Secţiuni » Arii de practică
BusinessAchiziţii publiceAfaceri transfrontaliereAsigurăriBankingConcurenţăConstrucţiiCorporateComercialCyberlawEnergieFiscalitateFuziuni & AchiziţiiGamblingHealth & PharmaInfrastructurăInsolvenţăMedia & publicitatePiaţa de capitalProprietate intelectualăTelecomTransporturi
ProtectiveData protectionDreptul familieiDreptul munciiDreptul sportuluiProtecţia consumatorilorProtecţia mediului
LitigationArbitrajContencios administrativContravenţiiDrept penalMediereProcedură civilăRecuperare creanţe
Materii principale: CyberlawDreptul Uniunii EuropeneDrept constituţionalDrept civilProcedură civilăDrept penalDreptul muncii
Drept penal
DezbateriCărţiProfesionişti
 
PLATINUM+ PLATINUM Signature     

PLATINUM ACADEMIC
GOLD                       

VIDEO STANDARD
BASIC





Întrebare preliminară cu privire la obligația de notificare a unor norme naționale. UPDATE: hotărârea CJUE (reglementări tehnice … dacă … )
21.12.2017 | Mihaela MAZILU-BABEL, Adina MIHALACHE

JURIDICE - In Law We Trust
Mihaela Mazilu-Babel

Mihaela Mazilu-Babel

21 decembrie 2017: Curtea declară:

Articolul 1 din Directiva 98/34/CE a Parlamentului European și a Consiliului din 22 iunie 1998 referitoare la procedura de furnizare de informații în domeniul standardelor, reglementărilor tehnice și al normelor privind serviciile societății informaționale, astfel cum a fost modificată prin Directiva 98/48/CE a Parlamentului European și a Consiliului din 20 iulie 1998, trebuie interpretat în sensul că o dispoziție națională, precum cea în discuție în litigiul principal, care prevede sancțiuni penale în cazul comercializării unor jocuri, loterii sau pariuri pe teritoriul național fără autorizație nu constituie o reglementare tehnică, în sensul acestei dispoziții, supusă obligației de notificare în temeiul articolului 8 alineatul (1) din respectiva directivă. În schimb, o dispoziție națională, precum cea în discuție în litigiul principal, care prevede sancțiuni penale în cazul publicității pentru jocuri, loterii sau pariuri care nu au fost autorizate constituie o reglementare tehnică, în sensul acestei dispoziții, supusă obligației de notificare în temeiul articolului 8 alineatul (1) din directiva menționată, din moment ce reiese cu claritate din lucrările pregătitoare ale acestei dispoziții de drept național că ea avea ca obiect și ca scop extinderea la serviciile de jocuri online a unei interdicții preexistente privind publicitatea, aspect care trebuie stabilit de instanța națională. (S.n. – M.M.-B.)

:: hotărârea CJUE

***

31 iulie 2017: Avocatul general propune:

În măsura în care privesc serviciile de jocuri, normele naționale precum cele cuprinse la articolul 10 alineatul 1 punctul 1) și la articolul 10 alineatul 3 punctul 3) din lov nr. 204 af 26. marts 2003 om ændring af lov om visse spil, lotterier og væddemål og andre love og om ophævelse af lov om væddemål i forbindelse med heste- og hundevæddeløb lov om væddemål i forbindelse med heste- og hundevæddeløb (Legea nr. 204 din 26 martie 2003 de modificare a Legii privind anumite jocuri, loterii și pariuri și a altor legi și de abrogare a Legii privind pariurile pe cursele de cai și de câini) nu sunt norme care constituie «reglementări tehnice» în sensul articolului 1 punctul 11 din Directiva 98/34/CE a Parlamentului European și a Consiliului din 22 iunie 1998 de stabilire a unei proceduri pentru furnizarea de informații în domeniul standardelor și reglementărilor tehnice, astfel cum a fost modificată prin Directiva 98/48/CE a Parlamentului European și a Consiliului din 20 iulie 1998.

În măsura în care privesc serviciile de publicitate, o modificare a normelor naționale precum norma cuprinsă la articolul 10 alineatul 3 punctul 3) din Legea nr. 204 din 26 martie 2003 de modificare a Legii privind anumite jocuri, loterii și pariuri și a altor legi și de abrogare a Legii privind pariurile pe cursele de cai și de câini nu este o normă care constituie o «reglementare tehnică» în sensul articolului 1 punctul 11 din Directiva 98/34, astfel cum a fost modificată prin Directiva 98/48, cu excepția cazului în care o astfel de modificare este destinată în mod special serviciilor societății informaționale. Pentru a stabili dacă norma este destinată în mod special serviciilor societății informaționale, instanța națională ar trebui să ia în considerare în special:

– aspectul dacă modificarea nu face altceva decât să clarifice sau dacă modifică domeniul de aplicare al normei;

– textul normei anterior și ulterior modificării și orice formulare explicită în cuprinsul modificărilor care ar putea fi interpretată ca fiind o trimitere specifică la serviciile societății informaționale;

– dovada scopului (scopurilor) modificării aduse normei, astfel cum este exprimată în expunerea de motive.ˮ (s.n. – M. M.-B.)

:: concluzii AG

***

18 iulie 2016 Judecătorul danez se întreabă cu privire la obligația de notificare a unor norme naționale (C-255/16)

Situația de fapt:
1. necesitatea de a afla dacă o normă națională ar fi trebuit notificată în conformitate cu obligațiile impuse de o directivă în ipoteza în care:
1.1. s-a considera că trebuia adoptată o lege de modificare a Legii privind anumite jocuri, loterii și pariuri (lov om visse spil, lotterier og væddemål) prin care să se introducă o dispoziție care să prevadă sancțiuni penale împotriva oricărei persoane care în mod intenționat sau printr-o neglijență gravă „furnizează jocuri, loterii sau pariuri în Danemarca fără a deține o autorizație în conformitate cu articolul 1” și împotriva oricărei persoane care în mod intenționat sau printr-o neglijență gravă „face publicitate jocurilor, loteriilor sau pariurilor care nu intră sub incidența autorizației menționate la articolul 1”
1.2. în observațiile referitoare la proiectul acestei legi de modificare se menționează că scopul dispozițiilor penale indicate mai sus este:
1.2.1. pe de o parte, de a clarifica sau de a introduce o interdicție privind jocurile furnizate online de întreprinderile de jocuri din afara Danemarcei și care vizează în mod direct piața daneză
1.2.2. și, pe de altă parte, de a interzice publicitatea, în special pentru jocurile furnizate online de întreprinderile de jocuri din afara Danemarcei, având în vedere că în aceleași observații se precizează că nu există nicio îndoială că, în temeiul normelor în vigoare înainte de modificare, sunt ilegale jocurile oferite de o întreprindere de jocuri din afara Danemarcei care utilizează canale de vânzare prin care jocurile sunt comercializate în mod fizic pe teritoriul Danemarcei;
2. tot în proiectul legii se arată că nu este clar dacă jocurile din afara Danemarcei destinate participanților la jocuri din Danemarca, dar care, din punct de vedere fizic, sunt situate efectiv în afara Danemarcei intră de asemenea sub incidența acestei dispoziții; prin urmare, este necesar să se clarifice dacă formele respective de jocuri sunt acoperite
3. în plus, din observații rezultă că se propune introducerea unei interdicții privind publicitatea pentru jocurile, loteriile și pariurile care nu sunt autorizate în temeiul legii respective:
3.1. și că modificarea respectă interdicția actuală de la articolul 12 alineatul 3 din Legea privind pariurile hipice (hestevæddeløbsloven)
3.2. și că aceasta clarifică dispozițiile articolului 10 alineatul 4 din Legea privind pariurile și loteriile (Tips- og lottoloven) [în prezent abrogată]
4. se mai arată că scopul interdicției este de a proteja furnizorii de jocuri care dețin o autorizație emisă de autoritățile daneze împotriva concurenței din partea societăților care nu dețin o astfel de autorizație și care, prin urmare, nu pot furniza și nu pot intermedia în mod legal jocuri în Danemarca.

Dispoziții incidente: articolul 8 alineatul (1) coroborat cu articolul 1 primul paragraf punctele 2, 5 și 11 din Directiva 98/34/CE de stabilire a unei proceduri pentru furnizarea de informații în domeniul standardelor și reglementărilor tehnice

Corespondențe pentru România: articolele 6, articolul 4 alineatul (1) punctele 2, 5 și 6 din Hotărârea nr. 1016/2004 privind măsurile pentru organizarea şi realizarea schimbului de informaţii în domeniul standardelor şi reglementărilor tehnice, precum şi al regulilor referitoare la serviciile societăţii informaţionale între România şi statele membre ale Uniunii Europene, precum şi Comisia Europeană, modificată și completată de Hotărârea nr. 1220/2008, Hotărârea nr. 739/2013 și Hotărârea nr. 401/2016

dr. Mihaela Mazilu-Babel
Adina Mihalache (corespondențe)
Masterand, Facultatea de Drept, Universitatea “Alexandru Ioan Cuza” din Iași


Aflaţi mai mult despre , , , , , ,

Puteţi publica şi dumneavoastră pe JURIDICE.ro. Publicăm chiar şi opinii cu care nu suntem de acord. JURIDICE.ro este o platformă de exprimare. Publicarea nu semnifică asumarea de către noi a mesajului. Pentru a publica vă rugăm să citiţi Condiţiile de publicare, Politica privind protecţia datelor cu caracter personal şi să ne scrieţi la adresa redactie@juridice.ro!







JURIDICE utilizează şi recomandă SmartBill JURIDICE gratuit pentru studenţi

Securitatea electronică este importantă pentru avocaţi [Mesaj de conştientizare susţinut de FORTINET]




Lasă un răspuns

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Important: Descurajăm publicarea de comentarii defăimatoare. Vor fi validate doar comentariile care respectă Politica JURIDICE.ro şi Condiţiile de publicare.