JurisprudenţăJurisprudenţă CEDOJurisprudenţă CJUEJurisprudenţă CCRJurisprudenţă ÎCCJJurisprudenţă curentă ÎCCJ / Dezlegarea unor chestiuni de drept / Recurs în interesul legiiJurisprudenţă Curţi de apelJurisprudenţă TribunaleJurisprudenţă Judecătorii
 
Curtea Constituţională
DezbateriCărţiProfesionişti
JURIDICE
 1 comentariu | 
Print Friendly, PDF & Email

Exceptie de neconstitutionalitate admisa. Stabilirea atributiilor si competentelor structurilor si functiilor de conducere prin Carta universitara contravine Legii Fundamentale

14.06.2009 | JURIDICE.ro, SOVA & ASOCIATII
Abonare newsletter

In Monitorul Oficial al Romaniei, partea I, nr. 395 din 11 iunie 2009 a fost publicata Decizia Curtii Constitutionale a Romaniei nr. 731 din 7 mai 2009 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 72 alin. (5) din Legea nr. 128/1997 privind Statutul personalului didactic, raportate la art. 116 indice 1 alin. (1) si art. 116 indice 2 alin. (1) din Legea invatamantului nr. 84/1995. 

Dispozitiile legale criticate au in vedere atributiile si competentele structurilor si ale functiilor de conducere din invatamantul superior, stabilite prin Cartea universitara.

Art. 72 alin. (5) din Legea nr. 128/1997 prevede ca atributiile si competentele structurilor si ale functiilor de conducere din invatamantul superior sunt stabilite prin Carta universitara a institutiei, potrivit legii, iar hotararile senatelor universitare, ale consiliilor facultatilor si ale departamentelor, cu exceptiile prevazute de lege, se iau cu votul majoritatii membrilor prezenti, daca numarul lor reprezinta cel putin 2/3 din numarul total al membrilor, care au drept deliberativ egal. 

Potrivit art. 116 indice 1 alin. (1) din Legea nr. 84/1995, universitatile particulare sunt institutii de invatamant superior libere, deschise, autonome atat din punct de vedere academic, cat si economico-financiar, avand drept fundament proprietatea privata, garantata de Constitutie, iar art. 116 indice 2 alin. (1) din lege precizeaza ca structurile si functiile de conducere ale universitatilor particulare, atributiile, modul de constituire, durata mandatelor si limitele de varsta ale cadrelor didactice sunt stabilite de carta universitatii, deciziile definitive, în acest sens, revenind universitatii.

In motivarea exceptiei, autorul acesteia a aratat ca, in conditiile in care dreptul la invatatura este garantat de stat, apare normal ca acesta sa poata verifica modalitatea in care sunt organizate, ca structura si atributii, institutiile care realizeaza procesul de invatamant, fie publice sau private. In acest sens, s-a invocat ca aplicarea art. 72 alin. (5) din Legea nr. 128/1997 conduce la incalcarea dispozitiilor art. 16 si 32 din Constitutie, atat din punctul de vedere al modalitatilor in care se pot alege organele de conducere ale unei astfel de institutii de invatamant superior, cat si sub aspectul ca dreptul la munca si perioada pe care legi organice o stabilesc pentru aceasta activitate sunt ignorate, instituindu-se astfel un monopol pe care il detine universitatea cu privire la organizare si functionare, monopol ce nu poate fi desfiintat si intra in contradictie cu normele stabilite prin legi organice prin care rectorul este confirmat de catre ministerul de resort.

Curtea Constitutionala a mai retinut ca in ceea ce priveste universitatile particulare, art. 72 alin. (5) din Legea nr. 128/1997 face aplicabil conceptul “autonomie academica” si care, plecand de la premisa proprietatii private, ca fundament economic al invatamantului superior particular, stabileste pentru aceasta drepturi si libertati diferite de cele care se circumscriu autonomiei universitare, inclusiv sub aspectul statutului cadrelor universitare.

Astfel, Curtea constata ca fundamentul proprietatii private a universitatilor particulare nu poate constitui si fundamentul instituirii unei forme de autonomie diferita de cea consacrata de art. 32 alin. alin. (6) din Constitutie, asa cum este autonomia academica.

In consecinta, s-a stabilit ca dispozitiile art. 72 alin. (5) din Legea nr. 128/1997 sunt neconstitutionale, in masura in care fac trimitere la art. 116 indice 1 alin. (1) si art. 116 idnice 2 alin. (1) din Legea invatamantului nr. 84/1995, care la randul lor sunt neconstitutionale, universitatile pierzandu-si competenta in legatura cu modul de organizare, durata mandatelor functiilor de conducere si limitele de varsta, inscrise in Carte universitara sau regulamentele de functionare a acestora.

Prevederile mentionate isi inceteaza efectele la 45 de zile de la publicarea acestei decizii, daca, in acest interval, Parlamentul nu pune de acord prevederile neconstitutionale cu dispozitiile Constitutiei, pe durata acestui termen fiind suspendate de drept.

Pentru STIRI.JURIDICE,
SOVA & ASOCIATII

Abonare newsletter

JURIDICE.ro utilizează şi recomandă SmartBill pentru facturare.

Puteţi publica şi dumneavoastră pe JURIDICE.ro. Publicăm chiar şi opinii cu care nu suntem de acord. Publicarea nu semnifică asumarea de către noi a mesajului. JURIDICE.ro este o platformă de exprimare. Pentru a publica vă rugăm să citiţi Condiţiile de publicare şi să ne scrieţi la adresa redactie@juridice.ro!

Până acum a fost scris un singur comentariu cu privire la articolul “Exceptie de neconstitutionalitate admisa. Stabilirea atributiilor si competentelor structurilor si functiilor de conducere prin Carta universitara contravine Legii Fundamentale”

  1. Vlada Marin spune:

    Buna ziua,

    Descrierea dvs. intareste studiul pe care l-am scris pe 11 iunie in urma Deciziei CCR di 7 mai 2009: http://marinvlada.googlepages.com/feedback%2Bblog. Va rog sa vedeti stirile din 11 iunie si 26 iulie 2009.
    Cu stima, Conf. dr. Marin Vlada

Lasă un răspuns

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Important: Descurajăm publicarea de comentarii defăimatoare. Vor fi validate doar comentariile care respectă Politica JURIDICE.ro şi Condiţiile de publicare.

CariereEvenimenteProfesioniştiRLWCorporate