« Flux noutăţi
Selected Top LegalVideo
JurisprudenţăCEDOCJUECCRÎCCJJurisprudenţa curentă ÎCCJDezlegarea unor chestiuni de dreptRILCurţi de apelTribunaleJudecătorii
Noutăţi legislativeProiecte legislativeMOF - Monitorul Oficial al RomânieiJOUE - Jurnalul Oficial al Uniunii Europene
Opinii
3 comentarii

Codurile – la loc comanda
15.01.2009 | JURIDICE.ro, jud. Cristi Danilet

JURIDICE - In Law We Trust Video juridice

De cativa ani buni autoritatile din Romania se chinuie sa redacteze 4 proiecte de noi coduri (penal, procedura  penala, civil, procedura civila). In urma cu 12 ani eram student si tim minte perfect cum profesorul de civil ne spunea ca exista un proiect de cod civil in lucru, dar era cam al 8-lea din cate isi aducea el aminte, si niciunul nu se finalizase. De asemenea, povestea cu Codul penal, noul Cod Penal si Supernoul Cod penal e de acum cunoscuta.

Iata ca se pare ca mergem totusi spre sfarsite: sub ministrul Macovei s-au alcatuit mai multe comisii, cam nepublice initial: cea de CPCiv apare de abia la sfarsitul lucrarilor aici, cea de CPP apare pe surse aici. Ulterior, sub Chiuariu aceasta comisie este modificata. Din comisia de C.Civil a facut parte, pana la un moment dat, insusi Catalin Predoiu. Aceste comisii au lucrat si sub ministrul Chiuariu si au finalizat lucrarile sub Predoiu. Acesta le-a postat pe siteul just.ro si apoi le-a inaintat Guvernului la sfarsitul anului trecut care le-a trimis Parlamantului ca si proiecte de lege.

Acum, ministrul Predoiu a anuntat ca retrage codurile in Guvern, urmand ca acesta sa isi asume raspunderea in fata Parlamentului. Personal, adesi as pune sub semnul intrebarii modalitatea in care au fost trimise rapid in Parlament pe final de mandat (desigur, ministrului nu ii trecea prin cap ca tot el va detine aceasta functie dupa alegeri), sunt de acord cu masura luata:

1. din punct de vedere politic lucrurile nu se vad bine: atributiile de legiferare sunt ale Parlamentului, or acum se ajunge ca Guvernul sa promoveze legi atat de importante, precum codurile – insa traim in Romania, si cum s-a ajuns ca Parlamentul sa rezolve dosarele de mare coruptie, magistratii sa isi stabileasca salariile in lipsa unui act normatie coerent si complet, nu mi se pare nimic nelalocul sau ca Guvernul sa legifereze. Mai mult, daca aceasta operatiune va avea girul Parlamentului, chiar nu vad und ear fi problema. Desigur, opozitia se va opune. E si firesc. Daca aceasta reactie va fi insa cu buna-credinta, putinii parlamentari care se pricep la drept vor putea fi invitati la dezbaterile care vor urma pana la asumarea raspunderii.

2. din punct de vedere tehnic e un castig: Codurile nu sunt ale ministrului, ci sunt rodul unor comisii alcatuite din specialisti. Daca el ear fi supuse dezbaterilor parlamentare, pe langa faptul ca acestea ar dura cativa ani, ar fi pur si simplu masacrate: sa nu uitam ca in Parlament majoritatea nu se pricepe la drept, si mai ales sa nu uitam prezenta unor avocati care, aflati in conflict de interese cat timp legea nu interzice cumulul calitatii de parlamentar cu cea de avocat activ, vor fi tentati sa acorde drepturi disproportionate anumitor participanti procesuali. Asa ca cel mai bine e ca ele sa capete o forma finala cat timp sunt la Minsiterul Justitiei: nimic nu impiedica specialistii care au lucrat pe coduri sa organizeze intalniri cu ong-istii, magistratii si parlamentarii in care sa le explice filosofia noilor coduri, intre timp se verifica si amendamentele primate din tara. Si astfel timpul pentru intrate a in vigoare a noilor acte normative va fi mult mai scurt, undeva la 6 luni-1 an de la publicare, timp care va fi folosit pentru trainingul magistratilor in raport de noile reglementari.

Cuvinte cheie: ,
Secţiuni/categorii: Opinii

Pentru toate secţiunile JURIDICE.ro click aici
Vă invităm să publicaţi şi dvs., chiar şi opinii cu care nu suntem de acord. JURIDICE.ro este o platformă de exprimare. Publicarea nu semnifică asumarea de către noi a mesajului. Totuşi, vă rugăm să vă familiarizaţi cu obiectivele şi valorile Societătii de Stiinţe Juridice, despre care puteti ciţi aici. Pentru a publica vă rugăm să citiţi Condiţiile de publicare, Politica privind protecţia datelor cu caracter personal şi să ne scrieţi la adresa de e-mail redactie@juridice.ro!

Lex Discipulo Laus Încurajăm utilizarea RNPM - Registrul Naţional de Publicitate Mobiliară Securitatea electronică este importantă pentru avocaţi
Mesaj de conştientizare susţinut de FORTINET
JURIDICE utilizează şi recomandă SmartBill

Au fost scrise până acum 3 de comentarii cu privire la articolul “Codurile – la loc comanda”

  1. Alex Ionescu spune:

    "majoritatea nu se pricepe la drept?"
    Academia romana… acordul prin atractie.
    sunt doua cazuri:
    1. "majoritatea a hotarat adoptarea legii x" – referirea se face la un "tot", adica "majoritatea parlamentara a hotarat…" – acord clasic subiect predicat.
    "majoritatea nu se pricep la drept", referirea se face la fiecare parlamentar in parte, adica "majoritatea parlamentarilor nu se pricep la drept" – acord prin atractie, parlamentarii constituie subiectul.
    mai pe inteles:
    1. O gramada de mere au cazut de pe raft ("multe" mere au cazut de pe raft, merele sunt subiectul – acord prin atractie)
    2. o gramada de mere costa 10 lei ("gramada"
    este subiectul – acord clasic subiect predicat)

  2. eugenia sortan spune:

    eu cred c?, în procedur?, ar fi necesar s? se dea o competen?? prejudicial? mediatorilor, pentru a încerca stingerea unor conflicte între p?r?i în cazul drepturilor litigioase asupra c?rora p?r?ile au posibilitatea s? dispun? prin negociere.
    Deva la 18.01.2009
    cu stim?, Eugenia ?ortan

Lasă un răspuns

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Important: Descurajăm publicarea de comentarii defăimatoare. Vor fi validate doar comentariile care respectă Politica JURIDICE.ro şi Condiţiile de publicare.


.
PLATINUM Signature      

PLATINUM  ACADEMIC

GOLD                        

VIDEO   STANDARD