Studii, opinii, interviuri ⁞⁞ RNSJ ⁞⁞ ESSENTIALS
 
 
Opinii
Transmisiunile live, înregistrarile video şi transcripturile conferinţelor şi dezbaterilor JURIDICE.ro sunt accesibile pentru membri şi parteneri. Cheltuială deductibilă fiscal.
Avocaţii din Baroul Bucureşti, Baroul Ilfov şi Baroul Dolj beneficiază de 40% reducere. UNBR încurajează extinderea la nivelul tuturor barourilor. Executorii Camerei Executorilor Bucureşti beneficiază de 20% reducere.
Print Friendly, PDF & Email

Landwind vs. Land Rover

24 iunie 2016 | Bogdan BULARDA
DREPT PENAL

Cu siguranta ca renumele celor mai cunoscute marci la nivel mondial este un subiect ce acapareaza usor atentia publicului, deoarece puterea companiilor care detin aceste brand-uri este inspirationala pentru marea majoritate a persoanelor, insa este interesant de ilustrat cum este tratata o marca extrem de notorie in cazul unui conflict cu o alta marca.

Vom patrunde in industria producatorilor auto si vom analiza in cele ce urmeaza cazul LANDWIND vs. LAND ROVER.

3

In 2005, o companie din China a depus spre inregistrare la nivel european marca “Landwind” solicitand protectie, printre altele, pentru productia tuturor categoriilor de vehicule si pentru servicii de reparatii. Bineinteles ca acest lucru nu putea trece neobservat gigantului producator de origine britanica al masinilor Land Rover, companie detinuta in prezent de grupul indian TATA MOTORS, avand in portofoliul sau nume sonore in industria auto precum Land Rover, Range Rover sau Jaguar.

A fost solicitata respingerea partiala a marcii “Landwind” pentru productia de automobile (neexistand pretentii asupra productiei de tramvaie, troleibuze, ambarcatiuni etc.) si pentru serviicile de reparatii a automobilelor in baza unei familii de marci “Land Rover” inregistrate fie la nivelul intregii Uniuni Europene, fie la nivel national in statele membre UE (Germania, Marea Britanie, Franta, Spania, Austria, Benelux etc.), fiind invocat renumele dobandit de aceste marci prin intensa utilizare si larga raspandire la nivelul publicului european (si nu numai, insa teritoriul relevant in cazul de fata este teritoriul UE).

A existat un intreg schimb de observatii intre ambele parti, a fost administrat un probatoriu consistent, fiecare sustinandu-si punctul de vedere. Compania chineza solicitanta a marcii “Landwind” a sustinut ca marcile se suprapun doar la nivelul termenului “LAND” care este un cuvant uzual in limba engleza, desemnand destinatia vehiculelor si ca marcile per ansamblu nu pot fi confundate sau asociate de catre niciun consumator. In contradictoriu, producatorul automobilelor “Land Rover” a insistat pe ideea ca marcile sunt foarte asemanatoare si ca notorietatea marcii “Land Rover” conduce la ideea ca publicul ar putea crede ca “Landwind” este un nou model fabricat sub patronajul “Land Rover”.

Stabilirea riscului de confuzie/asociere intre doua marci presupune o analiza complexa din partea persoanelor de specialitate, tinandu-se cont de diferiti factori, cum ar fi: comparatia produselor/serviciilor acoperite de marcile aflate in conflict, evaluarea vizuala, fonetica si conceptuala a marcilor, nivelul de distinctivitate al marcilor, stabilirea elementelor distinctive si dominante care vor fi retinute de public, canalele de distributie a produselor/serviciilor oferite sub marcile respective, nivelul de atentie al publicului vizat de marci etc.

Deliberand, Comisia de Opozitii din cadrul Oficiului European a constatat faptul ca marca anterioara “Land Rover” beneficiaza de un nivel foarte ridicat de recunoastere in randul publicului european prin raportare la vehiculele de teren, acesta fiind unul dintre factorii care pot spori riscul de confuzie/asociere cu alta marca. In acelasi timp, s-a constatat ca produsele/serviciile solicitate la inregistrare sunt identice sau similare cu cele protejate de marcile anterioare “Land Rover”, iar nivelul de atentie al publicului este unul foarte ridicat deoarece aceste masini vor fi achizitionate numai de catre persoane care au facut o cercetare amanuntita inainte de a lua decizia finala in sensul achizitionarii, date fiind si costurile ridicate implicate de aceasta.

Deoarece marea majoritate a europenilor citesc de la stanga la dreapta, in practica s-a fixat principiul ca un consumator va retine cu precadere partea de inceput a unei marci, nivelul de atentie scazand proportional cu lungimea denumirii. In acest caz, Comisia de Opozitii a retinut ca marcile debuteaza identic astfel incat, din punct de vedere vizual si fonetic, ele sunt similare. Concluzionand, s-a constatat ca exista un risc semnificativ ca publicul sa creada ca produsele/serviciile oferite de cele doua marci provin de la acelasi furnizor sau de la furnizori intre care exista conexiuni economice, iar opozitia a fost acceptata, marca fiind refuzata pentru toate produsele si serviciile contestate.

Compania chineza solicitanta a marcii “Landwind” a contestat aceasta decizie la Curtea de Justitie solicitand anularea deciziei Comisiei de Opozitii si inregistrarea marcii astfel cum a fost depusa. Solicitanta-apelanta a sustinut ca termenul “Land” este de natura uzuala si descriptiva, facand trimitere la tipul autovehiculului, oferind ca exemplu in acest sens un alt nume cunoscut din acest domeniu “Toyota Landcruiser”.

Curtea de Justitie a acceptat argumentele solicitantei, retinand ca denumirea “Landwind” va fi perceputa ca pe un intreg, iar consumatorii nu o vor fragmenta, astfel incat sa se retina doar partea de inceput a acesteia si sa se creeze o asociere cu marcile “Land Rover”. Curtea de Justitie a constatat, de asemenea, notorietatea marcilor “Land Rover”, insa date fiind elementele de diferentiere (pronuntare diferita, concept diferit, aspect vizual diferit) si nivelul de atentie ridicat  al publicului in momentul in care va avea de ales intre produsele sau serviciile oferite de cei doi furnizori, s-a retinut ca marcile nu pot fi confundate si nici nu pot fi asociate de catre publicul consumator.

Pe cale de consecinta, apelul a fost admis, iar marca “Landwind” a fost inregistrata in anul 2011, coexistand si astazi alaturi de notoriile marci “Land Rover”.

Bogdan Bularda
Consilier juridic


Aflaţi mai mult despre , , , ,

Lasă un răspuns

Important
Descurajăm publicarea de comentarii defăimatoare. Vor fi validate doar comentariile publicate sub numele real care respectă Politica JURIDICE.ro şi Condiţiile de publicare.