Dreptul Uniunii EuropeneDrept constituţionalDrept civilCyberlaw
BusinessAchiziţii publiceAfaceri transfrontaliereAsigurăriBankingConcurenţăConstrucţiiCorporateComercialEnergieFiscalitateFuziuni & AchiziţiiGamblingHealth & PharmaInfrastructurăInsolvenţăMedia & publicitatePiaţa de capitalProprietate intelectualăTelecom
ProtectiveData protectionDreptul familieiDreptul munciiDreptul sportuluiProtecţia consumatorilorProtecţia mediului
LitigationArbitrajContencios administrativContravenţiiDrept penalMediereProcedură civilăRecuperare creanţe
 
Achiziţii publice
DezbateriCărţiProfesionişti
BONDOC & ASOCIATII
 
Print Friendly, PDF & Email

Modificari relevante privind achizitiile publice aduse de OUG nr. 72/2009
26.06.2009 | JURIDICE.ro, RATIU & RATIU


In Monitorul Oficial al Romaniei, partea I, nr. 426 din 23 iunie 2009 a fost publicata Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 72/2009 pentru modificarea si completarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 34/2006 privind atribuirea contractelor de achizitie publica, a contractelor de concesiune de lucrari publice si a contractelor de concesiune de servicii, aprobata cu completari si modificari prin Legea nr. 337/2006 („O.U.G. nr. 34/2006”).

Un prim element de noutate il reprezinta solutionarea contestatiilor din cadrul procedurilor de atribuire a contractelor de servicii din categoria celor incluse in anexa nr. 2B din O.U.G. nr. 34/2006, pe cale administrativ-jurisdictionala de catre Consiliul National de Solutionare a Contestatiilor sau in justitie. in concret, este vorba despre serviciile pentru achizitionarea carora autoritatea contractanta era obligata sa respecte numai art. 35-38 din O.U.G. nr. 34/2006 referitoare la intocmirea caietului de sarcini si art. 56 O.U.G. nr. 34/2006 cu privire la publicarea unui anunt de atribuire, in cazul in care valoarea estimata a contractului de achizitie publica depasea pragurile prevazute la art. 57 alin. (2) din O.U.G. nr. 34/2006. 

O noua obligatie care revine autoritatii contractante adusa prin prevederile O.U.G. nr. 72/2009, este de a pune la dispozitia operatorilor economici interesati documentatia de atribuire in termen de 4 zile de la primirea unei solicitari, in cazul in care documentatia de atribuire nu este postata pe SEAP.

Potrivit noii reglementari, autoritatea contractanta are obligatia de a raspunde, in mod clar, complet si fara ambiguitati, cat mai repede posibil, la orice clarificare solicitata, intr-o perioada care nu trebuie sa depaseasca, de regula 3 zile lucratoare de la primirea unei astfel de solicitari din partea operatorului economic interesat. Sesizata cu o asemenea solicitare de clarificare, autoritatea contractanta este tinuta sa raspunda nu mai tarziu de 6 zile inainte de data-limita stabilita pentru depunerea ofertelor, in cazul in care a primit solicitarea in timp util. in cazul accelerarii procedurii de negociere, termenul in care autoritatea contarctanta va raspunde la solicitarile de clarificari primite este de 4 zile inainte de data-limita stabilita pentru depunerea ofertelor.

Printre precizarile aduse de noua reglementare se afla si cele referitoare la competenta materiala a instantelor judecatoresti chemate sa solutioneze litigiile privind procedurile de atribuire de servicii si/sau lucrari aferente infrastructurii de transport de interes national. in conformitate cu dispozitiile noii reglementari, competenta exclusiva de solutionare a litigiilor privind procedurile de atribuire de servicii si/sau lucrari aferente infrastructurii de transport de interes national, apartine Curtii de Apel Bucuresti. in cazul contractelor de achizitie publica, altele decat cele de servicii si/sau lucrari aferente infrastructurii de transport de interes national, instanta competenta sa solutioneze in prima instanta este tribunalul in circumscriptia caruia se afla sediul autoritatii contractante, sectia de contencios administrativ si fiscal.

Un alt element de noutate este adus de reglementarea situatiei in care cu privire la acelasi obiect au fost formulate, atat contestatie in fata Consiliului National de Solutionare a Contestatiilor, cat si actiune la instanta judecatoreasca, aceasta din urma, pentru asigurarea unei bune judecati, va putea dispune, la cererea partilor sau din oficiu, prin incheiere, intrunirea cauzelor. incheierea poate fi atacata numai o data cu fondul, iar Consiliul National de Solutionare a Contestatiilor va transmite dosarul in termen de 3 zile de la comunicarea incheierii. 

Primirea unei contestatii de catre autoritatea contractanta pentru care nu s-a luat act de renuntare va avea ca efect neincheierea contractului de achizitie publica, sub sanctiunea nulitatii, pana la data expirarii termenului de 10 zile de la comunicare in care poate fi atacata cu plangere decizia Consiliului National de Solutionare a Contestatiilor, numai daca partea intereasta nu a introdus plangere la instanta judecatoreasca competenta. Cu alte cuvinte, a fost eliminata suspendarea de drept a procedurii de atribuire in fata Consiliului de Solutionare a Contestatiilor, prevazuta expres in reglementarea anterioara, consecinta depunerii contestatiilor la organismul aratat, fiind in primul rand neincheierea contractului de achizitie publica, in conditiile mai sus aratate.

De un interes major sunt si modificarile introduse in ceea ce priveste calcularea taxei de timbru pentru cererile de chemare in judecata avand ca obiect contractele care intra in sfera de aplicare a O.U.G. nr. 34/2006. Astfel, a fost eliminata taxa de timbru unica in cuantum de 2% din valoarea contractului de achizitie publica, care fusese introdusa prin O.U.G. nr. 19/2009. Sistemul actual de calculare a taxelor de timbru este cu mult mai flexibil si mai putin oneros pentru operatorul economic interesat. Se observa ca potrivit noii reglementari, taxarea cererilor de chemare in judecata se va face diferentiat, in functie de mai multe praguri valorice ale contractelor. Este de retinut ca in cazul contractelor de achizitie publica cu o valoare care depaseste suma de 4.000.000.000 lei, taxa de timbru este de 2.200 dei.

Iuliana Leon
avocat senior coordonator
RATIU & RATIU

Newsletter JURIDICE.ro
Youtube JURIDICE.ro
Instagram JURIDICE.ro
Facebook JURIDICE.ro
LinkedIn JURIDICE.ro

Aflaţi mai mult despre
JURIDICE.ro utilizează şi recomandă SmartBill pentru facturare.

Puteţi publica şi dumneavoastră pe JURIDICE.ro. Publicăm chiar şi opinii cu care nu suntem de acord. Publicarea nu semnifică asumarea de către noi a mesajului. JURIDICE.ro este o platformă de exprimare. Pentru a publica vă rugăm să citiţi Condiţiile de publicare şi să ne scrieţi la adresa redactie@juridice.ro!

Lasă un răspuns

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Important: Descurajăm publicarea de comentarii defăimatoare. Vor fi validate doar comentariile care respectă Politica JURIDICE.ro şi Condiţiile de publicare.

CariereEvenimenteProfesioniştiRLWCorporate