« Newsletter
Flux noutăţi
SelectedVideoArticole autoriJurisprudenţăNoutăţi legislativeAnunţuriEnglishInternaţionalJURIDICE.ro
3 comentarii

Cum s-a discutat si ce s-a hotarat de catre CSM ref. banii pentru Justitie
04.05.2009 | JURIDICE.ro

JURIDICE - In Law We Trust

Plenul CSM a luat in discutie joi, 30 aprilie 2009, concluziile Adunarilor Generale ale judecatorilor si procurorilor desfasurate in perioada 24-29 aprilie 2009.

Plenul CSM a hotarat, cu unanimitate de voturi, insusirea Rezolutiei privind starea financiara a justitiei si situatia administrativa a instantelor judecatoresti si parchetelor de pe langa acestea dar si completarea acesteia in sensul de a se solicita celorlalte puteri ca salarizarea magistratilor sa se realizeze in raport de Constitutia Romaniei si normele europene. Detalii comunicat >>

Hotararea are in vedere atat pozitiile instantelor si parchetelor exprimate in adunarile generale dar si solicitarile AMR si UNJR.

S-a cazut de acord asupra demersurilor pe care le va intreprinde in viitor CSM.

*

*          *

S-a ajuns la aceasta solutie in urma unor discutii pe care le redam in continuare:

Virgil Andreies: Au fost centralizate propunerile Adunarilor Generale ale instantelor si parchetelor care, in unanimitate, au adoptat Rezolutia comuna de saptamana trecuta. Doua asociatii profesionale (UNJR si AMR) au propus ca magistratii sa nu fie inclusi in legea unica a salarizarii atata vreme cat celelalte puteri nu sunt incluse si a doua propunere se refera la autoguvermarea financiara a instantelor si parchetelor. A avut loc la Ministerul Muncii, Familiei si Protectiei Sociale o intalnire pe tema legii unice de salarizare la care a participat secretarul general al CSM.

Lidia Barbulescu: In opinia mea nu trebuie sa mergem la aceasta comisie si e bine sa dam un raspuns scris. Am supus Adunarii Generale de la Inalta Curte aplicarea dispozitiilor legale referitoare la trecerea bugetelor instantelor la Inalta Curte si colegii au fost de acord.

Liviu Dascalescu: Sa ne asumam raspunderea.

Virgil Andreies: Sa o ascultam pe doamna secretar general.

Dan Chiujdea: Colegii procurori au propus ca, atata vreme cat pentru alte categorii de bugetari sunt exceptii, sa nu participam.

Aurel Ciobanu Dordea, consilier al ministrului JLC: Opinia noastra e ca nu e oportuna neparticiparea CSM. Ieri am avut confirmari verbale de la dl. Mocanu de la ministerul Muncii ca vor fi incluse toate puterile statului. Trebuie vazut sa nu se produca o separare brutala. Sugestia este ca ar trebui sa participati si ca e in interesul puterii judecatoresti. S-a subliniat ieri de secretarul de stat de la ministerul Muncii ca „sa nu-i lasam pe altii sa taie pentru noi”. Veti aprecia. Ministerul Justitiei face parte din executiv, trebuie sa participe. Veti aprecia daca participarea e vadit inutila.

Lidia Barbulescu: Ati vazut alte categorii acolo, din partea Serviciilor, de exemplu?

Aurel Ciobanu Dordea: Da, am vazut pe cei de la MAI.

Alina Corbu: Ieri, domnul Mocanu ne-a vorbit de cele noua prinicpii care s-au adoptat. Potrivit primului principiu, toate autoritatile vor intra in aceasta lege unica. Intalnirea a fost scurta. Discutiile au fost purtate de colegii de MAI. Ministerul Justitiei a solicitat sa vada la masa si celelalte puteri ale statului, inclusiv parlamentarii. Ei au confirmat ca ii vom avea acolo. Au dat un ultimatum pentru Ministerul Justitiei, MAI si MAE.

Viorica Costiniu: Maine poimaine o sa ni se ceara sa ne facem si contract colectiv de munca. Cele 9 principii nu sunt decat cele convenite in noiembrie 2008. Noi trebuie sa cerem o marire salariala, salariile magistratilor au ramas de 6 ani in acelasi punct. Se face voit o confuzie intre categoriile de profesie. Salariul de judecator nu il are decat judecatorul, nu si un asimilat. La fel si procurorul. Trebuie sa punem capat acestei stari de lucru. Sa terminam cu aceasta ipocrizie ca vine Comisia Europeana. Daca e sa o monitorizeze, sa o monitorizeze in continuare. Dorim fermitate. Magistratii nu pot accepta o lege unica. Nu suntem un balast al economiei. Cu totii, suntem cat o intreprindere mica. Asimilatii de la MJ se calca in picioare in birouri, nu au ce face, joaca bambilici pe calculator. Pentru ce imi trebuie atatia sefi? Fac apel la seful puterii judecatoresti, care este presedintele Inaltei Curti, sa iasa din tonul molcom, altfel vom face adunare generala sa va revocam.

Liviu Dascalescu: Ce putem sa cautam intr-o comisie care nu e prevazuta in nicio lege?

Catalin Predoiu: Legat de ceea ce am auzit de cand am venit:
1. pe problemele financiare, rog sa urmariti politica financiara din martie 2008. In acest moment, e o situatie care nu permite suplimentarea bugetului. Aceleasi probleme pe care le avem noi, le au si celelalte minstere. Vreau sa-i aduc doamnei aminte ca de cand sunt ministru am reusit sa aduc 248 milioane EUR. Pentru mine, care vin din privat, este o suma mare.

Viorica Costiniu: Dar e normal.

Catalin Predoiu: Nu aveti experienta producerii unei astfel de sume. Nu aveti in Ministerul Justitiei un adversar.
2. Cu privire la legea de salarizare, s-a afirmat ca ministerul a achiesat rapid. Am sustinut necesitatea unei legi separate. Printr-o noua lege, se poate pune capat problemelor legate de drepturile salariale. Decizia Guvernului a fost aceea de a avea o lege unica. Dupa ce aceasta decizie s-a luat, am solicitat participarea in acel grup de lucru a CSM si a asociatiilor profesionale, lucru acceptat. Atata timp cat decizia Guvernului va ramane neschimbata, vom participa si vom incerca sa explicam care sunt inechitatile, care sunt problemele create. Aceasta e pozitia Ministerului.
3. S-a mai spus ca ministerul greveaza bugetul instantelor. Sunt gata sa evaluez situatia. Si ministerul e in planul de evaluare. Suntem in criza economica de 4 luni. Monitorizarea se face pe 4 obiective, trebuie sa ne referim concret la ele.
Anul trecut, la congresul avocatilor, am spus ca suntem in pericol sa cream al cincilea benchmark – lipsa de sustinere a sistemului.

Virgil Andreies: E cineva din UE care cere sa functioneze Justitia fara bani de citatii? Este un nivel minim la care trebui sa functioneze Justitia. Am coborat sub acest minim. Sistemul nu poate functiona la acest minim.

Alexandrina Radulescu: V-ati pus problema si ati dus acest mesaj in Guvern? Ar fi eficient sa-i aduceti pe toti ceilalti la statutul judecatorului? Daca Guvernul nu recunoaste statutul universal al judecatorului nu inseamna ca el nu exista. E ineficient chiar si pentru Guvern. Veti bulversa aceasta activitate de creare a legii salarizarii.

Catalin Predoiu: Acesta este motivul pentru care am solicitat sa fiti prezenti acolo. Va invit sa fim pragmatici, sa participam la acest grup de lucru si sa continuam efortul de a avea un dialog.

Costel Dragut: E de datoria mea sa dau niste explicatii cu privire la cauza de la Craiova. Va informez, din pacate, ca nu s-a atins apogeul celeritatii la Craiova. Dosarul s-a inregistrat la 27.09. 2007, avand ca obiect actiunea a 40 de judecatori printre care ma numar si eu pentru plata sporului de 50%. Dosarul a suferit mai multe termene. La 06.06.2008, Tribunalul Dolj a admis actiunea, ni s-au dat drepturile banesti insa nu si pentru viitor, si nici obligativitatea inregistrarii in cartile de munca. Am facut cerere de completare a dispozitivului hotararii, s-a dispus facerea mentiunilor si in cartea de munca dar nu si plata drepturilor pentru viitor. In septembrie 2008 am facut recurs, dosarul a ajuns la Inalta Curte, la 23 martie 2009, a declinat cauza la Curtea de Apel Craiova, dosarul s-a repartizat aleatoriu, acordandu-se termen la 18.09.2009, s-a facut cerere de preschimbare si la termenul din 13.04.2009 s-a admis recursul, fiind acordate drepturile si pentru viitor. Hotararea a fost redactata la 15.04.2009. Acesta este adevarul. Cu privire la componenta completului, au facut parte Sorin Pascu, Cristina Raicea, Florica Diaconescu. Doamna Diaconescu a intrat la 10.04.2009 in concediu medical, fiind inlocuit de Maria Corneliu.
Cu privire la buget. Au avut loc toate adunarile generale. In mare, opinia a fost – lege speciala de salarizare, buget propriu, taxele judiciare la bugetul propriu. Am primit o nota de la Tribunalul Vrancea, cred, in care se arata ca 40% din bugetul MJLC merge la Adiministratia Nationala a Penitenciarelor, 40% catre MJLC si 20% catre instante. Sincer sa fiu, nu l-am crezut, am spus ca ma voi informa.

Catalin Predoiu: O sa verific, o sa raspundem in scris pana la sedinta urmatoare.
Liviu Dascalescu: Nu discut credinta dumneavoastra. Timp de 3 sedinte de Guvern v-ati opus legii unice de salarizare. Ni s-au trimis mapele cu adunarile generale. Ne cereti sa nu-i reprezentam. Intelegeti foarte clar pozitia. Nu se doreste o lege unica a salarizarii.

Catalin Predoiu: Nu pot sa ma pronunt cu privire la reprezentarea directa a colegilor. Daca puteti avea opinii, sa le exprimam. Ca in cazul adunarilor generale. Nu am atributii sa ma pronunt.

Florica Bejinaru: Am o precizare si o propunere. Propunerea e sa nu ramanem la faza de informare a adunarilor generale. Anumite curti de apel au venit si cu propuneri. Va proun sa amanam, sa spunem ce urmeaza sa faca CSM.

Virgil Andreies: Formula „spre informare” e o formula nefericita. Sa discutam daca-l completam cu cele doua propuneri
1. autoguvernarea instantelor/parchetelor
2. excluderea magistratilor din legea unica.
Rezolutia trebuie completata cu opinia judecatorilor si procurorilor in sensul ca nu suntem de acord cu legea unica de salarizare cata vreme colegii ne interzic sa participam. Cu privire la propunerea autoguvernarii (autofinantarii), e prematur sa discutam. Dupa ce bugetul va fi preluat de ICCJ, vom discuta atunci. Aceasta propunere trebuie avuta in vedere in pasul urmator.

Cristian Deliorga: Cred ca ar fi bine ca Plenul sa va abiliteze pe dumneavoastra (presedintele si vicepresedintele CSM) sa discutati cu premierul, presedintele Romaniei, presedintele Camerei Deputatilor si Senatului pentru ca in Guvern sa se discute salarizarea separata a judecatorilor.

Laura Codruta Kovesi: Nu am studiat toate Adunarile Generale. Nici colegii procurori nu doresc sa fie inclusi in legea unica. Sa nu luam o decizie ferma privind participarea sau neparticiparea. Avem certitudinea ca aceasta lege va fi trimisa la CSM spre avizare?

Viorica Costiniu: Daca discutam de salarizare, o facem pentru ca e o componenta a independentei materiale a magistratului. Nu cred ca in tara in care FMI isi are sediul, exista o asemenea lege. Suntem putere de sine statatoare. Suntem putere fara voce. Discutand de salarizare, nu inseamna sindicalizare. Trebuie sa internationalizam, puteti sa sesizati Curtea Constitutionala.

Lidia Barbulescu: Cand am vorbit de plangerea penala, nu a fost o metafora.

Anton Pandrea: Sa nu fim pusi in fata faptului implinit. Suntem in fata unui conflict intre puterile statului. Azi, la ICCJ, grefierii au spus ca daca nu li se platesc orele suplimentare, vor pleca la 4. Programul lor e stabilit prin lege (8-16). S-au taiat toate telefoanele. Nu mai putem face citatii pe 278.

Viorica Costiniu: Sa supuneti la vot sesizarea Curtii Constitutionale.

Virgil Andreies: In prezent se lucreaza la sesizare. Titularul sesizarii Curtii Constitutionale este presedintele CSM. Avand in vedere pozitia Adunarilor Generale, am dat in lucru forma sesizarii Curtii Constitutionale.

Ana Labus: Mai avem nevoie de o saptamana din moment ce Adunatile Generale si-au exprimat clar pozitia? E momentul ca fiecare sa inteleaga care sunt responsabilitatile. Revolta colegilor e indreptata impotriva CSM desi eforturile CSM au fost constante.

Catalin Predoiu: Sa tragem cateva concluzii
1. Cu privire la chestiunea bugetara – sunt de acord ca avem fonduri insuficiente. La noi cheltuielile materiale inseamna citatii.
2. Cu privire la problema de atitudine pe care o adopta CSM – politica de radicalizare mi e pare ineficienta.
In 2008, principalele probleme au fost sediul ICCJ, sediul CSM. Ceea ce faceti e iresponsabil, cata vreme aveti usile deschise si la MJ. Sunteti platiti cel mai bine din aceasta tara.

Viorica Costiniu: E inadmisibil ceea ce spuneti.

Catalin Predoiu: V-am avertizat din decembrie 2008 ca vor veni timpuri dramatice. Sa discutam, nu sa agitam colegii. Va indemn sa aveti o cu totul alta politica.

Virgil Andreies: Sper sa inteleaga Guvernul ca suntem un partener de dialog. I-am pacalit pe judecatori, domnul ministru. Ne-am dus la bilanturi, am transmis acel mesaj. Pentru aceasta radicalizare, nu este de vina CSM, ci Guvernul care nu a discutat cu noi. Nu putem accepta sa stabileasca altii reguli pentru noi.

Catalin Predoiu: Acum sunteti invitati. Nu intelegeti situatia dramatica in care se afla aceasta tara si nu cred ca acceptati atributia Guvernului de a stabili politica salariala. E vorba de un sacrificiu de cateva luni de zile.

Florica Bejinaru: Ca membru CSM, nu accept acuzatia ca agitam colegii. Ma aflu in situatia paradoxala ca o instanta din tara sa-mi ceara revocarea pentru nesustinere bugetara. Acum am ajuns la concluzia concreta ca nu mai sunt bani si nu pot sa functioneze. Ce reprosati?

Catalin Predoiu: Nu reprosez. E un sfat. In fiecare saptamana folosesc prilejul sa pregatesc terenul cu argumente, cu documente, asa cum am facut anul trecut.

Ana Labus: La acest moment, se incearca o dezbinare a magistratilor, pentru ca pe raportul de tara, o parte trebuie sa iasa bine, altii nu. Nu ne intelegem responsabilitatile, repet.

Catalin Predoiu: Va invit sa facem un efort comun si imi spuneti de dezbinare…

Ana Labus: Nu puteti afirma ca ati fost lipsit de sprijinul CSM cu privire la problemele de interes general ale magistratilor.

Liviu Dascalescu: Problema cu salarizarea e nerezolvata din 2005. Chestiunea cu salarizarea, din asta isi cresc copiii magistratii. Nu mai vorbiti, va rog, cu atata desconsiderare. Nici nu va gandeati in 2005 ca veti fi numit ministru al Justitiei. Nu ati fost chemat cand a venit FMI si acum ne cereti sa fim de acord cu faptul ca ati fost pus in fata faptului implinit.

Cristian Deliorga: Sa ne spuna domnul ministru „asta e situatia”. Toti judecatorii si procurorii nu doresc o lege laolalta cu ceilalti.

Viorica Costiniu: Stie cineva ce salarii au cei din SRI?

Catalin Predoiu: Eu as avea nevoie de o lege a salarizarii AZI. Ma pune in imposbilitatea de a pune in executare hotarari judecatoresti. Sunt interese mult mai mari decat Justitia, sa ramanem cu totii in picioare. Toata lumea are nevoie de bani. Aud in sedinta si ca ministrul Sanatatii si al Apararii au nevoie de bani. Spuneti ca n-aveti bani de citatii, altii spun ca nu au glont sa bage pe teava.

Nicolae Popa: Daca nu sunt bani de citatii, se acorda termen.

Catalin Predoiu: Sa lucram impreuna la acest proiect pe care sa-l inaintam puterii. Orice radicalizare va produce o alta radicalizare.

Anton Pandrea: Noi suntem reprezentantii colegilor.

Catalin Predoiu: Am stat de vorba cu presedintii instantelor. Am ajuns la un numitor comun. De ce nu pot ajunge si cu dumneavoastra la aceasta concluzie?

Bogdan Licu: Ce sa facem? Sa mergem la Ministerul Muncii, cu 10 sindicalisti si sa tipam unii la altii? Nu cred ca acolo e mediul. Nu in acest mod.

Catalin Predoiu: Daca s-a luat aceasta decizie si se va face aceasta lege, cum vreti sa procedam?

Liviu Dascalescu: Nu poti sa compari medicul primar cu plutonierul.

Dupa 10 minute de deliberari, a fost anuntata solutia.

Virgil Andreies: Avand in vedere hotararea Adunarilor Generale ale instantelor si parchetelor care au aprobat in unanimitate Rezolutia comuna, CSM, cu unanimitate de voturi exprimate, a hotarat completarea Rezolutiei, respectiv de a cere celorlalte puteri ale statului ca salarizarea sa se faca in raport cu Constitutia Romaniei si reglementarile europene in vigoare. Pentru punerea in practica a acestora, vor fi efectuate urmatoarele demersuri:

1. Elaborarea unui proiect de act normativ in care sa se prevada – trecerea bugetului instantelor la ICCJ de la 1 ianuarie 2010, alocarea pentru bugetul Justitiei si Ministerului Public de cel putin 1% din PIB, trecerea taxelor de timbru si a celor judiciare la bugetul instantelor, inlaturarea discriminarilor salariale pentru personalul din instantele judecatoresti si parchete.

2. Presedintele Consiliului Superior al Magistraturii va face demersuri pe langa Primul Ministru al Romaniei, Presedintele Senatului, Presedintele Camerei Deputatilor solicitand si medierea presedintelui Romaniei pentru adoptarea unei declaratii comune cu privire la stabilitatea si previzibilitatea statutului magistratului.

3. Presedintele Consiliului Superior al Magistraturii va sesiza Curtea Constitutionala cu conflictul de natura constitutionala aparut intre puterea judecatoreasca si celelalte puteri, conflict izvorat din lipsa avizelor conforme ale CSM, care sunt obligatorii, cu privire la legile de elaborare a bugetului de stat, de rectificare a acestuia, dar si a altor acte normative care intereseaza justitia.

4. Elaborarea unui act normativ privind salarizarea magistratilor de catre CSM impreuna cu Ministerul Justitiei, Parchetul Inaltei Curti de Casatie si Justitie si Asociatiile Profesionale.

Pentru JURIDICE.ro, Alina Matei

PLATINUM+
PLATINUM Signature       

PLATINUM  ACADEMIC

GOLD                                

VIDEO STANDARD
Aflaţi mai mult despre , , ,

Puteţi publica şi dumneavoastră pe JURIDICE.ro. Publicăm chiar şi opinii cu care nu suntem de acord. Vă rugăm să vă familiarizaţi cu obiectivele şi valorile Societătii de Stiinţe Juridice, despre care puteti ciţi aici.
JURIDICE.ro este o platformă de exprimare. Publicarea nu semnifică asumarea de către noi a mesajului.

Pentru a publica vă rugăm să citiţi Condiţiile de publicare, Politica privind protecţia datelor cu caracter personal şi să ne scrieţi la adresa redactie@juridice.ro!












Încurajăm utilizarea RNPM - Registrul Naţional de Publicitate Mobiliară

Securitatea electronică este importantă pentru avocaţi
 Mesaj de conştientizare susţinut de FORTINET
JURIDICE utilizează şi recomandă SmartBill

Lex Discipulo Laus

Au fost scrise până acum 3 de comentarii cu privire la articolul “Cum s-a discutat si ce s-a hotarat de catre CSM ref. banii pentru Justitie”

  1. un om al statului spune:

    Doctrina surprinde vulnerabilitati ale statului de drept cand se legifereaza in aproape toate domeniile,dar se rezerva domenii principale;apare,temporar, exercitarea autocratica a puterii de catre anumite puteri.Trebuie sa se asigure suprematia legii,in cadru constitutional.Statul de drept este un automatism al separatiei puterilor in stat,pe pozitii de egalitate si colaborare.Pacta sunt servanda este un principiu valabil si in dreptul intern,dispozitiile internationale in materie,ratificate,aduc forta obligatorie a principiului in dreptul national.In aceste timpuri sa reflectam la interesul general si la vointa de stat, sa asiguram garantii sistemului constitutional."libertatea in genere este sa actionezi asa cum vrei,o atare reprezentare poate fi luata numai ca totala lipsa de cultura juridica"(Hegel).

  2. si eu traiesc in Romania spune:

    Unde este constiita noastra juridica,idealul juridic de aplicat?Care sunt constatarile stiintifice cand se legifereaza?Avem un rezultat stiintific al observatiilor din practica?Legea nu esta un pat al lui Procust,trebuie sa pastreze nealterate principiile.Legea trebuie edictata determinist,determinismul fiind un postulat care sa stea la baza legiferarii.In ceea ce priveste materialul comentat,cauzalitatea trebuie regasita in principiul separatiei puterilor in stat.Neexistand o practica repetata in materie este greu sa se realizeze o impunere sociala;prin urmare, se impune interventia care sa traduca norma in viata sociala;in timp .se va realiza gradul de acceptare sociala a normei.Oricum Rezolutia exprima vointa membrilor ei.Trebuie pregatita scimbarea mentalitatii sociale odata cu stabilirea unui angrenaj al unei vieti economice moderne,licite,justitia avand menirea sa reprime indeletnicirile criminale.HOMO RES SACRA HOMINI(SENECA)

Lasă un răspuns

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Important: Descurajăm publicarea de comentarii defăimatoare. Vor fi validate doar comentariile care respectă Politica JURIDICE.ro şi Condiţiile de publicare.