« Secţiuni « Arii de practică « BusinessProtectiveLitigation
Corporate
DezbateriCărţiProfesionişti
POPOVICI NITU STOICA & ASOCIATII
 

Tribunalul UE. Preluare companie aeriană. Acordare ajutor de restructurare
14.05.2015 | JURIDICE.ro

JURIDICE - In Law We Trust ZRVP

Tribunalul Uniunii Europene a dat publicității miercuri, 13 mai 2015, un comunicat cu privire la hotărârea pronunțată în cauzele T-511/09 și T-162/10.

Tribunalul respinge acțiunile companiei aeriene Niki Luftfahrt împotriva preluării Austrian Airlines de către Lufthansa și împotriva ajutorului de restructurare acordat în favoarea Austrian de Austria în acest context.

Niciunul dintre argumentele înaintate de Niki nu permite repunerea în discuție a autorizării acestei concentrări și a acestui ajutor, acordate de Comisie sub rezerva unor condiții.

Austrian Airlines este cea mai mare companie aeriană austriacă[1]. Centrul său de operare principal este aeroportul internațional din Viena (Austria). Din cauza dificultăților financiare ale Austrian Airlines, statul austriac a decis în anul 2008 privatizarea acesteia din urmă prin vânzarea participării sale majoritare de 41,56%.

A fost aleasă oferta Lufthansa, cea mai mare companie aeriană germană, ale cărei centre de operare sunt aeroportul internațional din Frankfurt am Main (Germania) și aeroportul internațional din München (Germania)[2].

Pentru dobândirea acțiunilor deținute de statul austriac, oferta Lufthansa prevedea ca (i) Lufthansa să achite un preț de cumpărare de 366 268,75 euro, (ii) ca aceasta să emită un certificat de recuperare, care poate conferi dreptul la o plată suplimentară în valoare de până la 162 de milioane de euro și (iii) ca statul austriac[3] să achite, prin intermediul unui vehicul investițional specializat (SPV), o subvenție în valoare de 500 de milioane de euro, care ar fi utilizată pentru o majorare a capitalului Austrian Airlines.

În plus, Lufthansa a lansat o ofertă publică pentru achiziționarea întregului pachet de acțiuni flotante rămase în cadrul Austrian Airlines, pentru care a primit mai multe declarații de acceptare decât cantitatea necesară. Împreună cu partea statului austriac, Lufthansa putea astfel să achiziționeze 85% din acțiunile Austrian Airlines.

Prin deciziile din 28 august 2009, Comisia a autorizat, sub rezerva respectării angajamentelor propuse de Lufthansa și de Austrian Airlines, proiectul de preluare a Austrian Airlines de către Lufthansa[4] și, sub rezerva respectării anumitor condiții, precum și a punerii în aplicare integrale a planului de restructurare notificat, ajutorul de restructurare[5] cuprins în prețul negativ[6] care trebuia plătit de Lufthansa.

Niki Luftfahrt GmbH este o societate de drept austriac cu sediul în Viena care exploatează o companie aeriană cunoscută sub denumirea „FlyNiki” sau „Niki”. Aceasta operează cu plecare din Viena, din Linz, din Salzburg, din Graz și din Innsbruck (Austria), de unde asigură, printre altele, zboruri având ca destinație toată Europa și Africa de Nord. La data introducerii acțiunilor, 76% din capitalul Niki Luftfahrt era deținut de Privatstiftung Lauda (Fundația privată Lauda) și 24% de cea de a doua companie aeriană germană, Air Berlin.

Niki Luftfahrt a introdus în fața Tribunalului Uniunii Europene acțiuni pentru obținerea anulării deciziilor de aprobare ale Comisiei[7].

Prin hotărârile pronunțate miercuri, 13 mai 2015, Tribunalul respinge aceste acțiuni.

Potrivit Tribunalului, niciunul dintre argumentele înaintate de Niki nu permite repunerea în discuție a celor două decizii ale Comisiei.

În special, Niki Luftfahrt nu a reușit să infirme constatarea Comisiei potrivit căreia compatibilitatea preluării Austrian Airlines de către Lufthansa cu dreptul concurenței Uniunii nu ridica îndoieli serioase decât pe rutele Viena-Stuttgart, Viena-Köln-Bonn, Viena-München și Viena-Frankfurt am Main (rute între Austria și Germania), precum și pe ruta Viena-Bruxelles (rută între Austria și Belgia). De asemenea, Niki Luftfahrt nu a reușit să demonstreze că angajamentele propuse de Lufthansa și de Austrian AIrlines nu erau suficiente pentru a disipa aceste îndoieli. Aceste angajamente urmăreau să reducă barierele la intrare și să faciliteze intrarea unuia sau mai multor noi concurenți sau extinderea concurenților deja prezenți pe aceste rute, în special prin punerea la dispoziție de sloturi orare.

În plus, Niki Luftfahrt nu a reușit să demonstreze nici că Comisia a săvârșit o eroare atunci când a constatat că ajutorul de stat în favoarea Austrian Airlines cuprins în prețul negativ care trebuia plătit de Lufthansa era, în calitate de ajutor de restructurare, compatibil cu normele Uniunii în materie de ajutoare de stat. Acest ajutor urmărea să asigure reducerea gradului de îndatorare a Austrian Airlines și se înscria în cadrul unui plan de restructurare care are drept finalitate să asigure restabilirea viabilității acesteia pe termen lung.


[1] Austrian Airlines furnizează servicii de transport aerian regulat de pasageri și de mărfuri, precum și servicii conexe. Aceasta deservește 121 de destinații în 63 de țări, inclusiv prin intermediul unor acorduri de partaj de coduri cu alte companii aeriene. Printre filialele sale se numără Lauda Air și Tyrolean Airways. Aceasta deține, în plus, 22,5% din acțiunile Ukraine International Airlines. Austrian este membră a Star Alliance.
[2] Lufthansa furnizează de asemenea servicii de transport aerian regulat de pasageri și de mărfuri, precum și servicii conexe. În anul 2008, Lufthansa dispunea de 272 de aparate cu care a transportat 45 de milioane de pasageri către mai mult de 200 de destinații în 85 de țări. Lufthansa controlează, de asemenea, companiile Swiss International Air Lines Ltd, bazată în aeroportul din Zürich (Elveția), Air Dolomiti, Eurowings și filiala sa low-cost, Germanwings. În plus, aceasta a achiziționat recent British Midlands și Brussels Airlines. Lufthansa deține, pe de altă parte, 19% din acțiunile Jet Blue, o companie low-cost activă în Statele Unite. Lufthansa și Swiss sunt, ca și Austrian, membre ale Star Alliance.
[3] Mai precis, holdingul de stat Österreichische Industrieholding AG, prin care statul austriac deținea participarea sa în capitalul Austrian.
[4] Decizia C(2009) 6690 final din 28 august 2009 (cazul COMP/M.5440 – Lufthansa/Austrian Airlines) (JO 2010, C 16, p. 11); a se vedea de asemenea Comunicatul de presă al Comisiei IP/09/1255.
[5] Decizia 2010/137/CE privind ajutorul de stat C 6/2009 (ex N 663/08) – Austria Austrian Airlines – Plan de restructurare (JO 2010, L 59, p. 1); a se vedea de asemenea Comunicatul de presă al Comisiei IP/09/1256.
[6] Comisia a considerat că prețul de cumpărare plătit de Lufthansa în schimbul acțiunilor deținute de statul austriac în capitalul Austrian corespundea unui preț negativ, în măsura în care rezulta din diferența dintre, pe de o parte, cuantumul subvenției achitate în favoarea Austrian și, pe de altă parte, cuantumul certificatului de recuperare, precum și cel plătit pentru dobândirea acestor acțiuni. În opinia Comisiei, acest preț negativ corespundea prețului de piață și, așadar, nu putea fi considerat în această calitate un ajutor în favoarea Lufthansa. Totuși, acesta trebuia considerat un ajutor de stat ca urmare, în special, a faptului că insolvabilitatea Austrian, al cărei cost ar fi fost egal cu zero pentru stat, ar fi reprezentat o opțiune mai avantajoasă pentru acesta din urmă decât vânzarea participației sale la un preț negativ.
[7] Comisia a fost susținută în cadrul acestor două proceduri de Austria, de Lufthansa și de Österreichische Industrieholding, precum și, în procedura T-511/09, de Austrian.


 
Secţiuni: CJUE, Corporate, Dreptul Uniunii Europene | Toate secţiunile
Cuvinte cheie: , , , , ,
Vă invităm să publicaţi şi dvs., chiar şi opinii cu care nu suntem de acord. JURIDICE.ro este o platformă de exprimare. Publicarea nu semnifică asumarea de către noi a mesajului. Totuşi, vă rugăm să vă familiarizaţi cu obiectivele şi valorile Societătii de Stiinţe Juridice, despre care puteti ciţi aici. Pentru a publica vă rugăm să citiţi Condiţiile de publicare, Politica privind protecţia datelor cu caracter personal şi să ne scrieţi la adresa de e-mail redactie@juridice.ro!

Lex Discipulo Laus
Gratuit pentru studenţi
Securitatea electronică este importantă pentru avocaţi
Mesaj de conştientizare susţinut de FORTINET
JURIDICE utilizează SmartBill
Concurs eseuri ZRVP

Lasă un răspuns

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Important: Descurajăm publicarea de comentarii defăimatoare. Vor fi validate doar comentariile care respectă Politica JURIDICE.ro şi Condiţiile de publicare.


.
PLATINUM Signature      

PLATINUM  ACADEMIC

GOLD                        

VIDEO   STANDARD