conflict ori din cele spuse de ele.
Pentru ca medierea obligatorie sa nu ajunga o procedura birocratica in plus pentru cetateanul italian, doar in mana si la latitudinea avocatilor, Tribunalul din Florenta a emis un decret (Trib. Firenze, ord. del 19.03.2014) prin care dispunea ca, la medierea obligatorie, partile trebuie sa se prezinte in persoana, asistati (si nu reprezentati) de avocati. Prezenta personala a partilor in fata unui mediator este o conditie pentru ca medierea sa fie „efectiv activata”, spune aceasta instanta. Totodata, in solutie se mentioneaza ca prima sedinta de mediere nu se va rezuma la informarea partilor privind medierea, ci la medierea efectiva a conflictului in scopul solutionarii lui, ramanand la latitudinea partilor rezultatul final al procesului de mediere.
Comparand sumar medierea obligatorie din Italia cu medierea obligatorie din Romania, lucrurile stau in felul urmator:
– in Italia, medierea obligatorie a fost declarata o singura data neconstitutionala, dupa care legiuitorul italian a facut modificarile necesare pentru ca procedura aceasta sa fie in parametri constitutionali. In Romania, suntem in faza in care medierea obligatorie s-a declarat neconstitutionala si legea este in curs de modificare, nestiind daca va fi sau nu vorba de vreo modificare in ceea ce priveste obligativitatea.
– in Italia, medierea obligatorie este o sedinta veritabila de mediere si nu o sedinta de informare privind medierea, legea obliga partile doar sa isi medieze conflictul lor, ele ramanand cu puterea de negociere si decizie privind rezultatul medierii. In Romania, medierea era obligatorie doar cu privire la o sedinta de informare, ceea ce Curtea Constitutionala a declarat ca fiind neconstitutional, de vreme ce cunoasterea legilor se prezuma, iar sedinta de informare nu avea ca scop decat intrarea sau nu in medierea propriu-zisa si nu efectiv medierea conflictului – nu viza o solutie la conflict, ci viza medierea conflictului, un pas intermediar, astfel sedinta de informare nu avea decat un caracter pur formal. Deci, daca scopul medierii obligatorii in Italia este de solutionare efectiva a conflictului, scopul medierii obligatorii in Romania era de mediere, se urmarea intrarea in medierea efectiva si, ulterior, solutionarea conflictului, avand astfel doi pasi de urmat pana la discutarea de solutii amiabile. Legiuitorul italian a sarit de etapa de informare ca si procedura de obligativitate, sedinta care oricum sta in atributiile profesionale ale mediatorilor, dispunand medierea efectiva a conflictului pentru a genera solutii amiabile la disputa.
– in Italia, medierea obligatorie a ramas intotdeauna doar in sarcina si obligatia mediatorilor autorizati, simplificand totusi procedura de autorizare ca mediatori a avocatilor. In Romania, medierea obligatorie, in vechea reglementare, putea fi facuta de orice jurist – avocat, notar etc., ceea ce a intarit viziunea Curtii Constitutionale ca fiind o pura formalitate si nu o mediere efectiva.
– in Italia, stimulentele, dar si sanctiunile financiare privind medierea sunt considerabile. In Romania, doar restituirea taxei de timbru in anumite conditii este considerata un avantaj financiar pentru cetatean.
– Italia a fost data exemplu european pozitiv in Raportul Parlamentului european din februarie 2015, cu 200.000 de cazuri mediate, Romania a fost dat ca exemplu negativ prin numarul mare de mediatori, numarul mare de dosare judiciare aflate pe rolul instantelor judecatoresti si numarul mic de cazuri mediate.
Cred ca modelul italian poate fi un exemplu pentru legiuitorul roman, in anumite conditii.
9 septembrie ⁞ Despre administratori de credite și obligația creditorului de renegociere a creditului (OUG privind administratorii de credite şi cumpărătorii de credite)
10 septembrie ⁞ Corpus et Animus - Funcția juridică & Consilierii juridici bancari în lumina Regulamentului BNR nr. 8/2024
13 septembrie ⁞ Ultimele evoluții jurisprudențiale privind prescripția răspunderii penale
14 septembrie ⁞ JURIDICE.ro Premier Golf Day
16 septembrie ⁞ Accidentul de muncă în toate formele de răspundere juridică
18 septembrie ⁞ Școala Superioară de Cadre
23 septembrie ⁞ Fraudarea creditorilor – eficacitatea mijloacelor actuale pentru combaterea ei
25 septembrie ⁞ Noutățile Legii nr. 214/2024 – ce efecte poate avea semnătura electronică
26 septembrie ⁞ JURIDICE by Night. Golden Season edition
30 septembrie ⁞ Avocatura: onorariu orar vs. onorariu global
5 octombrie ⁞ Start Curs INGENIO de pregătire pentru Barou, INM & Magistratură, Notariat și Licență
21 octombrie ⁞ Abilitățile de negociere: un moft sau o necesitate?
31 octombrie ⁞ JURIDICE by Night. Mystic Night. Halloween edition
23 noiembrie ⁞ Start Curs Admitere INM/ Magistratură & Avocatură 2025
28 noiembrie ⁞ JURIDICE by Night. Autumn Allure edition
2025 ⁞ The Congress / The biggest legal event
De asemenea, puterea medierii de a solutiona efectiv un conflict sta in neutralitatea ei fata de spatiul juridic si judiciar. Tocmai in acest spatiu liber de tot ce inseamna juridic, medierea are cele mai mari sanse sa gaseasca o solutie amiabila la un conflict dat.
Juridicizarea unui conflict nu il face decat sa fie apt pentru instanta de judecata. Dimpotriva, un conflict cu rata mare de mediabilitate este un conflict care nu s-a juridicizat, in sensul ca este inca in stadiul de conflict/disputa dintre doua persoane si nu de litigiu – dosar ce insumeaza probe, expertize, marturii etc.
Conflictul vizeaza si este proiectia unor nevoi, interese, probleme comune ale partilor in disputa, litigiul vizeaza si este proiectia unor drepturi si obligatii juridice ale acestor persoane. Conflictul este mediabil, litigiul este judecabil. Desi este vorba de acelasi conflict, unghiul de privire si de solutionare difera radical.
Aceasta este diferenta greu perceptibila si acceptata de practicienii dreptului.
Dorin ILIE
Mediator
Homepage J JURIDICE Cariere Evenimente Dezbateri Profesionişti Lawyers Week Video |