Secţiuni » Arii de practică » Protective » Dreptul Uniunii Europene
Dreptul Uniunii Europene
DezbateriCărţiProfesionişti
UNBR Caut avocat
Servicii JURIDICE.ro

Citeşte mai mult: Afaceri transfrontaliere, CJUE, Dreptul Uniunii Europene

Întrebare preliminară cu privire la dreptul de ședere al unui cetățean al Uniunii Europene

28 iunie 2016 | Mihaela MAZILU-BABEL, Adina MIHALACHE

Judecătorul grec se întreabă cu privire la șederea unui cetățean al Uniunii Europene (C-184/16 Petrea)

Situația de fapt:
1. justiție și afaceri interne
2. necesitatea de a afla dacă dreptul UE trebuie interpretat în sensul că impune – sau în sensul că permite:
2.1. revocarea certificatului de înregistrare în calitate de cetățean al Uniunii Europene eliberat anterior unui resortisant al unui alt stat membru
2.2. și adoptarea împotriva acestuia a unei măsuri de returnare de pe teritoriul statului gazdă
3. resortisantul respectiv, deși este înscris pe lista națională a străinilor indezirabili cu măsura interdicției de intrare pentru motive de ordine publică și de siguranță publică, a intrat din nou pe teritoriul statului membru în discuție, unde a inițiat o activitate economică fără a solicita ridicarea interdicției de intrare
4. necesitatea de a afla dacă se poate considera că interdicția de intrare este un motiv de ordine publică autonom care justifică revocarea certificatului de înregistrare al unui resortisant al unui stat membru
5. necesitatea de a afla dacă situația de fapt menționată la punctele anterioare ar putea fi asimilată unei șederi ilegale a cetățeanului Uniunii Europene pe teritoriul statului gazdă, astfel încât să permită adoptarea unei decizii de returnare de către organul competent să revoce certificatul de înregistrare în calitate de cetățean al Uniunii, și aceasta deși:
5.1. pe de o parte, certificatul de înregistrare nu constituie, după cum se admite în mod obișnuit, un permis de ședere legală în țară
5.2. și, pe de altă parte, directiva în cauză se aplică ratione personae numai resortisanților țărilor terțe
6. necesitatea de a afla dacă o atare revocare poate fi considerată, potrivit unei interpretări corecte a dreptului, un act administrativ unic de expulzare administrativă care ar fi supus controlului jurisdicțional în condițiile prevăzute în directiva în cauză, și care stabilesc o singură modalitate, dacă este cazul, de îndepărtare administrativă a cetățenilor Uniunii Europene de pe teritoriul statului membru gazdă
7. necesitatea de a afla dacă este conformă cu principiul efectivității, o practică jurisprudențială națională care constă în a interzice autorităților administrative și, în consecință, instanțelor competente implicate să verifice dacă, la momentul adoptării deciziei privind interdicția de intrare, au fost respectate garanțiile procedurale prevăzute în dispozițiile din directiva considerată a fi incidentă
8. necesitatea de a afla dacă există o obligație a autorităților administrative competente de a notifica în orice caz resortisantului în cauză al unui alt stat membru decizia de îndepărtare, într-o limbă pe care o înțelege, pentru ca respectivul resortisant să își poată exercita în mod eficient drepturile procedurale pe care le are în temeiul dispozițiilor directivei menționate mai sus, chiar dacă nu a formulat o solicitare în acest sens

Dispoziții și principii invocate a fi incidente:
1. Articolele 27, 32, 6, 27, 28, 30 și 31 din Directiva 2004/38/CE
2. articolele 45 TFUE și 49 TFUE
3. principiul efectivității
4. principiul autonomiei procedurale

Corespondențe pentru România:

1. articolele 27 alineatele (1)-(6), 1065, 27 alineatele (7)-(9) și 87 din Ordonanța de urgență nr. 194/2002 privind regimul străinilor în România, republicată, modificată de Ordonanța de urgență nr. 12/2010, Legea nr. 157/2011, Legea nr. 187/2012, Legea nr. 158/2013, Legea nr. 376/2013, Ordonanța de Urgență nr. 109/2013, Ordonanța nr. 25/2014 și Legea nr. 331/2015
2. articolele 11 alineatul (1) și 25 din Ordonanța de urgență nr. 102/2005 privind libera circulaţie pe teritoriul României a cetăţenilor statelor membre ale Uniunii Europene, Spaţiului Economic European şi a cetăţenilor Confederaţiei Elveţiene, republicată, modificată și completată de Legea nr. 187/2012, Ordonanța de urgență nr. 82/2012 și Legea nr. 235/2013

dr. Mihaela Mazilu-Babel
Adina Mihalache (corespondențe)
Masterand, Facultatea de Drept, Universitatea “Alexandru Ioan Cuza” din Iași

Vă invităm să publicaţi şi dumneavoastră pe JURIDICE.ro, detalii aici!
JURIDICE.ro foloseşte şi recomandă SmartBill şi My Justice.

Newsletter JURIDICE.ro


Social Media JURIDICE.ro



Subscribe
Notify of
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
Important: Descurajăm publicarea de comentarii defăimatoare. Vor fi validate doar comentariile care respectă Politica JURIDICE.ro şi Condiţiile de publicare.


Secţiuni   Noutăţi   Servicii      Articole   Jurisprudenţă   Legislaţie      Arii de practică
 

© 2003-2023  J  JURIDICE.ro
Despre noi  Secţiuni  Servicii  Contact
Privacy  Politica  Utilizare  Publicare  Parteneri