Secţiuni » Arii de practică » Business » Achiziţii publice
Achiziţii publice
DezbateriCărţiProfesionişti

Dreptul construcțiilor. Noile propuneri legislative cu privire la subcontractarea și modificarea contractelor de achiziție publică în acest domeniu


30 octombrie 2015 | JURIDICE.ro

UNBR Caut avocat
JURIDICE by Night

Alina Bilan, avocat coordonator în cadrul ONV LAW, a detaliat schimbările aduse de noile propuneri legislative cu privire la subcontractarea și modificarea contractelor de achiziție publică, în cadrul Conferinței Mașini și Utilaje organizate joi, 22 octombrie, la București. Între principalele noutăți se află dreptul autorităților contractante de a efectua plăți direct către subconctractanții contractantului principal, precum și posibilitatea înlocuirii sau introducerii unor noi subcontractanți după atribuirea contractului, care nu fuseseră indicați în ofertă. Având în vedere că plățile directe către subcontractanți pot atrage numeroase impedimente practice sau blocaje, revine în sarcina autorităților contractante să reglementeze prin documentația de achiziție mecanismul de efectuare a acestor plăți.

Alina Bilan

Alina Bilan

Proiectul de lege promovează transparența în lanțul subcontractarilor astfel încât, începând de la momentul intrării în vigoare, autoritățile vor putea verifica datele subcontractanților și chiar ale furnizorilor.

În ceea ce privește modificarea contractului de achiziție publică s-au realizat importante îmbunătățiri în reglementare, întrucât în proiectul de lege se prevăd în mod expres cazurile în care aceasta se poate realiza fără organizarea unei noi proceduri de atribuire:
1. atunci când în documentele achiziției inițiale modificările au fost prevăzute sub forma unor clauze de revizuire clare, precise și fără echivoc;
2. atunci când sunt îndeplinite cumulativ trei condiții: a) devine necesară achiziţionarea unor produse, servicii sau lucrări suplimentare care nu au fost incluse în contractul iniţial, dar care au devenit strict necesare în vederea îndeplinirii acestuia; b) schimbarea contractantului este imposibilă; c) orice majorare a preţului contractului reprezentând valoarea produselor/serviciilor/lucrărilor suplimentare nu va depăşi 50% din valoarea contractului iniţial;
3. atunci cand sunt îndeplinite cumulativ trei condiții: a) modificarea a devenit necesară în urma unor circumstanţe pe care o autoritate contractantă care acţionează cu diligenţă nu ar fi putut să le prevadă; b) modificarea nu afectează caracterul general al contractului; c) creşterea preţului nu depăşeşte 50% din valoarea contractului iniţial;
4. atunci când contractantul inițial este înlocuit de un nou contractant, pentru evitarea încetării contractului şi ca urmare a unei clauze de revizure sau a unei opţiuni stabilite prin documentele achiziției;
5. atunci când drepturile şi obligaţiile contractantului iniţial sunt preluate, ca urmare a unei succesiuni universale sau cu titlu universal, de către un alt operator economic care îndeplineşte criteriile de calificare şi selecţie stabilite iniţial, cu condiţia ca această modificare să nu presupună alte modificări substanţiale ale contractului de achiziţie publică/acordului-cadru şi să nu se realizeze cu scopul de a eluda aplicarea procedurilor de atribuire prevăzute de prezenta lege;
6. la încetarea anticipată a contractului, contractantul principal cesionează autorităţii contractante contractele încheiate cu subcontractanţii acestuia, ca urmare a unei clauze de revizure sau a unei opţiuni stabilite de autoritatea contractantă prin documentele achiziției;
7. atunci când sunt îndeplinite cumulativ următoarele condiții: a) valoarea modificării este mai mică decât pragurile prevăzute de Lege; b) valoarea modificării este mai mică decât 10% din valoarea contractului iniţial, în cazul contractelor de achiziţie publică de servicii sau de produse, sau mai mică decât 15% din valoarea contractului iniţial, în cazul contractelor de achiziţie publică de lucrări;
8. atunci când modificările, indiferent de valoarea lor, nu sunt substanţiale.

Prezentarea Alinei Bilan este disponibilă aici.

La eveniment au mai participat reprezentanți ai Asociației Distribuitorilor de Utilaje pentru Construcții (ADUC), ai Asociației Române de Leasing, reprezentanți ai firmelor de construcții și utilaje din România, precum și ai Asociației Române de Dreptul Construcțiilor (RSCL).

Vă invităm să publicaţi şi dumneavoastră pe JURIDICE.ro, detalii aici!
JURIDICE.ro foloseşte şi recomandă SmartBill şi My Justice.
Puteţi prelua gratuit în website-ul dumneavoastră fluxul de noutăţi JURIDICE.ro:
- Flux integral: www.juridice.ro/feed
- Flux secţiuni: www.juridice.ro/*url-sectiune*/feed
Pentru suport tehnic contactaţi-ne: tehnic@juridice.ro

Newsletter JURIDICE.ro


Social Media JURIDICE.ro



Subscribe
Notify of
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
Important: Descurajăm publicarea de comentarii defăimatoare. Vor fi validate doar comentariile care respectă Politica JURIDICE.ro şi Condiţiile de publicare.


Secţiuni          Noutăţi                                                                                                                          Articole     Jurisprudenţă     Legislaţie         Arii de practică