Secţiuni » JURIDICE NEXT » Universitaria
Universitaria
GrileDezbateriCărţiStudenţi

Metodologia-cadru privind alegerea structurilor și funcţiilor de conducere în învățământul superior
19.05.2015 | JURIDICE.ro

Secţiuni: Lege 9, UNIVERSITARIA
JURIDICE - In Law We Trust

În Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 336 din data de 18 mai 2015 a fost publicat Ordinul ministrului educaţiei şi cercetării ştiinţifice nr. 3751/2015 de aprobare a Metodologiei-cadru referitoare la procesul de stabilire şi de alegere a structurilor şi funcţiilor de conducere la nivelul instituţiilor din sistemul naţional de învăţământ superior.

Metodologia-cadru reglementează procesul de constituire şi de alegere a structurilor şi funcţiilor de conducere la nivelul universităţii, al facultăţilor şi departamentelor.
În procesul de stabilire şi de alegere a structurilor şi funcţiilor de conducere la nivelul universităţii, al facultăţilor şi al departamentelor trebuie să respecte principiul reprezentativităţii pe facultăţi, departamente, secţii/linii de predare, programe de studii, după caz, principiu stabilit prin Carta universitară.
În vederea asigurării respectării principiului reprezentativităţii, instituţiile din sistemul naţional de învăţământ superior organizează alegerile pe circumscripţii stabilite conform metodologiilor interne de alegeri.

Structuri de conducere – constituire

Consiliul departamentului este format din cadre didactice şi de cercetare titulare, în calitate de membri.
Au dreptul de a alege membrii consiliului departamentului toate cadrele didactice şi de cercetare titulare din departament.

Consiliul facultăţii este format din maximum 75% reprezentanţi ai cadrelor didactice şi de cercetare titulare din facultate şi din minimum 25% reprezentanţi ai studenţilor din facultate.
Au dreptul de a alege membrii Consiliului facultăţii reprezentanţi ai cadrelor didactice şi de cercetare titulare cadrele didactice şi de cercetare titulare din facultate.
Au dreptul de a alege reprezentanţii studenţilor din Consiliul facultăţii studenţii facultăţii respective.

Senatul universitar este compus din 75% personal didactic şi de cercetare titulare, reprezentanţi ai fiecărei facultăţi, conform principiului stipulat în Carta universitară şi în metodologia proprie de alegeri, şi din 25% reprezentanţi ai studenţilor.
Au dreptul de a-şi alege membri în senatul universitar – în calitate de reprezentanţi -, în procent de 75%, cadrele didactice şi cercetătorii titulari ai fiecărei facultăţi pentru cotele-părţi de reprezentare conform principiului stipulat în Carta universitară şi în metodologia proprie de alegeri.
Au dreptul de a-şi alege reprezentanţii în senatul universitar, în procent de 25%, studenţii fiecărei facultăţi conform principiului stipulat în Carta universitară şi în metodologiile proprii de alegeri.

Consiliul şcolii doctorale se stabileşte prin votul universal, direct şi secret al conducătorilor de doctorat din şcoala doctorală respectivă.
Au dreptul de a fi aleşi ca membri în Consiliul şcolii doctorale persoanele care au calitatea de conducător de doctorat în respectiva şcoală doctorală.

Structurile universităţilor particulare şi confesionale, atribuţiile, durata mandatelor, precum şi alte considerente legate de statutul acestora sunt stabilite de Carta universitară, avizată de fondatori şi aprobată de senatul universitar.

Funcţii de conducere – ocupare

Directorul de departament realizează managementul şi conducerea operativă a departamentului. În exercitarea acestei funcţii, el este ajutat de consiliul departamentului, conform Cartei universitare.
Directorul de departament este ales prin votul universal, direct şi secret al tuturor cadrelor didactice şi de cercetare titulare din departamentul respectiv.
Au dreptul de a fi alese, în calitate de director de departament, cadrele didactice şi de cercetare titulare din departamentul respectiv.

Decanul reprezintă facultatea şi răspunde de managementul şi conducerea facultăţii.
Decanii sunt selectaţi prin concurs public, organizat la nivelul facultăţii, de către rectorul nou-ales al universităţii.
Au dreptul de a participa la concursul public pentru ocuparea funcţiei de decan persoane din cadrul universităţii sau din orice facultate de profil din ţară ori din străinătate care, pe baza audierii în plenul consiliului facultăţii, au primit avizul acestuia de participare la concurs.
Consiliul facultăţii are obligaţia de a aviza minimum doi candidaţi.

Prodecanul reprezintă funcţie de conducere la nivelul facultăţii, fiind desemnat în acest scop de către decan.

Rectorul reprezintă legal universitatea în relaţiile cu terţii, realizează conducerea executivă a universităţii şi exercită calitatea de ordonator de credite.
Rectorul universităţilor de stat şi particulare se poate desemna prin una dintre următoarele modalităţi:
– pe baza unui concurs public, în baza unei metodologii aprobate de senatul universitar nou-ales;
– prin votul universal, direct şi secret al tuturor cadrelor didactice şi de cercetare titulare din cadrul universităţii şi al reprezentanţilor studenţilor din senatul universitar şi din consiliile facultăţilor.
Modalitatea de desemnare a rectorului, pe baza unui concurs public sau prin alegeri, se stabileşte cu minimum 6 luni înainte de fiecare desemnare a rectorului.

Prorectorul reprezintă funcţie de conducere la nivelul universităţii, fiind numit în acest scop de către rector, pe baza consultării senatului universitar.

Funcţia de director al Consiliului pentru studiile universitare de doctorat este asimilată funcţiei de prorector.
Procedura de numire a directorului Consiliului pentru studiile universitare de doctorat este stabilită de Codul studiilor universitare de doctorat.

Au dreptul de a ocupa una dintre funcţiile de conducere prevăzute mai sus, prin alegeri sau concurs, după caz, persoanele care nu au împlinit vârsta de pensionare.
Persoanele care ocupă una dintre funcţiile de conducere de prorector, decan, prodecan, director de departament pot fi membre în Senatul universităţii, cu condiţia să fie alese în această calitate.

Referendumul

Modalitatea de desemnare a rectorului, pe baza unui concurs public sau prin votul universal, direct şi secret al tuturor cadrelor didactice şi de cercetare titulare din cadrul universităţii şi al reprezentanţilor studenţilor din senatul universitar şi din consiliile facultăţilor, este denumită, confom metodologiei, referendum. Referendumul se organizează la nivelul fiecărei universităţi acreditate.

Referendumul se organizează la fiecare 4 ani de către instituţia de învăţământ superior, cu minimum 6 luni înainte de desemnare, cu excepţia instituţiilor de învăţământ superior particular şi confesional la care referendumul se organizează în funcţie de durata mandatului rectorului.

Data organizării referendumului este stabilită de către senatul universitar, în conformitate cu calendarul stabilit de instituţia de învăţământ superior.

Senatul universitar desemnează, la propunerea facultăţilor, un birou electoral al universităţii, ca organism imparţial, la nivel de universitate, responsabil cu organizarea şi desfăşurarea referendumului.

Referendumul este validat dacă la acesta participă cel puţin jumătate plus unu din numărul persoanelor cu drept de vot înscrise pe listele de votare.
În situaţia în care referendumul nu este validat, se organizează, la interval de cel mult două săptămâni, un nou referendum, pentru care rata de participare nu mai este un criteriu de validare.

Cuvinte cheie: , , ,
Vă invităm să publicaţi şi dvs., chiar şi opinii cu care nu suntem de acord. JURIDICE.ro este o platformă de exprimare. Publicarea nu semnifică asumarea de către noi a mesajului. Totuşi, vă rugăm să vă familiarizaţi cu obiectivele şi valorile Societătii de Stiinţe Juridice, despre care puteti ciţi aici. Pentru a publica vă rugăm să citiţi Condiţiile de publicare, Politica privind protecţia datelor cu caracter personal şi să ne scrieţi la adresa de e-mail redactie@juridice.ro!

JURIDICE.ro foloseşte şi recomandă My Justice

JURIDICE CORPORATE
JURIDICE MEMBERSHIP
Juristi
JURIDICE pentru studenti









Subscribe
Notify of

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
Important: Descurajăm publicarea de comentarii defăimatoare. Vor fi validate doar comentariile care respectă Politica JURIDICE.ro şi Condiţiile de publicare.

Secţiuni        Selected     Noutăţi     Interviuri        Arii de practică        Articole     Jurisprudenţă     Legislaţie        Cariere     Evenimente     Profesionişti