« Flux noutăţi
BusinessAchiziţii publiceAfaceri transfrontaliereAsigurăriBankingConcurenţăConstrucţiiCorporateCyberlawDrept comercialEnergieFiscalitateFuziuni & AchiziţiiGamblingHealth & PharmaInfrastructurăInsolvenţăMedia & publicitatePiaţa de capitalProprietate intelectualăTelecomTransporturi
ProtectiveDrepturile omuluiData protectionDreptul familieiDreptul munciiDreptul sportuluiMalpraxis medicalProtecţia consumatorilorProtecţia mediului
LitigationArbitrajContencios administrativContravenţiiDrept penalMediereProcedură civilăRecuperare creanţe
Materii principale: CyberlawDreptul Uniunii EuropeneDrepturile omuluiDrept constituţionalDrept civilProcedură civilăDrept penalDreptul muncii
Contencios administrativ
DezbateriCărţiProfesionişti

Aplicarea unor dispoziţii legale în practica autorităţilor publice locale
08.04.2015 | Mihai Cristian APOSTOLACHE

JURIDICE - In Law We Trust

Practica actuală a autorităţilor administraţiei publice locale relevă faptul că, nu de puţine ori, decidenţii locali acţionează în total dezacord cu preceptele legale. Comentariul de faţă are menirea de a aduce în atenţie două exemple de astfel de situaţii întâlnite în practica autorităţilor administraţiei publice locale. Este vorba de aplicarea greşită, în practica administrativă locală, atât a prevederilor art. 72 alin. 2 din Legea nr. 215/2001[1] a administraţiei publice locale, cât şi ale art. 44 din acelaşi act normativ.

1. În contextul în care Primarul Municipiului Ploieşti şi-a dat demisia, iar funcţia a devenit vacantă, Consiliul local al Municipiului Ploieşti a considerat că se impune ca în locul viceprimarului care l-a înlocuit pe primar (Municipiul Ploieşti având doi viceprimari) să desemneze un consilier, situaţie reglementată de art. 72 alin. 2 din Legea nr. 215/2001 a administraţiei publice locale. Potrivit acestui articol, organul deliberativ local poate delega, prin hotărâre, dintre consilierii locali în funcţie, un consilier care va îndeplini temporar atribuţiile viceprimarului în situaţia în care funcţia de primar a devenit vacantă sau primarul este suspendat.

Într-o şedinţă[2] de consiliu local din luna martie 2015, consilierii locali ploieşteni, încercând să se folosească de această pârghie legală, au inclus pe ordinea de zi un proiect de hotărâre privind delegarea atribuţiilor de viceprimar. Numai că textul de lege nu se referă la delegarea atribuţiilor de viceprimar, ci la delegarea unui consilier care să exercite temporar atribuţiile viceprimarului ce a devenit înlocuitor al primarului ca urmare a vacantării funcţiei de primar. Iniţiatorul proiectului de hotărâre a făcut confuzie între delegarea de atribuţii” şi „delegarea unei persoane care urmează să exercite anumite atribuţii”. Consiliul local nu poate delega, prin hotărâre, atribuţiile de viceprimar; Consiliul local poate să îşi delege propriile atribuţii, nicidecum atribuţiile altei autorităţi care nu îi este subordonată.

După ce şi-au dat seama de greşeală, consilierii locali au înlocuit proiectul de hotărâre, care avea ca obiect delegarea atribuţiilor de viceprimar, cu proiectul de hotărâre privind delegarea unui consilier local pentru a îndeplini temporar atribuţiile viceprimarului.

În orice caz, iniţiativa a avut un singur scop: desemnarea, alături de cei doi viceprimari, a unei a treia persoane, care să exercite atribuţiile viceprimarului ce a devenit înlocuitorul primarului. Este o iniţiativă pe care am criticat-o cu ceva vreme în urmă, explicând că ea nu este necesară din două motive. În primul rând, pentru că viceprimarul, care a devenit înlocuitor al primarului, preia atribuţiile primarului, dar şi le păstrează şi pe ale sale, atribuţii care oricum erau tot ale primarului ce i le-a delegat la un moment dat prin dispoziţie, viceprimarul neavând atribuţii proprii, iar cel de-al doilea viceprimar exercită atribuţiile pe care le are deja delegate. În al doilea rând, pentru că delegarea unui consilier local care să exercite atribuţiile viceprimarului atrage cheltuieli suplimentare pentru administraţia ploieşteană şi implicit pentru cetăţean, deoarece acea persoană va primi, conform art. 72 alin. 2 din Legea administraţiei publice locale, o indemnizaţie lunară unică egală cu cea a funcţiei de viceprimar. Prin urmare, consilierul local desemnat nu va mai primi indemnizaţie de consilier local, dar, în schimb, va primi indemnizaţie de viceprimar, care este de 6 ori mai mare.”

După cum aţi observat, în comentariu nu am utilizat nici sintagma “primar interimar”, nici pe cea de “viceprimar cu atribuţii de primar” pentru a face referire la viceprimarul care îl înlocuieşte pe primar, pentru că niciuna dintre ele nu exprimă voinţa legiuitorului. Sintagma corectă, în opinia mea, este cea de “viceprimar desemnat înlocuitor al primarului”.

2. Înlocuirea proiectului de hotărâre iniţial cu celălalt proiect de hotărâre trebuia să conducă şi la modificarea şi adaptarea celorlalte documente (expunerea de motive, raportul compartimentului de specialitate, raportul comisiei de specialitate a consiliului local) care însoţesc un proiect de hotărâre la specificul acelui proiect. Din moment ce proiectul înlocuitor a avut alt obiect de reglementare, firesc era ca şi documentele care îl însoţeau să se refere la acel obiect. Proiectul de hotărâre privind delegarea unui consilier local pentru a îndeplini temporar atribuţii de viceprimar, care, în urma votului, a devenit hotărâre de consiliu, a avut ataşate expunerea de motive şi rapoartele de la celălalt proiect de hotărâre. Ori expunerea de motive şi rapoartele întocmite pentru un proiect de hotărâre cu un anumit obiect de reglementare nu pot fi folosite pentru un alt proiect de hotărâre care reglementează o altă problematică. Prin urmare, hotărârea adoptată nu a fost nici motivată şi nici nu a avut ataşate documentele cerute de lege. Motivarea actelor administrative reprezintă o formă de manifestare a dreptului la informaţie, consfinţit de Constituţia României, dar şi o dimensiune a dreptului la bună administrare[3]. Nemotivarea sau motivarea defectuoasă a actelor administrative au reprezentat şi reprezintă temeiuri pentru suspendarea executării actelor administrative sau pentru anularea acestora de către instanţele judecătoreşti[4].

Se poate constata, astfel, că “Proiectul de hotărâre privind delegarea unui consilier care va îndeplini temporar atribuţii de viceprimar” a fost adoptat cu încălcarea dispoziţiilor legale cuprinse în art. 44 din Legea administraţiei publice locale, care stipulează faptul că proiectele de hotărâri înscrise pe ordinea de zi nu pot fi dezbătute dacă nu sunt însoţite de raportul compartimentului de specialitate şi de raportul comisiei de specialitate a consiliului local. Prin modul în care a fost adoptată, hotărârea încalcă şi dispoziţiile Legii nr. 24/2000 privind normele de tehnică legislativă.


[1] Republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 123 din 20 februarie 2007, modificată şi completată.
[2] Şedinţa ordinară a Consiliului Local al Municipiului Ploieşti din data de 27 martie 2015.
[3] A se vedea şi Mihai Cristian Apostolache, Motivating administrative acts – doctrinal and jurisprudential issues, Juridical Tribune Volume 4, Issue 1, June 2014. p. 80.
[4] Idem, p. 82.


Lector univ. dr. Mihai Cristian APOSTOLACHE
Universitatea Petrol-Gaze din Ploieşti

PLATINUM+
PLATINUM Signature       

PLATINUM  ACADEMIC

GOLD                                

VIDEO STANDARD
Aflaţi mai mult despre , , , , ,

Puteţi publica şi dumneavoastră pe JURIDICE.ro. Publicăm chiar şi opinii cu care nu suntem de acord. Vă rugăm să vă familiarizaţi cu obiectivele şi valorile Societătii de Stiinţe Juridice, despre care puteti ciţi aici.
JURIDICE.ro este o platformă de exprimare. Publicarea nu semnifică asumarea de către noi a mesajului.

Pentru a publica vă rugăm să citiţi Condiţiile de publicare, Politica privind protecţia datelor cu caracter personal şi să ne scrieţi la adresa redactie@juridice.ro!












Încurajăm utilizarea RNPM - Registrul Naţional de Publicitate Mobiliară

Securitatea electronică este importantă pentru avocaţi
 Mesaj de conştientizare susţinut de FORTINET
JURIDICE utilizează şi recomandă SmartBill

Lex Discipulo Laus

Lasă un răspuns

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Important: Descurajăm publicarea de comentarii defăimatoare. Vor fi validate doar comentariile care respectă Politica JURIDICE.ro şi Condiţiile de publicare.