Secţiuni » Arii de practică » Litigation » Mediere
Mediere
DezbateriCărţiProfesionişti
Banner BA-01
Servicii JURIDICE.ro
Banner BA-02
Mediere Opinii

Pregătirea medierii. Etapa I a procedurii. Pozițiile persoanelor invitate la mediere

29 mai 2015 | Ilie DORIN

Acest scurt articol este util deopotriva pentru colegii mediatori, dar si pentru persoanele care sunt intr-un conflict si doresc sa apeleze la medierea lui.

Este vorba in articol de Etapa I a procesului de mediere, cea mai dificila etapa din mediere, dupa considerentele mele, asa cum va reiesi si de mai jos.

Medierea unui conflict/litigiu devine necesara cand nu te mai intelegi cu cineva privind un bun ori un drept anume. In cauzele penale, medierea survine ca urmare a conflictului generat de fapta penala, conflictul avand ca parti intotdeauna persoana vatamata si cel care a savarsit fapta.

Alegerea mediatorului este un prim pas al celui care se gandeste sa medieze conflictul. Criteriile pe baza caruia se alege mediatorul sunt in functie de preferintele si exigentele persoanei care apeleaza la serviciile de mediere. Prestatiile sale anterioare, solutionarea unor cauze similare, oferirea de detalii in presa ori in privat privind medierea unui tip de conflict, background-ul si studiile sale, experienta intr-un domeniu anume, modul lui de a fi si de a se prezenta ca mediator etc., toate acestea sunt elemente care pot contribui la alegerea mediatorului. Mediatorul trebuie ales dupa o anumita doza de incredere, medierea fiind un proces care are ca fundament increderea in profesionistul actului de mediere. Treptat, dupa alegerea mediatorului si primele relatii cu el, doza de incredere oscileaza si creste sau descreste in functie de profesionalismul de care da dovada in fata clientului. O mai mare incredere in mediator duce la o mai mare incredere in mediere si intr-o intelegere amiabila finala, gradul de incredere in mediator raportandu-se direct proportional la sansele de reusita ale medierii. Cu cat persoana din conflict are mai multa incredere in mediator si este optimista in mediere, cu atat discutiile sunt mai libere, mai detasate, mai relaxate, mai prolifice, si astfel etalarea si discutarea solutiilor amiabile decurge in mod cat mai normal si neconstrans de suspiciuni privind persoana mediatorului si capacitatile si abilitatile sale de mediator.

Procedural, medierea incepe prin solicitarea serviciilor de mediere unui mediator autorizat, solicitare materializata in Contractul de pregatire a medierii. In baza acestui contract, mediatorul se obliga sa depuna toate diligentele necesare pentru determinarea partii adverse din conflict sa medieze situatia si sa convina la o pozitie cooperanta si colaborativa, ca, prin mediere, sa se identifice si negocieze solutii amiabile posibile. Pentru semnarea Contractului este necesara o intalnire cu mediatorul pentru a i se aduce la cunostinta situatia conflictuala pentru care se solicita medierea, ca din acea situatie mediatorul sa extraga obiectul medierii; de asemenea, i se aduc mediatorului datele de contact ale persoanei ori persoanelor cu care solicitantul medierii se afla in conflict.

Dupa semnarea Contractului de pregatire a medierii, mediatorul trece la etapa de invitare la mediere a persoanei aflate in disputa cu solicitantul medierii. Invitatia la mediere se redacteaza de catre mediator in mod particular pentru fiecare conflict, mediatorul inserand in acest document elemente cheie sugestive pentru mediere, dar si argumente cheie pentru a determina persoana in cauza sa accepte prezentarea la o sedinta de mediere. Modul de redactare este unul particularizat, eu personal schimband deseori chiar tonul invitatiei, lungimea acesteia, modul de adresare, argumentatia folosita.

Urmeaza raspunsul la invitatia la mediere expediata de mediator. In multe cazuri, raspunsul la invitatia la mediere nu va veni la prima invitatie. Mediatorul va trimite o a doua invitatie la mediere. De asemenea, daca i se va pune la dispozitie de catre solicitantul medierii o adresa de mail, un fax, un cont al unei retele de socializare ori un numar de telefon, invitatia la mediere poate fi facuta si pe aceste cai, ca alternative la adresa postala, in limitele legale.

Medierea cu persoana invitata poate incepe in 3 moduri, in functie de tipul de persoane invitate la mediere, tipuri identificate de mine in urma medierilor efectuate.

a. Primul tip de persoana invitata este cea aflata pe o pozitie negativa. Neaga conflictul, nu raspunde invitatiei la mediere in niciun fel, nu este de acord nici cu solicitantul medierii, nici cu mediatorul, cu nimic. Este o persoana deseori refractara medierii, cat si oricarui dialog privind conflictul, avand la baza sentimente de ura si furie pe solicitantul medierii. Este cea mai dificila persoana din mediere, dar, cu tehnici specifice de comunicare, mediatorul o poate comuta din pozitie negativa pe pozitia pozitiva pentru a coopera in mediere. Depinde foarte mult de tehnicile de argumentare si comunicare folosite de mediator in a o determina sa accepte minim 10 minute de mediere.

b. Al doilea tip de persoana invitata la mediere este cea aflata pe o pozitie neutra. Raspunde greu si difuz la invitatia la mediere, dar raspunde in cele din urma. Este o persoana aflata in zona de tatonare a conflictului, indecisa privind soarta ei in conflict, indiferenta, indecisa privind viitorul conflictului si stadiul acestuia. Este o persoana care ar accepta si nu ar accepta medierea. Este la mijlocul pozitiei de a decide privind solutionarea conflictului. Deseori confrunta sentimente de teama privind efectele conflictului si de aceea isi neutralizeaza pozitia in conflict. Nu cunoaste interesele solicitantului medierii si este suspicioasa privind buna sa credinta in demararea medierii. Este o persoana de o dificultate medie in mediere, mediatorul trebuind sa fie atent la a o dirija pe un teren pozitiv, a-i da incredere in ea si in actul de mediere, a-i arata ca solicitantul medierii are intentii bune. Transparenta mediatorului ii da incredere acesteia. La aceste persoane totul tine de abilitatile de mediator.

c. Al treilea tip de persoane in mediere sunt cele aflate pe o pozitie pozitiva. Iti raspund din prima zi la invitatia la mediere, au o deschidere mare spre dialog, spre solutii, spre negociere, spre bune relatii cu solicitantul medierii. Medierea cu astfel de persoane este foarte usoara si se desfasoara in cele mai bune conditii. Au o mare incredere in ele si in puterea lor de solutionare a conflictului, nu doresc escaladarea lui ori procese judiciare, sunt decise sa stea la masa medierii. Bineinteles, din practica de pana acum, pot sa va spun ca sunt cele mai rar intalnite, dar se intalnesc si este o mare multumire pentru mediator medierea cu astfel de persoane.

Cele mai des intalnite sunt persoanele din pozitia neutra, urmate de persoanele din pozitie negativa. Pe parcursul medierii pot aparea modificari si astfel persoanele sa isi schimbe pozitia in functie de discutiile avute si de interesele incidente in cauza. Mediatorul trebuie sa depuna diligente sa ramana in registrul pozitiv cu toate persoanele, in ciuda reticentelor lor sau a tonalitatilor reci si dure.

Treaba mediatorului este in prima faza identificarea tipului de persoana, iar ulterior aplicarea unei strategii de mediere care sa determine comutarea din pozitiile negativa si neutra pe pozitie pozitiva, doar in aceasta pozitie medierea se poate desfasura in largul ei si procesul de comunicare raportat la conflict poate avea randamentul scontat. Identificarea tipului de persoana este un prim pas in elaborarea strategiei de mediere a cazului.

Foarte putine medieri incep cu usurinta, in sensul ca sunt acceptate de catre invitatul la mediere. De cele mai multe ori mediatorul trebuie sa depuna multe diligente pentru a determina persoana invitata sa accepte medierea, sa ii argumenteze ca este o solutie la situatia conflictuala. Perseverenta mediatorul in a convinge persoana invitata ca medierea este o varianta care ii va da satisfactie intereselor ei in cauza este o adevarata provocare a mediatorului.

Din acest punct de vedere, etapa initiala a procesului de mediere este deseori cea mai grea etapa a acestui proces. Sa convingi partile din conflict ca medierea este solutia cea mai buna la conflictul lor necesita multa rabdare si tact din partea mediatorului, dar si din partea solicitantului medierii. Este o etapa care poate dura de la cateva zile la saptamani, poate chiar luni, depinzand de tipul persoanei invitate la mediere.

Daca se accepta medierea, un prim pas foarte important este facut. Urmeaza discutiile pe fondul problemei. Cu cat „terenul” medierii este mai bine pregatit, cu atat medierea va decurge mai usor. Cu cat pregatirea medierii este mai buna, cu atat si medierea va fi mai buna si mai usoara, atat pentru mediator cat si pentru persoanele din conflict.

Fara etapa de pregatire a medierii, orice discutie privind solutia la conflict, ori orice tranzactie este lipsita de continut, seaca, si nesustenabila.

Pregatirea mediatorului pentru mediere, dar si a persoanelor din conflict, este o etapa dificila, dar absolut necesara unei medieri de succes!

Mediator Dorin Ilie

Citeşte mai mult despre , ! Pentru condiţiile de publicare pe JURIDICE.ro detalii aici.
Urmăriţi JURIDICE.ro şi pe LinkedIn LinkedIn JURIDICE.ro WhatsApp WhatsApp Channel JURIDICE Threads Threads JURIDICE Google News Google News JURIDICE

(P) JURIDICE.ro foloseşte şi recomandă SmartBill.

 
Homepage J JURIDICE   Cariere   Evenimente   Dezbateri   Profesionişti   Lawyers Week   Video
 
Energie
Fiscalitate
Fuziuni & Achiziţii
Gambling
Health & Pharma
Infrastructură
Insolvenţă
Malpraxis medical
Media & publicitate
Mediere
Piaţa de capital
Procedură civilă
Procedură penală
Proprietate intelectuală
Protecţia animalelor
Protecţia consumatorilor
Protecţia mediului
Sustenabilitate
Recuperare creanţe
Sustenabilitate
Telecom
Transporturi
Drept maritim
Parteneri ⁞ 
Specialişti
Materii / Arii de practică
Business ⁞ 
Litigation ⁞ 
Protective
Achiziţii publice
Afaceri transfrontaliere
Arbitraj
Asigurări
Banking
Concurenţă
Construcţii
Contencios administrativ
Contravenţii
Corporate
Cyberlaw
Cybersecurity
Data protection
Drept civil
Drept comercial
Drept constituţional
Drept penal
Dreptul penal al afacerilor
Dreptul familiei
Dreptul muncii
Dreptul securităţii sociale
Dreptul Uniunii Europene
Dreptul sportului
Drepturile omului
Articole
Essentials
Interviuri
Opinii
Revista de note şi studii juridice ISSN
Note de studiu
Studii
Autori ⁞ 
Publicare articole
Jurisprudenţă
Curtea Europeană a Drepturilor Omului
Curtea de Justiţie a Uniunii Europene
Curtea Constituţională a României
Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie
Dezlegarea unor chestiuni de drept
Recurs în interesul legii
Jurisprudenţă curentă ÎCCJ
Curţi de apel
Tribunale
Judecătorii
Legislaţie
Proiecte legislative
Monitorul Oficial al României
Jurnalul Oficial al Uniunii Europene
Flux noutăţi
Selected
Top Legal
Avocaţi
Consilieri juridici
Executori
Notari
Sistemul judiciar
Studenţi
RSS ⁞ 
Publicare comunicate
Proiecte speciale
Cărţi
Condoleanţe
Covid-19 Legal React
Creepy cases
Life
Poezii
Povestim cărţi
Poveşti juridice
Războiul din Ucraina
Revista revistelor juridice
Wisdom stories

J   Servicii   Membership   Comunicare   Documentare   Legal Talent Search   Partnership   Servicii tehnice