BusinessAchiziţii publiceAfaceri transfrontaliereAsigurăriBankingConcurenţăConstrucţiiCorporateComercialEnergieFiscalitateFuziuni & AchiziţiiGamblingHealth & PharmaInfrastructurăInsolvenţăMedia & publicitatePiaţa de capitalProprietate intelectualăTelecom
ProtectiveData protectionDreptul familieiDreptul munciiDreptul sportuluiProtecţia consumatorilorProtecţia mediului
LitigationArbitrajContencios administrativContravenţiiDrept penalMediereProcedură civilăRecuperare creanţe
Materii principale: Dreptul Uniunii EuropeneDrept constituţionalDrept civilProcedură civilăDrept penalDreptul munciiCyberlaw
 
Corporate
DezbateriCărţiProfesionişti
POPOVICI NITU STOICA & ASOCIATII
 
2 comentarii | 
Print Friendly, PDF & Email

Întrebare preliminară cu privire la condițiile acordării de ajutoare de stat instituțiilor de credit
20.03.2015 | Mihaela MAZILU-BABEL


CONFERINTA VALERIU STOICA 2019

Curtea Constituțională a Sloveniei întreabă Curtea de Justiție despre condițiile acordării de ajutoare de stat instituțiilor de credit. (C-526/14)

Situația de fapt:
1. pârât este Adunarea Națională a Sloveniei, iar printre reclamanți se numără și instituția Avocatului Poporului din Slovenia
2. efectele juridice pe care le poate produce Comunicarea Comisiei privind sectorul bancar și incidența asupra efectelor a faptului că:
2.1. Uniunea Europeană are competență exclusivă în domeniul ajutoarelor de stat
2.2. Comisia este competentă să decidă în domeniul ajutoarelor de stat
3. posibilitatea ca o astfel de comunicare a Comisiei să producă efecte obligatorii pentru statele membre care intenționează să remedieze perturbări grave ale economiei printr-un ajutor de stat în favoarea instituțiilor de credit, un astfel de ajutor având caracter permanent și neputând fi revocat cu ușurință
4. obligația impusă ca ajutorul să fie acordat numai dacă instituția de credit execută obligația de anulare a capitalurilor proprii, a capitalului hibrid și a datoriei subordonate și/sau de efectuarea conversiei în capital a instrumentelor de capital hibride și a titlurilor de creanță subordonate în vederea limitării ajutoarelor la minimul necesar pe baza luării în considerare a hazardului moral
5. posibilitatea ca impunerea unor astfel de obligații să depășeacă competențele Comisiei sau să nu fie în conformitate cu:
5.1. principiul încrederii legitime consacrat de dreptul Uniunii sau
5.2. dreptul de proprietate
6. garanțiile impuse societăților comerciale în statele membre pentru protejarea intereselor asociaților sau terților, în ceea ce privește constituirea societăților comerciale pe acțiuni și menținerea și modificarea capitalului acestor
7. posibilitatea ca pentru îndeplinirea obligațiilor impuse de o directivă, măsura de conversie sau de reducere a capitalului să opereze doar proporțional și nu total
8. posibilitatea ca măsurile de reorganizare să includă și măsurile de repartizare a sarcinilor în rândul acționarilor și al creditorilor subordonați, precum reducerea fondurilor proprii de nivel 1, a capitalului hibrid și a datoriei subordonate, precum și conversia în capital a instrumentelor de capital hibride și a titlurilor de creanță subordonate.

Acte și norme UE incidente:
1. Comunicarea Comisiei privind aplicarea, de la 1 august 2013, a normelor privind ajutoarele de stat pentru măsurile de sprijin în favoarea băncilor în contextul crizei financiare, și în special punctele 40-46.
2. articolul 3 alineatul (1) litera (b) din TFUE coroborat cu articolele 107, 108 și 109 TFUE
3. articolul 17 alineatul (1) din Carta drepturilor fundamentale a Uniunii Europene
4. articolele 29, 34, 35 și 40-42 din Directiva 2012/30/UE de coordonare, în vederea echivalării, a garanțiilor impuse societăților comerciale în statele membre coroborate cu articolul 54 TFUE
5. articolul 2 a șaptea liniuță din Directiva 2001/24/CE
6. principiul UE al încrederii legitime.

Mihaela MAZILU-BABEL
Doctorand, Facultatea de Drept și Ştiințe Sociale, Universitatea din Craiova

Newsletter JURIDICE.ro
Youtube JURIDICE.ro
Instagram JURIDICE.ro
Facebook JURIDICE.ro
LinkedIn JURIDICE.ro

Aflaţi mai mult despre , , , , ,
JURIDICE.ro utilizează şi recomandă SmartBill pentru facturare.

Puteţi publica şi dumneavoastră pe JURIDICE.ro. Publicăm chiar şi opinii cu care nu suntem de acord. Publicarea nu semnifică asumarea de către noi a mesajului. JURIDICE.ro este o platformă de exprimare. Pentru a publica vă rugăm să citiţi Condiţiile de publicare şi să ne scrieţi la adresa redactie@juridice.ro!

Au fost scrise până acum 2 de comentarii cu privire la articolul “Întrebare preliminară cu privire la condițiile acordării de ajutoare de stat instituțiilor de credit”

  1. Avocatul general propune:

    „– Comunicarea Comisiei privind aplicarea, de la 1 august 2013, a normelor privind ajutoarele de stat pentru măsurile de sprijin în favoarea băncilor în contextul crizei financiare («Comunicarea privind sectorul bancar») nu este obligatorie pentru statele membre;

    – punctele 40-46 din comunicarea respectivă nu depășesc competențele conferite Comisiei potrivit articolelor 107-109 TFUE; Comisia nu interpretează sau nu aplică în mod eronat normele privind ajutoarele de stat prin faptul că aceasta consideră că, în situațiile reglementate de Comunicarea privind sectorul bancar, ajutoarele acordate băncilor aflate în dificultate necesită în mod normal ca măsurile de repartizare a sarcinilor să fie compatibile cu articolul 107 alineatul (3) litera (b) TFUE;

    – punctele 40-46 din Comunicarea privind sectorul bancar sunt compatibile cu principiul protecției încrederii legitime și cu dreptul de proprietate; revine instanțelor naționale să verifice că aceste drepturi nu au fost încălcate atunci când au fost puse în aplicare măsurile adoptate în conformitate cu comunicarea în cauză;

    – punctele 40-46 din Comunicarea privind sectorul bancar nu încalcă dispozițiile Directivei 2012/30/UE a Parlamentului European și a Consiliului din 25 octombrie 2012; dispozițiile naționale care conferă băncii centrale naționale competența de a adopta măsuri de repartizare a sarcinilor într‑o situație cum este cea în discuție în procedura principală nu sunt incompatibile cu Directiva 2012/30/UE;

    – conversia sau reducerea valorii contabile a capitalului hibrid și a titlurilor de creanță subordonate, prevăzute la punctele 40-46 din Comunicarea privind sectorul bancar, nu este o condiție prealabilă esențială pentru acordarea ajutoarelor de stat și nu este obligatorie atunci când ar conduce la rezultate disproporționate; revine instanțelor naționale să verifice dacă, la punerea în aplicare a măsurilor privind ajutoarele adoptate în conformitate cu comunicarea menționată, a fost respectat principiul proporționalității;

    – măsurile de repartizare a sarcinilor menționate la punctele 40-46 din comunicarea în cauză se pot încadra, în funcție de împrejurări, în definiția măsurilor de reorganizare din Directiva 2001/24/CE a Parlamentului European și a Consiliului din 4 aprilie 2001.”

Lasă un răspuns

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Important: Descurajăm publicarea de comentarii defăimatoare. Vor fi validate doar comentariile care respectă Politica JURIDICE.ro şi Condiţiile de publicare.

CariereEvenimenteProfesioniştiRLWCorporate