Întrebare preliminară cu privire la comunicarea publică a unei opere protejate. UPDATE: concluzii AG
9 decembrie 2016 | Mihaela MAZILU-BABEL, Adina MIHALACHE
9 decembrie 2016: Avocatul general propune următorul răspuns:
„Vânzarea unui mediaplayer multimedia precum cel care face obiectul litigiului principal, pe care vânzătorul a instalat hiperlinkuri care trimit la site‑uri internet care oferă acces liber la opere protejate prin drepturi de autor, precum filme, seriale și programe în timp real, fără autorizația titularului acestor drepturi,
– reprezintă o «comunicare publică» în sensul articolului 3 alineatul (1) din Directiva 2001/29/CE a Parlamentului European și a Consiliului din 22 mai 2001 privind armonizarea anumitor aspecte ale dreptului de autor și drepturilor conexe în societatea informațională și
– nu poate beneficia de excepția prevăzută la articolul 5 alineatul (1) din Directiva 2001/29, întrucât nu se încadrează în noțiunea «utilizare licită» prevăzută la litera (b) a dispoziției respective și, în orice caz, nu respectă condițiile de aplicare a articolului 5 alineatul (5) din directiva menționată.”
:: concluzii
*
8 februarie 2016: Judecătorul olandez se întreabă cu privire la comunicarea publică a unei opere protejate prin drepturi de autor. (C-527/15 Stichting Brein)
Situația de fapt:
1. aproprierea legislațiilor
2. noțiunea de comunicare publică în sensul unei dispoziții de drept UE secundar
3. posibilitatea ca să se afle în domeniul acestei noțiuni și situația în care o persoană vinde un produs (mediaplayer) pe care a instalat add-on-uri cu hiperlinkuri către pagini de internet care oferă acces în mod direct, fără acordul titularilor drepturilor, la opere protejate prin drepturi de autor, cum ar fi filme, seriale și transmisii în direct
4. aflarea dacă pentru a se încadra juridic în noțiunea de comunicare publică, ar prezenta relevanță faptul că:
4.1.operele protejate prin drepturi de autor nu au mai fost publicate anterior pe internet sau au fost publicate numai pe bază de abonament cu acordul titularilor drepturilor
4.2.add-on-urile cu hiperlinkuri către pagini de internet pe care s-a oferit acces direct la opere protejate prin drepturi de autor, fără acordul titularilor drepturilor, pot fi accesate în mod liber și pot fi instalate inclusiv de utilizatori pe mediaplayere
4.3.paginile de internet și, astfel, operele protejate prin drepturi de autor puse la dispoziție fără acordul titularilor acestor drepturi pot fi accesate de public și fără mediaplayer
5. noțiunea de utilizare ilicită prevăzută în cuprinsul dispozițiilor unei directive UE
6. posibilitatea de a avea o utilizare ilicită și atunci când un utilizator final realizează o copie temporară a unei opere protejate prin drepturi de autor obținută prin streaming de pe pagina de internet a unui terț, pe care această operă protejată prin drepturi de autor este oferită fără acordul titularului sau al titularilor drepturilor
7. testul în trei etape presupus de articolul 5 alin. (5) din Directiva privind drepturile de autor
Dispoziții incidente: articolul 3 alineatul (1) și articolul 5 alineatele (1) litera (b) şi alineatul (5) din Directiva 2001/29/CE privind armonizarea anumitor aspecte ale dreptului de autor şi drepturilor conexe în societatea informaţională
Articolul 3 (extras)
Dreptul de comunicare publica a operelor si dreptul de a pune la dispozitia publicului alte obiecte protejate
(1) Statele membre prevad dreptul exclusiv al autorului de a autoriza sau de a interzice orice comunicare publica a operelor lor, prin cablu sau fara cablu, inclusiv punerea la dispozitia publicului a operelor lor, astfel încât oricine sa poata avea acces la acestea din orice loc si în orice moment.
Articolul 5 (extras)
Exceptii si limitari
(1) Actele provizorii de reproducere mentionate la articolul 2, care sunt tranzitorii sau accesorii si constituie o parte integranta si esentiala a unui proces tehnic si al caror scop unic este sa permita:
b) utilizarea licita a unei opere ori a unui alt obiect protejat si care nu au semnificatie economica de sine statatoare, sunt exceptate de la dreptul de reproducere prevazut la articolul 2.
(…)
(5) Exceptiile si limitarile prevazute la alineatele (1), (2),(3) si (4) se aplica numai în anumite cazuri speciale care nu intra în conflict cu exploatarea normala a operei sau a altui obiect protejat si nu aduc în mod nejustificat atingere intereselor legitime ale titularului dreptului.
Pertinența pentru România: Considerăm că dispozițiile menționate au fost transpuse prin articolul 13 litera (f) și articolul 33 din Legea nr. 8/1996 privind dreptul de autor şi drepturile conexe, modificată și completată prin Legea nr. 146/1997, Legea nr. 285/2004, Ordonanța de urgență nr. 123/2005, Ordonanța de urgență nr. 190/2005, Legea nr. 329/2006, Decizia nr. 571/2010, Legea nr. 202/2010, Legea nr. 71/2011, Ordonanța de urgență nr. 71/2011, Legea nr. 76/2012, Legea nr. 255/2013, Legea nr. 187/2012, Legea nr. 53/2015, Legea nr. 210/2015, Legea nr. 261/2015.
Articolul 13 (extras) (pentru articolul 3 alin. (1))
Utilizarea unei opere dă naştere la drepturi patrimoniale, distincte şi exclusive, ale autorului de a autoriza sau de a interzice:
f) comunicarea publică, direct sau indirect a operei, prin orice mijloace, inclusiv prin punerea operei la dispoziţia publicului, astfel încât să poată fi accesată în orice loc şi în orice moment ales, în mod individual, de către public;
Articolul 33 (extras) (pentru articolul 5 alineatul (1) lit. b))
(3) Sunt exceptate de la dreptul de reproducere, în condiţiile prevăzute la alin. (1), actele provizorii de reproducere care sunt tranzitorii sau accesorii şi constituie o parte integrantă şi esenţială a unui proces tehnic şi al căror scop unic este să permită transmiterea, în cadrul unei reţele între terţi, de către un intermediar, sau utilizarea licită a unei opere ori a altui obiect protejat şi care nu au o semnificaţie economică de sine stătătoare.
Articolul 33 (extras) (pentru articolul 5 alin. (5))
(1) Sunt permise, fără consimţământul autorului şi fără plata vreunei remuneraţii, următoarele utilizări ale unei opere aduse anterior la cunoştinţă publică, cu condiţia ca acestea să fie conforme bunelor uzanţe, să nu contravină exploatării normale a operei şi să nu îl prejudicieze pe autor sau pe titularii drepturilor de utilizare:
a) reproducerea unei opere în cadrul procedurilor judiciare, parlamentare sau administrative ori pentru scopuri de siguranţă publică;
b) utilizarea de scurte citate dintr-o operă, în scop de analiză, comentariu sau critică ori cu titlu de exemplificare, în măsura în care folosirea lor justifică întinderea citatului;
c) utilizarea de articole izolate sau de scurte extrase din opere în publicaţii, în emisiuni de radio sau de televiziune ori în înregistrări sonore sau audiovizuale, destinate exclusiv învăţământului, precum şi reproducerea pentru învăţământ, în cadrul instituţiilor de învăţământ sau de ocrotire socială, de articole izolate sau de scurte extrase din opere, în măsura justificată de scopul urmărit;
d) reproducerea pentru informare şi cercetare de scurte extrase din opere, în cadrul bibliotecilor, muzeelor, filmotecilor, fonotecilor, arhivelor instituţiilor publice culturale sau ştiinţifice, care funcţionează fără scop lucrativ; reproducerea integrală a exemplarului unei opere este permisă, pentru înlocuirea acestuia, în cazul distrugerii, al deteriorării grave sau al pierderii exemplarului unic din colecţia permanentă a bibliotecii sau a arhivei respective;
Mihaela Mazilu-Babel (selecție, situație de fapt și dispoziții incidente)
Doctorand, Facultatea de Drept, Universitatea din Craiova
Adina Mihalache (pertinența pentru România)
Masterand, Facultatea de Drept, Universitatea “Alexandru Ioan Cuza” din Iași
- Flux integral: www.juridice.ro/feed
- Flux secţiuni: www.juridice.ro/*url-sectiune*/feed
Pentru suport tehnic contactaţi-ne: tehnic@juridice.ro