Întrebare preliminară cu privire la un principiu de drept european
17 august 2016 | Mihaela MAZILU-BABEL, Adina MIHALACHE

Judecătorul german se întreabă cu privire la un principiu de drept european în materia protecției consumatorilor (C-247/16 Schottelius)
Situația de fapt:
1. aproprierea legislațiilor
2. principiu de drept european în materia protecției consumatorilor consacrat și într-o directivă
3. necesitatea de a afla dacă potrivit acelui principiu, în cazul tuturor contractelor privind bunuri de consum încheiate între neconsumatori și consumatori, este suficient, în vederea invocării drepturilor secundare de garanție:
3.1. ca persoana care nu are calitatea de consumator, ținută de obligația de garanție, să nu remedieze într-un termen rezonabil viciul care afectează bunul,
3.2. fără a fi necesar să se stabilească în mod expres un termen pentru remedierea viciului
4. contract de antrepriză privind bunurile de consum
Dispoziții incidente: articolul 3 alineatul 5 a doua liniuță din Directiva 1999/44/CE a Parlamentului European și a Consiliului din 25 mai 1999 privind anumite aspecte ale vânzării de bunuri de consum și garanțiile conexe
Articolul 3: Drepturile consumatorului
(5) Consumatorul poate cere o reducere corespunzătoare a costului sau rezoluţiunea contractului:
– în cazul în care vânzătorul nu a executat despăgubirea într-un termen rezonabil sau
Corespondențe pentru România: articolul 13 litera (b) din Legea nr. 449/2003 privind vânzarea produselor si garanţiile asociate acestora, republicată, modificată și completată prin Ordonanța de urgență nr. 174/2008, Ordonanța de urgență nr. 34/2014 și Ordonanța nr. 9/2016
Articolul 13
Consumatorul poate solicita o reducere corespunzătoare a preţului sau rezoluţiunea contractului în oricare dintre următoarele cazuri:
b) dacă vânzătorul nu a luat măsura reparatorie într-o perioadă de timp rezonabilă;
dr. Mihaela Mazilu-Babel
Adina Mihalache (corespondențe)
Masterand, Facultatea de Drept, Universitatea “Alexandru Ioan Cuza” din Iași