Dreptul Uniunii EuropeneDrept constituţionalDrept civilCyberlaw
BusinessAchiziţii publiceAfaceri transfrontaliereAsigurăriBankingConcurenţăConstrucţiiCorporateComercialEnergieFiscalitateFuziuni & AchiziţiiGamblingHealth & PharmaInfrastructurăInsolvenţăMedia & publicitatePiaţa de capitalProprietate intelectualăTelecom
ProtectiveData protectionDreptul familieiDreptul munciiDreptul sportuluiProtecţia consumatorilorProtecţia mediului
LitigationArbitrajContencios administrativContravenţiiDrept penalMediereProcedură civilăRecuperare creanţe
 
Insolvenţă
DezbateriCărţiProfesionişti
PIPEREA & ASOCIATII
 
Print Friendly, PDF & Email

CSM ref. intrarea în vigoare a Legii privind procedura insolvenței persoanelor fizice
23.12.2015 | JURIDICE.ro


În cadrul ședinței Comisiei nr. 1 – Independența și responsabilizarea justiției, eficientizarea activității acesteia și creșterea performanței judiciare, integritatea și transparența sistemului judiciar, din 21 decembrie 2015, Comisia și-a însușit punctul de vedere al DLDC în sensul că trebuie luate o serie de măsuri concrete în vederea pregătirii sistemului judiciar pentru intrarea în vigoare a Legii nr. 151/2015 privind procedura insolvenței persoanelor fizice.

Comisia a analizat:
– datele deținute de Uniunea Națională a Executorilor Judecătorești referitoare la numărul de executări civile active împotriva debitorilor persoane fizice;
– datele furnizate de Asociația Română a Băncilor referitoare la numărul persoanelor fizice care figurează ca fiind beneficiari ai creditelor neperformante acordate de bănci.
– datele statistice oferite de Serviciul de formare profesională și statistică judiciară din cadrul Consiliului Superior al Magistraturii privind volumul de activitate: numărul de dosare/ judecător la judecătorii în materiile non-penale, precum și încărcătura medie pe judecător la secția a VII-a a Tribunalului București; numărul de dosare nou intrate în primele 10 luni ale anului 2015.
– comisia a apreciat că aspectele în legătură cu care se pune problema pregătirii sistemului judiciar sunt multiple: resurse umane, formare profesională, infrastructura instanțelor , costurile bunurilor și serviciilor suplimentare celor existente în prezent, generate de intrarea în vigoare a Legii nr. 151/2015.

Comisia a apreciat că este necesară suplimentarea schemelor de personal ale instanțelor cu aproximativ 600 de judecători și 750 de grefieri și grefieri registratori și arhivari.

La stabilirea acestui număr s-au avut în vedere și prevederile legii referitoare la specializarea judecătorilor, respectiv necesitatea consituirii, în medie, a 4 completuri specializate la fiecare judecătorie din reședințele de județ și cele 6 sectoare ale Municipiului București și a câte 2 completuri la celelalte judecătorii. Pentru soluționarea căilor de atac prevăzute de lege împotriva hotărârilor pronunțate în primă instanță, este necesară majoritatea schemelor de personal de la tribunale, în medie cu câte 4 judecători, urmând a fi constituite 2 completuri specializate la nivelul fiecărui tribunal, a câte 2 judecători.

Acest necesar de resurse umane suplimentare a fost estimat fără a se include impactul asupra sistemului judiciar pe care îl va avea Decizia din 17.12. 2015 pronunțată de Curtea Constituțională, prin care s-a constatat neconstituționalitatea dispozițiilor art. 666 din Codul de procedură civilă, situație care va constitui o nouă cauză de supraîncărcare a activității judecătoriilor.

Un alt aspect care trebuie avut în vedere este durata necesară selectării judecătorilor și grefierilor – cel puțin 6 luni de la data aprobării hotărârii de guvern privind suplimentarea schemelor de personal ale instanțelor și de la data alocării sumelor de bani necesare. Rectificarea bugetară fiind admisibilă abia după prima jumătate a anului 2016, declanșarea procedurii de selecție nu s-ar putea face decât în a doua parte a anului 2016, iar numirea judecătorilor se va putea efectua cel mai devreme în anul 2017.

Comisia a luat act de activitățile de formare planificate de Institutul Național al Magistraturii pentru anul 2016, în domeniul insolvenței personei fizice și a apreciat că trebuie mărit bugetul INM și SNG corelativ nevoilor de formare în această materie.

Ministerul Justiției va trebui să calculeze impactul bugetar reprezentat de salarii, consumabile (hârtie, toner, coperte de dosare etc), achiziții echipament IT și mobilier, precum și de infrastructură (spații de lucru, spații de arhivare și săli de ședință).

Comisia apreciază că este necesară efectuarea unui veritabil studiu de impact privind consecințele intrării în vigoare a Legii nr. 151/2015, inclusiv asupra sistemului judiciar din România.

Toate aspectele menționate vor fi transmise Ministerului Justiției în vederea stabilirii planului de acțiune pentru implementarea Legii nr. 151/2015.

:: Minuta Comisiei nr. 1

Newsletter JURIDICE.ro
Youtube JURIDICE.ro
Instagram JURIDICE.ro
Facebook JURIDICE.ro
LinkedIn JURIDICE.ro

Aflaţi mai mult despre , , , , , , , , ,
JURIDICE.ro utilizează şi recomandă SmartBill pentru facturare.

Puteţi publica şi dumneavoastră pe JURIDICE.ro. Publicăm chiar şi opinii cu care nu suntem de acord. Publicarea nu semnifică asumarea de către noi a mesajului. JURIDICE.ro este o platformă de exprimare. Pentru a publica vă rugăm să citiţi Condiţiile de publicare şi să ne scrieţi la adresa redactie@juridice.ro!

Lasă un răspuns

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Important: Descurajăm publicarea de comentarii defăimatoare. Vor fi validate doar comentariile care respectă Politica JURIDICE.ro şi Condiţiile de publicare.

CariereEvenimenteProfesioniştiRLWCorporate