OCDE a emis pachetul de implementare a raportării Country-by-Country
30.06.2015 | Ciprian GAVRILIU, Dan BĂDIN, Ciprian GAVRILIU

Secţiuni: Dreptul Uniunii Europene, Fiscalitate, Varia (alte arii de practica) | Toate secţiunile
JURIDICE - In Law We Trust

În data de 8 iunie 2015, Organizația pentru Cooperare și Dezvoltare Economică (”OCDE”) a emis Acțiunea 13: Pachetul de implementare a raportării Country-by-Country (“CbC”), prin care se oferă asistență suplimentară privind implementarea acestui tip de raportare, în continuarea celor două rapoarte emise anterior: (i) raportul privind abordarea documentației prețurilor de transfer pe trei niveluri, publicat în septembrie 2014 și (ii) liniile directoare privind implementarea documentației prețurilor de transfer și raportarea CbC, emise în februarie 2015.

Pachetul de implementare a raportării CbC evidențiază prevederi legislative model pentru adoptarea noilor reglementări, precum și acorduri ce pot fi încheiate între autoritățile competente pentru implementarea mecanismelor de schimb de informații privind raportul CbC. În continuare, sunt prezentate în detaliu prevederile aduse de OCDE prin această acțiune privind implementarea raportării CbC.

Modelul legislativ privind raportarea CbC

Pachetul de implementare include modelul legislativ pentru adoptarea raportării CbC la nivel local. Modelul legislativ introduce, printre altele, definiții ale unor termeni cheie:
Grup: o structură de entități afiliate prin deținere sau control care fie are obligația pregătirii situațiilor financiare consolidate, fie ar avea această obligație dacă “participațiile deținute în alte entități” ar fi public tranzacționate la bursa de valori.
Grup de companii multinaționale exclus: Un grup înregistrând venituri consolidate sub 750 milioane EUR la data de 1 ianuarie 2015, la cursul de schimb în monedă locală. Un astfel de grup este exceptat de la obligația completării raportului CbC.
Entitate constitutivă: Orice unitate separată din cadrul grupului, inclusiv companii și sedii permanente care pregătesc situații financiare separate.

Modelul legislativ conține prevederi privind modul de determinare a entității constitutive care are obligația depunerii raportului CbC (“societatea care raportează”). Aceasta va fi, în general, “societatea-mamă”, cea care este responsabilă pentru pregătirea situațiilor financiare consolidate ale grupului. În cazul în care societatea mamă (a) nu are obligația depunerii raportului CbC în jurisdicția sa; (b) acea jurisdicție nu a semnat acorduri de schimb de informații, sau (c) acea jurisdicție a încălcat sau a suspendat acordul privind schimbul de informații, atunci grupul poate desemna o „societate mamă surogat”. Aceasta trebuie să fie o entitate din cadrul grupului, aflată într-o jurisdicție care are semnat acord de schimb al informației, desemnată la nivel de grup să depună raportul CbC în jurisdicția sa.

Dacă, în anumite circumstanțe, raportul CbC nu este depus și pus la dispoziție de către jurisdicția fiscală a entității-mamă sau surogat, atunci companiile ar putea fi nevoite să depună raportul CbC la nivel local. Modelul legislativ permite ca o entitate constitutivă desemnată într-o anumită jurisdicție să depună raportul pentru toate entitățile constitutive din acea jurisdicție.

Notificare

Fiecare entitate constitutivă are obligația înștiințării autorității fiscale locale până în ultima zi a anului financiar de raportare (i) că aceasta depune raportul CbC pentru grup pentru anul fiscal, sau (ii) denumirea și țara de rezidență fiscală a companiei ce va depune raportul pentru anul fiscal respectiv.

Durata de pregătire și completare a rapoartelor CbC

G20/OCDE propune ca raportul CbC să fie solicitat pentru perioada începând cu sau după 1 ianuarie 2016 și să fie depus anual într-un termen de 12 luni de la sfârșitul anului financiar de raportare aferent. Modelul legislativ nu include prevederi privind penalitățile pentru neconformitate. Mai degrabă, acesta permite jurisdicțiilor aplicarea penalităților conform legislației de prețuri de transfer existente local.

Acorduri între autoritățile competente

Pachetul de implementare prevede trei modele de acorduri care pot fi utilizate de către autoritățile competente pentru implementarea schimbului de informații în cadrul raportării CbC:
– Acord multilateral al autorităților competente care permite jurisdicțiilor să semneze și să participe la schimbul de informații cu alte jurisdicții ce au încheiat același acord;
– Acord al autorităților fiscale pe baza tratatului fiscal: a fi agreat în mod bilateral;
– Acord al autorităților fiscale privind schimbul de informații fiscale: a fi agreat în mod bilateral.

Perioada pentru schimbul de informații

Autoritățile fiscale vor avea obligația să realizeze schimbul de informații privind rapoartele CbC cu alte autorități fiscale relevante într-o perioadă de 18 luni de la sfârșitul anului financiar de raportare pentru primul an, iar pentru perioadele următoare, în 15 luni de la sfârșitul anului de raportare.

Clauze de confidențialitate și securitate a informațiilor

Acordurile privind schimbul de informații prevăd că respectivele informații sunt confidențiale și trebuie utilizate în mod corespunzător. Mai precis, acordurile reiterează faptul că informațiile nu trebuie utilizate ca un substitut al unei analize detaliate de prețuri de transfer a tranzacțiilor, întocmite pe baza unei analize funcționale complete și a unei analize de comparabilitate, precum și faptul că nu trebuie efectuate ajustări ale prețurilor de transfer strict pe baza raportului CbC. De asemenea, au fost efectuate propuneri de negociere pentru excluderea din cadrul acordurilor de confidențialitate a autorităților fiscale care încalcă prevederile de confidențialitate sau nu respectă termenii acestora.

Impactul noilor reglementări la nivelul companiilor

Deși pachetul de implementare privind raportarea CbC se adresează în principal autorităților fiscale, acesta include o serie de prevederi și clarificări care sunt relevante și pentru companii. În acest sens, un exemplu relevant ar fi propunerea privind obligația tuturor entităților rezidente de a notifica anual autoritățile fiscale locale privind identitatea și rezidența entității care raportează (societatea-mamă sau societatea surogat desemnată).

Totodată, grupul va avea obligația pregătirii și depunerii raportului CbC de către o singură entitate (nu la nivel local, în fiecare țară în care acesta operează) și va beneficia de confidențialitatea informațiilor care va face obiectul schimbului.

Prevederile modelului legislativ (primul model al OCDE în domeniul impozitării directe la nivel internațional) susține obiectivul G20/OCDE privind raportarea CbC drept un standard internațional unitar. Prin urmare, raportul CbC va fi implementat într-un mod unitar și consecvent de către țările participante. În acest context, mediul de afaceri va beneficia de uniformitatea legislației fiscale, ceea ce va conduce la reducerea costurilor de conformitate cu prevederile legislative.

Dan Bădin
Partener Coordonator Servicii Fiscale și Juridice
Ciprian Gavriliu
Director, Taxe
Deloitte

 
Cuvinte cheie: , , , , , , ,
Vă invităm să publicaţi şi dvs., chiar şi opinii cu care nu suntem de acord. JURIDICE.ro este o platformă de exprimare. Publicarea nu semnifică asumarea de către noi a mesajului. Totuşi, vă rugăm să vă familiarizaţi cu obiectivele şi valorile Societătii de Stiinţe Juridice, despre care puteti ciţi aici. Pentru a publica vă rugăm să citiţi Condiţiile de publicare, Politica privind protecţia datelor cu caracter personal şi să ne scrieţi la adresa de e-mail redactie@juridice.ro!

Lex Discipulo Laus
Gratuit pentru studenţi
Securitatea electronică este importantă pentru avocaţi
Mesaj de conştientizare susţinut de FORTINET
JURIDICE utilizează SmartBill

Lasă un răspuns

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Important: Descurajăm publicarea de comentarii defăimatoare. Vor fi validate doar comentariile care respectă Politica JURIDICE.ro şi Condiţiile de publicare.


.
PLATINUM Signature      

PLATINUM  ACADEMIC

GOLD                        

VIDEO   STANDARD