PICCJ. Evaziune fiscală, spălare a banilor, fals în înscrisuri sub semnătură privată. Trimitere în judecată
13 mai 2016 | Georgiana-Camelia LUCIU, Rareș-Jacobus BANGA

PICCJ. Evaziune fiscală, spălare a banilor, fals în înscrisuri sub semnătură privată. Trimitere în judecată.
Procurori ai Secţiei de urmărire penală şi criminalistică din cadrul Parchetului de pe lângă Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie au finalizat cercetările şi au dispus trimiterea în judecată a inculpaţilor:
B. I., sub aspectul săvârșirii infracțiunilor de evaziune fiscală (136 de acte materiale), spălare a banilor, fals în înscrisuri sub semnătură privată în formă continuată (20 de acte materiale);
O. A., sub aspectul săvârșirii infracțiunilor de evaziune fiscală în formă continuată (13 acte materiale), complicitate la infracțiunea de evaziune fiscală în formă continuată (33 de acte materiale), evaziune fiscală (46 de acte materiale), complicitate la infracțiunea de spălare a banilor, spălare a banilor, fals în înscrisuri sub semnătură privată în formă continuată (3 acte materiale), fals în înscrisuri sub semnătură privată;
B. M., sub aspectul săvârșirii infracțiunilor de evaziune fiscală (136 de acte materiale), spălare a banilor, fals în înscrisuri sub semnătură privată;
Ș. I., sub aspectul săvârșirii infracțiunii de evaziune fiscală (108 acte materiale);
L. P., sub aspectul săvârșirii infracțiunilor de complicitate la infracţiunea de evaziune fiscală în formă continuată (43 de acte materiale), complicitate la infracțiunea de spălare a banilor, fals în înscrisuri sub semnătură privată în formă continuată (7 acte materiale);
M. M., sub aspectul săvârșirii infracțiunilor de complicitate la infracţiunea de evaziune fiscală în formă continuată (2 acte materiale), complicitate la infracţiunea de spălare a banilor;
C. G. I., sub aspectul săvârșirii infracțiunilor de complicitate la infracţiunea de evaziune fiscală în formă continuată (32 de acte materiale), complicitate la infracțiunea de spălare a banilor;
C. V. T., sub aspectul săvârșirii infracțiunilor de complicitate la infracţiunea de evaziune fiscală în formă continuată (24 acte materiale), complicitate la infracțiunea de spălare a banilor, fals în înscrisuri sub semnătură privată în formă continuată (2 acte materiale); fals în înscrisuri sub semnătură privată;
P. A., sub aspectul săvârșirii infracțiunilor de complicitate la infracţiunea de evaziune fiscală în formă continuată, complicitate la infracțiunea de spălare a banilor, fals în înscrisuri sub semnătură privată;
A. G. P., sub aspectul săvârșirii infracțiunilor de complicitate la infracţiunea de evaziune fiscală în formă continuată (11 acte materiale), fals în înscrisuri sub semnătură privată;
C. I. M., sub aspectul săvârșirii infracțiunilor de complicitate la infracţiunea de evaziune fiscală în formă continuată (3 acte materiale), complicitate la infracțiunea de spălare a banilor, instigare la infracțiunea de fals în înscrisuri sub semnătură privată în formă continuată (3 acte materiale);
B. I. A., sub aspectul săvârșirii infracțiunilor de complicitate la infracţiunea de evaziune fiscală în formă continuată (9 acte materiale), complicitate la infracțiunea de spălare a banilor, fals în înscrisuri sub semnătură privată.
În rechizitoriul întocmit în cauză, procurorii au reţinut următoarea situaţie de fapt:
I. În perioada 2008-2014, inculpatul B. I., în calitate de administrator de fapt şi director economic al S.C. E.V. S.R.L., împreună cu inculpatul Ș. I., administrator în perioada 2010-2012, şi B. A. E., administrator în perioada 2012 – prezent, dar şi cu inculpata B. M., contabila societăţii, au înregistrat în documentele financiar contabile şi în documentele justificative fiscale ale societăţii un număr de 136 de facturi fiscale reprezentând operaţiuni nereale de achiziţii de bunuri şi de prestări servicii, emise de mai multe societăţi comerciale, unele şi cu comportament de „tip fantomă”, cu scopul diminuării bazei de calcul pentru impozitul pe profit şi TVA, sustrăgându-se de la plata obligaţiilor fiscale, prejudiciul cauzat bugetului consolidat al statului fiind de 4.047.701 lei( 926.247 euro). Activitatea infracţională s-a derulat după cum urmează:
– Inculpaţii B. I., Ș. I. şi B. M. au înregistrat un număr de 43 facturi fiscale, emise de S.C. S.A. S.R.L., administrată de inculpatul L. P.;
– Inculpaţii B. I., Ș. I. şi B. M. împreună cu B. A. E. au înregistrat un număr de 8 facturi fiscale, emise de S.C. I.S. S.R.L., administrată de Ş. E.;
– Inculpaţii B. I., Ș. I. şi B. M. au înregistrat un număr de 16 facturi fiscale, emise de S.C. C.T. S.R.L., administrată de inculpatul C. G.;
– Inculpaţii B. I., Ș. I. şi B. M. au înregistrat un număr de 8 facturi fiscale, emise de S.C. T.T. S.R.L., administrată de inculpatul C. G.;
– Inculpaţii B. I., Ș. I. şi B. M. au înregistrat un număr de 11 facturi fiscale, emise de S.C. T.T.T. S.R.L., administrată de inculpatul C. T.;
– Inculpatul B. I. împreună cu B. E. A. şi cu inculpaţii Ș. I. şi B. M. au înregistrat un număr de 3 facturi fiscale, emise de S.C. B.P.B.F. S.R.L., administrată în drept de inculpatul P. A. şi în fapt de inculpatul C. T.;
– Inculpaţii B. I. şi B. M. au înregistrat un număr de 2 facturi fiscale, emise de S.C. B.T. S.R.L., administrată în drept de M. L. şi în fapt de inculpatul M. M.;
– Inculpaţii B. I. şi B. M. au înregistrat o factură fiscală, emisă de S.C. T.G.I. S.R.L., administrată în drept de M. M.;
– Inculpaţii B. I., B. M., Ș. I. şi B. E. A. au înregistrat un număr de 33 facturi fiscale, emise de S.C. A.M. S.R.L., administrată în drept de inculpatul O. A. în perioada 2009 – 2013 şi de inculpatul B. I. în perioada 2013 – prezent;
– Inculpaţii B. I., Ș. I., B. M. şi B. E. A. au înregistrat un număr de 11 facturi fiscale, emise de S.C. S.A.C. S.R.L., administrată în drept de inculpatul A. G.
Totodată, B. I., în calitate de reprezentant al aceleiaşi societăţi comerciale, a întocmit şi a semnat în fals, respectiv a instigat la semnarea a 20 de contracte care nu au la bază operaţiuni comerciale reale, înscrisuri pe care ulterior le-a folosit în vederea sustragerii de la plata obligaţiilor fiscale datorate bugetului de stat, prin înregistrarea în contabilitate.
În perioada 2008-2014, inculpaţii B. I. şi B. M. au dispus efectuarea de transferuri bancare din conturile societăţii pe care o administrează în conturile mai multor societăţi comerciale, suma totală fiind de 11.862.149 lei, reprezentând contravaloarea facturilor fiscale fictive înregistrate în evidenţele contabile ale societăţii al cărei administrator este inculpatul Bejeriţă. Transferurile au fost dispuse de inculpaţi în condiţiile în care cunoşteau că banii provin din săvârşirea infracţiunii de evaziune fiscală, în scopul disimulării originii ilicite a acestora, încercând astfel să dea o aparenţă de legalitate achiziţiilor efectuate şi să realizeze o ,,albire” a respectivelor sume de bani, de unde au fost apoi ridicate în numerar, fără vreo justificare legală.
II. În calitate de administrator la S.C. A.M. S.R.L., inculpatul O. A. a înregistrat în documentele financiar contabile şi în documentele justificative fiscale ale societăţii un număr de 13 facturi fiscale, în valoare de 3.638.375 lei, reprezentând achiziţii, cunoscând că ele nu reflectau operaţiuni economice reale, facturi emise în perioada august 2011- decembrie 2011 de S.C. T.T.T. S.R.L., administrată de inculpatul C. T., în valoare totală de 3.638.375,65 lei din care 704.201,76 lei valoare TVA, cu scopul diminuării bazei de calcul pentru impozitul pe profit şi TVA, prejudiciul produs bugetului de stat fiind de 1.173.669,60 lei ( 268.573 euro).
De asemenea, în calitate de administrator al S.C. A.M. S.R.L., O. A., în perioada 2011-2012, a dispus efectuarea de transferuri bancare din conturile societăţii pe care o administrează în conturile S.C. T.T.T. S.R.L., în sumă totală de 1.880.000 lei – reprezentând contravaloarea facturilor fiscale fictive înregistrate în evidenţele contabile ale societăţii al cărei administrator este, cunoscând că banii provin din săvârşirea infracţiunii de evaziune fiscală, în scopul disimulării originii ilicite al acestora, încercând astfel să dea o aparenţă de legalitate achiziţiilor efectuate şi să realizeze o ,,albire” a respectivelor sume de bani – de unde au fost apoi ridicate în numerar, fără vreo justificare legală, de către inculpatul C. T. care i-a predat emitentului în numerar.
În perioada 2009-2014, inculpatul O. A., în calitate de administrator la SC AM SRL, împreună cu B. I., a emis un număr de 33 de facturi fiscale, în valoare totală de 3.239.995,93 lei, cunoscând că ele nu reflectau operaţiuni economice reale către S.C. E.V. S.R.L., administrată în fapt de inculpatul B. I. şi în drept de inculpatul Ș. I., B.A. şi inculpata B. M. ajutându-i astfel cu ştiinţă pe B. I. şi pe B. M. să diminueze baza de calcul pentru impozit pe profit şi TVA, cu consecinţa prejudicierii bugetului de stat cu suma de 1.042.614 lei( 238.584 euro).
Totodată, O. A., în calitate de administrator al S.C. A.M. S.R.L., împreună cu inculpatul B. I., a ajutat reprezentantul S.C. E.V. S.R.L., prin retragerea din conturile societăţilor administrate a sumei totale de 2.198.257 lei, sumă tranferată anterior de S.C. E.V. S.R.L.. în conturile societăţii, în baza achiziţiilor fictive efectuate (a contractelor fictive şi facturilor fiscale nereale), pentru a da o aparenţă de legalitate acestor sume şi pentru a realiza ,, spălarea, albirea” acestora, sume care în realitate se reîntorceau la reprezentanţii S.C. E.V. S.R.L.
În calitate de administrator la S.C. E.P. S.R.L., în perioada 2010-2012, inculpatul O. A. a înregistrat în documentele financiar contabile şi în documentele justificative fiscale ale societăţii mai multe facturi fiscale, respectiv un număr de 46 de facturi fiscale reprezentând operaţiuni nereale de achiziţii de bunuri şi de prestări servicii, emise de societăţi comerciale, unele şi cu comportament de ,,tip fantomă”, cu scopul diminuării bazei de calcul pentru impozitul pe profit şi TVA, sustrăgându-se de la plata obligaţiilor fiscale,prejudiciul cauzat bugetului consolidat al statului fiind de 3.132.726 lei( 716.870 euro).
De asemenea, în aceeaşi calitate de administrator de drept la S.C. E.P. S.R.L., O. A., în perioada 2010-2012, a dispus efectuarea de transferuri bancare din conturile societăţii pe care o administrează în conturile unor societăţi, în sumă totală de 9.147.773 lei, reprezentând contravaloarea facturilor fiscale fictive înregistrate în evidenţele contabile ale societăţii al cărei administrator este, cunoscând că banii provin din săvârşirea infracţiunii de evaziune fiscală, în scopul disimulării originii ilicite al acestora, încercând astfel să dea o aparenţă de legalitate achiziţiilor efectuate şi să realizeze o „albire” a respectivelor sume de bani, de unde au fost apoi ridicate în numerar, fără vreo justificare legală.
Inculpatul O. A., în calitatea de administrator de fapt la S.C. E.P. S.R.L., a întocmit şi semnat în fals contractele trei contracte, încheiate între S.C. E.P. S.R.L.reprezentată de către numitul O. A. în calitate de beneficiar şi S.C. A.T.L. S.R.L. reprezentată de C.A., în calitate de prestator, contracte care nu au la bază operaţiuni comerciale reale, deşi avea reprezentarea lipsei intenţiei părţilor de a se obliga contractual şi a fictivităţii obiectului convenţiilor, înscrisuri care ulterior au fost folosite de O. A. în vederea sustragerii de la plata obligaţiilor fiscale datorate bugetului de stat, prin înregistrarea în evidenţele SC EP SRL.
În calitate de administrator al S.C. A.M. S.R.L., O. A. a întocmit şi semnat în fals un contract de vânzare bitum rutier, în care SC AM SRL are calitatea de cumpărator, iar S.C. T.T.T. S.R.L., reprezentată de inculpatul C. T., vânzător, contract care nu are la bază operaţiuni comerciale reale, înscris pe care ulterior l-a folosit prin înregistrarea în contabilitate în vederea sustragerii de la plata obligaţiilor fiscale datorate bugetului de stat.
III. Inculpaţii – în calitate de administratori de fapt ai unor societăţi comerciale – au pus la punct un mecanism evazionist, derulat prin intermediul firmelor pe care le controlau.
Acestea au desfăşurat trei tipuri de relaţii comerciale cu trei tipuri de parteneri, astfel:
1) relaţii comerciale reale, cu conţinut economic, cu parteneri cărora le-au vândut bunuri şi/sau prestat servicii, ca de exemplu diverse primării, consilii locale, regii naţionale, societăţi pe acţiuni; în urma acestor relaţii, societăţile comerciale implicate (unele şi cu comportament de tip „fantomă”) ar fi avut de plătit TVA, impozit pe profit şi impozit pe dividende către bugetul general al statului;
2) relaţii comerciale fictive, prin care s-au disimulat achiziţiile intracomunitare de diverse bunuri, autocamioane, utilaje şi accesorii, piese de schimb etc., cu scopul de a diminua obligaţiile de plată către bugetul statului prin majorarea artificială a valorii acestora şi a deducerii TVA (TVA deductibilă care nu ar fi existat în cazul achiziţiilor intracomunitare directe, cărora li s-ar fi aplicat taxarea inversă). De asemenea, pentru a da aparenţa legalităţii tranzacţiilor comerciale şi a ascunde achiziţia prin interpuşi în sensul că respectivele utilaje şi autocamioane ar fi fost efectiv folosite de firmele interpuse, participând la realizarea de venituri pentru aceste firme (interpuse), înainte de aşa-zisa vânzare efectivă, acestea erau închiriate (sau, folosindu-se de ele, se executau diverse lucrări) tot în favoarea acestor firme, care ulterior achiziţionau respectivele utilaje şi mijloace de transport. Uzitând acest mecanism, societăţile comerciale controlate de inculpaţi îşi măreau în mod artificial cheltuielile, diminuând astfel profitul şi obligaţiile de plată către bugetul statului, inclusiv TVA de plată prin regularizarea TVA colectată cu TVA deductibilă fictivă.
3) relaţii comerciale fictive stornate ulterior, desfăşurate în cea mai mare parte cu firmele afiliate sau partenere care au avut ca scop amânarea plăţii TVA şi neplata acesteia prin înregistrarea achiziţiilor comerciale fictive de la firmele interpuse şi regularizarea TVA de plată cu TVA deductibilă fictivă. Facturile aferente acestor relaţii comerciale au fost ulterior stornate. De asemenea, respectivele facturi nu au fost întotdeauna plătite, marfa (care, de fapt, nu exista) rămânând, de cele mai multe ori, în custodie la vânzător.
IV. Procesul de spălare a banilor urmărit de inculpaţi s-a realizat în trei etape care au cuprins totalitatea tranzacţiilor succesive efectuate, după cum urmează:
1. Plasarea – a reprezentat separarea sumei infracţionale rezultate din săvârşirea infracţiunii de evaziune fiscală (prin creşterea nejustificată a cheltuielilor, constând în evidenţierea în actele contabile şi în alte documente legale a cheltuielilor care nu au la bază operaţiuni reale), respectiv sumele înscrise pe facturile decontate prin transfer bancar (diminuată de comisioanele bancare), în vederea efectuării în continuare a transferurilor succesive a sumei supuse procesului de spălare.
2. Stratificarea – a reprezentat procesul de mişcare a sumei reprezentând valoarea facturilor fiscale din conturile societăţilor comerciale controlate de inculpaţi spre conturile bancare ale societăților implicate în cauză şi implicit, separarea veniturilor de sursa lor, prin crearea rulajelor în cont.
3. Integrarea – a urmărit furnizarea unei aparente legalităţi privind sumele virate de firmele implicate în mecanismul evazionist spre conturile bancare ale societăților implicate în cauză, prin întocmirea documentelor justificative privind respectivele sume încasate (contracte de prestări servicii şi facturi aferente acestora, în realitate nefiind prestate aceste servicii), şi, în final, încheierea procesului de spălare a banilor, prin revenirea sumelor spălate în posesia inculpaţiilor, prin ridicarea în numerar din conturile bancare ale societăţilor implicate, precum şi de la dispozitivele ATM sau prin transferul către alte conturi/ plata unor datorii inexistente.
V. Prejudiciul cauzat bugetului de stat, ca urmare a săvârşirii infracţiunilor de evaziune fiscală, este de 8.354.102,35 lei ( 1.942.814 euro). Totodată, sumele supuse procesului de spălare a banilor și care formează obiectul infracţiunilor de spălare a banilor sunt de 22.889.922 lei.
În vederea recuperării prejudiciului produs prin săvârșirea infracțiunilor, în cauză s-a dispus, de către procuror, luarea măsurii asigurătorii asupra mai multor bunuri imobile: 2 terenuri şi 2 clădiri situate în Caransebeş, aparţinând inculpaţilor B. I. şi B. M.; 8 imobile situate în localitatea Obreja aparţinând inculpatului O. A.; 2 imobile situate în Caransebeş şi un teren situat în Timişoara, aparţinând inculpatului Ș. I.
Totodată, s-a dispus luarea măsurii asigurătorii a popririi asupra sumei de 10.585.691 euro, aflată într-un cont al inculpatului B. I., precum şi asupra sumelor de 3.500 euro şi 4.500 lei aparţinând inculpatului Ș. I.
Dosarul a fost trimis, spre competentă soluţionare, Tribunalului Caraş Severin.
Această etapă a procesului penal reprezintă, conform Codului de procedură penală, finalizarea anchetei penale şi trimiterea rechizitoriului la instanţă, spre judecare, situaţie care nu poate în niciun fel să înfrângă principiul prezumţiei de nevinovăţie.
:: sursa: www.mpublic.ro
Georgiana-Camelia Luciu
Rareș-Jacobus Banga