ArticoleESSENTIALSRNSJStudiiOpiniiInterviuriInterviuri VIDEOPovestim cărţi
 
 
Interviuri | Interviuri VIDEO
Alina MATEI

Alina MATEI

Senior Editor JURIDICE.ro
Print Friendly, PDF & Email

Adrian Neacsu in dialog cu Andrei Savescu. Adevarul despre JURINDEX
23.03.2009 | JURIDICE.ro


Andrei Savescu: Stimate domnule presedinte Adrian Neacsu, sunteti initiatorul deja celebrului proiect JURINDEX – index de jurisprudenta. Va multumesc pentru amabilitatea de a furniza cateva detalii din interior pentru utilizatorii JURIDICE.ro. Ei sunt foarte exigenti, fiind vorba aproape in exclusivitate despre profesionisti ai dreptului. Sper sa ne puteti spune intregul adevar…

Adrian Neacsu: Este o oportunitate pentru mine sa va conduc cititorii in culisele JURINDEX – index de jurisprudenta. Reusita acestui proiect se bazeaza in mare masura pe sprijinul pe care l-am primit din partea profesionistilor, iar JURIDICE.ro mi-a mediat in dese randuri contactul cu acestia. Ideea de forta a JURINDEX este exact transparenta asa incat veti avea in mine un partener de discutie deschis. Pe de alta parte, sistemul judiciar sufera din pacate, printre altele, si de inabilitatea de a comunica. Ne lipsesc, atat ca sistem cat si individual, obisnuinta spunerii lucrurilor pe nume si firescul limbajului comun. Acest lucru ne priveaza in multe randuri de posibilitatea de a vorbi despre lucrurile bune care se intampla in justitie.

Andrei Savescu: Pana la sfarsitul lunii aprilie, cand proiectul ar trebui sa fie vizibil la nivel national, este mai putin timp decat de la inceputul anului 2009 pana acum. Cand a inceput de fapt JURINDEX?

Adrian Neacsu: N-am sa vorbesc despre cat de veche este dorinta de a vedea publicate la liber toate hotararile judecatoresti. E suficient sa spun ca in 2006 am crezut ca ministerul justitiei isi va propune negresit acest lucru, toate eforturile de dotare cu tehnica a instantelor trebuind sa fie urmate in mod natural de punerea lor in valoare prin dezvoltarea unor servicii si programe software orientate catre cetateni. Beneficiem din perioada aceea doar de portalul instantelor, ale carui limite le cunoastem cu totii. Ca o scurta paranteza, in vederea documentarii unui studiu am fost nevoit sa numar hotararile judecatoresti asa-zise relevante aflate la sectiunea de jurisprudenta a portalului just.ro. Dincolo de faptul ca acest lucru a presupus vreo ora de folosit asiduu butonul stang al mouse-ului, interfata neavand un counter simplu pentru a evidentia rezultatul unei cautari, am fost aproape socat de rezultate. Pe un portal unde contributori sunt toate instantele de Romania, deservit deci de sute si sute de persoane, inclusiv de judecatori obligati sa-si faca rezumatul propriilor hotarari, dupa 3 ani de existenta portalul nu a reusit sa stanga decat pana in 10.000 de intrari. Potrivit calculelor mele asta inseamna o rata a transparentei de sub 0,15% din numarul de hotarari pronuntate in aceeasi perioada. 

Pentru a reveni, in calitate de manager al unui tribunal am fost de la inceput nemultumit de lipsa de viziune in ce priveste strategiile IT derulate in justitie. Desi investiile in tehnologie au fost majore, sistemul judiciar fiind astazi integral informatizat, acestea nu au fost folosite pentru a dezvolta instrumente si servicii moderne in folosul practic al cetatenilor. Atunci cand tehnica nu este folosita pentru a ajuta oamenii, ea devine in loc de ajutor o povara.Colegii mei judecatori si mai ales grefieri care folosesc ECRIS-ul in instante stiu prea bine bine la ce ma refer. 

Dupa mai multe solutii IT dezvoltate in cadrul Tribunalului Vrancea, undeva prin august 2008, mai mult in gluma, colaboratorul meu in tot ce inseamna demersuri software, programatorul Liviu Mircea mi-a spus ca imi poate oferi un program care sa anonimizeze hotararile. I-am cerut sa nu mai vorbim de asta pana nu-mi aduce o hotarare modificata integral. Mi-a adus-o destul de repede iar apoi in 3 luni de zile, dupa o munca asidua si multe esecuri, software-ul era complet functional. Intre timp intreaga arhitectura a JURINDEX era construita, de la inceput ea fiind gandita apentru a fi extinsa la nivelul tuturor instantelor.

In noiembrie am publicat cele 12000 hotarari ale Tribunalului Vrancea pronuntate intre 2006 si 2008. E posibil ca initial sa fi parut drept o initiativa provinciala si aventuroasa. Pe cata reticenta am intalnit la autoritatile din sistemul judiciar, in primul rand la ministerul justitiei, pe atat de bine a fost primit serviciul nostru de catre publicul larg si in special de avocati. Din noiembrie 2008 pana in februarie 2009, cand a aparut raportul pe justitiei al Comisiei europene am dus o lupta asidua pentru a convinge autoritatile dar si instantele de beneficiile imense pe care le poate aduce generalizarea Jurindex, mai exact a princiipilor inedite pe care le promoveaza. Principiul accesului liber si general la hotararile judecatoresti pe internet este acum recunoscut de toata lumea, insa cand rememorez refuzurile, retinerile si neincrederea cu care initiativa noastra a fost initial privita nu pot decat sa spun ca incapatanarea nu este un defect decat pentru cei ce nu au nimic de oferit. 

Andrei Savescu: Care este scopul JURINDEX?

Adrian Neacsu: Simplu spus, democratizarea accesului la hotararile judecatoresti. Generalizarea accesului la hotararilor judecatoresti, ca documente de interes public major produse de instantele de judecata in exercitarea atributiilor lor. 

Pot anticipa ca JURINDEX va fi folosit pentru documentari in legatura cu practica unei anumite instante sau comparativ a mai multor instante, pentru a identifica modul de solutionare a anumitor cauze, pentru a calcula sansele de castig sau pierdere intr-o situatie juridica concreta, care deja a primit solutionari unitare la o instanta anume. Pentru avocati va fi un instrument de documentare, pentru editori o sursa gratuita, pentru sistemul judiciar va fi un stimul de crestere a calitatii hotararilor, iar pentru cetatenii neprofesionisti sansa de a afla dimensiunea reala a activitatii de infaptuire a justitiei in Romania. 

In mod normal JURINDEX n-ar fi trebuit sa-si propuna sa faca hotararile judecatoresti accesibile sistemului judiciar insusi. Toate instantele din tara asta sunt legate intr-un sistem informatic, astfel incat accesul judecatorilor la hotararile judecatoresti ar trebui sa fie generalizat. Nu este asa, iar judecatorii pentru a avea acces la hotararile pronuntate de colegii lor trebuie sa achizitioneze de pe piata publicatiile existente sau sa citeasca rezumate din jurisprudenta instantelor. O astfel de informare are caracter intamplator si incomplet si poate explica in buna masura situatia actuala in ce priveste diversitatea interpretarii si aplicarii legii. Jurindex va suplini inexistenta unui mecanism central si coerent de documentare pentru judecatori.

In contextul intrarii in vigoare a viitoarelor dispozitii din codurile de procedura civila si penala referitoare la unificarea practicii judiciare, rolul JURINDEX va unul fundamental. Pur si simplu va oferi mecanismul prin intermediul caruia acele dispozitii vor putea fi aplicate in practica, ducand in mod rapid si definitiv la fixarea unor constante in pronuntarile instantelor. Va aduc aminte ca pentru sesizarea ICCJ in vederea pronuntarii unor hotarari prealabile pentru dezlegarea unor probleme de drept, obligatorii pentru toate instantele, este nevoie sa se identifice ca acea problema de drept nu a fost dezlegata unitar in practica instantelor. Nimic mai usor de facut acest lucru cu JURINDEX, care astfel va ridica si valul de pe dimensiunea reala a faramitarii modului de aplicare a legii prin hotararile judecatoresti.

Andrei Savescu: Deseori vorbiti de valori. Care sunt valorile JURINDEX?

Adrian Neacsu: Pana acum hotararile judecatoresti circulau partial si principala modalitate concreta de transparenta a sistemului judiciar era aceea de acum 100 de ani, adica trimiterea hotararii cu postasul la domiciliul partii pe care o privea. Abia de aici aceasta intra in circuitul public, oamenii diseminand hotararile, fie pentru a a-si invoca drepturile in fata diferitelor autoritati, fie pur si simplu pentru a le arata si altora. 

Societatea are dreptul la transparenta instantelor. Dreptul acesteia la informare este pur si simplu esenta democratiei in care traim. Transparenta garanteaza existenta unor procese echitabile si acelasi timp responsabilizeaza sistemul judiciar si permite societatii sa exercite un control asupra acesteia. Toate acestea reprezinta valori general acceptate, le veti gasi in orice tratate sau documente oficiale, insa pana acum consecintele lor directe au fost ignorate. Tocmai pentru ca cetatenii au dreptul sa fie informati, autoritatile statului sunt obligate sa le faciliteze accesul la informatiile pe care le detin. Tocmai pentru ca in Romania publicitatea sedintelor de judecata este o regula consacrata constitutional iar hotararile se pronunta intodeauna in sedinta publica, instantele au obligatia sa ia toate masurile pentru a oferi publicului accesul general si gratuit la documentele pe care le produc. 

Jurindex va publica cvasi-totalitatea hotararilor pronuntate de instantele pe care le va deservi. Accesul la acestea va fi complet, neconditionat, anonim si gratuit. Hotararile vor putea fi copiate, stocate sau multiplicate. Fiecare le va utiliza in modul care corespunde cel mai bine nevoilor sale individuale. 

Andrei Savescu: Cum va coexista JURINDEX cu activitatile comerciale care-si propun publicarea hotararilor?

Adrian Neacsu: Unidirectional. In ultimii ani circulatia hotararilor judecatoresti a imbracat un profund caracter comercial. Au aparut multe publicatii specializate pe publicarea hotararilor judecatoresti, multe culegeri de jurisprudenta, de asemenea multe produse software continand baze de date de jurisprudenta. Acest fapt nu este in sine un lucru rau, dimpotriva, insa institutiile publice, autoritatile decizionale din justitie si instantele judecatoresti nu au voie sa contribuie, nici macar prin pasivitate, la comercializarea in scop de profit material a unor documente pentru care au deja obligatia sa le puna la dispozitia societatii. In Romania este transpusa in legislatia interna Directiva nr. 2003/98/CE privind reutilizarea informatiilor din sectorul public, potrivit cu care reutilizarea documentelor detinute de institutiile publice este libera, in conditii de deplina gratuitate si egalitate pentru toti utilizatorii potentiali de pe piata. Intelegerile privind acordarea unui drept de exclusivitate pentru reutilizarea documentelor produse de institutiile publice sunt interzise. Altfel spus, instantele nu pot oferi acces la hotararile lor doar anumitor investitori, ci trebuie sa faca acest lucru in mod transparent si public pentru toata lumea. E o regula europeana de bun simt de altfel, nu poti ajuta o societate comerciala sa faca profit punandu-i la dispozitie in exclusivitate documentele pentru care esti platit din bani publici ca sa le produci. Jurindex va realiza obligatia instantelor de a pune la dispozitia publicului hotararile judecatoresti publice, intr-o forma care faciliteaza preluarea si diseminarea lor. Hotararile judecatoresti nu sunt protejate de drepturi de autor. Asa cum se spune intr-un celebru manifest al miscarii mondiale de acces la informatia juridica (declaratia de la Montreal, 1992), aceasta face parte din patrimoniul umanitatii. Asa cum nu poti imbutelia aerul si sa-l vinzi, la fel nu poti pune intre coperti hotararile judecatoresti din ECRIS si sa le scoti pe piata.

Andrei Savescu: A fost un gest indraznet sa initiati proiectul JURINDEX. Sunteti presedintele Tribunalului Vrancea, o instanta din provincie. Aceasta imprejurare a fost un avantaj sau un dezavantaj pentru punerea in practica a ideii?

Adrian Neacsu: Este greu de evaluat. In calitate de presedinte am orientat managementul Tribunalului Vrancea pentru deschidere catre public si dezvoltarea unor servicii care sa imbuntateasca relatia dintre acesta si instanta. Si in acest moment, de exemplu, pagina web a tribunalului, www.tribunalulvrancea.ro, ofera servicii net superioare si un acces la informatii utile mai complet si rapid. De asemenea, Jurindex ramane la baza un serviciu public dezvoltat pentru Tribunalul Vrancea si pentru uzul justitiabillor si avocatilor deserviti de aceasta instanta. Ceea ce se intampla acum nu este decat extinderea acestui serviciu la nivelul intregului sistem judiciar, aceasta implicand desigur dezvoltarea si imbunatatirea lui radicala. Ca presedinte de instanta am putut insa in mod categoric sa-mi asum decizia de a da drumul serviciului in noiembrie 2008, fara sa depind de alti decidenti si de alte circuite birocratice. Fara acest model deja functional ar fi fost probabil infinit mai greu sa conving asupra fezabilitatii sistemului de publicare a hotararilor. Faptul ca in perioada de lobby si convingere a autoritatilor ca transparenta instantelor poate fi o realitate in Romania am putut arata un model functional si public a contat extrem de mult. In orice caz, in lipsa functionarii publice a serviciului Jurindex la nivelul Tribunalului Vrancea raportul de monitorizare pe justitie din februarie 2009 al Comisiei europene ar fi aratat cu siguranta altfel. Referirea la lipsa unui sistem informatic national care sa asigure publicarea imediata a tuturor hotararilor judecatoresti ar fi lipsit cu siguranta.

Pe de alta parte, sistemul judiciar este mai ierarhizat si centralizat decat pare. Initiativele locale sunt descurajate, autonomia decizionala a instantelor este limitata, iar sentimentul ca esti neglijat si dat deoparte doar fiindca provi din provincie este mare. Din punctul asta de vedere Focsani este mai departe de Bucuresti decat pare pe harta.  

Andrei Savescu: Nu este prea devreme? Care este trendul in Europa, in lume? JURINDEX este un proiect inovator sau este o defrisare doar pentru Romania? Este ceva nou sau o aliniere la restul lumii? 

Adrian Neacsu: Marea problema a sistemului judiciar romanesc din momentul de fata este lipsa de viziune. Lipseste gandirea strategica, orientarea spre viitor, lipsesc politicile si programele publice coerente, care sa aiba la baza realitatile momentului si aspiratiile pentru un viitor apropiat sau indepartat. De fapt, ne este greu sa facem o descriere a cum vrem sa arate sistemul asta intr-un interval anume, de ce servicii vrem sa oferim cetatenilor, ce imbuntatiri trebuiesc facute, unde vrem sa ajungem. Administrarea instantelor se face doar din inertie, iar presedintii sunt lipsiti de orice instrumente pentru dezvoltarea serviciilor oferite de instantele lor. In acest context, JURINDEX reprezinta de fapt o sincronizare cu miscarea europena de deschidere a accesului publicului la informatie legala. Exista o strategie europena in domeniul e-justitiei si un document cadru adoptat in 2008. Modelele de asigurare a accesului la hotararile instantelor in Europa sunt diversificate, neexistand inca un standard general acceptat, aflat in plina constructie. In Italia, de pilda, s-a mers pe varianta asigurarii accesului la hotarari judecatoresti doar avocatilor si profesionistilor, intr-un sistem informatic national, ca un serviciu platit. In alte tari europene este garantat accesul la jurisprudenta instantei sau instantelor supreme si doar selectiv la ale celorlalte instante, sau doar ca initiative locale. In majoritatea sistemelor de drept insa, iar aici as aminti Belgia, Finlanda, Franta sau Germania, accesul este asigurat similar cu ceea ce propunem noi, adica la o forma neoficiala a hotararilor judecatoresti, rezultata ca urmare a anonimizarii partilor in vederea conformitatii cu legislatia europeana in ce priveste protectia datelor cu caracter personal. Cum spuneam, nu exista un standard unic european, fundamentat in mod direct pe dreptul fundamental al societatii la informare. Sper sa avem inteligenta de a contribui noi insine la construirea si consolidarea acestui standard si sa nu ne postam, cum am tot obisnuit, doar ca simpli executanti ai regulilor stabilite de altii.

Totusi, JURINDEX se revendica in mod direct, prin valorile pe care le proclama, de la ceea ce este cunoscut drept Miscarea pentru accesul liber la informatie juridica (Free Acces to Law Movement), de care am amintit mai devreme, fondata de mai multe institute de informare juridica din lume inca din 1992. Declaratia proclamata la Montreal in 1992 a stabilit filosofia accesului liber la informatie juridica. Imi face placere sa citez cateva din principiile enuntate atunci si care definesc de altfel cel mai bine ceea ce incarcam sa facem cu Jurindex. In primul rand, pentru prima data s-a proclamat ca informatia de natura juridica din toate tarile constituie parte din patrimoniul comun al umanitatii, iar optimizarea accesului la acest tip de informatie garanteaza infaptuirea justitiei si functionarea statului de drept. In al doilea rand, informatia de natura juridica este o proprietate digitala colectiva si trebuie sa fie disponibila pentru toti in mod complet gratuit. In sfarsit, institutiile statului care produc astfel de informatii, adica Parlamentele si guvernele pentru legislatie si instantele judecatoresti pentru hotarari, au obligatia sa le puna la dispozitie in vederea publicarii.

Andrei Savescu: Ati gasit suport din partea MJ?

Adrian Neacsu: Inainte de raspunde deschid o scurta paranteza. Toata strategia de informatizare a sistemului judiciar este coordonata de Ministerul Justitiei. Am spus cu fiecare ocazie ca fara efortul teribil, inclusiv din punct de vedere financiar, de tehnologizare a instantelor, acum nu puteam vorbi de Jurindex. Cu toate acestea este nefiresc ca instantele insesi, judecatorii sau chiar CSM-ul sa nu poata avea un cuvant de spus atunci cand este vorba de implementarea noilor tehnologii in activitatea curenta. Instantele isi cunosc cel mai bine nevoile, ca sa nu mai spun ca doar ele pot aprecia conformitatea unui produs software cu specificul activitatii lor sau cu practicile obisnuite de lucru. Consider ca continuarea acestei suficiente a ministerului va duce in cele din urma la denaturarea scopurilor pentru care se apeleaza la tehnologia moderna, cresterea eficientei si a calitatii, ori chiar la un blocaj. 

Ministerul Justitiei si-a spus punctul de vedere oficial in legatura cu JURINDEX printr-un comunicat de presa emis chiar a doua zi dupa intalnirea mea cu un grup de specialisti constituit prin decizia d-lui ministru Predoiu. Mai exact, ministerul a anuntat atunci ca in primul trimestru al anului 2009 portalul instantelor, http://portal.just.ro/, va intra, iar acum citez, „intr-un nou stadiu de dezvoltare”, principalul element de noutate constand in publicarea integrala si automata a tuturor hotararilor judecatoresti in forma lor integrala. Asa am aflat ca JURINDEX se afla la „concurenta” cu un alt program, derulat prin fonduri Phare. Ca un bun cunoscator atat a strategiei de informatizare a sistemului judiciar adoptata de MJ, cat si a caietelor de licitatii pe diferitele programe derulate, am inteles ceea ce trebuia sa inteleg, iar parteneriatul pe care il propuneam a trebuit sa-l caut in alta parte.

Andrei Savescu: Dar din partea CSM? In momentul de fata stim cu totii ca extinderea Jurindex se realizeaza printr-un parteneriat cu CSM, care considera publicarea hotararilor judecatoresti pe internet drept directie principala de actiune pentru anul 2009. Cum a fost la inceput?

Adrian Neacsu: Din fericire, Consilul Superior al Magistraturii a inteles imediat beneficiile sistemului pe care il propuneam si a sprijint de la inceput Jurindex. Mai intai a modificat regulamentul de ordine interioara a instantelor, introducand obligatia publicarii jurisprudentei in mod integral. Apoi, prin diferite mesaje publice a incurajat instantele sa adopte modelul lansat la Vrancea. Poate cel mai fervent sustinator al Jurindex si adept al extinderii lui rapide a fost d-ul judecator Virgil Andreies, chiar inainte de a fi ales presedinte. Va aduc aminte ca in chiar planul sau de management in vederea alegerii ca presedinte d-ul judecator Andreis a cuprins drept directie principala de actiune a CSM publicarea integrala a jurisprudentei instantelor pe internet. Evolutia ulterioara o cunoasteti, iar faptul ca acum vorbim de termene scurte pentru operationalizarea la nivel national se datoreaza implicarii clare a CSM.

Insa sprijin am gasit si in alta parte si nu vreau sa pierd ocazia de a mentiona acest lucru. Cel mai mult m-a bucurat reactia acelor instante care, cu mult inainte de incheierea protocolului de extindere cu CSM, si-au manifestat intentia de a-si publica alaturi de Tribunalul Vrancea jurisprudenta, cum ar fi de pilda Curtea de Apel Timisoara. Apoi, a fost UNJR, al carei sprijin, ca asociatie profesionala a judecatorilor, a insemnat mult. 

Andrei Savescu: Asadar jurisprudenta tuturor instantelor va fi accesibila online, gratuit, pentru oricine. Dar in Romania inca nu este accesibil gratuit Monitorul Oficial. Justitia o ia inaintea Legiuitorul?

Adrian Neacsu: Aici raspunsul vi-l dati singur. Ce pot eu sa spun este ca principiile de care vorbeam mai sus cand am amintit de declaratia de la Montreal, accesibilitate generala si gratuita, se aplica in aceeasi masura legilor, ori poate in primul rand lor. De aceea este important ca Jurindex sa se manifeste nu numai ca un serviciu software anume ci si ca o noua filosofie a accesului la informatia de natura juridica produsa de institutii finantate din bani publici. Cazul monitorului oficial nu este singular. In Romania exista in momentul de fata obligatia legala a publicarii tuturor hotararilor judecatoresti emise in procedura insolventei, alaturi de celelalte acte procedurale. Accesul la Buletinul Procedurilor de Insolventa si implicit la aceste hotarari judecatoresti se face contra cost, tarifele fiind stabilite chiar printr-o hotarare de guvern.  

Andrei Savescu: Pe site-ul www.jurindex.ro, ce semnificatie are imaginea tanarului cu laptopul pe genunchiul drept?

Adrian Neacsu: As vrea sa cred ca acea imagine vorbeste despre dinamismul, prospetimea si optimismul echipei care lucreaza la Jurindex. In rest, folositi-va imaginatia. Poate un tanar avocat consultand jurisprudenta unei instante online pe Jurindex?

Andrei Savescu: Va multumesc foarte mult, si sper sa fiti in continuare la fel ca si pana acum. Va doresc mult succes!

Adrian Neacsu: Eu va multumesc.

Newsletter JURIDICE.ro
Youtube JURIDICE.ro
Instagram JURIDICE.ro
Facebook JURIDICE.ro
LinkedIn JURIDICE.ro

Aflaţi mai mult despre , , ,
JURIDICE.ro utilizează şi recomandă SmartBill pentru facturare.

Puteţi publica şi dumneavoastră pe JURIDICE.ro. Publicăm chiar şi opinii cu care nu suntem de acord. Publicarea nu semnifică asumarea de către noi a mesajului. JURIDICE.ro este o platformă de exprimare. Pentru a publica vă rugăm să citiţi Condiţiile de publicare şi să ne scrieţi la adresa redactie@juridice.ro!

Lasă un răspuns

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Important: Descurajăm publicarea de comentarii defăimatoare. Vor fi validate doar comentariile care respectă Politica JURIDICE.ro şi Condiţiile de publicare.

CariereEvenimenteProfesioniştiRLWCorporate