Secţiuni » Arii de practică
BusinessAchiziţii publiceAfaceri transfrontaliereAsigurăriBankingConcurenţăConstrucţiiCorporateComercialCyberlawEnergieFiscalitateFuziuni & AchiziţiiGamblingHealth & PharmaInfrastructurăInsolvenţăMedia & publicitatePiaţa de capitalProprietate intelectualăTelecomTransporturi
ProtectiveDrepturile omuluiData protectionDreptul familieiDreptul munciiDreptul sportuluiMalpraxis medicalProtecţia consumatorilorProtecţia mediului
LitigationArbitrajContencios administrativContravenţiiDrept penalMediereProcedură civilăRecuperare creanţe
Materii principale: CyberlawDreptul Uniunii EuropeneDrept constituţionalDrept civilProcedură civilăDrept penalDreptul muncii
Gambling
Secţiune dezvoltată cu sprijinul MAX BET SRL
 

Operațiunile de încasări și plăți în numerar. Sisteme moderne de plată
10.04.2015 | Matei DIMOFTACHE, Ioana SÂRBU, Matei DIMOFTACHE

JURIDICE - In Law We Trust

În Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 242 din 9 aprilie 2015 a fost publicată Legea nr. 70/2015 pentru întărirea disciplinei financiare privind operațiunile de încasări și plăți în numerar și pentru modificarea și completarea OUG nr. 193/2002 privind introducerea sistemelor moderne de plată (denumită în cele ce urmează “Legea”).

Operațiunile de încasări și plăți în numerar

a) Persoanele juridice, persoanele fizice autorizate, întreprinderile individuale, întreprinderile familiale, liber profesioniștii, persoanele fizice care desfășoară activități în mod independent, asocierile și alte entități cu sau fără personalitate juridică efectuează operațiuni de încasări și plăți în numerar în următoarele condiții:
– încasări de la categoriile de persoane de mai sus în limita unui plafon zilnic de 5.000 RON de la o persoană;
- încasări efectuate de către magazinele de tipul cash & carry de la categoriile de persoane de mai sus în limita unui plafon zilnic de 10.000 RON de la o persoană;
– plăți către categoriile de persoane de mai sus în limita unui plafon zilnic de 5.000 RON / persoană, dar nu mai mult de un plafon total de 10.000 RON/zi;
- plăți către magazinele de tipul cash & carry în limita unui plafon zilnic total de 10.000 RON;
- plăți din avansuri spre decontare, în limita unui plafon zilnic de 5.000 RON, stabilit pentru fiecare persoană care a primit avansuri spre decontare;
– sunt interzise încasările fragmentate în numerar pentru facturile a căror valoare depășesc plafoanele de mai sus. De asemenea este interzisă fragmentarea facturilor pentru o livrare de bunuri/prestare de servicii care depășește plafoanele de mai sus;
- sunt interzise plățile fragmentate în numerar către furnizorii de bunuri și servicii pentru facturile a căror valoare depășesc plafoanele. Dacă facturile depășesc plafoanele, plata se va efectua în numerar până la nivelul plafoanelor, iar diferența se va achita în instrumente de plată fără numerar;
– pentru facturile stornate, aferente bunurilor returnate și/sau serviciilor neprestate, cu valori care depășesc plafoanele, restituirea sumelor se va face în numerar până la nivelul plafoanelor, iar diferența se va restitui numai prin instrumente de plată fără numerar.

Legea menționează operațiunile pentru care nu se aplică plafoanele de mai sus. Dintre acestea amintim:
– depunerea de numerar în conturile deschise la instituțiile de credit;
– plata cheltuielilor de deplasare în interes de serviciu;
– plata în numerar a impozitelor, taxelor, contribuțiilor, amenzilor și a altor obligații datorate bugetului general consolidat al statului etc.

b) Operațiuni de încasări/plăți în numerar efectuate de persoanele de la punctul a) de mai sus cu persoane fizice:
– încasările în numerar, reprezentând cesiuni de creanțe, primiri de împrumuturi sau alte finanțări, contravaloarea unor livrări de bunuri / prestări de servicii, efectuate de persoanele de la punctul (a) de mai sus de la persoane fizice se efectuează în limita unui plafon zilnic de 10.000 RON de la o persoană.

Sunt interzise încasările fragmentate, respectiv fragmentarea tranzacțiilor cu valoare mai mare de 10.000 RON.

Regulile de mai sus nu se aplică livrărilor de bunuri și prestărilor de servicii efectuate cu plata în rate, dacă sunt încheiate contracte de vânzare-cumpărare cu plata în rate;

– plățile în numerar, reprezentând contravaloarea unor achiziții de bunuri/prestări de servicii, dividende, cesiuni de creanță sau alte drepturi și restituiri de împrumuturi sau alte finanțări, realizate de persoanele de la punctul a) de mai sus către persoane fizice, se efectuează cu încadrarea în plafonul zilnic de 10.000 RON către o persoană.

Sunt interzise plățile fragmentate pentru tranzacții mai mari de 10.000 RON.

– în cazul returnării de bunuri de către persoanele fizice, respectiv neprestarea de servicii către persoanele fizice, restituirea sumelor în numerar poate fi efectuată în limita plafonului de mai sus, iar sumele care depășesc valoarea acestui plafon se restituie numai prin instrumente de plată fără numerar. Doar într-un anumit caz (i.e. atunci când persoana fizică declară pe proprie răspundere că nu mai deține cont bancar) restituirea se poate face integral în numerar.

c) Operațiuni de încasări și plăți în numerar între persoanele fizice, altele decât cele realizate prin intermediul instituțiilor care prestează servicii de plată:
– astfel de operațiuni, efectuate ca urmare a transferului dreptului de proprietate asupra unor bunuri sau drepturi, a prestării de servicii, acordarea/restituirea de împrumuturi se pot efectua în limita unui plafon zilnic de 50.000 RON/tranzacție, fiind interzise încasările și plățile fragmentate în numerar, precum și fragmentarea unei tranzacții.

d) Eliberarea de numerar persoanelor prevăzute la punctul a) de mai sus, precum și sucursalelor și altor sedii secundare ale persoanelor juridice de către trezorerie, instituțiile de credit, instituțiile emitente de monedă electronică, IFN-uri, entitățile care efectuează operațiuni de schimb valutar, operatorii din domeniul jocurilor de noroc:
– eliberarea de numerar către persoanele de la punctul a) de mai sus nu poate depăși valoarea de 5.000 RON/ persoană și tranzacție, cu excepția operațiunilor pentru care Legea menționează că pot fi efectuate fără aplicarea plafoanelor.

e) Alte prevederi:
– dacă persoanele de la punctul a) de mai sus au organizate mai multe casierii, plafoanele de încasări sunt aplicabile pentru fiecare casierie în parte;
– sucursalele și alte sedii secundare ale persoanelor juridice, care au casierie proprie și/sau cont deschis la o instituție de credit, aplică de asemenea regulile introduse de Lege;
– Legea prevede și sancțiunile care se aplică pentru nerespectarea prevederilor referitoare la operațiunile de încasări și plăți în numerar;
– prevederile Legii se aplică și operațiunilor de încasări și plăți în valută efectuate pe teritoriul României, încadrarea în plafoane efectuându-se în funcție de cursul valutar comunicat de Banca Națională a României de la data efectuării operațiunilor de încasări sau plăți.

Prevederile referitoare la operațiunile de încasări și plăți în numerar intră în vigoare în 30 de zile de la data publicării Legii în Monitorul Oficial. Prevederile Legii nu se aplică contractelor încheiate anterior intrării acesteia în vigoare.

La data intrării în vigoare a Legii se abrogă prevederile OG nr. 15/1996 privind întărirea disciplinei financiar-valutare.

Sistemele moderne de plată

Legea defineşte instituţia acceptantă ca fiind instituţia de credit sau o instituţie financiară nebancară care oferă comercianţilor acceptanţi servicii de acceptare la plată a cardurilor şi/sau a instrumentelor de plată de tip monedă electronică, în baza unui contract încheiat în prealabil între aceasta şi comerciantul acceptant, precum şi servicii de eliberare de numerar la ghişeele sale şi în reţeaua proprie de terminale ale deţinătorilor. În cazul instrumentelor de plată electronică de tipul cardului, instituţia acceptantă poate fi şi emitentul instrumentului de plată.

Instituţia emitentă este definită ca fiind instituţia de credit sau o instituţie financiară nebancară care emite şi pune la dispoziţie deţinătorului un instrument de plată electronic, pe baza unui contract încheiat cu acesta.

Legea prevede, cu titlu de noutate față de cadrul juridic anterior, faptul că instituţiile emitente nu pot aplica instituţiilor acceptante comisioane interbancare mai mari de 0,2% din valoarea fiecărei operaţiuni efectuate prin utilizarea cardurilor de debit, respectiv comisioane interbancare mai mari de 0,3% din valoarea fiecărei operaţiuni efectuate prin utilizarea cardurilor de credit.

Totodată, acordurile dintre instituţiile acceptante şi beneficiarii plăţilor trebuie să conţină informaţii detaliate referitoare la comisionul interbancar, comisionul pentru sistemul de plată şi procesare, marja acceptantului, precum şi a comisioanelor suplimentare aplicate în funcţie de marca şi categoria respectivelor carduri de plată. Obligativitatea informaţiilor detaliate ce trebuie a fi menţionate în acordurile dintre instituţiile acceptante şi beneficiarii plăţilor se aplică instituţiilor emitente şi instituţiilor acceptante din România dar nu se aplică operaţiunilor cu carduri comerciale, retragerilor de numerar de la bancomate şi operaţiunilor cu carduri emise de sistemele tripartite de plată cu cardul, respectiv acelor sisteme în care funcţiile de emitere şi acceptare sunt integrate într-o singură instituţie financiară care este şi proprietarul sistemului.

Prevederile referitoare la sistemele moderne de plată se vor aplica la 12 luni de la data intrării în vigoare a Legii (menționăm că Legea va intra în vigoare la data de 12 aprilie 2015).

Ioana SÂRBU, Partner Tax Advisory
Av. Matei DIMOFTACHE, Managing Associate
DUNCEA, ȘTEFĂNESCU & ASOCIAȚII



PLATINUM+
PLATINUM Signature       

PLATINUM  ACADEMIC

GOLD                                

VIDEO STANDARD
Aflaţi mai mult despre , , , , ,

Puteţi publica şi dumneavoastră pe JURIDICE.ro. Publicăm chiar şi opinii cu care nu suntem de acord. Vă rugăm să vă familiarizaţi cu obiectivele şi valorile Societătii de Stiinţe Juridice, despre care puteti ciţi aici.
JURIDICE.ro este o platformă de exprimare. Publicarea nu semnifică asumarea de către noi a mesajului.

Pentru a publica vă rugăm să citiţi Condiţiile de publicare, Politica privind protecţia datelor cu caracter personal şi să ne scrieţi la adresa redactie@juridice.ro!












Securitatea electronică este importantă pentru avocaţi
 Mesaj de conştientizare susţinut de FORTINET
JURIDICE utilizează şi recomandă SmartBill

Lex Discipulo Laus

Încurajăm utilizarea RNPM - Registrul Naţional de Publicitate Mobiliară

Lasă un răspuns

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Important: Descurajăm publicarea de comentarii defăimatoare. Vor fi validate doar comentariile care respectă Politica JURIDICE.ro şi Condiţiile de publicare.