Noile modificări privind concediul şi indemnizaţia lunară pentru creşterea copiilor
4 iulie 2016 | Marieta AVRAM, Mihail Vladimir POENARULa data de 1 iulie 2016, a intrat în vigoare Legea nr. 66/2016 pentru modificarea şi completarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 111/2010 privind concediul şi indemnizaţia lunară pentru creşterea copiilor [1] (denumită în continuare „Legea nr. 66/2016”).
Principalele modificări aduse de intrarea în vigoare a acestui act normative sunt:
– Persoanele care doresc să beneficieze de concediul de creștere copil nu vor mai putea opta între (i) concediu pentru creşterea copilului în vârstă de până la un an, respectiv 3 ani în cazul copilului cu handicap, și (ii) concediu pentru creşterea copilului în vârstă de până la 2 ani − ci concediul de creștere copil se va acorda, de la data intrării în vigoare a legii, doar pentru creşterea copilului în vârstă de până la 2 ani, respectiv 3 ani, în cazul copilului cu handicap.
– Urmează să se elimine raportarea la Indicatorul Social de Referință (denumit în continuare „ISR”) [2] a indemnizațiilor acordate în baza OUG nr. 111/2010.
– Nu mai este instituită o limită maximă în ceea ce privește indemnizația lunară acordată în cadrul concediului de creștere a copilului.
– Până la intrarea în vigoare a modificărilor, indemnizația se stabilește în cuantum de 85% din media veniturilor realizate în ultimele 12 luni, însă:
a) în cazul concediului pentru creşterea copilului în vârstă de până la un an, respectiv 3 ani în cazul copilului cu handicap, indemnizația nu poate fi mai mare de 6,8 x ISR, adică un maximum de 3.400 RON;
b) în cazul concediului pentru creşterea copilului în vârstă de până la 2 ani, indemnizația nu poate fi mai mare de 2,4 x ISR, adică un maximum de 1.200 RON.
– Minimumul indemnizației pentru creșterea copilului urmează să fie majorat la valoarea de 1.062 RON, reprezentând 85% din salariului de bază minim brut pe ţară garantat în plată [3].
În prezent, indiferent de opțiunea beneficiarului indemnizației în ceea ce privește durata concediului pentru creșterea copilului, minimumul indemnizației este de 600 RON, adică 1,2 x ISR.
– Pentru fiecare copil născut dintr-o sarcină gemelară, de tripleţi sau multipleţi, începând cu al doilea copil provenit dintr-o astfel de naştere, nivelul indemnizaţiei acordat în cadrul concediului pentru creștere copil va fi majorat cu 85% din cuantumul salariului minim brut pe ţară garantat în plată. Astfel, majorarea va fi de 1.062,5 RON, reprezentând 85% din salariului minim brut pe ţară garantat în plată.
În prezent, până la intrarea în vigoare a Legii nr. 66/2016, nivelul indemnizației este majorat doar cu 1,2 x ISR, adică o majorare cu 600 RON.
În prezent, până la intrarea în vigoare a Legii nr. 66/2016, nivelul indemnizației este majorat doar cu 1,2 x ISR, adică o majorare cu 600 RON.
– Angajatorului îi va fi interzis să dispună încetarea raporturilor de muncă sau de serviciu în cazurile în care:
a) salariata/salariatul se află, după caz, în concediu pentru creşterea copilului în vârstă de până la 2 ani, respectiv 3 ani, în cazul copilului cu handicap;
b) salariata/salariatul se află în plata stimulentului de inserţie.
Această interdicție se va extinde o singură data cu 6 luni după revenirea definitivă a salariatei sau salariatului în unitate.
Până la intrarea în vigoare a Legii nr. 66/2016, interdicția sus-menționată se extinde o singură dată, cu până la 6 lunidupă revenirea definitivă a salariatei sau salariatului în unitate.
– Limita minimă a stimulentului de inserție urmează să crească la valoarea de 531,25 RON, dat fiind că acesta va reprezenta 50% din cuantumul minim al indemnizației pentru creșterea copilului.
În prezent, limita minimă a stimulentului de inserție este de 1 x ISR, adică de 500 RON.
– Ratione temporis, efectele Legii nr. 66/2016 se produc inclusiv în persoana celor care, la data intrării în vigoare a legii, se află în concediu pentru creșterea copilului sau în plata stimulentului de inserție, după cum urmeazǎ:
a) pentru persoanele care se află în concediu pentru creşterea copilului în vârstă de până la un an sau în plata stimulentului de inserţie, precum şi pentru cele aflate în concediu fără plată pentru creşterea copilului în vârstă de până la 2 ani, modificarea opţiunii se realizează pe bază de cerere şi acte doveditoare privind suspendarea realizării de venituri supuse impozitului, pentru perioada rămasă până la împlinirea de către copil a vârstei de 2 ani, respectiv 3 ani, în cazul copilului cu handicap;
b) pentru persoanele care se află în concediu pentru creşterea copilului în vârstă de până la 2 ani, modificarea cuantumului indemnizaţiei lunare aferente se realizează din oficiu, pe baza documentelor care au stat la baza acordării dreptului;
c) pentru persoanele aflate în plata stimulentului de inserţie, indiferent de opţiunea de concediu exprimată iniţial, şi care nu se află în situaţia prevăzută la lit. a), prelungirea perioadei de acordare a stimulentului până la împlinirea de către copil a vârstei de 3 ani, respectiv 4 ani, în cazul copilului cu handicap, se face din oficiu.
[1] Denumită în continuare OUG nr. 111/2010.
[2] Conform art. 331 din Legea nr. 76/2002 privind sistemul asigurărilor pentru şomaj şi stimularea ocupării forţei de muncă, astfel cum aceasta a fost modificată prin Ordonanţa de urgenţă nr. 126/2008 privind modificarea şi completarea unor acte normative în vederea eliminării legăturilor dintre nivelul drepturilor acordate din bugetul asigurărilor pentru şomaj şi nivelul salariului de bază minim brut pe ţară şi al stabilirii măsurilor de aplicare a unor regulamente comunitare, ISR are o valoare de 500 RON.
[3] Conform art. 1 din Hotărârea de Guvern nr. 1017/2015 pentru stabilirea salariului de bază minim brut pe ţară garantat în plată, începând cu data de 1 mai 2016, valoarea salariului de bază minim brut pe ţară garantat în plată este de 1.250 RON.
Prof. univ. dr. Marieta Avram
Mediator, preşedintă a Colegiului Mediatorilor
Senior Partner STOICA & ASOCIAȚII
Mihail Vladimir Poenaru
Junior Lawyer STOICA & ASOCIAȚII
NOU! Despre bani în profesii juridice: avocați, executori, notari, consilieri juridici și alți profesioniști ai dreptului
18 septembrie ⁞ Școala Superioară de Cadre
19 septembrie ⁞ Impactul legii 243/2024 asupra creditorilor IFN/cesionari de creanțe
23 septembrie ⁞ Fraudarea creditorilor – eficacitatea mijloacelor actuale pentru combaterea ei
25 septembrie ⁞ Noutățile Legii nr. 214/2024 – ce efecte poate avea semnătura electronică
26 septembrie ⁞ JURIDICE by Night. Golden Season edition
30 septembrie ⁞ Avocatura: onorariu orar vs. onorariu global
5 octombrie ⁞ Start Curs INGENIO de pregătire pentru Barou, INM & Magistratură, Notariat și Licență
7 octombrie ⁞ Dacă UIT, 100.000 de lei amendă! (RO E-TRANSPORT)
14 octombrie ⁞ Impactul sancțiunilor impuse de Consiliul Concurenței asupra pieței editoriale din România: între protecția concurenței și drepturile de autor
21 octombrie ⁞ Abilitățile de negociere: un moft sau o necesitate?
31 octombrie ⁞ JURIDICE by Night. Mystic Night. Halloween edition
11 noiembrie ⁞ Fraudarea fondurilor europene: infracțiune de 1 Euro? (Necesitatea stabilirii unui prag valoric minim pentru infracțiunea de fraudare a fondurilor europene)
18 noiembrie ⁞ Social Media. Răspunderea juridică în caz de Share și Repost care deranjează
23 noiembrie ⁞ Start Curs Admitere INM/ Magistratură & Avocatură 2025
28 noiembrie ⁞ JURIDICE by Night. Autumn Allure edition
2025 ⁞ The Congress / The biggest legal event
Homepage J JURIDICE Cariere Evenimente Dezbateri Profesionişti Lawyers Week Video |