« Secţiuni « Arii de practică « BusinessProtectiveLitigation
Contravenţii
CărţiProfesionişti
 

Ministerul Public ref. ridicarea vehiculelor în baza unor HCL
23.04.2015 | Andrei PAP

JURIDICE - In Law We Trust

Ministerul Public a formulat un punct de vedere cu privire la problema de drept care formează obiectul dosarului nr. 3/2015 al Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie – Completul competent să judece recursul în interesul legii privind „legalitatea hotărârilor adoptate de consiliile locale în vederea reglementării procedurii privind ridicarea vehiculelor staţionate neregulamentar, constatarea şi aplicarea contravenţiilor prevăzute de Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 195/2002 privind circulaţia pe drumurile publice, republicată, cu modificările şi completările ulterioare”, cu termen pentru depunerea raportului la data de 24 aprilie 2015 și termen de judecată la data de 25 mai 2015.

Optica jurisprudenţială

Potrivit actului de sesizare reprezentat de recursul în interesul legii declarat de Avocatul Poporului, în această problemă de drept există două opinii, după cum urmează:

1. Într-o opinie majoritară, s-a considerat că hotărârile consiliilor locale adoptate în vederea reglementării procedurii privind ridicarea vehiculelor staţionate sau oprite neregulamentar, constatarea şi aplicarea contravenţiilor sunt lovite de nulitate, întrucât stabilesc şi sancţionează contravenţii în domeniul circulaţiei rutiere, domeniu reglementat de Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 195/2002 privind circulaţia pe drumurile publice, republicată, cu modificările şi completările ulterioare.

La pronunţarea acestei orientări a fost avut în vedere principiul legalităţii exprimat prin interdicţia ca prin acte normative care aparţin sferei secundum legem să se modifice sfera legislaţiei primare prin completări, omisiuni sau restricţii.

Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 195/2002 privind circulaţia pe drumurile publice, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, reprezintă reglementare specială ce conţine norme specifice obiectului său de reglementare şi se completează în ceea ce priveşte constatarea contravenţiilor, conform art. 93 alin. (5) din acest act normativ, cu prevederile Ordonanţei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contravenţiilor, aprobată cu modificări prin Legea nr. 180/2002, modificată şi completată.

Totodată, s-a reţinut că, în Ordonanţa Guvernului nr. 2/2001 care constituie dreptul comun în materie contravenţională, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 180/2002, se prevede, la art. 2 alin. (1), că „prin legi, ordonanţe sau hotărâri ale Guvernului se pot stabili şi sancţiona contravenţii în toate domeniile de activitate”, iar la alin. (2) se prevede în mod expres că „prin hotărâri ale autorităţilor administraţiei publice locale sau judeţene se stabilesc şi se sancţionează contravenţii în toate domeniile de activitate pentru care acestora le sunt stabilite atribuţii prin lege, în măsura în care în domeniile respective nu sunt stabilite contravenţii prin legi, ordonanţe sau hotărâri ale Guvernului„.

Instanțele care au adoptat acest punct de vedere au considerat şi că, atâta timp cât Hotărârea Guvernului nr. 1391/2006 pentru aprobarea Regulamentului de aplicare a Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 195/2002 privind circulația pe drumurile publice nu reglementează o procedură de ridicare a autovehiculelor staționate sau oprite neregulamentar, a reglementa această procedură printr-o hotărâre a consiliului local ar însemna, pe de o parte, a nerespecta dispozițiile legale în materie de competență şi, pe de altă parte, a adăuga la Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 195/2002, republicată, modificată şi completată, ceea ce este inadmisibil, întrucât hotărârile de consiliu local nu pot adăuga sau completa dispozițiile unui act juridic normativ cu forță juridică superioară.

În consecință, s-a considerat că hotărârile consiliilor locale având ca obiect de reglementare procedura de ridicare a autovehiculelor staționate/oprite neregulamentar au fost adoptate cu depășirea competenței ce revenea autorităţilor administrației publice locale şi sunt contrare actelor normative cu forță juridică superioară.

2. Într-o a doua opinie, instanțele au apreciat că posibilitatea reglementării, prin acte administrative cu caracter normativ emise de autorităţile publice locale, a procedurii de ridicare a vehiculelor staționate/oprite neregulamentar rezultă din interpretarea dispozițiilor art. 64 alin. (3) şi art. 97 alin. (6) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 195/2002, republicată, cu modificările şi completările ulterioare.

Regulamentul” la care se referă aceste texte poate fi adoptat şi prin alte acte normative decât prin hotărâre de Guvern, deci printr-un act al autorităţilor publice locale.

S-a arătat că dispoziţiile art. 64 alin. (3) şi art. 97 alin. (6) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 195/2002, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, nu fac trimitere expresă la Regulamentul de aplicare a Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 195/2002, iar Hotărârea Guvernului nr. 1391/2006 pentru aprobarea Regulamentul de aplicare a Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr.195/2002 nu reglementează procedura ridicării vehiculelor staţionate sau oprite neregulamentar.

De asemenea, Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 195/2002 care reprezintă norma generală superioară privind măsura tehnico-administrativă a ridicării vehiculelor nu exclude competenţa autorităţilor publice locale de a emite regulamente, în mod descentralizat, cu privire la activitatea de deblocare şi fluidizare a traficului rutier, prin „regulament” înţelegându-se orice act administrativ care cuprinde norme de executare a legii, iar nu doar Regulamentul de aplicare a Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 195/2002.

Totodată, instanţele au apreciat că autorităţile publice au o abilitare generală de a emite acte administrative, în regim de putere publică, în vederea organizării executării legii sau a executării în concret a legii.

În baza acestei competenţe generale, autorităţile publice pot emite astfel de acte administrative, pentru reglementarea detaliată a modului de îndeplinire a atribuţiilor lor, chiar dacă o autoritate superioară ierarhic a emis (în baza unei abilitări speciale) un act administrativ de reglementare generală a aceluiaşi domeniu, existând, însă, obligaţia de respectare a principiului forţei juridice superioare a actului emis de autoritatea superioară ierarhic.

A fortiori autorităţile publice pot emite astfel de acte administrative, pentru reglementarea detaliată a modului de îndeplinire a atribuţiilor lor prevăzute de lege, chiar dacă o autoritate superioară ierarhic nu a emis un act administrativ de reglementare generală a domeniului, deşi avea o abilitare specială în acest sens.

În consecinţă, instanţele de judecată au reţinut că, potrivit dispoziţiilor art. 64, coroborate cu art. 97 şi art. 128 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 195/2002, modificată şi completată, legiuitorul a dat competenţă administraţiilor locale în executarea măsurii tehnico-administrative a ridicării, transportului şi depozitării maşinilor staţionate neregulamentar, poliţia rutieră neavând capacitatea tehnică pentru realizarea acestei măsuri tehnico-administrative.

Procurorul General al României apreciază că primul punct de vedere este în litera şi spiritul legii.

:: Punctul de vedere al Ministerului Public

Andrei PAP

 
Secţiuni: C. contravențional, Comunicate parchete | Toate secţiunile
Cuvinte cheie: , , , , , , , , ,
Vă invităm să publicaţi şi dvs., chiar şi opinii cu care nu suntem de acord. JURIDICE.ro este o platformă de exprimare. Publicarea nu semnifică asumarea de către noi a mesajului. Totuşi, vă rugăm să vă familiarizaţi cu obiectivele şi valorile Societătii de Stiinţe Juridice, despre care puteti ciţi aici. Pentru a publica vă rugăm să citiţi Condiţiile de publicare, Politica privind protecţia datelor cu caracter personal şi să ne scrieţi la adresa de e-mail redactie@juridice.ro!

Lex Discipulo Laus
Gratuit pentru studenţi
Securitatea electronică este importantă pentru avocaţi
Mesaj de conştientizare susţinut de FORTINET
JURIDICE utilizează SmartBill

Lasă un răspuns

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Important: Descurajăm publicarea de comentarii defăimatoare. Vor fi validate doar comentariile care respectă Politica JURIDICE.ro şi Condiţiile de publicare.


.
PLATINUM Signature      

PLATINUM  ACADEMIC

GOLD                        

VIDEO   STANDARD