Se înființează comisii de insolvență la nivel central și teritorial
15 ianuarie 2016 | JURIDICE.roÎn cadrul ședinței din data de 13 ianuarie 2016, Guvernul României a adoptat Hotărârea prin care se vor constitui Comisiile de insolvență la nivel central și teritorial, aceasta fiind una dintre etapele incluse în Planul de acțiune al implementării Legii privind procedura insolvenței persoanelor fizice, potrivit unui comunicat al acestei instituții.
Comisia de insolvență la nivel central va fi alcătuită din cinci membri titulari și cinci supleanți, fiind numiți în maximum 30 de zile de la publicarea în Monitorul Oficial a actului normativ, pentru un mandat de trei ani.
Componența Comisiei va fi stabilită de către Ministerul Finanțelor Publice, Ministerul Justiției, Ministerul Muncii, Familiei, Protecției Sociale și Persoanelor Vârstnice, Oficiul Național al Registrului Comerțului și Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor.
Principalele responsabilități ale acestei comisii sunt:
– Întocmește și actualizează, cel puțin de două ori pe an, lista administratorilor procedurii și lichidatorilor pentru procedura insolvenței persoanelor fizice, precum și a evaluatorilor din corpul propriu, cel puțin bianual;
– Întocmește, cu sprijinul aparatului tehnic şi aprobă prin decizie a preşedintelui, criteriile generale pentru stabilirea nivelului de trai rezonabil şi propune preşedintelui publicarea anuală a criteriilor actualizate;
– Întocmește, cu sprijinul aparatului tehnic, şi aprobă prin decizie a preşedintelui, criteriile pentru evaluarea nevoilor de locuit ale debitorilor şi ale familiilor lor, cu luarea în considerare a Legii şi a Legii locuinței;
– Întocmește, cu sprijinul aparatului tehnic, şi aprobă prin decizie a preşedintelui, formularul tipizat de cerere pentru deschiderea procedurii de insolvență pe bază de plan de rambursare, precum și alte formulare necesare pentru implementarea Legii;
– Elaborează structura și curricula de formare profesională a membrilor comisiilor de insolvență și a aparatului tehnic;
– Elaborează ghiduri, studii și statistici privind aplicarea procedurilor prevăzute de lege și organizează acțiuni și/sau campanii de informare a publicului.
La nivel teritorial, se vor constitui un număr de 42 de comisii de insolvență, alcătuite din reprezentanți ai Ministrului Muncii, Familiei, Protecției Sociale și Persoanelor Vârstnice, Ministerului Finanțelor Publice și Autorității Naționale pentru Protecția Consumatorilor.
Comisiile de insolvență la nivel teritorial vor avea, în principal, următoarele responsabilități:
– Îndeplinesc atribuțiile prevăzute de lege în sarcina comisiei;
– Verifică, din oficiu sau la sesizarea administratorului procedurii sau a oricărui creditor, dacă debitorul prin acțiunea sau omisiunea lui pune în pericol executarea planului de rambursare;
– Transmite comisiei de insolvență la nivel central propuneri în vederea modificării și/sau completării normelor legislative, pentru elaborarea de ghiduri, studii, statistici privind aplicarea prevederilor legale și contribuie la acțiuni sau campanii de informare publică pentru a facilita accesul debitorilor la procedurile acestei Legii privind insolvența persoanelor fizice.
Prin aparatul tehnic, Comisiile de insolvență la nivel teritorial are și atribuții legate de:
– Punerea la dispoziția debitorilor a formularului de cerere pentru deschiderea procedurii de insolvență pe bază de plan de rambursare și acordarea de sprijin în vederea completării;
– Primirea și înregistrarea cererilor debitorilor pentru deschiderea procedurii de insolvență pe bază de plan de rambursare a datoriilor, precum și cele referitoare la aplicarea procedurii simplificate de insolvență.
– Verificarea executării planului de rambursare de către debitor, pe baza rapoartelor de informare întocmite de administrator, pe care le supune avizării comisiei.