« Secţiuni « Arii de practică « BusinessProtectiveLitigation
Drept comercial
CRAZNIC
 

Un circuit simplu al efectuării controlului legalității: Aspecte practice din cadrul Oficiului Registrului Comerțului (I)
18.07.2016 | Andreea Claudia PĂUN

JURIDICE - In Law We Trust

Aspecte introductive

În urma efectuării stagiului de practică în cadrul Oficiului Registrului Comerțului de pe lângă Tribunalul Dolj am observat modalitatea prin care se realizează controlul legalității operațiunilor. Circuitul realizării unui control efectiv al legalității este următorul:

I. Biroul Unic, prin personalul specializat, realizându-se verificarea documentelor depuse de către solicitanți și întocmirea unei note de calcul;
II. Biroul de operare a informațiilor, prin efectuarea unui control al conformității datelor;
III. Directorul Oficiului Registrului Comerțului și/sau persoana desemnată de către acesta, vizând astfel admiterea sau respingerea cererii solicitantului, prin rezoluție.

Aspecte practice

Problemele întâlnite în practica efectuată în cadrul Oficiului Registrului Comerțului de pe lângă Tribunalul Dolj se regăsesc mai jos, cu titlu exemplificativ.

1. Realizarea controlului legalității prin dispunerea efectuăriii unei expertize
Controlul legalității se poate realiza și prin dispunerea efectuării de expertize, pentru lămurirea unor situații de fapt; cu titlu de exemplu fiind dispunerea efectuării expertizei în cazul majorării de capital, prin adresă către Corpul Experților Tehnici Judiciari pentru evaluarea unui imobil aportat în cadrul societății.

2. Schimbarea obiectului de activitate de către o societate
Schimbarea obiectului de activitate de către o societate comercială  aduce cu sine obligativitatea de a trece obiectul și în actul constitutiv.

3. Înmatricularea din oficiu la schimbarea sediului societății
Schimbarea sediului societății din alt județ va determina înmatricularea din oficiu, pe baza actelor transmise pe cale electronică.

4. Schimbarea codului unic de înregistrare
Schimbarea codului unic de înregistrare nu schimbă și numărul de ordine în Registrul comerțului, iar neschimbarea acestuia nu este urmată de o sancțiune dacă s-a schimbat obiectul de activitate.

5. Lipsa avizului sanitar
În urma efectuării controlului legalității, s-a observat că societății îi lipsește avizul sanitar, iar instituțiile au obligația să îl transmită către Oficiul Registrului Comerțului. În acest sens, s-a acordat termen pentru înlăturarea neregularităților.

6. Vânzarea fondului de comerț
Vânzarea fondului de comerț implică depunerea contractului de vânzare la Registrul Comerțului, având drept urmare verificarea legalității sale.

7. Cazul societăților care funcționează fără aviz
Societatea nu poate funcționa fără aviz, sau, dacă nu prejudiciază pe cineva, poate schimba forma, în caz contrar ea poate fi dizolvată sau lichidată.

8. Condiții îndeplinite pentru schimbarea obiectului de activitate
Atunci când condițiile pentru schimbarea obiectului de activitate sunt îndeplinite, Directorul Oficiului Registrului Comerțului se va pronunța prin rezoluție, admițând cererea de înregistrare așa cum a fost formulată de administrator, autorizând constituirea și dispunând înmatricularea în registru. Totodată, directorul dispune înregistrarea datelor din declarația-tip pe propria răspundere și publicarea în Monitorul Oficial a extrasului rezoluției  (care este executorie de drept).

9. Mențiunile păgubitoare
Mențiunile păgubitoare, pentru care se solicită radierea, anume deschiderea unui punct de lucru printr-un contract de închiriere fals, pot fi radiate în baza plângerii terțului la rezoluția directorului și adresarea către instanță pentru pronunțarea unei hotărâri pentru anularea actului prin care s-a declarat punctul de lucru.

10. Fuziunea transfrontalieră
Cu privire la fuziunea transfrontalieră, proiectul de fuziune se depune de către persoana care aduce dosarul de fuziune (fiind depus la ambele societăți). Dacă nu se va face opoziție, dosarul se trimite la Tribunal, iar după fuziune se face notificare de către Oficiul Registrului Comerțului din țara care a absorbit societatea (societatea absorbantă) în care se precizează faptul că s-a produs fuziunea transfrontalieră, ca urmare a admiterii încheierii tribunalului.

11. Prelungire folosință spațiu cu destinație de sediu secundar. Rezoluție de respingere
Acest aspect practic vizează ajungerea la termen a unui contract de închiriere pentru desfășurarea de activități cu caracter comercial. Nu a fost depusă prelungirea folosinței spațiului pentru care se solicita autorizarea, iar solicitantul nu a făcut un demers în acest sens. Cu privire la procedura de soluționare, s-a întocmit minută, ce a fost atașată rezoluției de respingere. Verificând legalitatea actelor depuse în dosar, persoana desemnată competentă să soluționeze dosarul în temeiul O.U.G. nr. 116/2009 a constatat că solicitantul nu și-a îndeplinit obligațiile dispuse prin rezoluția de amânare, iar cererea depusă nu îndeplinea condițiile prevăzute de lege, motiv pentru care în temeiul art. 7, alin. (6) din O.U.G. nr. 116/2009 pentru instituirea unor măsuri privind activitatea de înregistrare în Registrul Comerțului s-a respins pentru motivele: nu a fost depusă dovada prelungirii folosinței spațiului cu destinație de sediu secundar pentru care s-a solicitat autorizarea în termen de valabilitate.

Cu mulțumiri speciale către Roxana Epuraș, personalul de specialitate al Oficiului Registrului Comerțului de pe lângă Tribunalul Dolj: Dincă Oana Manuela – Director al ORCT Dolj, Ninoiu Mihaela, Barbu Claudia, Carla Baicu, Ovidiu Călinescu și alții.

Andreea Claudia Agapie

 
Secţiuni: Drept comercial, Selected, Studii | Toate secţiunile
Cuvinte cheie: , , ,
Vă invităm să publicaţi şi dvs., chiar şi opinii cu care nu suntem de acord. JURIDICE.ro este o platformă de exprimare. Publicarea nu semnifică asumarea de către noi a mesajului. Totuşi, vă rugăm să vă familiarizaţi cu obiectivele şi valorile Societătii de Stiinţe Juridice, despre care puteti ciţi aici. Pentru a publica vă rugăm să citiţi Condiţiile de publicare, Politica privind protecţia datelor cu caracter personal şi să ne scrieţi la adresa de e-mail redactie@juridice.ro!

Lex Discipulo Laus
Gratuit pentru studenţi
Securitatea electronică este importantă pentru avocaţi
Mesaj de conştientizare susţinut de FORTINET
JURIDICE utilizează SmartBill

Lasă un răspuns

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Important: Descurajăm publicarea de comentarii defăimatoare. Vor fi validate doar comentariile care respectă Politica JURIDICE.ro şi Condiţiile de publicare.


.
PLATINUM Signature      

PLATINUM  ACADEMIC

GOLD                        

VIDEO   STANDARD