Secţiuni » Arii de practică
BusinessAchiziţii publiceAfaceri transfrontaliereAsigurăriBankingConcurenţăConstrucţiiCorporateComercialCyberlawEnergieFiscalitateFuziuni & AchiziţiiGamblingHealth & PharmaInfrastructurăInsolvenţăMedia & publicitatePiaţa de capitalProprietate intelectualăTelecomTransporturi
ProtectiveDrepturile omuluiData protectionDreptul familieiDreptul munciiDreptul sportuluiMalpraxis medicalProtecţia consumatorilorProtecţia mediului
LitigationArbitrajContencios administrativContravenţiiDrept penalMediereProcedură civilăRecuperare creanţe
Materii principale: CyberlawDreptul Uniunii EuropeneDrept constituţionalDrept civilProcedură civilăDrept penalDreptul muncii
Drept comercial
CRAZNIC
 

Societatea privata europeana (SPE) – un pas important pe calea unificarii europene
10.04.2009 | JURIDICE.ro, Luminita Tuleasca

JURIDICE - In Law We Trust

In vederea crearii unei forme suple de societate europeana, Comisia Europeana a realizat un studiu de fezabilitate pentru elaborarea unui statut european al intreprinderilor mici si mjlocii (PME – “Les petites et moyennes entreprise”) in baza rezultatelor acestora obtinute pana la nivelul lunii decembrie 2005.

In baza Comunicarii Comisiei catre Consiliu si Parlament din 21 mai 2003 ”Modernizarea dreptului societatilor comerciale si consolidarea guvernarii corporatiste [1] in UE. Un plan pentru a avansa” [2] si a Raportului Comisiei pentru afaceri juridice a Parlamentului din 29.11.2006 [3], Parlamentul European a adoptat la 1 februarie 2007 Rezolutia continand recomandarile catre Comisie privind statutul societatii private europene [4] si solicitarea ca, in cursul anului 2007 Comisia sa prezinte o propunere legislativa in conformitate cu recomandarile Parlamentului, urmand sa fie adoptat in forma legislativa Statutul SPE.

In stadiul de proiect, finalizat in vara anului 2008, SPE prezinta caracteristicile unei veritabile entitati europene. Proiectul (inspirat din societatile pe actiuni simplificate franceze – SAS) are o logica diferita de cea avuta in vedere la societatea europeana in sensul crearii unui statut autonom in raport cu legislatiile nationale europene.

Statutul organic al SPE va fi guvernat de Regulamentul European privind SPE (in acest sens, toate domeniile legale ce intra sub incidenta Regulamentului vor fi retrase de sub competenta statelor membre) si, in anumite domenii (prevazute in Anexa I a Regulamentului), de prevederile din Statutul / Actul Constitutiv al SPE. Prin exceptie, doar in acele domenii nereglementate in Regulamentul european sau Actul Constitutiv al SPE se va avea in vedere „legea nationala aplicabila” respectiv legea statului membru pe al carui teritoriu societatea s-a inmatriculat referitoare la societatile cu raspundere limitata.

Dreptul national aplicabil va reglementa numai aspectele ce tin de dreptul muncii, dreptul fiscal si dreptul insolventei.

SPE se va putea constitui direct (ex nihilo) sau indirect prin transformare, sau ca urmare a unei divizari sau fuziuni intre societati existente sau in contexul unei filiale comune si va putea imbraca forma unei societati unipersonale.

Capitalul social minim al SPE va fi de 1 EUR si nu va fi in mod necesar varsat. Capitalul va fi impartit in actiuni, care nu vor putea sa faca obiectul unei oferte publice si nu vor putea fi tranzactionate pe o piata reglementata.

Prin cuantumul minim simbolic al capitalului social, Regulamentul european privind SPE va reprezenta prima reglementare europeana care se detaseaza de conceptia traditionala, care considera ca exigentele capitalului minim de o anumita valoare protejeaza creditorii.

Potrivit proiectului, sediul statutar si administratia centrala sau principalul loc al afacerilor al SPE trebuie sa fie stabilite in Comunitate fara a avea obligatia de stabilire a administratiei centrale sau a principalului loc al afacerilor in statul membru unde se afla sediul statutar.

SPE se inmatriculeaza in statul membru in care si-a stabilit sediul statutar, in registrul desemnat de dreptul national al acestui stat si, va dobindi personalitate juridica din ziua inmatricularii.

Proiectul SPE exclude aplicarea regulilor nationale de responsabilitate civila a administratorilor si prevede o responsabilitate “pentru comportament contrar datoriilor lor si diligentei rezonabile cerute de conduita afacerilor”, adica un tip de responsabilitate de origine anglo-saxona (“fiduciary duties”) [5].

Astfel cum se preconizeaza sa fie reglementata, SPE va reprezenta mai mult decat o optiune suplimentara si viabila de constituire a societatilor comerciale [6] (in afara formelor nationale). Ea va fi cadrul juridic al unor activitati desfasurate intr-o forma unitara la nivelul intregii comunitati euuropene.

__________

[1] In viziunea Bancii Mondiale, guvernarea corporatista se refera la structurile si procesele de conducere si control ale unei societati. Ea priveste relatiile intre managament, consiliul directorilor, actionarii majoritari, cei minoritari si alte categorii de actionari. O buna guvernare corporatista contribuie la dezvoltare economica necesara (autosuficienta) prin cresterea performantelor companiei si accesul acesteia la capital exterior. A se vedea www.ifc.org/ifcext/economics. Pentru o analiza ampla a semnificatiei notiunii de guvernare corporatista a societatilor comerciale a se vedea John Lowry, Alan Dignam, Company Law, Third edition, Oxford University Press, 2006, p. 387, Gh. Piperea, Societati comerciale. Piata de capital. Acquis comunitar, Ed. ALL Beck, Bucuresti, 2005, pp. 534-593

[2] Comunicarea Comisiei catre Consiliu si Parlament din 21 mai 2003 Intitulata: ”Modernizarea dreptului societatilor comerciale si consolidarea guvernarii corporatiste in UE.Un plan pentru a avansa”, COM(2003)284, CELEX:52003DC0284;

[3] Raportul din 29 noiembrie 2006 al Comisiei pentru afaceri juridice al Parlamentului European, continind recomandari catre Comisia Europeana privind statutul societatii private europene si propunere de Rezolutie a Parlamentului European in aceasta directie [2006/2013 (INI)] raportor Klaus-Heiner Lehne, stadiul procedurii: A6-0434/2006; acest raport este fondat pe un proiect de regulament privind statutul SPE promovat in comun de MEDEF si CCIP

[4] Rezolutie a Parlamentului European: 2006/2013 (INI)

[5] Acest tip de responsabilitate este criticat in Raportul Noelle Lenoir, op. cit., din pricina ambiguitatii si caracterului sau general ce poate genera numeroase intelesuri.

[6] Pentru prezentarea detaliata a societatilor comerciale a se vedea Stanciu D. Carpenaru, Drept comercial roman, editia a VIII-a, Bucuresti, Universul Juridic, 2008, p. 150 si urm., Gheorghe Piperea, Drept Comercial. Vol. I, Editura C.H.Beck, Bucuresti, 2009, p. 74 si urm.; Stanciu D. Carpenaru, Marian Catalin Predoiu, Gheorghe Piperea, Sorin David, Legea societatilor comerciale. Comentariu pe articole. Editia 4, C.H.Beck, Bucuresti, 2009

av. Luminita Tuleasca

PLATINUM+
PLATINUM Signature       

PLATINUM  ACADEMIC

GOLD                                

VIDEO STANDARD
Aflaţi mai mult despre , , , ,

Puteţi publica şi dumneavoastră pe JURIDICE.ro. Publicăm chiar şi opinii cu care nu suntem de acord. Vă rugăm să vă familiarizaţi cu obiectivele şi valorile Societătii de Stiinţe Juridice, despre care puteti ciţi aici.
JURIDICE.ro este o platformă de exprimare. Publicarea nu semnifică asumarea de către noi a mesajului.

Pentru a publica vă rugăm să citiţi Condiţiile de publicare, Politica privind protecţia datelor cu caracter personal şi să ne scrieţi la adresa redactie@juridice.ro!












Securitatea electronică este importantă pentru avocaţi
 Mesaj de conştientizare susţinut de FORTINET
JURIDICE utilizează şi recomandă SmartBill

Lex Discipulo Laus

Lasă un răspuns

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Important: Descurajăm publicarea de comentarii defăimatoare. Vor fi validate doar comentariile care respectă Politica JURIDICE.ro şi Condiţiile de publicare.