Dreptul Uniunii EuropeneDrept constituţionalDrept civilCyberlaw
BusinessAchiziţii publiceAfaceri transfrontaliereAsigurăriBankingConcurenţăConstrucţiiCorporateComercialEnergieFiscalitateFuziuni & AchiziţiiGamblingHealth & PharmaInfrastructurăInsolvenţăMedia & publicitatePiaţa de capitalProprietate intelectualăTelecom
ProtectiveData protectionDreptul familieiDreptul munciiDreptul sportuluiProtecţia consumatorilorProtecţia mediului
LitigationArbitrajContencios administrativContravenţiiDrept penalMediereProcedură civilăRecuperare creanţe
 
Drept penal
DezbateriCărţiProfesionişti
 
Print Friendly, PDF & Email

DNA-Suceava. Luare de mită, trafic de influență, abuz în serviciu, folosirea în orice mod de informații ce nu sunt destinate publicități, omisiunea sesizării, favorizarea făptuitorului, fals în înscrisuri sub semnătură privată, dare de mită, cumpărare de influență. Reținere, control judiciar
14.11.2015 | Georgiana-Camelia LUCIU


CONFERINTA VALERIU STOICA 2019

DNA-Suceava. Luare de mită, trafic de influență, abuz în serviciu, folosirea în orice mod de informații ce nu sunt destinate publicități, omisiunea sesizării, favorizarea făptuitorului, fals în înscrisuri sub semnătură privată, dare de mită, cumpărare de influență. Reținere, control judiciar.

În completarea comunicatului nr. 1772/VIII/3 din 14 noiembrie 2015, Biroul de Informare și Relații Publice este abilitat să comunice următoarele:

Procurorii din cadrul Direcției Naționale Anticorupție – Serviciul Teritorial Suceava au dispus punerea în mișcare a acțiunii penale și reținerea pe o durată de 24 ore, începând de la data de 15 noiembrie 2015, a inculpaților:
T. I., funcționar cu atribuții de control în cadrul Oficiului Național pentru Jocuri de Noroc – Serviciul Teritorial Nord-Est Suceava, cu privire la săvârșirea infracțiunilor de:
luare de mită (11 infracțiuni),
trafic de influență,
abuz în serviciu dacă funcționarul public a obținut pentru sine ori pentru altul un folos necuvenit,
folosirea în orice mod de informații ce nu sunt destinate publicității ori permiterea accesului unor persoane neautorizate la aceste informații (două infracțiuni),
omisiunea sesizării,
favorizarea făptuitorului,
– instigare la fals în înscrisuri sub semnătură privată;
D. Ș. V., administrator al unei societăți comerciale, cu privire la săvârșirea infracțiunilor de:
dare de mită (două infracțiuni),
– instigare la fals în înscrisuri sub semnătură privată;
C. C., administrator al unei societăți comerciale, cu privire la săvârșirea infracțiunilor de:
dare de mită, în formă continuată (două infracțiuni),
cumpărare de influență,
– complicitate la folosirea în orice mod, direct sau indirect, de informații ce nu sunt destinate publicității ori permiterea accesului unor persoane neautorizate la aceste informații,
– instigare la dare de mită.

De asemenea, procurorii anticorupție au mai dispus punerea în mișcare a acțiunii penale și măsura controlului judiciar pentru 60 de zile, începând cu datele de 14, respectiv 15 noiembrie 2015, față de inculpații:
S. I., subcomisar în cadrul Inspectoratului de Poliție Județean Botoșani – Serviciul de Investigații Criminale, cu privire la săvârșirea infracțiunii de luare de mită, în formă continuată;
Ț. C., administrator al unei societăți comerciale, cu privire la săvârșirea infracțiunii de dare de mită;
S. S., administrator al unei societăți comerciale, cu privire la săvârșirea infracțiunii de dare de mită, în formă continuată;
B. P. D. C., cu privire la săvârșirea infracțiunii de complicitate la folosirea în orice mod, direct sau indirect, de informații ce nu sunt destinate publicității ori permiterea accesului unor persoane neautorizate la aceste informații;
B. C., cu privire la săvârșirea infracțiunilor de:
fals în înscrisuri sub semnătură privată,
– complicitate la dare de mită.

Din ordonanțele întocmite de procurori a rezultat că există date și probe potrivit cărora:
În perioada 2013-2015, funcționari publici din cadrul Oficiului Național pentru Jocuri de Noroc – Serviciul Teritorial Nord Est au desfășurat activități ilicite pe teritoriul județelor Botoșani, Suceava, Iași și Neamț, cu prilejul exercitării atribuțiilor de serviciu, în scopul sprijinirii și protejării unor societăți comerciale care au ca obiect „activități de jocuri de noroc și pariuri” deținute de importanți oameni de afaceri din Botoșani, cu puncte de lucru în județele menționate mai sus, în sensul favorizării acestora în timpul controalelor, astfel încât să nu fie sancționați potrivit legislației în vigoare.
Societățile în cauză, prin administratorii lor, au pus la punct un mecanism de fraudare a bugetului de stat prin folosirea unor echipamente de tip „Slot-Machine” fără licență și autorizație de exploatare, nerespectându-se prevederile OUG nr. 77/2009.
În vederea ascunderii originii ilicite a fondurilor rezultate a fost creată aparența legalității prin folosirea de aparate donate care au seriile de identificare și soft-urile unor aparate licențiate (aproximativ 60% din aparatele care funcționează în mod ilegal, fiind donate).
Activitățile ilicite desfășurate de oamenii de afaceri s-au derulat atât în locațiile declarate și aflate în evidența Oficiului Național pentru Jocuri de Noroc, cât și în localuri de alimentație publică nedeclarate, preponderent în mediul rural.
Concret, în perioada respectivă, inculpatul T. I., în calitate de funcționar cu atribuții de control în cadrul Oficiului Național de Jocuri – Serviciul Teritorial Nord-Est Suceava, a pretins și primit de la inculpații, oameni de afaceri, și de la alte persoane, sume de bani cuprinse între 100 lei și 3.000 euro, în legătură cu neîndeplinirea atribuțiilor de serviciu, în contextul unor controale efectuate de funcționar, referitoare la constatarea abaterilor și aplicarea sancțiunilor impuse de legislația în domeniul jocurilor de noroc.
De multe ori, banii au fost pretinși și primiți sub forma unor împrumuturi pe care inculpatul nu le-a mai restituit ulterior.
În același context, la data de 28 iulie 2014, inculpatul T. I. a pretins și primit de la inculpatul C. C. mai multe sume de bani susținând că are influență asupra unui coleg de-al său și că-l va determina pe acesta să nu-și îndeplinească atribuțiile de serviciu ori să îndeplinească un act contrar acestor îndatoriri, în scopul acoperirii neregulilor constatate cu ocazia unui controlul la firma omului de afaceri și implicit a evitării aplicării de sancțiuni potrivit legislației în domeniu.
La data de 25 iunie 2014, inculpatul T. I., în aceeași calitate, i-a furnizat inculpatului C. C. informații ce nu sunt destinate publicității de care a luat cunoștință prin prisma atribuțiilor de serviciu, în cadrul Oficiului Național pentru Jocuri de Noroc – Serviciul Teritorial Nord Est Suceava, în scopul obținerii pentru acesta din urmă de foloase necuvenite, constând în evitarea aplicării unor amenzi contravenționale sau sancțiuni mai severe. Informațiile respective i-au fost transmise omului de afaceri, prin intermediul inculpatului B. P. D. C., finul omului de afaceri.
Concret, funcționarul l-a anunțat pe inculpatul C. C. cu privire la controalele care urmau să aibă loc pe raza județului Botoșani, pe linia jocurilor de noroc, în scopul asigurării protecției acestuia și a evitării unor sancțiuni.
În urma atenționărilor primite de la funcționarul public, omul de afaceri și-a închis locațiile unde deținea aparate tip slot-machine fără licență sau fără autorizație de exploatare, evitând astfel ca, la efectuarea controlului, să fie depistate nereguli și aplicate sancțiuni potrivit legislației în domeniu.
La aceeași dată, prin intermediul inculpatului C. C., inculpatul T. I. a transmis aceleași informații și inculpatului Ț. C.. Ulterior, urmare a unui control, inculpatul C. C. i-a sugerat acestuia din urmă, că ar fi bine să-i dea o sumă de bani inculpatului T. I., în schimbul neaplicării sancțiunilor contravenționale care s-ar fi impus ca urmare a constatării neregulilor depistate, sugestie pe care inculpatul Ț. C. și-a însușit-o, dându-i o sumă de bani funcționarului public în contextul menționat.
În cursul lunii octombrie 2014, inculpatul T. I., în aceeași calitate, l-a consiliat pe inculpatul C. C., cu privire la ceea ce trebuie să întreprindă pentru a evita aplicarea unei amenzi contravenționale prevăzută de legislația în domeniul jocurilor de noroc.
Consilierea acordată de funcționar, omului de afaceri, a avut loc în exercitarea atribuțiilor de serviciu, cu scopul de a acoperi săvârșirea unei contravenții constând în omisiunea anunțării Oficiului Național pentru Jocuri de Noroc, în termen de 5 zile, cu privire la achiziționarea a cinci (5) aparate tip slot-machine noi.
Această conduită a funcționarului public a avut ca urmare vătămarea intereselor legale ale ONJN și prejudiciera bugetului de stat cu suma de bani prevăzută cu titlu de amendă și a condus la obținerea unor foloase necuvenite pentru administratorul C. C., prin neaplicarea amenzii și a măsurii confiscării aparatelor nedeclarate.
La data de 25 iunie 2014, inculpatul T. I., în calitate de funcționar cu atribuții de control în cadrul Oficiului Național de Jocuri – Serviciul Teritorial Nord-Est Suceava, cu ocazia unui control efectuat la una din locațiile deținute de inculpatul D. Ș. V., unde erau exploatate aparate de joc tip slot-machine, deși a constatat săvârșirea unei fapte prevăzute de legea penală a omis sesizarea de îndată, a organelor de urmărire penală, aducând, astfel, atingere înfăptuirii actului de justiție.
De asemenea, cu aceeași ocazie, l-a învățat pe inculpatul D. Ș. V. să încheie în fals, cu proprietarul barului unde au fost constatate neregulile, un contract de închiriere antedatat, astfel încât neregulile constatate să nu mai fie de natură penală ci contravențională, ajutor care a avut drept rezultat împiedicarea cercetărilor într-o cauză penală.
Acest lucru s-a și întâmplat ulterior, inculpații T. I. și D. Ș. V. determinându-l pe inculpatul B. C., în calitate de reprezentant al firmei respective să încheie documentul, în condițiile menționate mai sus.
Pentru acest „ajutor”, inculpatul D. Ș. V., prin intermediul inculpatului B. C., i-a remis funcționarului public suma de 1.000 lei.
În perioada iunie-decembrie 2014, inculpatul S. I., în calitate de subcomisar în cadrul Inspectoratului de Poliție Județean Botoșani – Serviciul de Investigații Criminale, a pretins și primit de la inculpatul D. Ș. V. foloase materiale ce nu i se cuvin, în legătură cu îndeplinirea unor acte ce intră în îndatoririle de serviciu, respectiv: reducerea comisionului pentru personalul unui restaurant administrat de omul de afaceri, de la 900 lei la 450 lei, cu prilejul organizării unui eveniment privat în ziua de 14 iunie 2014, precum și sume de bani plătite disimulate ofițerului de poliție prin intermediul unei rude, avocat, cu titlu de onorariu, în baza unui contract formal de colaborare încheiat în anul 2014.
Urmare a cointeresării financiare, inculpatul S. I., prin mijloace specifice funcției pe care o deținea, s-a implicat activ și în afara cadrului deontologic și procedural, în obținerea unor ordine de restricție împotriva unui personaj din lumea interlopă, care provoca daune materiale în localurile deținute de omul de afaceri pe raza municipiului Botoșani și în soluționarea favorabilă a unor dosare penale în care administratorul a figurat ca parte.

În cauză, se desfășoară acte de urmărire penală și față de alte persoane.

Inculpaților li s-au adus la cunoștință calitatea procesuală și acuzațiile, în conformitate cu prevederile art. 309 Cod de procedură penală.

La data de 15 noiembrie 2015, inculpații T. I., C. C. și D. Ș. V. au fost prezentați Curții de Apel Suceava cu propunere de arestare preventivă pentru 30 de zile.

În cauză, procurorii beneficiază de sprijin de specialitate din partea Serviciului Român de Informații și din partea Departamentului de Informații și Protecție Internă.

Punerea în mișcare a acțiunii penale reprezintă o etapă a procesului penal reglementată de Codul de procedură penală, având ca scop crearea cadrului procesual de administrare a probatoriului, activitate care nu poate, în nicio situație, să înfrângă principiul prezumției de nevinovăție.

:: sursa: www.pna.ro

Georgiana-Camelia Luciu

Newsletter JURIDICE.ro
Youtube JURIDICE.ro
Instagram JURIDICE.ro
Facebook JURIDICE.ro
LinkedIn JURIDICE.ro

Aflaţi mai mult despre , , , , , , , , , , , ,
JURIDICE.ro utilizează şi recomandă SmartBill pentru facturare.

Puteţi publica şi dumneavoastră pe JURIDICE.ro. Publicăm chiar şi opinii cu care nu suntem de acord. Publicarea nu semnifică asumarea de către noi a mesajului. JURIDICE.ro este o platformă de exprimare. Pentru a publica vă rugăm să citiţi Condiţiile de publicare şi să ne scrieţi la adresa redactie@juridice.ro!

Lasă un răspuns

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Important: Descurajăm publicarea de comentarii defăimatoare. Vor fi validate doar comentariile care respectă Politica JURIDICE.ro şi Condiţiile de publicare.

CariereEvenimenteProfesioniştiRLWCorporate