Dreptul Uniunii EuropeneDrept constituţionalDrept civilCyberlaw
BusinessAchiziţii publiceAfaceri transfrontaliereAsigurăriBankingConcurenţăConstrucţiiCorporateComercialEnergieFiscalitateFuziuni & AchiziţiiGamblingHealth & PharmaInfrastructurăInsolvenţăMedia & publicitatePiaţa de capitalProprietate intelectualăTelecom
ProtectiveData protectionDreptul familieiDreptul munciiDreptul sportuluiProtecţia consumatorilorProtecţia mediului
LitigationArbitrajContencios administrativContravenţiiDrept penalMediereProcedură civilăRecuperare creanţe
 
Afaceri transfrontaliere
CărţiProfesionişti
 
Print Friendly, PDF & Email

Întrebare preliminară cu privire la calculul cuantumului pensiei. UPDATE: hotărârea CJUE
11.12.2017 | Mihaela MAZILU-BABEL, Adina MIHALACHE


Cyberlaw - Valoarea legala a documentelor electronice
Mihaela Mazilu-Babel

Mihaela Mazilu-Babel

11 decembrie 2017: Curtea declară:

1) Regulamentul (CEE) nr. 1408/71 al Consiliului din 14 iunie 1971 privind aplicarea regimurilor de securitate socială în raport cu lucrătorii salariați, cu lucrătorii care desfășoară activități independente și cu membrii familiilor acestora care se deplasează în cadrul Comunității, în versiunea modificată și actualizată prin Regulamentul (CE) nr. 118/97 al Consiliului din 2 decembrie 1996, astfel cum a fost modificat prin Regulamentul (CE) nr. 1606/98 al Consiliului din 29 iunie 1998, trebuie interpretat în sensul că, la calcularea de către instituția competentă dintr‑un stat membru a unei prestații minime precum pensia garantată în discuție în litigiul principal, nu trebuie să se aplice articolul 46 alineatul (2) și nici articolul 47 alineatul (1) litera (d) din regulamentul menționat. O astfel de prestație trebuie să fie calculată potrivit dispozițiilor articolului 50 din același regulament coroborate cu cele ale legislației naționale, fără a aplica însă dispozițiile naționale, precum cele în discuție în litigiul principal, referitoare la calculul prorata. (s.n. -M.M.-B.)

2) Regulamentul nr. 1408/71, în versiunea modificată și actualizată prin Regulamentul nr. 118/97, astfel cum a fost modificat prin Regulamentul nr. 1606/98, în special articolul 50 din regulamentul menționat, trebuie să fie interpretat în sensul că nu se opune unei legislații a unui stat membru care prevede că, la calcularea unei prestații minime precum pensia garantată în discuție în litigiul principal, instituția competentă trebuie să țină seama de ansamblul pensiilor pentru limită de vârstă pe care persoana interesată le primește în mod efectiv din partea unuia sau mai multor alte state membre. (s.n. – M.M.-B.)

:: hotărârea CJUE

***

04 mai 2017: Avocatul general propune următoarea soluție:

„1) Dreptul de a primi o prestație minimă pentru limită de vârstă trebuie evaluat în conformitate cu legislația națională aplicabilă, precum și cu articolul 50 din Regulamentul (CEE) nr. 1408/71 al Consiliului din 14 iunie 1971 privind aplicarea regimurilor de securitate socială în raport cu lucrătorii salariați, cu lucrătorii care desfășoară activități independente și cu membrii familiilor acestora care se deplasează în cadrul Comunității, în versiunea sa modificată și actualizată prin Regulamentul (CE) nr. 118/97 al Consiliului din 2 decembrie 1996, astfel cum a fost modificat prin Regulamentul (CE) nr. 1992/2006 al Parlamentului European și al Consiliului din 18 decembrie 2006, fără a aplica metodologia privind calculul proporțional prevăzută la articolul 25 din capitolul 67 din lagen (1998:702) om garantipension [Legea (1998:702) privind pensia garantată], care a fost înlocuită prin socialförsakringsbalken [Legea (2010:110) privind Codul securității sociale] și în instrucțiunile nr. 2 din 2007 ale Försäkringskassan (Casa națională de asigurări, Suedia).

La calcularea cuantumului teoretic al pensiei care servește drept bază la calcularea pensiei proporționale în temeiul articolului 46 alineatul (2) litera (a) din Regulamentul nr. 1408/71, în versiunea modificată și actualizată prin Regulamentul nr. 118/97, astfel cum a fost modificat prin Regulamentul nr. 1992/2006, instituția competentă trebuie să ia în considerare o prestație minimă pentru limită de vârstă garantată de legislația statului său membru pentru a asigura lucrătorului cuantumul teoretic maxim al pensiei care servește drept bază la calcularea pensiei proporționale la care ar fi avut dreptul dacă toate perioadele sale de asigurare ar fi fost realizate în statul în discuție.

Articolul 47 alineatul (1) litera (d) din Regulamentul nr. 1408/71, în versiunea modificată și actualizată prin Regulamentul nr. 118/97, astfel cum a fost modificat prin Regulamentul nr. 1992/2006, trebuie interpretat în sensul că, la calcularea acestei valori teoretice, instituția competentă trebuie să stabilească cuantumul veniturilor, contribuțiilor sau majorărilor care trebuie luate în considerare cu privire la perioadele de asigurare și/sau de rezidență realizate în temeiul legislației altor state membre pe baza câștigurilor, contribuțiilor sau majorărilor înregistrate pentru perioadele de asigurare și/sau de rezidență realizate conform legislației pe care această instituție o aplică.

2) Articolul 50 din Regulamentul nr. 1408/71, în versiunea modificată și actualizată prin Regulamentul nr. 118/97, astfel cum a fost modificat prin Regulamentul nr. 1992/2006, trebuie interpretat în sensul că, la calcularea drepturilor la o prestație minimă pentru limită de vârstă, instituția competentă poate ține seama de veniturile din pensie pe care persoana asigurată le primește din partea unui alt stat membru.” (s.n. -M.M.-B.)

:: concluzii AG

***

27 iunie 2016: Judecătorul suedez se întreabă cu privire la calculul cuantumului pensiei (C-189/16)

Situația de fapt:
1. securitatea socială
2. perioadele de asigurare realizate în alt stat membru
3. necesitatea de a afla dacă aceste perioade pot să primească, la calcularea pensiei garantate suedeze, o valoare pentru pensie care corespunde valorii medii a perioadelor realizate în Suedia atunci când autoritatea competentă efectuează un calcul proporţional
4. necesitatea de a afla, eventual, dacă instituţia competentă poate, atunci când calculează cuantumul pensiei garantate, să ţină cont de venitul din pensie pe care o persoană asigurată îl primeşte în alt stat membru, fără ca astfel să fie încălcate dispoziţiile regulamentului UE aplicabil în cauză

Dispoziții incidente: articolul 46 alineatul (2) și articolul 47 alineatul (1) litera (d) din Regulamentul nr. 1408/71

Corespondențe pentru România: articolul 16 din Ordinul nr. 1285/2011 privind reţinerea contribuţiilor la Fondul naţional unic de asigurări sociale de sănătate în cazul pensionarilor sistemului public de pensii din România având reşedinţa sau domiciliul declarat pe teritoriul altui stat

Articolul 16

Casele teritoriale de pensii au obligaţia calculării, reţinerii şi virării contribuţiilor la Fond în cazul tuturor beneficiarilor sistemului public de pensii din România, în conformitate cu prevederile legale, cu excepţia celor pentru care casele de asigurări de sănătate au notificat exceptarea de la plată conform prevederilor art. 12.

dr. Mihaela Mazilu-Babel
Adina Mihalache (corespondențe)
Masterand, Facultatea de Drept, Universitatea “Alexandru Ioan Cuza” din Iași

Newsletter JURIDICE.ro
Youtube JURIDICE.ro
Instagram JURIDICE.ro
Facebook JURIDICE.ro
LinkedIn JURIDICE.ro

Aflaţi mai mult despre , , , , , ,
JURIDICE.ro utilizează şi recomandă SmartBill pentru facturare.

Puteţi publica şi dumneavoastră pe JURIDICE.ro. Publicăm chiar şi opinii cu care nu suntem de acord. Publicarea nu semnifică asumarea de către noi a mesajului. JURIDICE.ro este o platformă de exprimare. Pentru a publica vă rugăm să citiţi Condiţiile de publicare şi să ne scrieţi la adresa redactie@juridice.ro!

Lasă un răspuns

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Important: Descurajăm publicarea de comentarii defăimatoare. Vor fi validate doar comentariile care respectă Politica JURIDICE.ro şi Condiţiile de publicare.

CariereEvenimenteProfesioniştiRLWCorporate