« Secţiuni « Arii de practică « BusinessProtectiveLitigation
Drept civil
ConferinţeDezbateriCărţiProfesionişti
STOICA & Asociatii
 
 1 comentariu

Întrebare preliminară cu privire la criteriul care ar justifica ingerința în drepturi fundamentale. UPDATE: Hotărâre Marea Cameră
03.10.2018 | Mihaela MAZILU-BABEL, Adina MIHALACHE

JURIDICE - In Law We Trust Video juridice
Mihaela Mazilu-Babel

Mihaela Mazilu-Babel

03 octombrie 2018: Curtea, Marea Cameră, declară:

Articolul 15 alineatul (1) din Directiva 2002/58/CE a Parlamentului European și a Consiliului din 12 iulie 2002 privind prelucrarea datelor personale și protejarea confidențialității în sectorul comunicațiilor publice (Directiva asupra confidențialității și comunicațiilor electronice), astfel cum a fost modificată prin Directiva 2009/136/CE a Parlamentului European și a Consiliului din 25 noiembrie 2009, citit în lumina articolelor 7 și 8 din Carta drepturilor fundamentale a Uniunii Europene, trebuie interpretat în sensul că accesul unor autorități publice la datele care vizează identificarea titularilor cartelelor SIM activate cu un telefon mobil furat, cum ar fi numele, prenumele și, dacă este cazul, adresa acestor titulari, implică o ingerință în drepturile fundamentale ale acestora din urmă, consacrate la articolele menționate din Carta drepturilor fundamentale, care nu prezintă o asemenea gravitate încât acest acces ar trebui să fie limitat, în materie de prevenire, de investigare, de detectare și de urmărire penală a infracțiunilor, la combaterea infracționalității grave.

::hotărârea CJUE

***

07 mai 2018: Avocatul general propune (deocamdată nu și în limba română):

L’article 15, paragraphe 1, de la directive 2002/58/CE du Parlement européen et du Conseil, du 12 juillet 2002, concernant le traitement des données à caractère personnel et la protection de la vie privée dans le secteur des communications électroniques (directive vie privée et communications électroniques), telle que modifiée par la directive 2009/136/CE du Parlement européen et du Conseil, du 25 novembre 2009, lu à la lumière des articles 7 et 8 ainsi que de l’article 52, paragraphe 1, de la charte des droits fondamentaux de l’Union européenne, doit être interprété en ce sens qu’une mesure permettant aux autorités nationales compétentes d’avoir accès, à des fins de lutte contre des infractions pénales, aux données d’identification des utilisateurs des numéros de téléphone activés depuis un téléphone mobile spécifique et durant une période limitée, dans des circonstances telles que celles en cause au principal, entraîne une ingérence, dans les droits fondamentaux garantis par ladite directive et par la Charte, qui n’atteint pas un niveau de gravité suffisant pour qu’il faille réserver un tel accès aux cas dans lesquels l’infraction concernée revêt un caractère grave. (s.n. – M.M.-B.)

:: concluzii AG

***

29 iulie 2016: Judecătorul spaniol se întreabă cu privire la criteriul care ar justifica ingerința în drepturi fundamentale (C-207/16)

Situația de fapt:
1. drepturi fundamentale
2. criteriu care justifică ingerința în drepturile fundamentale consacrate la articolele 7 și 8 din Carta drepturilor fundamentale a Uniunii Europene1
3. caracterul suficient de grav al infracțiunilor
4. necesitatea de a afla dacă un atare criteriu poate fi identificat:
4.1. luând în considerare exclusiv pedeapsa care poate fi impusă cu privire la infracțiunea anchetată
4.2. sau este necesar, în plus, să se identifice, în cadrul comportamentului infracțional, anumite grade de afectare a intereselor juridice individuale și/sau colective
5. în alternativa în care Curtea de Justiție va stabili că este suficient să se ia în considerare exclusiv pedeapsa, necesitatea de a afla dacă o atare abordare ar fi conformă cu principiile constitutive ale Uniunii
7. necesitatea de a afla care ar trebui să fie pragul minim al gravității și dacă un atare prag minim ar fi compatibil cu o prevedere generală privind o limită de 3 ani de închisoare
8. parte în procedură este Ministerul Fiscal din Spania

Norme incidente:
1. articolele 7 și 8 din Carta DFUE (cu explicațiile aferente)
2. Directiva 2006/24/CE privind păstrarea datelor generate sau prelucrate în legătură cu furnizarea serviciilor de comunicații electronice accesibile publicului sau de rețele de comunicații
3. Hotărârea din 8 aprilie 2014 [cauzele conexate C-293/12, Digital Rights Ireland, și C-594/12, Seitlinger și alții]

Corespondențe normative pentru România: articolul 26 din Constituția României din 21 noiembrie 1991, republicată, modificată şi completată prin Legea de revizuire a Constituţiei României nr. 429/2003

dr. Mihaela Mazilu-Babel
Adina Mihalache (corespondențe)
Masterand, Facultatea de Drept, Universitatea “Alexandru Ioan Cuza” din Iași

 
Secţiuni: CJUE, Data protection, Drept civil, Drept constitutional, Drept penal, Dreptul Uniunii Europene, Protecția consumatorilor | Toate secţiunile
Cuvinte cheie: , , , , , , , ,
Vă invităm să publicaţi şi dvs., chiar şi opinii cu care nu suntem de acord. JURIDICE.ro este o platformă de exprimare. Publicarea nu semnifică asumarea de către noi a mesajului. Totuşi, vă rugăm să vă familiarizaţi cu obiectivele şi valorile Societătii de Stiinţe Juridice, despre care puteti ciţi aici. Pentru a publica vă rugăm să citiţi Condiţiile de publicare, Politica privind protecţia datelor cu caracter personal şi să ne scrieţi la adresa de e-mail redactie@juridice.ro!

Lex Discipulo Laus Încurajăm utilizarea RNPM - Registrul Naţional de Publicitate Mobiliară Securitatea electronică este importantă pentru avocaţi
Mesaj de conştientizare susţinut de FORTINET
JURIDICE utilizează SmartBill

Până acum a fost scris un singur comentariu cu privire la articolul “Întrebare preliminară cu privire la criteriul care ar justifica ingerința în drepturi fundamentale. UPDATE: Hotărâre Marea Cameră”

  1. Cauza va fi judecată de Marea Cameră. Pledoaria este programată pentru data de 29 ianuarie 2018 (cf. calendar curia).

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Important: Descurajăm publicarea de comentarii defăimatoare. Vor fi validate doar comentariile care respectă Politica JURIDICE.ro şi Condiţiile de publicare.


.
PLATINUM Signature      

PLATINUM  ACADEMIC

GOLD                        

VIDEO   STANDARD