Secţiuni » Notari publici
Notari publici
UNBR Caut avocat
UNBR Caut avocat
UNBR Caut avocat
Masterclass US Litigators
Drept civil Dreptul Uniunii Europene Notari SELECTED Studii

România comunică autorităţile competente în aplicarea Regulamentului 650/2012 privind succesiunile

23 noiembrie 2015 | Ioan-Luca VLAD

Aşa cum arătam într-un articol anterior, de la 17 august 2015, a început să fie aplicabil Regulamentul nr. 650/2012 privind succesiunile. Aplicarea acestuia nu este însă posibilă fără concursul autorităţilor naţionale. Potrivit art. 78 din Regulament, până la data de 14 ianuarie 2014, statele membre trebuiau să comunice Comisiei date relevante privitoare la instanţele şi alte autorităţi competente pentru diferite proceduri introduse de Regulament (descrise mai jos), precum şi anumite aspecte de procedură internă. De asemenea, potrivit art. 79, în baza comunicărilor statelor membre, Comisia trebuie să stabiliească şi să publice lista autorităţilor şi profesioniştilor care se supun competenţei internaţionale stabilite de Regulament.

România este unul dintre statele care au comunicat Comisiei aceste informaţii, făcând posibilă publicarea lor, deşi cu întârziere. Este de menţionat că, nici astăzi, unele dintre statele membre nu au comunicat aceste informaţii, ca atare listele complete nu au putut fi publicate în JOUE.

Remarcăm faptul că, deşi nu sunt autorităţi supuse competenţei internaţionale prevăzute de Regulament, notarii publici din România sunt singurele autorităţi competente să emită Certificatul European de Moştenitor!

Redăm mai jos informaţiile necesare practicienilor din România:
1. Autoritatea competentă să primească cererile pentru încuviinţarea executării unei hotărâri în materie succesorală pronunţate într-un alt stat membru (art. 45 alin. 1 din Regulament): tribunalul;

2. Autoritatea competentă să judece calea de atac împotriva hotărârii privind cererea de încuviinţare a executării unei hotărâri în materie succesorală pronunţată într-un alt stat membru (art. 50 alin. 2 din Regulament): Curtea de Apel;

3. Autoritatea competentă să deruleze procedura de contestare a hotărârii pronunţate ca urmare a exercitării căii de atac menţionate la punctul precedent (art. 51 din Regulament): Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie;

4. Numele procedurii de contestare a hotărârii pronunţate ca urmare a exercitării căii de atac menţionate la punctul 2 (art. 51 din Regulament): recurs;

Interviuri JURIDICE.ro

Arbitraj comercial

Evenimente juridice

Servicii JURIDICE.ro

5. Autoritatea competentă să elibereze Certificatul European de Moştenitor (art. 64 şi 78 alin. 1 lit. (c) din Regulament): notarul public;

6. Autoritatea competentă să judece calea de atac împotriva deciziei autorităţii competente să elibereze Certificatul European de Moştenitor (art. 72 din Regulament): Judecătoria;

7. Calea de atac faţă de decizia notarului public în materia Certificatului European de Moştenitor (art. 72 din Regulament): în România, Certificatul European de Moştenitor este eliberat, la cerere, de către notarul public care a emis certificatul de moştenitor potrivit legii române. O contestaţie poate fi formulată împotriva emiterii Certificatului European de Moştenitor, precum şi împotriva refuzului de a emite Certificatul European de Moştenitor. Contestaţia este soluţionată de Judecătoria în circumscripţia căreia este situat notarul public care a emis certificatul de moştenitor potrivit legii române. Decizia este supusă unui singur apel. În cursul soluţionării contestaţiei, instanţa poate suspenda efectele Certificatului European de Moştenitor. Notarul public care a emis Certificatul European de Moştenitor este competent să rectifice, modifice şi să retragă Certificatul European de Moştenitor. În caz de rectificare, modificare şi retragere a Certificatului European de Moştenitor, notarul public are obligaţia să informeze toate persoanele cărora le-au fost emise copii ale Certificatului European de Moştenitor. O contestaţie se poate introduce împotriva rectificării, modificării şi retragerii Certificatului European de Moştenitor. Contestaţia este soluţionată de către Judecătoria în a cărei circumscripţie este situat notarul public care a rectificat, modificat sau retras Certificatul European de Moştenitor. Decizia este supusă unui singur apel;

8. Autorităţi şi profesionişti ai dreptului având competenţă în materie succesorală, altele decât instanţele, în sensul art. 3 alin. (2) din Regulament (adică acelea care intră în sensul larg de ”autoritate judiciară” şi se supun normelor de competenţă ale Regulamentului): nu există.

Notă: puţine state membre au comunicat astfel de autorităţi, pe care le prezentăm pentru informarea practicienilor:
– Cehia, Grecia, Spania, Croaţia, Ungaria, Portugalia: notarul;
– Finlanda: o instituţie specifică, numită ”estate distributor” (partajant de succesiuni);
– Suedia (concomitent): Agenţia Fiscală Suedeză (Skatteverket), partajantul de succesiuni (skiftesman), executorul testamentar (testamentsexekutor), administratorul special al succesiunii (sarskild boutredningsman).
Remarcăm, privitor la România, că autorităţile comunicate Comisiei se înscriu în linia generală a competenţelor ”tradiţionale” în dreptul român. Apreciez ca fiind naturală desemnarea notarilor publici ca emitenţi ai Certificatului European de Moştenitor, având în vedere că, şi după o hotărâre judecătorească în materie succesorală, certificatul naţional de moştenitor se emite tot de către notarul public.

Invit pe această cale pe colegii notari să publice şi ei materialele interne (regulamente, norme, instrucţiuni) elaborate privitor la eliberarea certificatului, pentru uşurinţa pregătirii documentaţiei necesare de către profesioniştii implicaţi.

Av. dr. Ioan-Luca Vlad
Avocat titular al CI Ioan-Luca Vlad
Consilier Privat onorific al Familiei Regale a României

Urmăriţi JURIDICE.ro şi pe LinkedIn LinkedIn JURIDICE.ro WhatsApp WhatsApp Channel JURIDICE Threads Threads JURIDICE Google News Google News JURIDICE

(P) JURIDICE.ro foloseşte şi recomandă SmartBill.

Arii de practică
Achiziţii publice
Afaceri transfrontaliere
Arbitraj
Asigurări
Banking
Business
Concurenţă
Construcţii
Contencios administrativ
Contravenţii
Corporate
Cyberlaw
Cybersecurity
Data protection
Drept civil
Drept comercial
Drept constituţional
Drept penal
Dreptul familiei
Dreptul muncii
Dreptul Uniunii Europene
Dreptul penal al afacerilor
Dreptul sportului
Drepturile omului
Energie
Fiscalitate
Fuziuni & Achiziţii
Gambling
Health & Pharma
Infrastructură
Insolvenţă
Litigation
Malpraxis medical
Media & publicitate
Mediere
Piaţa de capital
Procedură civilă
Procedură penală
Proprietate intelectuală
Protective
Protecţia animalelor
Protecţia consumatorilor
Protecţia mediului
Recuperare creanţe
Sustenabilitate
Telecom
Transporturi

Parteneri arii de practică  Specialişti


JURIDICE.ro
Main page
Cariere
Evenimente ⁞ 
Dezbateri
Profesionişti
Lawyers Week
WinLaw.ro
VIDEO
Servicii
Flux noutăţi
Selected ⁞ 
Comunicate
Avocaţi
Executori
Notari
Sistemul judiciar
Studenţi / JURIDICE NEXT
RSS  Publicare comunicate profesionale
Articole
Essentials
Interviuri
Opinii
Revista de note, studii şi opinii juridice
ISSN 2066-0944
       Studii şi note de studiu
Revista revistelor
Autori  Condiţii de publicare articole
Jurisprudenţă
Curtea Europeană a Drepturilor Omului
Curtea de Justiţie a Uniunii Europene
Curtea Constituţională
Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie
       Jurisprudenţă curentă ÎCCJ
       Dezlegarea unor chestiuni de drept
       Recurs în interesul legii
Curţi de apel ⁞ 
Tribunale ⁞ 
Judecătorii

Legislaţie
Proiecte legislative
Monitorul Oficial al României
Jurnalul Oficial al Uniunii Europene

Proiecte speciale
Cărţi
Covid-19 Legal React
Creepy cases
Life
Mesaje de condoleanţe
Povestim cărţi
Războiul din Ucraina
Wisdom stories

Servicii J   Cont profesional [membership]   Catalog   Documentare   Comunicare   Revealing   Vizual   Website   Logo   Foto   Video   Talent Search   Recrutare   Evenimente   Directoare internaţionale