Dreptul Uniunii EuropeneDrept constituţionalDrept civilCyberlaw
BusinessAchiziţii publiceAfaceri transfrontaliereAsigurăriBankingConcurenţăConstrucţiiCorporateComercialEnergieFiscalitateFuziuni & AchiziţiiGamblingHealth & PharmaInfrastructurăInsolvenţăMedia & publicitatePiaţa de capitalProprietate intelectualăTelecom
ProtectiveData protectionDreptul familieiDreptul munciiDreptul sportuluiProtecţia consumatorilorProtecţia mediului
LitigationArbitrajContencios administrativContravenţiiDrept penalMediereProcedură civilăRecuperare creanţe
 
Energie
CărţiProfesionişti
BOTEZATU & ASOCIATII
 
Print Friendly, PDF & Email

Întrebare preliminară cu privire la posibilitatea de a fi acționar unic în domeniul energiei. UPDATE: hotărârea CJUE (Dreptul Uniunii nu se opune – în împrejurări precum …)
31.10.2017 | Mihaela MAZILU-BABEL, Adina MIHALACHE


Cyberlaw - Valoarea legala a documentelor electronice
Mihaela Mazilu-Babel

Mihaela Mazilu-Babel

31 octombrie 2017: Curtea declară:

Articolele 9, 10, 13 și 14 din Directiva 2009/72/CE a Parlamentului European și a Consiliului din 13 iulie 2009 privind normele comune pentru piața internă a energiei electrice și de abrogare a Directivei 2003/54/CE, articolul 3 din Regulamentul (CE) nr. 714/2009 al Parlamentului European și al Consiliului din 13 iulie 2009 privind condițiile de acces la rețea pentru schimburile transfrontaliere de energie electrică și de abrogare a Regulamentului (CE) nr. 1228/2003, articolul 2 punctul 3 din Regulamentul (UE) nr. 1227/2011 al Parlamentului European și al Consiliului din 25 octombrie 2011 privind integritatea și transparența pieței angro de energie coroborat cu considerentul (3) al acestuia, precum și articolul 1 alineatul (3) din Regulamentul (UE) 2015/1222 al Comisiei din 24 iulie 2015 de stabilire a unor linii directoare privind alocarea capacităților și gestionarea congestiilor nu se opun, în împrejurări precum cele din litigiul principal, unei legislații naționale care limitează numărul titularilor de licențe de transport de electricitate pentru un anumit teritoriu. (s.n. – M.M.-B.)

:: hotărârea CJUE

***

05 mai 2017:

Judecătorul bulgar se întreabă cu privire la posibilitatea de a fi acționar unic (C-347/16 Balgarska energiyna borsa).

Situația de fapt:
1. domeniu: energia
2. necesitatea de a afla dacă o normă dintr-o directivă ar permite ca:
2.1. una și aceeași persoană să fie acționar unic al operatorului independent al sistemului de transport și al societății al cărei principal obiect de activitate este producerea și furnizarea energiei electrice;
2.2. una și aceeași persoană să exercite în mod direct sau indirect controlul asupra operatorului independent de transport și de sistem și asupra unei întreprinderi care desfășoară activități de producere și de furnizare a energiei electrice;
2.3. una și aceeași persoană să numească membrii în consiliul de supraveghere al operatorului independent de transport (care alege la rândul său consiliul de administrație), precum și membrii consiliului director al întreprinderii care desfășoară activități de producere și de furnizare a energiei electrice;
3. necesitatea de a afla dacă dreptul Uniunii ar permite restricționări ale numărului de persoane cărora li se acordă o licență pentru transportul energiei electrice pe un anumit teritoriu;
4. potrivit dispozițiilor de drept național o singură licență se acordă pe teritoriul Republicii Bulgaria;
5. necesitatea de a afla dacă într-un astfel de context, ar exista un conflict de interese în sensul precizat de un considerent al directivei aplicabile;
6. necesitatea de a afla dacă o dispoziție națională reprezintă o restrângere a concurenței în sensul dispozițiilor de drept UE primar, și asta deoarece prevede că pe teritoriul național se acordă o singură licență pentru transportul energiei electrice.

Dispoziții incidente invocate:
1. articolul 9 alineatul (1) litera (b) punctele (i) și (ii) din Directiva 2009/72/CE privind normele comune pentru piața internă a energiei electrice;
2. articolul 9 alineatul (1) literele (c) și (d) din Directiva 2009/72/CE;
3. considerentul (12) al Directivei 2009/72/CE;
3. Regulamentul (CE) nr. 714/2009;
4. Regulamentul (UE) 2015/1222;
5. Regulamentul (UE) nr. 1227/2011 privind integritatea și transparența pieței angro de energie;
6. articolele 101 și 102 TFUE;
versus
6. articolul 43 alineatul 1 punctul 1 din Legea energiei din Bulgaria.

Corespondențe pentru România:

1. articolul 126 indice 2 alineatele (1) și (2) și articolul 2 din Legea energiei electrice şi a gazelor naturale nr. 123/2012, modificată şi completată prin Legea nr. 255/2013, Ordonanța de urgență nr. 20/2014, Ordonanța de urgență nr. 35/2014, Legea nr. 117/2014, Legea nr. 127/2014, Ordonanța de urgență nr. 86/2014, Legea nr. 174/2014, Codul Fiscal din 2015, Ordonanța de urgență nr. 28/2016 și Ordonanța de urgență nr. 28/2016
2. articolele 5 şi 6 din Legea concurenţei nr. 21/1996, republicată

dr. Mihaela Mazilu-Babel

Adina Mihalache (corespondențe)
Masterand, Facultatea de Drept, Universitatea “Alexandru Ioan Cuza” din Iași

Newsletter JURIDICE.ro
Youtube JURIDICE.ro
Instagram JURIDICE.ro
Facebook JURIDICE.ro
LinkedIn JURIDICE.ro

Aflaţi mai mult despre , , , , , ,
JURIDICE.ro utilizează şi recomandă SmartBill pentru facturare.

Puteţi publica şi dumneavoastră pe JURIDICE.ro. Publicăm chiar şi opinii cu care nu suntem de acord. Publicarea nu semnifică asumarea de către noi a mesajului. JURIDICE.ro este o platformă de exprimare. Pentru a publica vă rugăm să citiţi Condiţiile de publicare şi să ne scrieţi la adresa redactie@juridice.ro!

Lasă un răspuns

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Important: Descurajăm publicarea de comentarii defăimatoare. Vor fi validate doar comentariile care respectă Politica JURIDICE.ro şi Condiţiile de publicare.

CariereEvenimenteProfesioniştiRLWCorporate