Dreptul securităţii sociale

Ministerul Public ref. modul de recalculare a drepturilor la pensie


14.05.2015 | Andrei PAP
Secţiuni: Comunicate parchete, Dreptul securitatii sociale, RNSJ
JURIDICE - In Law We Trust

Ministerul Public a formulat un punct de vedere cu privire la problema de drept care formează obiectul dosarului nr. 5/2015 al Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie – Completul Competent să judece recursul în interesul legii privind „modul de recalculare a drepturilor la pensie în conformitate cu Ordonanţa de Urgenţă a Guvernului nr. 4/2005 şi Hotărârea Guvernului nr. 1550/2004 cu luarea în considerare a unui stagiu de cotizare de 20 ani, potrivit dispoziţiilor art. 14 din Legea nr. 3/1977, respectiv de 30 de ani, potrivit art. 8, persoanelor pensionate înainte de intrarea în vigoare a Legii nr. 19/2000, pornind de la modul de interpretare a dispozitivului şi considerentelor deciziei în interesul legii nr. 40 din 22 septembrie 2008 a Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie”, cu termen de judecată la data de 25 mai 2015.

Optica jurisprudenţială

Potrivit actului de sesizare, reprezentat de Hotărârea Colegiului de Conducere a Curţii de Apel Ploieşti, în această problemă de drept, există două opinii jurisprudenţiale diferite, după cum urmează:

1. Într-o primă opinie, pornind de la dispozitivul deciziei dată în recurs în interesul legii mai sus menţionată, instanţele au apreciat că, la stabilirea punctajului mediu anual recalculat, trebuia utilizat stagiul de cotizare de 20 de ani pentru persoanele încadrate în grupa I de muncă sau 25 de ani pentru persoanele încadrate în grupa a II-a de muncă, în temeiul art. 14 din Legea nr. 3/1977.

2. Într-o a două opinie, s-a apreciat, pornind de la considerentele Deciziei nr. 40/2008 a Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie – Secţiile Unite, că asiguraţii care şi-au desfăşurat activitatea în grupe speciale de muncă, determinate ca atare prin ordine ale Ministerului Sănătăţii şi ale căror drepturi de pensie s-au deschis în perioada 1 iulie 1977 – 31 martie 2001, au beneficiat, în temeiul dispoziţiilor art. 14 din Legea nr. 3/1977, atât de reducerea vârstei de pensionare, cât şi de majorarea vechimii în muncă, deci a perioadei de contribuţie, denumită în actuala reglementare „stagiu de cotizare”.

Instanţele care au adoptat această opinie au arătat şi că, în considerentele deciziei în interesul legii, analizându-se soluţiile neunitare care au prilejuit pronunţarea acesteia, s-a arătat că au interpretat şi aplicat corect dispoziţiile legale instanţele care au apreciat că „pentru persoanele ale căror drepturi de pensie s-au deschis în intervalul 1 iulie 1977 – 31 martie 2001, stagiul complet de cotizare utilizat la determinarea punctajului anual va fi reglementat de Legea nr. 3/1977, iar singurele facilităţi oferite persoanelor care au lucrat în grupa I sau II de muncă sunt acordarea sporului de grupă şi posibilitatea pensionării înainte de împlinirea vârstei de pensionare, dispoziţiile art. 14 din acest act normativ neavând semnificaţia reducerii stagiului de cotizare utilizat la recalcularea pensiei”.

Susţinătorii acestei opţiuni arată şi că nu trebuie confundată vechimea în muncă cu facilităţile prevăzute de art. 14 din Legea nr. 3/1977, care nu se interpretează în sensul reducerii stagiului complet de cotizare care, în nicio situaţie, în baza acestei legi, nu este mai mic de 30 de ani.

Consecinţa directă este aceea că vechimea în muncă completă este tot cea prevăzută de art. 8 din Legea nr. 3/1977, iar stagiul complet de cotizare este corespunzător vechimii totale în muncă care, în toate cazurile, este de 30 de ani (pentru bărbaţi) şi 25 de ani (pentru femei).

Procurorul General al României apreciază că prima orientare a jurisprudenţei este în litera si spiritul legii.

:: Punctul de vedere al Ministerului Public

Andrei Pap

Cuvinte cheie: , , , , , , ,
Vă invităm să publicaţi şi dumneavoastră pe JURIDICE.ro. Ne bucurăm să aducem gândurile dumneavoastră la cunoştinţa comunităţii juridice şi publicului larg. Apreciem generozitatea dumneavoastră de a împărtăşi idei valoroase. JURIDICE.ro este o platformă de exprimare. Publicăm chiar şi opinii cu care nu suntem de acord, publicarea pe JURIDICE.ro nu semnifică asumarea de către noi a mesajului transmis de autor. Totuşi, vă rugăm să vă familiarizaţi cu obiectivele şi valorile Societătii de Stiinţe Juridice, despre care puteţi ciţi aici. Pentru a publica pe JURIDICE.ro vă rugăm să luaţi în considerare Condiţiile de publicare, Politica privind protecţia datelor cu caracter personal şi să ne scrieţi la adresa de e-mail redactie@juridice.ro!

JURIDICE.ro foloseşte şi recomandă My Justice

Autori JURIDICE.ro
Juristi
JURIDICE pentru studenti
JURIDICE NEXT









Subscribe
Notify of

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
Important: Descurajăm publicarea de comentarii defăimatoare. Vor fi validate doar comentariile care respectă Politica JURIDICE.ro şi Condiţiile de publicare.

↑  Înapoi în partea de sus a paginii  ↑
Secţiuni          Noutăţi     Interviuri     Comunicate profesionişti        Articole     Jurisprudenţă     Legislaţie         Arii de practică          Note de studiu     Studii
 
© 2003-2023 J JURIDICE.ro