« Flux noutăţi
BusinessAchiziţii publiceAfaceri transfrontaliereAsigurăriBankingConcurenţăConstrucţiiCorporateCyberlawDrept comercialEnergieFiscalitateFuziuni & AchiziţiiGamblingHealth & PharmaInfrastructurăInsolvenţăMedia & publicitatePiaţa de capitalProprietate intelectualăTelecomTransporturi
ProtectiveDrepturile omuluiDreptul Uniunii EuropeneDrept constituţionalDrept civilData protectionDreptul familieiDreptul munciiDreptul sportuluiMalpraxis medicalProtecţia animalelorProtecţia consumatorilorProtecţia mediului
LitigationArbitrajContencios administrativContravenţiiDrept penalMediereProcedură civilăRecuperare creanţe
Achiziţii publice
DezbateriCărţiProfesionişti
BONDOC & ASOCIATII
 

Cuantificarea în zile a termenilor “suficient” și “rezonabil” prevăzuți de OUG nr. 34/2006
07.07.2015 | Cristina BACAINTAN

JURIDICE - In Law We Trust Video juridice

* a se vedea dezbaterea juridică Achizițiile publice. Suspiciuni, inerții, blocaje [DEZBATERI.JURIDICE]

Pe langa perioadele minime stabilite de legislatia in vigoare care trebuie asigurate pentru intocmirea unei oferte/candidaturi (exemplificam, pentru licitatia deschisa, potrivit art. 75 si art. 76 din OUG nr. 34/2006[1], perioada cuprinsa intre data transmiterii anuntului spre publicare in JOUE si data limita de depunere a ofertelor trebuie sa fie de cel putin 52 de zile, atunci cand valoarea estimata este egala sau mai mare decat cea prevazuta la art. 55 alin. (2), iar in cazul in care valoarea este mai mica decat pragul de la art. 55 alin. (2), anuntul de participare trebuie transmis spre publicare cu cel putin 20 de zile inainte de data limita de depunere a ofertelor), autoritatea contractanta trebuie sa tina cont si de alte aspecte atunci cand stabileste numarul de zile necesar pentru elaborarea si depunerea ofertelor.

Astfel, articolele care instituie modul de calcul al numarului de zile necesar intocmirii unei oferte/candidaturi sunt: art. 71 din OUG nr. 34/2006, care prevede faptul ca (…), autoritatea contractanta are obligatia de a stabili perioada respectiva in functie de complexitatea contractului si/sau de cerintele specifice, astfel incat operatorii economici interesati sa beneficieze de un interval de timp adecvat si suficient pentru elaborarea ofertelor si pentru pregatirea documentelor de calificare care sunt solicitate prin documentatia de atribuire”;

si art. 72 din acelasi act normativ, care incuba obligatia autoritatii contractante de a prelungi perioada pentru elaborarea ofertelor ”in oricare din situatiile de la alin. (1), iar data-limita de depunere a ofertelor se decaleaza, prin publicarea unei erate, cu o perioada suficienta, astfel incat orice operator economic interesat sa dispuna de un timp rezonabil necesar pentru obtinerea informatiilor complete si relevante pentru elaborarea ofertei”.

Totodata, prin art. 179 alin. (5) din ordonanta, se stipuleza faptul ca: Orice modificare de natura celor permise potrivit prevederilor alin. (4) se realizeaza cu prelungirea perioadei de depunere a candidaturilor/ofertelor, astfel incat operatorii economici sa beneficieze de un interval de timp suficient pentru pregatirea documentelor de calificare si/sau selectie respective, dupa caz, pentru elaborarea ofertelor.”

Din continutul textelor de lege mai sus mentionate rezulta faptul ca perioadele care trebuie asigurate au un caracter minimal, iar autoritatea contractanta are obligatia sa adapteze sau sa decaleze respectiva perioada in raport de complexitatea contractului, a cerintelor specifice din documentatia de atribuire, precum si in situatii care presupun vizitarea amplasamentelor, consultarea la fata locului a unor documente-anexe la caietul de sarcini, imposibilitatea de a transmite documentatia de atribuire sau raspunsul la solicitarea de clarificari in termenele limita stabilite.

Dreptul de apreciere al autoritatii contractante in cazurile enumerate mai sus, se rezuma la termenii “suficient si rezonabil”, astfel incat orice operator economic interesat sa dispuna de o perioada suficienta si un interval de timp rezonabil necesar pentru obtinerea informatiilor complete in vederea elaborarii ofertelor.

Daca analizam cazurile intalnite in practica, putem avea situatii in care autoritatea contractanta va da curs solicitarilor de prelungire, acordand un numar de zile suplimentare, zile care in acceptiunea sa sunt suficiente sau poate considera ca solicitarea facuta, respectiv numarul de zile este mult prea mare raportat la obiectul contractului si la documentele care urmeaza sa fie consultate, dupa caz, vizitarea amplasamentului etc.

Operatorul economic la randul sau poate considera/accepta aceasta prelungire ca fiind suficienta sau, in caz contrar, atunci cand, in acceptiunea sa, termenul nu este unul rezonabil, poate formula contestatie la CNSC avand ca obiect prelungirea termenului de depunere o ofertelor, solicitand de regula si suspendarea procedurii pana la solutionarea pe fond a cauzei. Motivarea suspendarii deriva din faptul ca interesele operatorilor economici ar fi lezate in eventualitatea continuarii procedurii, intrucat conduc la restrictionarea accesului si la imposibilitatea acestora de a intocmi o oferta conforma.

In urma solutionarii de catre CNSC[2], in cazul unei decizii de admitere a contestatiei, Consiliul poate dispune prelungirea termenului de depunere a ofertelor cu un numar de zile (ex. 20 de zile, 40 de zile etc.) care, in aprecierea acestuia, constituie un termen rezonabil si totodata suficient.

Daca procedura a fost suspendata, atunci autoritatea contractanta va proceda la extinderea perioadei de depunere a ofertelor cu perioada cat a fost suspendata procedura, printr-un anunt de tip erata, stiut fiind faptul ca suspendarea are ca efect oprirea curgerii unui termen pe perioada cat subzista cauza de suspendare si reluarea cursului acestuia dupa ce cauza de suspendare a incetat.

Asadar, autoritatea contractanta va stabili o noua data de depunere a ofertelor, dupa incetarea suspendarii, in acest caz devenind aplicabile dispozitiile art. 80 din ordonanta, respectiv “Autoritatea contractanta deschide ofertele la data, ora si adresa indicate in anuntul de participare sau in erata, daca este cazul, cu exceptia situatiei in care termenul de depunere a ofertelor a fost decalat in urma suspendarii procedurii.

In astfel de cazuri ne intrebam cine poate aprecia cel bine numarul de zile suficiente/timpul rezonabil necesar depunerii ofertelor dintre cele trei parti implicate in procedura de atribuire: autoritatea contractanta, operatorii economici sau CNSC.

DEX-ul defineste acesti termeni ca fiind:
SUFICIÉNT, -A, suficienti, -te, – Care este in cantitate satisfacatoare, atat cat trebuie; destul, de ajuns, satisfacator[3].
REZONÁBIL, -A, rezonabili, -e, – Care se mentine in limitele normale, obisnuite; care nu are nimic iesit din comun; fara exagerari; cumpatat[4].

Opinam ca folosirea de catre legiuitor a unor termeni generali, termeni care nu pot fi cuantificati sau calculati, ci, asa cum am aratat, pot exprima perioade care difera in acceptiunea fiecaruia (ceea ce pentru o persoana este suficient si rezonabil, pentru o alta poate fi insuficient si absurd), ridica numeroase dificultati in aplicare. Mai mult, nu putem sa nu subliniem ca existenta unor termeni generali (generalitatea formularii) duce la generalitatea aplicarii si totodata la aprecieri care pot fi in multe cazuri subiective.

Desi, conceptul de termen rezonabil a fost indelung dezbatut si prin aparitia acestuia in alte materii de drept, consider ca in prezent nu s-a ajuns la un consens, fiind in continuare un termen care trebuie analizat.

Si in incheiere sa il citam pe Leonardo da Vinci: Timpul este suficient pentru cei care chiar il folosesc.


[1] OUG nr. 34/2006 privind atribuirea contractelor de achizitie publica, a contractelor de concesiune de lucrari publice si a contractelor de concesiune de servicii.
[2] Consiliul National de Solutionare a Contestatiilor.
[3] Dictionarul explicativ al limbii romane, editia a II-a.
[4] Dictionarul explicativ al limbii romane, editia a II-a.


consilier juridic Cristina Bacaintan

Cuvinte cheie: , , , , , , , ,
Secţiuni: Achiziții publice, Studii | Toate secţiunile
Vă invităm să publicaţi şi dvs., chiar şi opinii cu care nu suntem de acord. JURIDICE.ro este o platformă de exprimare. Publicarea nu semnifică asumarea de către noi a mesajului. Totuşi, vă rugăm să vă familiarizaţi cu obiectivele şi valorile Societătii de Stiinţe Juridice, despre care puteti ciţi aici. Pentru a publica vă rugăm să citiţi Condiţiile de publicare, Politica privind protecţia datelor cu caracter personal şi să ne scrieţi la adresa de e-mail redactie@juridice.ro!

Lex Discipulo Laus Încurajăm utilizarea RNPM - Registrul Naţional de Publicitate Mobiliară Securitatea electronică este importantă pentru avocaţi
Mesaj de conştientizare susţinut de FORTINET
JURIDICE utilizează SmartBill

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Important: Descurajăm publicarea de comentarii defăimatoare. Vor fi validate doar comentariile care respectă Politica JURIDICE.ro şi Condiţiile de publicare.


.
PLATINUM Signature      

PLATINUM  ACADEMIC

GOLD                        

VIDEO   STANDARD