Secţiuni » Arii de practică
BusinessAchiziţii publiceAfaceri transfrontaliereAsigurăriBankingConcurenţăConstrucţiiCorporateComercialCyberlawEnergieFiscalitateFuziuni & AchiziţiiGamblingHealth & PharmaInfrastructurăInsolvenţăMedia & publicitatePiaţa de capitalProprietate intelectualăTelecomTransporturi
ProtectiveData protectionDreptul familieiDreptul munciiDreptul sportuluiProtecţia consumatorilorProtecţia mediului
LitigationArbitrajContencios administrativContravenţiiDrept penalMediereProcedură civilăRecuperare creanţe
Materii principale: CyberlawDreptul Uniunii EuropeneDrept constituţionalDrept civilProcedură civilăDrept penalDreptul muncii
Fiscalitate
DezbateriCărţiProfesionişti
D&B DAVID SI BAIAS
 
PLATINUM+ PLATINUM Signature     

PLATINUM ACADEMIC
GOLD                       

VIDEO STANDARD
BASIC





IONESCU SAVA: Soluția originală a autorităților române de a lupta cu evaziunea fiscală: prin încălcarea legislației europene
25.03.2016 | JURIDICE.ro

JURIDICE - In Law We Trust

În lupta împotriva evaziunii fiscale, autoritățile române au identificat o soluție originală: încălcarea legislației europene, prin aplicarea prezumției că toate societățile comerciale nou înființate sunt evazioniste din start, arată o analiză a Casei de Avocatură IONESCU ȘI SAVA. Astfel, dacă în sistemul european (care, până de curând, a funcționat și în România) înregistrarea în scopuri de TVA se face pe baza declarației persoanei impozabile – existând o prevedere expresă în acest sens în directiva europeană, autoritățile române au decis ca din acest an să introducă bariere suplimentare la înregistrarea unei noi societăți comerciale.

În prezent, un start-up trebuie să prezinte, pe lângă declarația de înregistrare în scopuri de TVA, și o declarație pe proprie răspundere privind existența intenției și a capacității de a desfășura activități economice în sfera TVA. Deși declarația este pe proprie răspundere (se presupune deci că cel care o dă își asumă răspunderea, iar organul fiscal ar trebui să o accepte ca atare), procedura ANAF pleacă de la prezumția de vinovăție a tuturor firmelor și analizează, pe baza acestei declarații, dacă există intenția și capacitatea contribuabilului de a desfășura activități economice.

Radu Ionescu, partener fondator al Casei de Avocatură IONESCU ȘI SAVA: “Între problemele cu care se confruntă companiile nou înființate, la completarea formularului declarației pe proprie răspundere (Declarația 088), se numără faptul că nu se prevede nicăieri modalitatea prin care organul fiscal analizează intenția și capacitatea firmelor de a desfășura activități economice în scopuri de TVA. Astfel, decizia este una arbitrară, de multe ori absurdă (ca în exemplul unui antreprenor care, după 20 de ani de activitate în cadrul unei firme de echipamente de birou, a hotărât să înființeze o firmă de comercializat vinuri; acestuia nu i s-a acordat înregistrarea în scopuri de TVA, deci posibilitatea de a trece de la statutul de angajat la cel de mic antreprenor, pentru că nu avea experiență, deci nu a justificat capacitatea de a desfășura activități economice).”

Între alte probleme apărute din practică:

1. formularul declarației pe proprie răspundere cere antreprenorilor informații în mod vădit excesive față de scopul în care sunt cerute (de exemplu, CV-ul tuturor asociaților și administratorilor);

2. în cazul respingerii înregistrării societății în scopuri de TVA, motivele nu sunt transparente; contribuabilului i se comunică doar că ”nu a prezentat informații corecte și complete, nu a justificat intenția și capacitatea,” astfel încât, în cele mai multe cazuri, antreprenorii nici nu știu ce trebuie modificat în declarație pentru a putea obține înregistrarea;

3. același formular trebuie depus inclusiv de societățile care sunt deja înregistrate și funcționează, în situatii precum:

– au depășit plafonul încasărilor aferente regimului  societăților neplătitoare de TVA – situație în care există riscul să nu se acorde înregistrarea în scopuri de TVA, dar contribuabilul să fie însă obligat să perceapă TVA, fără a avea dreptul de a deduce TVA-ul pentru achizițiile proprii și fără posibilitatea clienților săi de a deduce TVA aferent livrărilor sale;

– la modificarea sediului social, a administratorilor sau asociaților unei societăți – situație prevăzută arbitrar doar de ordinul ANAF, nu și de Codul fiscal sau de normele de aplicare.

Astfel, un start-up nou înființat care se lansează cu un buget de 10.000 EUR și nu poate deduce TVA se află în situația foarte posibilă a unui faliment în perioada următoare, opinează specialiștii Casei de Avocatură IONESCU ȘI SAVA. De asemenea, întreaga procedură a înregistrării în scopuri de TVA, atât pentru companiile nou înființate, cât și pentru cele existente, dar care, spre exemplu, doresc să realizeze o modificare în structura de acționariat, înseamnă pentru contribuabil blocarea întregii activități cu până la 2 săptămâni, costuri cu casa de avocatură angajată, precum și un întreg efort de comunicare de risc din partea contribuabilului către toți partenerii săi de afaceri (clienți, furnizori, etc.).

Conform datelor disponibile la Oficiul Național al Registrului Comerțului (ONRC), actualizate până la data de 31.01.2016, numărul total de înmatriculări juridice în prima lună a lui 2016 este de 8.288 de societăți, în scădere cu 2.5% față de aceeași perioadă a anului 2015.

Radu Ionescu, partener fondator, Casa de Avocatură IONESCU ȘI SAVA: “În loc să dezvoltăm mecanisme eficiente de control și sancțiune a evaziunii fiscale, încurajând, pe de altă parte, activitatea celor care derulează activitate economică corectă, am reușit să impunem o nouă barieră birocratică TUTUROR firmelor, tratându-le pe toate cu prezumția de vinovăție. Este posibil să asistăm în acest fel, în perioada următoare, la o serie de blocaje sau falimente în economie.” 


Aflaţi mai mult despre , , , , ,

Puteţi publica şi dumneavoastră pe JURIDICE.ro. Publicăm chiar şi opinii cu care nu suntem de acord. JURIDICE.ro este o platformă de exprimare. Publicarea nu semnifică asumarea de către noi a mesajului. Pentru a publica vă rugăm să citiţi Condiţiile de publicare, Politica privind protecţia datelor cu caracter personal şi să ne scrieţi la adresa redactie@juridice.ro!







JURIDICE utilizează şi recomandă SmartBill JURIDICE gratuit pentru studenţi

Securitatea electronică este importantă pentru avocaţi [Mesaj de conştientizare susţinut de FORTINET]




Lasă un răspuns

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Important: Descurajăm publicarea de comentarii defăimatoare. Vor fi validate doar comentariile care respectă Politica JURIDICE.ro şi Condiţiile de publicare.