ArticoleESSENTIALSRNSJStudiiOpiniiInterviuriInterviuri VIDEOPovestim cărţi
 
 
Opinii
Print Friendly, PDF & Email

Atribuțiile MJ referitoare la gestionarea bugetului curților de apel, al tribunalelor, al tribunalelor specializate și al judecătoriilor vor fi preluate de ICCJ… la data de 1 ianuarie 2017?
19.08.2016 | Robert WILLIAMS


Gestionarea bugetului este o revendicare veche a magistratilor din Romania nu numai la nivel de Asociatii ale Magistratilor, cat si din ”revolta” din teritoriu a acestora.

Niciun ganditor ”So Just”, ”Lider Just” si nici liderii creati la seminariile unor astfel de ”revolutionari” nu au vorbit despre tranzitia Inaltei Curti de Casatie si Justitie de a gestiona bugetul instantelor din Romania.

O scurta privire pe Raportul de Activitate al ICCJ, pana in 2015, arata ca se vorbeste deschis de lipsa spatiilor de desfasurare a activitatii, schema insuficienta de personal, artificii la posturile de grefieri si asistenti etc.

Raportul privind activitatea desfasurata de Inalta Curte de Casatie si Justitie in anul 2015 este disponibil aici.

Un alt tip de ipocrizie este si in oferta unor candidati la CSM in care se vorbeste despre gestionarea de catre ICCJ a bugetului, insa de la 1 ianurie 2017 intra in vigoare, fara sa existe vreo tema de candidatura la CSM.

Aspectul lamuririi cu privire la gestionarea bugetului este prevazut in art. 136 din Legea nr. 304/2004.

Articolul 136*- Incepand cu data de 1 ianuarie 2008, atributiile Ministerului Justitiei referitoare la gestionarea bugetului curtilor de apel, al tribunalelor, al tribunalelor specializate si al judecatoriilor vor fi preluate de Inalta Curte de Casatie si Justitie.

Si este confirmata data de 1 ianuarie 2017 in OUG nr. 83/2014 privind salarizarea personalului platit din fonduri publice in anul 2015, precum si alte măsuri in domeniul cheltuielilor publice);

Art. 40 – Termenul prevazut la art. 136 din Legea nr. 304/2004 privind organizarea judiciara, republicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 827 din 13 septembrie 2005, cu modificarile si completarile ulterioare, se proroga pana la data de 1 ianuarie 2017.

In acest context, despre ce eforturi ale unor candidati poate fi vorba daca este stabilit prin lege si OUG timpii de implementare al acestui deziderat. Interesant este cum pot contribui membrii CSM si ICCJ la optimizarea institutiei si de a respecta termenul de 1 ianuarie 2017 pentru gestionarea bugetului.?

Art. 1341 – Numarul maxim de posturi pentru instante si parchete se stabileste prin hotarare a Guvernului, la propunerea ministrului justitiei, cu avizul Consiliului Superior al Magistraturii.

(2) Pentru Inalta Curte de Casatie si Justitie, numarul maxim de posturi se stabileste prin hotarare a Guvernului, la propunerea ministrului justitiei si a presedintelui Inaltei Curti de Casatie si Justitie, cu avizul Consiliului Superior al Magistraturii.

Titlul VIII Gestiunea economico-financiara si administrativa a instantelor si parchetelor

Articolul 125 alin. (1) – Inalta Curte de Casatie si Justitie, Parchetul de pe langa Inalta Curte de Casatie si Justitie, Directia Nationala Anticoruptie, curtile de apel, parchetele de pe langa curtile de apel, tribunalele si parchetele de pe langa tribunale au in structura cate un departament economico-financiar si administrativ, condus de un manager economic.

(2) Managerul economic este subordonat presedintelui instantei sau, dupa caz, conducatorului parchetului in cadrul caruia functioneaza.

(3) Departamentul economico-financiar si administrativ din cadrul tribunalelor si parchetelor de pe langa acestea asigura activitatea economica, financiara si administrativa si pentru tribunalele specializate si judecatoriile sau, dupa caz, pentru parchetele din circumscriptia lor.

In acest sens, intrebarile sunt firesti… ce se poate face concret? Departamentul economico-financiar si administrativ, spatiile necesare, infrastructura si relatia cu instantele din tara la ce nivel se vor face?

Cele mai multe candidaturi pentru urmatorul mandat la CSM sunt din partea Craiovei, din partea Clujului, urmate de inexistenta candidaturilor de la instantele din Moldova, care se pare ca sustin un singur candidat, in persoana unui presedinte de asociatie. Se naste intrebarea fireasca… va fi lobby pentru finanantare a instantelor de unde provin membrii CSM?

Cum va fi alocat bugetul in conditiile de astazi… pentru viitorii ani? Are capacitatea manageriala Presedintele ICCJ sa gestioneaze bugetul? Viitoarea componenta a CSM va lamuri impreuna cu ICCJ cat de bine intentionati vor fi cu problemele instantelor.

Robert Williams
Redactor șef News247WorldPress

Newsletter JURIDICE.ro
Youtube JURIDICE.ro
Instagram JURIDICE.ro
Facebook JURIDICE.ro
LinkedIn JURIDICE.ro

Aflaţi mai mult despre , , , ,
JURIDICE.ro utilizează şi recomandă SmartBill pentru facturare.

Puteţi publica şi dumneavoastră pe JURIDICE.ro. Publicăm chiar şi opinii cu care nu suntem de acord. Publicarea nu semnifică asumarea de către noi a mesajului. JURIDICE.ro este o platformă de exprimare. Pentru a publica vă rugăm să citiţi Condiţiile de publicare şi să ne scrieţi la adresa redactie@juridice.ro!

Lasă un răspuns

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Important: Descurajăm publicarea de comentarii defăimatoare. Vor fi validate doar comentariile care respectă Politica JURIDICE.ro şi Condiţiile de publicare.

CariereEvenimenteProfesioniştiRLWCorporate