BusinessAchiziţii publiceAfaceri transfrontaliereAsigurăriBankingConcurenţăConstrucţiiCorporateComercialEnergieFiscalitateFuziuni & AchiziţiiGamblingHealth & PharmaInfrastructurăInsolvenţăMedia & publicitatePiaţa de capitalIPTelecom
ProtectiveData protectionDreptul familieiDreptul munciiDreptul sportuluiProtecţia consumatorilorProtecţia mediului
LitigationArbitrajContencios administrativContravenţiiDrept penalMediereProcedură civilăRecuperare creanţe
 
Afaceri transfrontaliere
CărţiProfesionişti
Print Friendly, PDF & Email

Întrebare preliminară cu privire la serviciul de încărcare și descărcare a unei nave. UPDATE: hotărârea CJUE (poate fi scutit de TVA)

05.05.2017 | Mihaela MAZILU-BABEL, Adina MIHALACHE
Abonare newsletter
Mihaela Mazilu-Babel

Mihaela Mazilu-Babel

05 mai 2017: Curtea declară:

1) Articolul 148 litera (d) din Directiva 2006/112/CE a Consiliului din 28 noiembrie 2006 privind sistemul comun al taxei pe valoarea adăugată trebuie interpretat în sensul că serviciile de ridicare a încărcăturii pe ori către o navă sau de pe aceasta reprezintă servicii pentru satisfacerea nevoilor directe ale încărcăturilor navelor prevăzute la articolul 148 litera (a) din această directivă.

2) Articolul 148 litera (d) din Directiva 2006/112 trebuie interpretat în sensul că, pe de o parte, pot fi scutite nu numai prestațiile care privesc realizarea unei ridicări a încărcăturii la bordul sau de pe o navă prevăzută la articolul 148 litera (a) din această directivă care intervin în etapa finală de comercializare a unui astfel de serviciu, ci și prestațiile realizate într‑o etapă anterioară, precum o prestație furnizată de un subantreprenor unui operator economic care o refacturează ulterior unei întreprinderi de expediție sau unei întreprinderi de transport și, pe de altă parte, pot de asemenea să fie scutite prestațiile de ridicare a încărcăturii furnizate deținătorului încărcăturii, precum exportatorul sau importatorul acesteia. (s.n. – M.M.-B.)

:: hotărârea

***

9 decembrie 2016: Avocatul general propune următoarea soluție:

„Articolul 148 litera (d) din Directiva 2006/112/CE a Consiliului din 28 noiembrie 2006 privind sistemul comun al taxei pe valoarea adăugată trebuie interpretat în sensul că noțiunea de prestare de servicii pentru satisfacerea nevoilor directe ale navelor prevăzute la articolul 148 litera (a) din această directivă sau ale încărcăturilor lor cuprinde serviciile de ridicare a încărcăturii la bordul navei sau de la bordul acesteia.

Articolul 148 litera (d) din Directiva TVA trebuie interpretat în sensul că scutirea prevăzută de această dispoziție cuprinde serviciile de ridicare a încărcăturii la bordul navei sau de la bordul acesteia, atunci când aceste servicii sunt furnizate de un subantreprenor care acționează în numele unui operator economic care el însuși nu este legat de armator, ci de un expeditor, transportator sau comisionar de transport sau de deținătorul încărcăturii în cauză.” (s.n. – M. M. – B.)

:: concluzii

*

6 aprilie 2016: Judecătorul finlandez se întreabă cu privire la serviciul de încărcare și descărcare a unei nave. (C-33/16 A Oy)

Situația de fapt:
1. fiscalitate, taxă pe valoare adăugată
2. încărcarea și descărcarea unei nave
3. posibilitatea ca această acțiune să reprezinte servicii care servesc satisfacerii nevoilor directe ale încărcăturii navelor maritime prevăzute la articolul 148 litera (a) din directiva TVA
4. jurisprudență a Curții care a stabilit că scutirea nu putea fi extinsă și asupra serviciilor prestate într-o etapă comercială precedentă
5. necesitatea de a afla dacă o anumită dispoziție din directivă se aplică în cauza pendinte atunci când serviciul prestat de un subantreprenor al A Oy în prima etapă comercială include o prestare care este în legătură directă materială cu încărcătura, iar A Oy o refacturează societății de expediție sau celei de transport
6. faptul că instanța de la Luxembourg a stabilit deja că scutirea prevăzută la articolul respectiv din directă se aplica numai prestărilor de servicii realizate în beneficiul direct al armatorului, și necesitatea de a afla dacă această scutire nu se poate aplica atunci când serviciul este prestat în beneficiul titularului dreptului de dispoziție asupra încărcăturii, de exemplu în beneficiul exportatorului sau al importatorului mărfii respective
7. cauza de la nivel național este una în recurs.

Dispoziții și norme incidente:
1. articolul 148 literele (d) și (a) din Directiva 2006/112/CE.

Scutiri legate de transportul internațional
Articolul 148 (extras)

Statele membre scutesc următoarele operațiuni:
(a) livrarea de bunuri pentru alimentarea și aprovizionarea navelor utilizate pentru navigația în largul mării și pentru transportul de călători cu plată sau utilizate pentru activități comerciale, industriale sau de pescuit sau pentru salvare ori asistență pe mare sau pentru pescuitul de coastă, exceptând, în cazul navelor utilizate pentru pescuitul de coastă, proviziile de la bordul navelor;
(…)
(d) prestarea de servicii altele decât cele prevăzute la litera (c), pentru satisfacerea nevoilor directe ale navelor prevăzute la litera (a) sau a încărcăturilor lor;

2. paragraful 24 din Hotărârea Elmeka, cauzele conexate C-181/04-C-183/04

24 Or, ainsi que l’a relevé Mme l’avocat général au point 28 de ses conclusions, lesdits motifs sont transposables à l’exonération des services au sens de l’article 15, point 8, de la sixième directive. Il s’ensuit que, afin de garantir une application cohérente de la sixième directive dans son ensemble, l’exonération prévue à cette disposition ne s’applique qu’aux prestations de services directement fournies à l’armateur et ne peut donc être étendue à celles qui sont faites à un stade antérieur de commercialisation.

24 As Advocate General Stix-Hackl states at point 28 of her Opinion, the same considerations apply to the exemption for the supply of services under Article 15(8). It follows that, in order to guarantee a coherent application of the Sixth Directive as a whole, the exemption provided for under this provision applies only to services supplied directly to the shipowner, and cannot therefore be extended to services supplied at an earlier stage in the commercial chain.

Corespondențe pentru România: articolul 294 alineatul (1) litera (h) punctul (3) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, modificată și completată de Ordonanța de urgență nr. 41/2015, Ordonanța de urgență nr. 57/2015, Ordonanța de urgență nr. 50/2015, Legea nr. 358/2015 și Ordonanța de urgență nr. 8/2016

Articolul 294 (extras)
Scutiri pentru exporturi sau alte operaţiuni similare, pentru livrări intracomunitare şi pentru transportul internaţional şi intracomunitar

(1) Sunt scutite de taxă:
h) în cazul navelor atribuite navigaţiei în largul mării şi care sunt utilizate pentru transportul de călători/bunuri cu plată sau pentru activităţi comerciale, industriale sau de pescuit, precum şi în cazul navelor utilizate pentru salvare ori asistenţă pe mare sau pentru pescuitul de coastă, următoarele operaţiuni:
3. prestările de servicii, altele decât cele prevăzute la pct. 1, efectuate pentru nevoile directe ale navelor şi/sau pentru încărcătura acestora;

Mihaela MAZILU-BABEL
Adina MIHALACHE (corespondențe pentru România)
Masterand, Facultatea de Drept, Universitatea “Alexandru Ioan Cuza” din Iași

Abonare newsletter

Aflaţi mai mult despre , , , , , , , ,
JURIDICE.ro utilizează şi recomandă SmartBill pentru facturare.

JURIDICE.ro este o platformă de exprimare. Publicăm şi opinii cu care nu suntem de acord. Publicarea nu semnifică asumarea de către noi a mesajului. Pentru a publica şi dumneavoastră pe JURIDICE.ro, vă rugăm să citiţi Politica noastră şi Condiţiile de publicare.

Lasă un răspuns

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Important: Descurajăm publicarea de comentarii defăimatoare. Vor fi validate doar comentariile care respectă Politica JURIDICE.ro şi Condiţiile de publicare.

CariereCărţiEvenimenteProfesioniştiRomanian Lawyers Week